Gå til innhold

Når legger 13åringen din seg?

Anbefalte innlegg

Nå i ferien, når legger 13åringene seg? Min snur døgnet helt, som jeg husker jeg også gjorde. Står opp 12 ish om vi ikke skal noe, legger seg 1-2. 

Problemet er at jeg aldri får alenetid, for han skal sitte i stua med meg å se på film. Hans valg av film såklart. 

Er det greit å tvinge ham i seng før enkelte dager, eller be ham sitte på rommet og game el no?

Anonymkode: 3334f...1bb

Fortsetter under...

Varierer veldig. Noen dager har hun start på sommerjobb kl 06.15, da legger hun seg oftest i 22- tiden. Har hun fri eller seinvakt dagen etter, rundt midnatt. 

Alenetid etter sengetid tenker jeg ikke er noe å forvente når barna kommer i tenårene. Vi legger oss ca samtidig på vanlige hverdager.

Anonymkode: 1ce02...5d8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå i ferien, når legger 13åringene seg? Min snur døgnet helt, som jeg husker jeg også gjorde. Står opp 12 ish

Kl 12 er IKKE å snu døgnet helt. "12 ish"? Er du også 13 år eller? Skriv som en voksen person. 

Anonymkode: 7921f...b6d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kl 12 er IKKE å snu døgnet helt. "12 ish"? Er du også 13 år eller? Skriv som en voksen person. 

Anonymkode: 7921f...b6d

Helt vanlig med "12 ish".  På tide å komme seg ut i verden. 

Anonymkode: a3f31...88e

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan nok vinke farvel til egentid de neste 5-7 årene. Men det betyr ikke at han skal bestemme alt, vil du bestemme film så gjør du selvsagt det iblant. 

Anonymkode: 37548...04d

Edit - egentiden får du ta før han står opp om du har behov for det. 

Min er 11, men er våken lenger enn meg. Hvis jeg trenger å ha tid for meg selv går jeg å legger meg i senga og ser tv der. Han har og tv på rommet så jeg kan fint be han om å gå å se en film der fordi jeg er sliten og trenger ro. Ingen problem det.

Anonymkode: ce1ac...5b0

Barnet mitt sitter sikkert oppe til 3-4 å gamer,ikke fordi han får lov men fordi jeg ikke har noen mulighet til å håndheve det. Jeg skal på jobb neste dag så legger meg ca 22. Har sagt mange ganger at han skal legge seg senest tolv,men har jeg vært på do i to tiden om natten så har han flere ganger sittet våken å spiller. Han får selvsagt da klar beskjed om å legge seg. Noe han sikkert likevel ikke gjør :P

Anonymkode: 22081...4d9

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Barnet mitt sitter sikkert oppe til 3-4 å gamer,ikke fordi han får lov men fordi jeg ikke har noen mulighet til å håndheve det. Jeg skal på jobb neste dag så legger meg ca 22. Har sagt mange ganger at han skal legge seg senest tolv,men har jeg vært på do i to tiden om natten så har han flere ganger sittet våken å spiller. Han får selvsagt da klar beskjed om å legge seg. Noe han sikkert likevel ikke gjør :P

Du har ingen mulighet til å håndheve det? Og han hører ikke etter? Dvs han har ikke respekt for deg? Gratulerer. Det er bare å ta wifi'n det, eller ta alt utstyret hans om han ikke hører etter. 

Anonymkode: ce1ac...5b0

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har ingen mulighet til å håndheve dine regler i ditt hus ovenfor ditt barn? Snakk om å gi seg ende over og la barnet seile sin egen sjø. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da har du seriøst mistet respekt og autoritet som forelder. 

Da kutter du internett kl xx. Om barnet/ungdommen respekterer det du bestemmer fjernes goder som f.eks spillkonsoll, pc, mobil, mobildata osv osv. 

skal vi voksne være så tafatte som det her høres ut så lykke til senere i ungdomstiden med helt andre utfordringer enn en 13 åring har. 

Med den holdningen du viser: «har ingen mulighet til å håndheve det» sier jeg bare HJELP🫣

Anonymkode: 45cd3...bef

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo bare å drepe internet i et gitt tidsrom.

Anonymkode: 37a23...805

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Edit - egentiden får du ta før han står opp om du har behov for det. 

Da er de yngre søsknene våkne, så på morgenen er egentid umulig. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da er de yngre søsknene våkne, så på morgenen er egentid umulig. 

Da er det slik livet blir en stund fremover. Man kan ikke legge tenåringer fordi mor vil ha fred. Du får finne andre måter å ivareta deg selv på. Gå tur, legg deg på eget rom eller stå opp ekstra tidlig. Tiden da tenåringene ikke vil henge med mamma kommer fort nok. 

Det er selvsagt helt i orden og be ham trekke seg tilbake på eget rom noen kvelder. 

Her gjør vi det sånn at før klokken 21 kan tenåringen se hva den vil på stuen, men etter 21 er det vi voksne som bestemmer over tv.

Hun er selvsagt hjertlig til å se på det programmet vi velger sammen med oss,men som oftest velger hun å sette seg på et annet rom for å se på enten tlf eller egen tv.

Så har vi litt flytende regler for akkurat dette, er det noe hun vil se sammen med oss som hun velger så gjør vi jo det også,men hovedregelen er at vi bestemmer over tv i stua på kveldstid.

Anonymkode: 46d1c...baa

Hva slags ungdommer har dere som vil sitte oppå foreldrene sine hele tiden? Jeg har tre ungdommer og har masse alenetid på kveldene. Ingen av de sitter oppå oss foreldre hver eneste kveld i mange timer. 

Anonymkode: c80b0...e30

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Som så mange andre sier; egentid det må du ha om morningen, før tenåringene står opp.
Elsker tidlig morgen før resten av huset våkner!

Anonymkode: 0a64e...63a

Ser nå at søsken er våkne om morningen. Tidlig? Jeg står opp extra tidlig fordi jeg vil være alene. Faktisk.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva slags ungdommer har dere som vil sitte oppå foreldrene sine hele tiden? Jeg har tre ungdommer og har masse alenetid på kveldene. Ingen av de sitter oppå oss foreldre hver eneste kveld i mange timer. 

Anonymkode: c80b0...e30

Nå i ferien gamer han fra middagstid ca 17 til de minste barn har lagt seg ca 21-22, og da har han jo j hatt 4-5 timer uten oss. Da kommer han og vil være med i stua. Det er jo koselig, men får aldri vært alene eller sett mine ting. Vi bor litt unna venner, og alle er på ferie til ulik tid, samt at han gamer med noen av dem, så han vil bruke tid hjemme. Det endrer seg vel fort nok om noen åt.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Som så mange andre sier; egentid det må du ha om morningen, før tenåringene står opp.
Elsker tidlig morgen før resten av huset våkner!

Nope. Morgen er lagd for å sove... jeg er hardbarka B menneske, så å stå opp før barna når jeg har fri er uaktuelt. Jeg elsker derimot egentid når alle har lagt seg på kveld/natt. I hverdagen får jeg da siden eldste legger seg før, men ikke i ferien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...