Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #26 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mek synes du det er bra når foreldre har møter med lærer bak ryggen til en 16-åring? Er det en god måte å skape godt samarbeid? Anonymkode: 6ffac...435 Nei. Det gjør vi ikke her Anonymkode: 3be1d...40e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #27 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jo, det er det. En 16-åring er to år unna å være fullstendig ansvarlig for egne valg. Hvordan skal hn lære seg det når mor ikke involverer hn i samtaler med lærer, og holder tilbake for hn det hun ønsker å diskutere? Anonymkode: 6ffac...435 Du skjønner at det kan være ting man trenger å diskutere uten barnet til stede i noen situasjoner, Det er nok ikke snakk om helt A4 ungdom når man ønsker dette. Anonymkode: a2558...76b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 14. juli 2024 #28 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke foreldre heller. Så da må barn alltid til legen for å kunne være hjemme en dag fra skolen fordi de er syke? Enten det eller så må de møte febersyke på skolen. Sikker på at det er slik? Anonymkode: f4d44...568 De kan være hjemme uten dokumentasjon frem til det nærmer seg 10% fravær i et fag. Fra da må fraværet dokumenteres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 14. juli 2024 #29 Del Skrevet 14. juli 2024 Og som lærer i vgs har jeg hatt mange samtaler med foresatte uten eleven tilstede, frem til de fyller 18. Da må eleven godkjenne videre samarbeid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #30 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke foreldre heller. Så da må barn alltid til legen for å kunne være hjemme en dag fra skolen fordi de er syke? Enten det eller så må de møte febersyke på skolen. Sikker på at det er slik? Anonymkode: f4d44...568 Skolen krever ikke dokumentasjon fra hverken elev eller forelder for fravær, møter du ikke får du fravær, uansett hva grunnen er. Men har de så mye fravær at det blir 10% må de ha legeattest for å få karakter. Foreldre har ingenting med fraværet lenger på vgs. Anonymkode: 4578a...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #31 Del Skrevet 14. juli 2024 Optatium skrev (2 timer siden): Og som lærer i vgs har jeg hatt mange samtaler med foresatte uten eleven tilstede, frem til de fyller 18. Da må eleven godkjenne videre samarbeid. Med elevens godkjennelse stiller jo alt seg annerledes. Anonymkode: 6ffac...435 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 14. juli 2024 #32 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Med elevens godkjennelse stiller jo alt seg annerledes. Anonymkode: 6ffac...435 Selvfølgelig, men nå var dette en av spørsmålene jeg svarte på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #33 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jo, det er det. En 16-åring er to år unna å være fullstendig ansvarlig for egne valg. Hvordan skal hn lære seg det når mor ikke involverer hn i samtaler med lærer, og holder tilbake for hn det hun ønsker å diskutere? Anonymkode: 6ffac...435 Men en 16-åring er da ”fullt kvalifisert” til å ta selvstendige valg ang sin helse, men ikke klar til å ta valg ang egen utdanning? Det gir ikke mening …Jeg må si dette er en av top 3 rareste regler i Norge. Egenandel ved legebesøk fra 16 år er forresten fullt som for voksne - om ungdom ikke jobber og opparbeider seg gjeld pga legebesøk, så er det foresatte som er juridisk ansvarlig for gjelden … Anonymkode: fd0e6...44f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #34 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men en 16-åring er da ”fullt kvalifisert” til å ta selvstendige valg ang sin helse, men ikke klar til å ta valg ang egen utdanning? Det gir ikke mening …Jeg må si dette er en av top 3 rareste regler i Norge. Egenandel ved legebesøk fra 16 år er forresten fullt som for voksne - om ungdom ikke jobber og opparbeider seg gjeld pga legebesøk, så er det foresatte som er juridisk ansvarlig for gjelden … Anonymkode: fd0e6...44f Men samtidig er det fullt ut forståelig at en 16-17 åring må kunne gå til legen med ting uten å snakke med mamma først. Det kan handle om alt fra psykisk helse til prevansjon, overgrep til ting de selv synes er pinlig å ta med foreldre. De må kunne oppsøke hjelp uten tillatelse fra mamma/pappa om de mener de trenger helsehjelp. De kan gå på helsestasjon for ungdom uten å betale da, der er det lege to dager i uka her ihvertfall. De kan ringe kommunens psykiske helsetelefon for ungdom også. Dette må ungdommene kunne gjøre, det er en grunn til at regelverket ble laget som det er. For ungdommer som ikke har utfordringer de ikke vil inkludere foreldrene i kan de bare si hos legen at mamma har innsyn, mamma kan bestille timer til meg osv. Datteren min på 17 har gjort det, helt urpoblematisk, hun måtte bare si det hos fastlegen. Anonymkode: 4578a...