Gå til innhold

Herregud, hvordan klarer enslige forsørgere seg i dag?

Anbefalte innlegg

Vi etablerte oss på starten av 2000-tallet. Den gang fikk vi kjøpt en helt grei enhet for rundt 800 000. Typisk område for nyskilte, firemannsbolig med enkle enheter, men det var nå tre soverom og en grei plass å bo. Nå går enhetene for rundt 2,2 millioner. Lønnen har definitivt ikke tredoblet seg siden den gang. Det utelukker for mange å kjøpe seg eget, for dette var de rimelige enhetene. Leiemarked er et annet kapittel. Tre soverom, nesten ingen enheter ute og du kommer ikke under 15 000 i mnd, mer 18-20 000. Du bruker fort 1/3 av lønn bare til leie, med strøm og forsikring blir det for mange halve netto lønn. Umulig å spare seg til bedre tider med det utgangspunktet. 

Må innrømme at jeg ble litt sjokkert, vi er ikke i Oslo, dette skal være en relativt rimelig by å bo i. Hva slags samfunn har vi for de som havner i denne situasjonen, man er jo fucked økonomisk med mindre man har arvet, tjener veldig godt eller vært heldig med tidligere enheter. 

Anonymkode: cb7ae...bdd

Fortsetter under...

Vi er på mange måter tilbake til 1800-tallet, både når det gjelder å løse konflikter gjennom krig og øke andel fattige i samfunnet…
Min 16-åring er innstilt på å flytte til å studere og bosette seg i USA, hen ser ikke at det blir mulig å opparbeide formue og etablere seg i Norge med det prisnivå og uten en buffer eller annen støtte fra foreldre ..

Anonymkode: 55699...66c

Jeg er enslig mor, og nå ufør på minstesats. Men jeg ble takk og pris enslig mor, da boligprisene ikke var for høye. Så jeg kjøpte halvparten av en tomannsbolig med 4 soverom, til 1,5 mill. Jeg hadde 500 000 i egenkapital. I dag koster boligen 4 mill. 

Anonymkode: 008f2...aa1

Jeg var samboer i 2001. Da kjøpte vi diger enebolig til 450 000. Den ble solgt da vi splittet lag i 2004. Da for 1,3 mill. Vi hadde brukt en del på å pusse opp, men ikke lånt mer. Jeg sparte pengene jeg fikk med og da jeg fikk ny samboer i 2008, så kjøpte vi hus sammen. Vi hadde da begge solgt bolig. Jeg med gevinst på 500 000, han med 100 000. Lånte 2 mill. Da han flyttet i 2013 beholdt jeg huset og nå er lånet på 1,3 mill. Det trengs å pusses opp, har en verdi på ca 3 mill, og jeg får ikke refinansiert fordi jeg ikke tjener nok. Jeg ønsker å refinansiere opp til 1,6 mill for å få pusset opp, og fordi jeg betaler over 12000 i mnd alene med utbetalt 24 000 i lønn og 2500 i barnetrygd. Da kunne jeg hatt råd til å leve selv om nedbetalingstiden hadde endret seg til å vare i 10 år mer. Nå må jeg selge fordi jeg ikke kan pusse opp. Selv om jeg vil tjene omtrent 1,5 mill, så har jeg ikke råd til noe nytt. Eneboligene her jeg bor er blitt dyre, og leilighetene enda dyrere. Må opp i minst 4 mill, og det får jeg ikke lån til. Så da må jeg leie til jeg evt finner en partner, eller barna har flyttet ut og jeg kan kjøpe noe med plass til bare meg. Men leie noe til en voksen og 3 barn er nesten umulig om man ikke kan betale mer enn 15 000 i mnd

