Gå til innhold

Betaling, sommerjobb, straks 12 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva skal han gjøre da? Og hvor lange dager?

Anonymkode: 84623...953

Han skal assistere faren. Type snekkerjobb. Diverse småting som kan gjøres av en 12 åring. 7-15 alle dager.

Anonymkode: 44dd3...af8

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Han skal assistere faren. Type snekkerjobb. Diverse småting som kan gjøres av en 12 åring. 7-15 alle dager.

Han skal jobbe 7-15 hver dag? Det er jo ikke litt lov engang 

Anonymkode: 87bf1...334

Min 13 åring selger jordbær for nabogården. 
90- kr timen og er strålende fornøyd med det ♥️

Er der fra 11-18 som oftest. Om det er fint vær og mange kunder, kan hun sitte lenger, og om mindre kunder kan hun få stenge ned.. fleksibelt 😍

Anonymkode: 3ff4e...009

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er altfor lange dager for et barn. Det er barnearbeid. Uansett, hadde gitt 1000 kr dagen, minst. 

Anonymkode: a8649...448

Du tuller? En 12-åring gjør ikke på langt nær så mye nytte for seg og i tillegg må far uansett betale skatten og alle utgifter til livsopphold for barnet. 70 kr timen, for den tiden det gjør en god innsats er et mer realistisk nivå.

Anonymkode: c91d1...9b6

Hvilken jobb kan du ha?

Hva du har lov til å gjøre og hvor mye du kan jobbe, varierer etter hvor gammel du er:

Jeg er under 13 år

Du kan som hovedregel ikke ta arbeid

Er du under 13 år, kan du som hovedregel ikke ta arbeid. 

Du kan hjelpe til på gården til familien

Dersom familien din driver gård, kan du som er under 13 år hjelpe til med for eksempel potethøsting, bærplukking og lett stell av dyr. Dette blir ikke regnet som arbeid i lovens forstand.

For det første er det ikke lov så lenge han er under 13 år. For det andre er arbeidstiden både daglig og ukentlig for lang dersom han hadde vært 13 år. For det tredje må han ha HMS-kort. Der vil han ikke få uten en lovlig arbeidsavtale. 

Dersom far er seriøs snekker så KAN han HMS-regelverket. Og vet at sønnen ikke vil kunne arbeide lovlig for han!

Anonymkode: 5271e...0f3

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For det første er det ikke lov så lenge han er under 13 år. For det andre er arbeidstiden både daglig og ukentlig for lang dersom han hadde vært 13 år. For det tredje må han ha HMS-kort. Der vil han ikke få uten en lovlig arbeidsavtale. 

Dersom far er seriøs snekker så KAN han HMS-regelverket. Og vet at sønnen ikke vil kunne arbeide lovlig for han!

Dersom det blir kontroll og de finner 12-åringen der, får far en heftig bot!

Annonse

Anonym bruker skrev (På 14.7.2024 den 20.50):

Skal være med pappan på jobb ein uke. Driver sitt eget firma. 

Hvor mye bør han få betalt? 

Det er ikke lov. Så så enkelt er det. 

Anonymkode: 264ca...206

Anonym bruker skrev (På 14.7.2024 den 21.28):

Han er for ung for sommerjobb. Det er HMS- krav på byggeplasser. Skulle han skades, så er han ikke forsikret. Faren kan risikere straff og bot.

Anonymkode: 323ee...1fe

Det er helt greit å være håndtlanger for pappa noen dager i ferien, ingen har vondt av det så lenge regler følges.

Det er ikke lov å ta folk inn på en byggeplass som ikke jobber der, men jeg regner ikke med at denne pappaen setter opp en blokk bak et gjerde og drar et barn med inn på den type byggeplass altså. Om han bygger en veranda for herr Larsen eller setter opp en garasje for fru Ludviksen så er det helt uproblematisk at sønnen hans er med og spyler litt, rydder litt, feier litt osv.

Men jeg synes det var veldig lange arbeidsdager....

Mannen min driver et verksted, og våre unger har jobbet litt hos han i sommerferiene, da med rydding, feiing, spyling, støvsuging o.l. Da har jeg gjerne kjørt de dit ved lunsjtider også har de jobbet sammen med pappa til middagstid og sittet på med han hjem. 3-4 timer et par-tre dager i uka har vært mer enn nok. Mine har fått mellom 2 og 400 kroner gangen, litt etter hvor lenge de har vært der og hva de har gjort.