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #35 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Men samtidig er det fullt ut forståelig at en 16-17 åring må kunne gå til legen med ting uten å snakke med mamma først. Det kan handle om alt fra psykisk helse til prevansjon, overgrep til ting de selv synes er pinlig å ta med foreldre. De må kunne oppsøke hjelp uten tillatelse fra mamma/pappa om de mener de trenger helsehjelp. De kan gå på helsestasjon for ungdom uten å betale da, der er det lege to dager i uka her ihvertfall. De kan ringe kommunens psykiske helsetelefon for ungdom også. Dette må ungdommene kunne gjøre, det er en grunn til at regelverket ble laget som det er. For ungdommer som ikke har utfordringer de ikke vil inkludere foreldrene i kan de bare si hos legen at mamma har innsyn, mamma kan bestille timer til meg osv. Datteren min på 17 har gjort det, helt urpoblematisk, hun måtte bare si det hos fastlegen. Anonymkode: 4578a...42c Jeg forstår tanken bak denne intensjonen, men da er det mer logisk at det er en helsefaglig vurdering for alenetimen, altså at legen bestemmer at timen er kun til ungdom uten foresatte. Det er helt bak mål at en slik vurdering legges på barnets skuldre i 16 års alder, mens foreldrene er med på oppfølgingen på skolen til ungdommen er 18 år.. for på skolen er de ikke modne til å ta ansvar for egen læring, men ta ansvar for egen helse helt på egen hånd— det er man klar til i 16 års alder …igjen, det gir ikke mening Anonymkode: fd0e6...44f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #36 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Men en 16-åring er da ”fullt kvalifisert” til å ta selvstendige valg ang sin helse, men ikke klar til å ta valg ang egen utdanning? Det gir ikke mening …Jeg må si dette er en av top 3 rareste regler i Norge. Egenandel ved legebesøk fra 16 år er forresten fullt som for voksne - om ungdom ikke jobber og opparbeider seg gjeld pga legebesøk, så er det foresatte som er juridisk ansvarlig for gjelden … Anonymkode: fd0e6...44f Det gir mye mening. Når det gjelder hva barnet går til legen for, så skal det få lov til å ha hemmeligheter for foreldre, få lov til å snakke med noen uten foreldrenes innblanding o.l om de ønsker det. Datteren min var 20 da jeg sluttet å være med henne til legen… hun sliter med å forklare og forstå andre, så hadde ønske om bistand. Hun var 23 da jeg sluttet å delta på utviklingssamtaler av samme grunn. Hvis barnet ønsker å ha deg tilstede ved legebesøk, så er det ikke noe i veien for at du kan det, men noen hemmeligheter skal de få ha. Om de har feber og ikke kan gå på skolen, så kan foreldrene gå god for det. Har de vondt i halsen og vindt i viljen, så er de ikke gamle nok til å helt se konsekvensen av å ta en dag hjemme Anonymkode: fba1b...9e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #37 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår tanken bak denne intensjonen, men da er det mer logisk at det er en helsefaglig vurdering for alenetimen, altså at legen bestemmer at timen er kun til ungdom uten foresatte. Det er helt bak mål at en slik vurdering legges på barnets skuldre i 16 års alder, mens foreldrene er med på oppfølgingen på skolen til ungdommen er 18 år.. for på skolen er de ikke modne til å ta ansvar for egen læring, men ta ansvar for egen helse helt på egen hånd— det er man klar til i 16 års alder …igjen, det gir ikke mening Anonymkode: fd0e6...44f Jeg har en 17 åring, en 20 åring og en 23 åring, ingen av dem har tatt ansvar for egen helse på egenhånd når de var 16 år. De kan inkludere deg så mye de ønsker og du kan kjøre de til legen, være med inn osv uten problemer. Om de brekker håndleddet som 17 åring og må på legevakten, eller får kyssesyken som 19 åring og må kjøres til lege og få hjelp så hjelper du selvfølgelig. Men om man ikke har et godt forhold og de vil til legen for å få spiral som 17 åring så kan de bestille time uten at foreldrene vet det Det fungerer helt greit altså. Anonymkode: 4578a...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #38 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det gir mye mening. Når det gjelder hva barnet går til legen for, så skal det få lov til å ha hemmeligheter for foreldre, få lov til å snakke med noen uten foreldrenes innblanding o.l om de ønsker det. Datteren min var 20 da jeg sluttet å være med henne til legen… hun sliter med å forklare og forstå andre, så hadde ønske om bistand. Hun var 23 da jeg sluttet å delta på utviklingssamtaler av samme grunn. Hvis barnet ønsker å ha deg tilstede ved legebesøk, så er det ikke noe i veien for at du kan det, men noen hemmeligheter skal de få ha. Om de har feber og ikke kan gå på skolen, så kan foreldrene gå god for det. Har de vondt i halsen og vindt i viljen, så er de ikke gamle nok til å helt se konsekvensen av å ta en dag hjemme Anonymkode: fba1b...9e3 Altså, det er rimelig at ungdom har samtale med legen uten foreldre til stede. Men at ungdommen bestiller legetimer til voksen pris for alt og ingenting, og regningen går til foreldre.. Anonymkode: fd0e6...44f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #39 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Altså, det er rimelig at ungdom har samtale med legen uten foreldre til stede. Men at ungdommen bestiller legetimer til voksen pris for alt og ingenting, og regningen går til foreldre.. Anonymkode: fd0e6...44f Hvilke ungdommer gjør det da? Aldri hørt om... Anonymkode: 4578a...