Anonymkode: 37be4...130

Det er helt villt. Kjøpte min første enebolig i 2002, for 1.1 million. Idag er den estimert til rundt 5-6 millioner. Dessverre ble jeg lurt av eksen, og fikk med meg 40.000 kroner ut av det forholdet. Kjøpte enebolig til 2.5 i 2010, den er taksert til 6.5 million nå. Her jeg bor får man en liten leilighet til kanskje 2 millioner, men da med fellesgjeld og fellesutgifter i tillegg. Er en grunn til at jeg fortsatt bor med eksmannen

Anonymkode: 0af38...08b

Er alenemamma (100%) og kjøpte bolig i fjor høst. Betalte 3,2 mill. Jeg har lønnet inntekt på 624000,- + endel overtid, så det går rundt. Betaler noen tusenlapper mer på lånet enn det jeg betalte tidligere i husleie. Men så kommer kommunale avgifter, utvendig forsikring og strøm i tillegg. Pluss at jeg må ha en større buffer til vedlikehold, lage hage osv. 

Anonymkode: c36f4...d36

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Er alenemamma (100%) og kjøpte bolig i fjor høst. Betalte 3,2 mill. Jeg har lønnet inntekt på 624000,- + endel overtid, så det går rundt. Betaler noen tusenlapper mer på lånet enn det jeg betalte tidligere i husleie. Men så kommer kommunale avgifter, utvendig forsikring og strøm i tillegg. Pluss at jeg må ha en større buffer til vedlikehold, lage hage osv. 

Betalte cash? Hvis ikke, hva hadde du i egenkapital?

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg var samboer i 2001. Da kjøpte vi diger enebolig til 450 000. Den ble solgt da vi splittet lag i 2004. Da for 1,3 mill. Vi hadde brukt en del på å pusse opp, men ikke lånt mer. Jeg sparte pengene jeg fikk med og da jeg fikk ny samboer i 2008, så kjøpte vi hus sammen. Vi hadde da begge solgt bolig. Jeg med gevinst på 500 000, han med 100 000. Lånte 2 mill. Da han flyttet i 2013 beholdt jeg huset og nå er lånet på 1,3 mill. Det trengs å pusses opp, har en verdi på ca 3 mill, og jeg får ikke refinansiert fordi jeg ikke tjener nok. Jeg ønsker å refinansiere opp til 1,6 mill for å få pusset opp, og fordi jeg betaler over 12000 i mnd alene med utbetalt 24 000 i lønn og 2500 i barnetrygd. Da kunne jeg hatt råd til å leve selv om nedbetalingstiden hadde endret seg til å vare i 10 år mer. Nå må jeg selge fordi jeg ikke kan pusse opp. Selv om jeg vil tjene omtrent 1,5 mill, så har jeg ikke råd til noe nytt. Eneboligene her jeg bor er blitt dyre, og leilighetene enda dyrere. Må opp i minst 4 mill, og det får jeg ikke lån til. Så da må jeg leie til jeg evt finner en partner, eller barna har flyttet ut og jeg kan kjøpe noe med plass til bare meg. Men leie noe til en voksen og 3 barn er nesten umulig om man ikke kan betale mer enn 15 000 i mnd

Akkurat det. Man blir ekskludert både fra eie og leie, selv de som har levd både nøktern og spart opp. 

Trist, for en av styrkene her i Norge har vært denne tryggheten rundt egen bolig. Vet ikke om det kan løses ved å regulere og bygge ut flere rimelige enheter. Ja, det er ikke fett å bo i en firemanns, men det funker mens barna bor hjemme og da har en anledning til å bygge videre på det når de flytter ut. Nå har jo disse enhetene også blitt horribelt dyre. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat det. Man blir ekskludert både fra eie og leie, selv de som har levd både nøktern og spart opp. 

Trist, for en av styrkene her i Norge har vært denne tryggheten rundt egen bolig. Vet ikke om det kan løses ved å regulere og bygge ut flere rimelige enheter. Ja, det er ikke fett å bo i en firemanns, men det funker mens barna bor hjemme og da har en anledning til å bygge videre på det når de flytter ut. Nå har jo disse enhetene også blitt horribelt dyre. 