Anonymkode: 369e7...404

Jeg er ikke imot at en 12 åring tjener penger på litt sommerjobb, men både du og faren må jo være fullstendig blåst i topplokket pga arbeidstid og faktisk krav om sikkerhet, opplæring og ikke minst forsikring som det er krav på. 

Anonymkode: 887e2...cbb

HI her. 

Barnet er ikke på jobb. Han er ikke på lønningslista, ikke forsikret gjennom jobben, og betaler ikke skatt. 

Vi/heimen betaler han penger. Vi tar penger fra våre kontanter som ligger i huset vårt. Penger som ei gang har vært våre lønninger, som vi har betalt skatt av da. 

Han henger på farens jobb, ser hva faren gjør, blir med på det han kan, tar pauser når han vil og gjør som han har lyst. Han har noe å stå opp for, og opplever dagene som meningsfylte. Om han ikke vil jobbe alle fem dagene, så gjør han ikke det. 

Faren har ei uke alene på jobb, og kan ikke få gjort like mye som han pleier. De pleier være flere. Det er mer dødtid. Mye småjobber. 

Han har storkost seg på jobben hos pappa. Han har lært masse på bare disse to dagene, og han har fått de pausene han vil. Mitt ønske for uka er at han skal se gleden av å gjøre noe nyttig, og å få betalt for det. 

Vi betaler 3000 for uka, som er 80kr i timen. Han er meget godt fornøyd med det.

Takk til dere som gav saklige innspill.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI her. 

Barnet er ikke på jobb. Han er ikke på lønningslista, ikke forsikret gjennom jobben, og betaler ikke skatt. 

Vi/heimen betaler han penger. Vi tar penger fra våre kontanter som ligger i huset vårt. Penger som ei gang har vært våre lønninger, som vi har betalt skatt av da. 

Han henger på farens jobb, ser hva faren gjør, blir med på det han kan, tar pauser når han vil og gjør som han har lyst. Han har noe å stå opp for, og opplever dagene som meningsfylte. Om han ikke vil jobbe alle fem dagene, så gjør han ikke det. 

Faren har ei uke alene på jobb, og kan ikke få gjort like mye som han pleier. De pleier være flere. Det er mer dødtid. Mye småjobber. 

Han har storkost seg på jobben hos pappa. Han har lært masse på bare disse to dagene, og han har fått de pausene han vil. Mitt ønske for uka er at han skal se gleden av å gjøre noe nyttig, og å få betalt for det. 

Vi betaler 3000 for uka, som er 80kr i timen. Han er meget godt fornøyd med det.

Om han faktisk skal jobbe så er det uforsvarlig å ikke sørge for forsikring og ordnede forhold. 

Anonymkode: 33531...62c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI her. 

Det er fett betalt… ikke skatter han og ikke er han produktiv i 37.5 time… men you do you 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI her. 

Samtlige her har gitt deg saklige innspill. Det er fortsatt ikke lov, uansett hvordan du vrir og vender på det.. Men du er en av dem som ikke gidder å høre på hva folk sier, akkurat som det pleier å være her inne mao. 

Anonymkode: 264ca...206

ReneRene skrev (På 15.7.2024 den 14.00):

Er det mulig at dere er flere som protesterer på at en 12- åring skal jobbe en uke?? Det er BARE BRA at faren lar han få muligheten!

Ville nok betalt 80- 100 kr timen. 

Nei det er ikke bra at en far overser vernebestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Det viser lite respekt for loven, for risikoen en byggeplass faktisk er og for kundene han jobber for. Som sagt - det gis heftige bøter for brud på HMS-kort plikten og for brudd på srbeidsmiljøloven. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke bra at en far overser vernebestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Det viser lite respekt for loven, for risikoen en byggeplass faktisk er og for kundene han jobber for. Som sagt - det gis heftige bøter for brud på HMS-kort plikten og for brudd på srbeidsmiljøloven. 

Jeg orker ikke dette tullet og hysteriet fra enkelte av dere i tråden her. jeg syns det er skikkelig flaut. La nå gutten få hjelpe faren med jobb i en uke uten at dere går amok her. At det går an. Skjerp dere. Hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...