Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Sitter i sofaen, opplever en lysflekk på venstre side. Tenker først jeg er blendet, solen står rett inn her. Ser ut som en takkete pil som dirrer på venstre side, er der uansett om jeg lukker øyet eller ikke. Litt plagsom å se på skjermen, så jeg tar en dusj, tenker hvis jeg er blendet er det sikkert borte i løpet av den. I dusjen øker det i størrelse og er på begge øynene, uansett om jeg lukker eller har de åpne. Veldig tydelig mot hvitt. Kommer opp i stua igjen og nå er det rene nordlyset på høyre øye. Blir bekymret for netthinneløsning, så søker opp hva som kjennetegner det, finner nummer til legevakt. vips, borte. Synet er helt normalt igjen. Anonymkode: c5dd9...4bb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Prat med lege likevel. Høres viktig ut. Ikke hastverk, men viktig. Anonymkode: 0b509...717
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 Høres ut som aura som noen får som varsel før migrene. Man kan også få det uten migrenesmertene. Da kalles det gjerne øyemigrene (selv om det er I hjernen). Da jeg fikk tilsvarende ringte jeg legevakten. Fikk beskjed om å komme inn samme dag om jeg fikk migrene ettersom jeg ikke har migrene fra før eller fastlegen neste dag. Ville ringt legevakt så får du instrukser derfra Anonymkode: 1e8ed...1fb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som aura som noen får som varsel før migrene. Man kan også få det uten migrenesmertene. Da kalles det gjerne øyemigrene (selv om det er I hjernen). Da jeg fikk tilsvarende ringte jeg legevakten. Fikk beskjed om å komme inn samme dag om jeg fikk migrene ettersom jeg ikke har migrene fra før eller fastlegen neste dag. Ville ringt legevakt så får du instrukser derfra Anonymkode: 1e8ed...1fb Altså fikk beskjed om å dra til fastlegen neste dag om jeg ikke fikk migrene. Jeg fikk ikke migrene så da fikk jeg en sjekk hos fastlegen dagen etter. Får man migrene får man gjerne smertene 30 min til 1 time senere, men det kan også komme senere mener jeg de sa Anonymkode: 1e8ed...1fb
Himmel og hav Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Flyttet det på seg? Høres ut som øyemigrene. Jeg har hatt det et par ganger og det er en veldig snodig opplevelse. Så det litt sånn ut? https://no.wikipedia.org/wiki/Aura_(symptom)
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Flyttet det på seg? Høres ut som øyemigrene. Jeg har hatt det et par ganger og det er en veldig snodig opplevelse. Så det litt sånn ut? https://no.wikipedia.org/wiki/Aura_(symptom) Ja, startet på venstre siden og forsvant ut på høyre. Var akkurat sånn, takkete lys som flimret før det forsvant etter en liten Nordlysforestilling. Uansett om jeg lukket øynene eller ikke. Har heldigvis ingen antydning til hodepine. Tok ei middels hard treningsøkt i dag, den første på veldig lenge, mulig kroppen ble litt satt ut av det 😅 For sikkerhets skyld tar jeg en uansett over due time hos optiker i morgen om de kan ta meg inn kjapt. Anonymkode: c5dd9...4bb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Altså fikk beskjed om å dra til fastlegen neste dag om jeg ikke fikk migrene. Jeg fikk ikke migrene så da fikk jeg en sjekk hos fastlegen dagen etter. Får man migrene får man gjerne smertene 30 min til 1 time senere, men det kan også komme senere mener jeg de sa Anonymkode: 1e8ed...1fb Takk for svar. Heldigvis ingen antydning til hodepine, nå er det godt over en time siden. Kan alltid ringe legen i morgen også for å sjekke om det er noe jeg bør sjekke. Kjenner det sitter langt inne å kontakte legevakt her, de fåtall ganger jeg eller min familie har vært innom der, har de gjort det meste fra vondt til verre. Synet er skarpt og fint, alt som før. Puh 🥵 Anonymkode: c5dd9...4bb
*Miss Marple* Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 Noe lignende skjedde meg, og jeg fikk heller ikke hodepine. Likevel mente legen at det var migrene med aura. Har kun hatt det den ene gangen. Men du bør uansett få det sjekket, øynene spøker man ikke med.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Skrevet 15. juli 2024 *Miss Marple* skrev (11 minutter siden): Noe lignende skjedde meg, og jeg fikk heller ikke hodepine. Likevel mente legen at det var migrene med aura. Har kun hatt det den ene gangen. Men du bør uansett få det sjekket, øynene spøker man ikke med. Det er jeg helt enig i, kommer til å ringe optiker i morgen, de er salig flinke og har topp utstyr for å sjekke det meste 😃 Veldig lettet over at syn og alt annet er helt som normalt nå. Anonymkode: c5dd9...4bb