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #40 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en 17 åring, en 20 åring og en 23 åring, ingen av dem har tatt ansvar for egen helse på egenhånd når de var 16 år. De kan inkludere deg så mye de ønsker og du kan kjøre de til legen, være med inn osv uten problemer. Om de brekker håndleddet som 17 åring og må på legevakten, eller får kyssesyken som 19 åring og må kjøres til lege og få hjelp så hjelper du selvfølgelig. Men om man ikke har et godt forhold og de vil til legen for å få spiral som 17 åring så kan de bestille time uten at foreldrene vet det Det fungerer helt greit altså. Anonymkode: 4578a...42c Klart at i de aller fleste tilfeller fungerer det. Men igjen, de er i prinsippet klare til å ta ansvar for helse når de er 16, men ikke klare å ta ansvar for egen læring før de er 18 ?! Hvis en 16—17 åring får beskjed fra legen om alvorlig tilstand, og velger å ikke si det til foreldrene — er det da mer sannsynlig at det er en veloverveid valg eller manglende modenhet hos denne 16 åringen? Det er da ungdommens ansvar alene å følge opp den alvorlige sykdommen, for hen er kvalifisert til det..det er bare opplæring hen ikke er moden til ? Anonymkode: fd0e6...44f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #41 Del Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Altså, det er rimelig at ungdom har samtale med legen uten foreldre til stede. Men at ungdommen bestiller legetimer til voksen pris for alt og ingenting, og regningen går til foreldre.. Anonymkode: fd0e6...44f De kan betale der og da. Er det hemmelig, så ber de ikke foreldrene ta regningen. Og er det ikke hemmelig, så spiller det vel ingen rolle om det er foreldrene eller barnet som bestiller? Jeg bestiller fortsatt legetimen til datteren min på 16.. det er ikke noe i veien for det. Men jeg får ikke bestilt via helsenorge da. Jeg må ringe og bestille Anonymkode: fba1b...9e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #42 Del Skrevet 14. juli 2024 På en måte er det "rart" at barn over 16 år ikke trenger å involvere foreldre hos legen, mens de må det på skolen. Men samtidig er det mange forskjellige foreldre der ute, foreldre hvor det er best og tryggest for barnet at foreldrene ikke blir blandet inn. Kanskje spesielt i tilfeller som handler om sex, prevensjon, abort etc. Jeg velger å stole på at legen har kontroll og sørger for at barnet blir tatt vare på medisinsk. For alternativet ville kanskje være mye verre, at barnet ikke hadde bedt om legehjelp tidsnok. Hadde jeg vært bekymret for noe, hadde jeg nok sendt en melding til fastlegen til ungdommen med håp om at h*n hadde flettet det inn i en samtale med ungdommen når h*n var det. Men jeg er "moren fra helvete" som har insistert på å bli involvert i skolen (videregående) så lenge de bor hjemme og forsørges av oss. Jeg har forresten ikke insistert, det er en overdrivelse, men jeg hadde kommet til å gjort det om de selv ikke hadde syntes at det var helt ok, og en selvfølge. Det betyr ikke at vi får vite alt som skjer på skolen, det er bare at skolen har tillatelse til å informere oss foreldre om det skulle være noe viktig eller noe skolen er bekymret for. Som f.eks at ungdommen i har så mye fravær at det fører til tap av standpunktkarakter. Eller at de gjør en så dårlig jobb at de begynner å nærme seg karakterer under 2 eller andre ting skolen er bekymret for. Det har aldri vært behov for det og i praksis var vi stort sett kun kun med på den første samtalen sånn at vi også fikk hilse på læreren. Anonymkode: ace3d...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #43 Del Skrevet 14. juli 2024 Jeg synes ikke det er «rart» - det ER rart, veldig rart. For når skolen gir beskjed om at det er fravær, eller ungdommen nærmere seg 2’er, forventes det at foreldrene skal kunne påvirke ungdommen til positiv utvikling. Når legen skriver ut behandling (ikke prevensjon, men la oss si noe mer alvorlig), og skulle gjerne bedt foreldrene om å følge med og støtte barnet, så kan legen egentlig ikke det uten ungdommens samtykke. Med en sånn logikk, burde det i det minste vært samme prinsipp på skolen - gir ikke 16-åringen samtykke til at skolen kontakter foresatte, nei vel, da er det ungdommens valg .. ganske påfallende at ikke flere stusser over dette Anonymkode: fd0e6...44f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448686-ungdommen-er-%C2%ABmedisinsk-myndige%C2%BB-som-16-%C3%A5ringer-hva-i-forhold-til-skole/page/2/#findComment-150117673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå