Gå til innhold

Ønsker oss til "syden" neste sommer (slutten av juli/begynnelsen av august)

Anbefalte innlegg

En voksen og barn,/ungdommer som da er 11, 14 og 15. Når bør vi bestille,  hvor bør vi leite etter billetter? tenker charter fordi vi er lite reisevant. Ved hvilke reiseselskap er de barn lengst?

Anonymkode: d3c45...4ea

Fortsetter under...

Vi var nylig på Mallorca. Reiste med Apollo. Fint hotell, badebasseng, vi leide sykler, spist ute, vært på marked osv. Veldig hyggelig og trivelig lokalbefolkning😊 Reiser gjerne tilbake dit. 
Ellers så er Kroatia og Montenegro fint. Portugal liker jeg også godt. 

Anonymkode: adc23...5d1

Jeg ville helt klart unngått Mallorca/Spania etter sommeren der. Langs Adriaterhavet er det mange flotte plasser. Velg et reiseselskap og dra, det blir ikke feil uansett egentlig. De fleste stedene er ganske fine, og du ser på antall stjerner hva slags standard hotellet har. Kroatia er flott, ellers blir Hellas aldri feil. 

Anonymkode: edfad...a5f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville helt klart unngått Mallorca/Spania etter sommeren der. Langs Adriaterhavet er det mange flotte plasser. Velg et reiseselskap og dra, det blir ikke feil uansett egentlig. De fleste stedene er ganske fine, og du ser på antall stjerner hva slags standard hotellet har. Kroatia er flott, ellers blir Hellas aldri feil. 

Hvorfor vil du unngå Mallorca/ Spania? Dersom vi velger å reise vinterferie, er det billigere då?, hvor må vi for å finne varme i februar? HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du unngå Mallorca/ Spania? Dersom vi velger å reise vinterferie, er det billigere då?, hvor må vi for å finne varme i februar? HI

Februar er er tricky mnd i Europa og nord Afrika som Egypt. Kan være heldig med 30 grader, men også 15 grader, regn og blåst. 

Kap Verde utenfor vestkysten av Afrika har jeg god erfaring med. God mat, nydelige strender men litt lang flytur.

Ville heller valgt høstferien enn vinterferien om du vil ha varme, det er ikke veldig varmt i Europa i februar og det er vinterstengt på strender o.l. Vi har vært i Spania i vinterferien og selv om det mye av tiden var t-skjortevær var det kaldt i vannet, ingen på stranden og ikke sånn typisk sydenstemning om du skjønner. Vi gikk i allværsjakke flere av dagene fordi det blåste så fælt.

Det er større sjande for varme på "Granka" i februar, men selv der kan det være litt kjølig på kveldene og kaldere i vannet.

Jeg ville også styrt unna masseturismestedene som Mallorca, men for meg er ikke det å sitte som sild i tønne på steder hvor lokalbefolkningen er imot masseturisme hyggelig.

Vi har vært i Italia i år, super ferie med over 30 grader i lufta og 24 grader i vannet.

Anonymkode: ac989...ffc

Annonse

Månedskiftet juli-august ville jeg aldri valgt, men det kommer jo an på hvor glad dere er i varme da. Sønnen min var på Mallorca på den tiden i fjor og hadde 42-44 grader, det er altfor varmt. Han sa å være ute i vinden var som å stå foran hårføneren, og å bade var som å gå i et boblebad, null avkjøling. Det er ikke ferie for meg, det er et mareritt.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Månedskiftet juli-august ville jeg aldri valgt, men det kommer jo an på hvor glad dere er i varme da. Sønnen min var på Mallorca på den tiden i fjor og hadde 42-44 grader, det er altfor varmt. Han sa å være ute i vinden var som å stå foran hårføneren, og å bade var som å gå i et boblebad, null avkjøling. Det er ikke ferie for meg, det er et mareritt.

Det er då vi har ferie neste år 🤔 veke 29-33

Ville også for alt i verden droppet Mallorca, Barcelona, Santorini og andre steder med overturisme og steder hvor turister ikke er velkomne. Ville valgt utifra charter katalogene og det er ikke viktig hvilket selskap det er. Ville reist til en av de mindre greske øyene. Apollo er gode på Hellas. Velger du august så ville jeg reist så tett opp til skolestart som mulig. Ville også styrt unna All inc hotell.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du leser ikke nyheter?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jo, var det noe spesielt?

Hvis du har bladd innom vg siste to ukene, tror jeg det er rimelig klart hvorfor man bør unngå Mallorca. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jo, var det noe spesielt?

https://www.dagbladet.no/nyheter/turisthat-i-spania/81662456

Du risikerer å møte på rasende og desperate demonstranter.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/turisthat-i-spania/81662456

Du risikerer å møte på rasende og desperate demonstranter.

Det er jo egentlig ikke turistene de vil ta, men myndighetene. De lokale innbyggerne er fullstendig klar over at stedene er økonomisk avhengig av turismen, men det kan ikke gå på bekostning av at de ikke får mulighet til å bo der selv.. De er lei av at turismen fører til at prisen på boliger/leiligheter blir skutt til værs slik at de ikke selv har råd til å bo der. På den måten fører jo turismen til at de utrydder sine egne innbyggere. Offentlige tjenestemenn som politi har feks ikke råd til å bo der de jobber. Fordi de tjener for lite ift boligprisene. De må derfor bo i slummen selv. I telt og campingvogner. Da velger de heller å flytte og jobbe andre steder. Dermed er det stor mangel på politi. Det samme gjelder helsepersonell. Så det er rett og slett ikke trygt å bo på store turistmål lengre. Verken for innbyggerne eller turistene. 

Syns derfor vi alle skal støtte disse demonstrasjonene. Holder turistene seg hjemme blir myndighetene nødt å ta grep. Fortsetter turismen å øke på, fortsetter myndighetene å utrydde sine egne.

Anonymkode: 89595...2d9

For meg er det kun én ting som trekker meg til "syden": sol, varme, strand og badeliv! Jeg har vært på Granka i februar og mars, og aldri mer! Bortkasta penger! Det var kaldt, kald vind på dagen, iskaldt på kvelden, og gikk ikke an å bade pga kaldt vann både i hav og basseng. Vi reiser gjerne like etter at sommerferien starter for barna, i år hadde vi litt over 30 grader i lufta og godt og varmt i vannet på Kreta. Perfekt! Charter er lettvint og om man ikke er reisevant, helt supert. Jeg reiser helst med selskap som har turer som gjør at vi kommer frem på dagen, og ikke på natta. Her er det f eks apollo. Spania er jo litt riski pga demonstrasjonene, og litt dyrt egentlig. Jeg syns Kreta, og da helst Agia marina (pga deilig sandstrand, Platanias har steinstrand) er perfekt til sol og bad. Syns også Kreta er billigere mht å spise ute f eks. Jeg ville styrt unna både Tyrkia og Bulgaria. Ekle steder, med innpåslitne folk og dårlig mat (flere jeg kjenner har opplevd matforgiftning i Bulgaria pga måten mat håndteres). Men om dere vil ha opplevelser, er ikke jeg rette person til å gi råd, jeg er som sagt ikke interessert i verken fjellturer eller å "oppleve landet og kulturen". For meg ville det vært aller best med kun nordmenn ansatt på alle restauranter og hoteller 😄

Anonymkode: db2e3...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...