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Hvis det er aura/øyemigrene så er det ikke alltid at det kommer hodepine fulgt av dette. Har slitt mye med migrene, og opplevd begge deler og at det både kommer og ikke kommer hodepine etter aura. Anonymkode: d7fbc...6aa
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvis det er aura/øyemigrene så er det ikke alltid at det kommer hodepine fulgt av dette. Har slitt mye med migrene, og opplevd begge deler og at det både kommer og ikke kommer hodepine etter aura. Anonymkode: d7fbc...6aa Vært i kontakt med fastlege og sjekk hos optiker. Var visst øyemigrene, ikke nødvendig med noe mer oppfølging med mindre det dukker opp flere ganger. Ikke slitt med migrene tidligere og hodepine uteble heldigvis 😮💨 Merkelige greier. Anonymkode: c5dd9...4bb
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 Det kan være et tegn på blodpropp i hjernen. Forskning peker på at en økt risiko for hjerte- og karsykdom særlig ses hos personer med migrene med aura. ... Poole opplyser dessuten at kvinner som har migrene med aura ikke bør bruke p-piller inneholdende østrogen, da disse øker risikoen for hjerte- og karsykdom: – Vi ser dessverre fortsatt gynekologer og fastleger som ikke er klar over sammenhengen, og fortsatt gir p-piller med østrogeninnhold til kvinner som lider av migrene med aura. Disse bør i stedet få gestagenpreparater. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5BQMlb/migrene-oeker-risiko-for-blodpropp-og-hjernebloedning Anonymkode: 0b509...717
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 Migrene med aura. https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-rvo1&sca_esv=71eec08de3150da4&sca_upv=1&source=android-browser&q=migrene+med+aura&udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa02QUie7apaStVTrDAEoT1Njenlcn7ucdJw4k7ZBu1AUNGPyu760YAnFIaXkAyIDrXblIc1ggrmQ_0VVDiqWXELvxXWpiNmo7kw_MgwzoPZYkdF2X2nyJEGpcQnpvjArQ72ux0qgHfep6JH1MYKhT82ox1XE&sa=X&ved=2ahUKEwjgzo_vtK-HAxWUlMMKHaboDRUQtKgLegQIChAB&biw=384&bih=758&dpr=2.81 Kan utarte seg forskjellig fra perosn til person, fra gang til gang. Men snakk med lege. Anonymkode: 44249...f26
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Anonym bruker skrev (På 15.7.2024 den 20.18): Det er jeg helt enig i, kommer til å ringe optiker i morgen, de er salig flinke og har topp utstyr for å sjekke det meste 😃 Veldig lettet over at syn og alt annet er helt som normalt nå. Anonymkode: c5dd9...4bb Skjønner du ble bekymret! Jeg fikk kronisk migrene etter en ulykke. Får aura av og til. Blir like redd og fascinert hver gang. Opplever forskjellige mønstre fra gang til gang, også begynner det med nr 1 igjen. Kan se vakre diamanter! Sjelden jeg får vondt i hodet, har faktisk mindre vondt i hodet enn ellers. Triggere hos meg er stress, dehydrert, asparges og andre grønne grønnsaker. Mistet sønnen av syne i en fornøyelsespark forrige helg. Stresset i 30 min før han kom truslene. Da fikk jeg aura. Anonymkode: 44249...f26
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det kan være et tegn på blodpropp i hjernen. Forskning peker på at en økt risiko for hjerte- og karsykdom særlig ses hos personer med migrene med aura. ... Poole opplyser dessuten at kvinner som har migrene med aura ikke bør bruke p-piller inneholdende østrogen, da disse øker risikoen for hjerte- og karsykdom: – Vi ser dessverre fortsatt gynekologer og fastleger som ikke er klar over sammenhengen, og fortsatt gir p-piller med østrogeninnhold til kvinner som lider av migrene med aura. Disse bør i stedet få gestagenpreparater. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5BQMlb/migrene-oeker-risiko-for-blodpropp-og-hjernebloedning Anonymkode: 0b509...717 Kjekt å vite, takk. Heldigvis ikke behov for pilla mer etter ✂️✂️😆 Men kanskje derfor jeg skulle ta kontakt igjen med legen hvis det dukket opp flere ganger/hyppig 🤔 Anonymkode: c5dd9...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå