Gå til innhold

Noen som har reist til Hellas nylig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, de spurte etter pass både da vi sjekket inn bagasjen og da vi gikk ombord på flyet, begge veier.

De hadde sikkert akseptert internasjonalt id også, de skal jo det, men de ba om passet.

Man får ikke fly uten å legitimere seg, de sjekker at det står samme navn på billetten og legitimasjonen. 

Anonymkode: 0bd87...199

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de spurte etter pass både da vi sjekket inn bagasjen og da vi gikk ombord på flyet, begge veier.

De hadde sikkert akseptert internasjonalt id også, de skal jo det, men de ba om passet.

Man får ikke fly uten å legitimere seg, de sjekker at det står samme navn på billetten og legitimasjonen. 

Det er selvsagt alltid lurt å ha med legitimasjon, men jeg har flere ganger reist til Hellas uten å vise noe som helst før på innenriksfly i Hellas. I Norge sjekker vi inn på maskiner og skanner bare boardingkortet ved gaten. Dette er ved reise med rutefly så mulig det er annerledes med charter-reiser. Har heller ikke vist legitimasjon da jeg reiste til Danmark og Polen med rutefly og det er mer unntak enn regelen om noen spør etter legitimasjon ut av Norge.

Om noen kommer inn i et annet land uten å ha papirene i orden vanker det bot til de ansvarlige og det er mulig charter-selskapene ikke ønsker den risikoen. Sjekker man inn i skranken må man alltid vise legitimasjon. 

Anonymkode: 46b8f...b7b

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt alltid lurt å ha med legitimasjon, men jeg har flere ganger reist til Hellas uten å vise noe som helst før på innenriksfly i Hellas. I Norge sjekker vi inn på maskiner og skanner bare boardingkortet ved gaten. Dette er ved reise med rutefly så mulig det er annerledes med charter-reiser. Har heller ikke vist legitimasjon da jeg reiste til Danmark og Polen med rutefly og det er mer unntak enn regelen om noen spør etter legitimasjon ut av Norge.

Om noen kommer inn i et annet land uten å ha papirene i orden vanker det bot til de ansvarlige og det er mulig charter-selskapene ikke ønsker den risikoen. Sjekker man inn i skranken må man alltid vise legitimasjon. 

Vi reiste med rutefly, norwegian. 

Sjekket inn i appen og la inn passnummer til hele familien. 

Sjekket inn på maskin på Gardermoen og måtte skanne passet på maskinen.

Da vi kom til gaten og skulle ombord scannet vi boardingpasset (som lå i appen på telefonen) og viste passet til medarbeideren som sto der.

Hvordan det fungerer med charter vet jeg ikke, det har jeg aldri vært på.

Var i Frankrike i fjor, samme prosedyre da.

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man får ikke fly uten å legitimere seg, de sjekker at det står samme navn på billetten og legitimasjonen

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi reiste med rutefly, norwegian. 

Sjekket inn i appen og la inn passnummer til hele familien. 

Sjekket inn på maskin på Gardermoen og måtte skanne passet på maskinen.

Da vi kom til gaten og skulle ombord scannet vi boardingpasset (som lå i appen på telefonen) og viste passet til medarbeideren som sto der.

Hvordan det fungerer med charter vet jeg ikke, det har jeg aldri vært på.

Var i Frankrike i fjor, samme prosedyre da.

Jeg tviler ikke på at man kan bli avkrevd legitimasjon når man flyr utenlands. Vi har også blitt det. Det jeg reagerte på var setningen din om at "Man får ikke fly uten å legitimere seg, de sjekker at det står samme navn på billetten og legitimasjonen." for det stemmer altså ikke. Vi har som sagt reist mange ganger uten å skanne eller vise pass. 

Takk for svar alle sammen. Jeg vet man må vise pass/ billett før ombordstigning til flypersonell som står med gaten, men tenkte mer på sånn passkontroll hvor det sitter passbetjenter (er vel ikke er ord?) men dere skjønner hva jeg mener 😅

hi

Anonymkode: da1f9...0cf

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at man kan bli avkrevd legitimasjon når man flyr utenlands. Vi har også blitt det. Det jeg reagerte på var setningen din om at "Man får ikke fly uten å legitimere seg, de sjekker at det står samme navn på billetten og legitimasjonen." for det stemmer altså ikke. Vi har som sagt reist mange ganger uten å skanne eller vise pass. 

Okei, det har aldri jeg opplevd, men da modererer jeg meg litt og sier du må ha med legitimasjon for du aner ikke når det blir avkrevd, selv om man da tydeligvis kan oppleve å reise uten at noen spør om det.

Da vi var i Napoli gikk det ikke an å sjekke inn bagasjen selv, der møtte du i en bemannet skranke for å levere inn bagasjen, og de ba om pass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...