Det er blitt så dyrt å bygge at skal det være noe penger i det, så må prisene opp såpass. En firemannsbolig koster sikkert minst 4 mill bare i materialer. Så skal alle som jobber der ha betalt, og så er prisen for å bygge over 8 mill. Så skal tomten betales, og da er vi oppe i 12 mill. Grunnarbeidet og grunnmur- 16 mill. Så selger man hver enhet for 5 mill og har tjent 4 mill. Det er det ikke penger i rett og slett.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er på mange måter tilbake til 1800-tallet, både når det gjelder å løse konflikter gjennom krig og øke andel fattige i samfunnet…
Min 16-åring er innstilt på å flytte til å studere og bosette seg i USA, hen ser ikke at det blir mulig å opparbeide formue og etablere seg i Norge med det prisnivå og uten en buffer eller annen støtte fra foreldre ..

Da skjønner jeg lite av at han mener USA er bedre??? Jeg har bodd i USA og det er definitivt verre enn Norge, og det har blitt enda verre siden jeg flyttet derifra. 

En ukes ferie i året, ubetalt....du må ofte jobbe tre år i ny jobb før du får ta den første ferien. Lønningene står ikke i forhold til kjøp av bolig, ikke indet hele tatt. Mange jobber to jobber for å klare seg og til og med da sliter de. Jeg flyttet fra USA fordi samfunnet der var så delt, mye fattigdom og uteliggere. 

Anonymkode: c5a70...c27

Gjennomsnittslønnen i Norge i 2020 var 244 000. Gjennomsnittslønnen i 2023 er 676 000. Så jo, gjennomsnittslønnen har økt ned tregangeren. Utfordringen er at gapet mellom de som tjener mye og de som tjener lite øker. 

Lånerenten i 2000 var 8,1%. Lånerenten i 2023 var på 5,5. Vi har i mange år vært bortskjemt med veldig lav rente, så de færreste husker vel at vi som kjøpte på 90-talker og begynnelsen av 2000-tallet betalte mye mer i renter enn i dag  

Til tross for prisstigning, bruker vi fortsatt rundt 12% av lønnen på mat. Det gjorde vi også i 2000.

Anonymkode: 917d6...b10

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Betalte cash? Hvis ikke, hva hadde du i egenkapital?

Fikk lån i Husbanken. Hadde 300 000 i egenkapital som jeg la inn. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Gjennomsnittslønnen i Norge i 2020 var 244 000. Gjennomsnittslønnen i 2023 er 676 000. Så jo, gjennomsnittslønnen har økt ned tregangeren. Utfordringen er at gapet mellom de som tjener mye og de som tjener lite øker. 

Lånerenten i 2000 var 8,1%. Lånerenten i 2023 var på 5,5. Vi har i mange år vært bortskjemt med veldig lav rente, så de færreste husker vel at vi som kjøpte på 90-talker og begynnelsen av 2000-tallet betalte mye mer i renter enn i dag  

Til tross for prisstigning, bruker vi fortsatt rundt 12% av lønnen på mat. Det gjorde vi også i 2000.

244 000 i 2020? 

Kan sammenligne siste 20 år, lønn vs bolig. Bolig har femdoblet seg. 2004 var gjennomsnittsinntekt 341 300. 2024 kr 704 000. Det er 206 %, ganske langt unna 500 %. 

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

244 000 i 2020? 

Kan sammenligne siste 20 år, lønn vs bolig. Bolig har femdoblet seg. 2004 var gjennomsnittsinntekt 341 300. 2024 kr 704 000. Det er 206 %, ganske langt unna 500 %. 

Haha… nei, 2000 selvfølgelig😆

Man må, nå som før, gjøre gode valg helt fra tidlig alder. BSU, jobb ved siden av studielån, bo hjemme så lenge man kan, kjøpe flere billigere og selge med litt fortjeneste, finne en partner osv. jeg klarte meg bra lenge, men så ble jeg alene. Jeg klarer meg likevel bra fordi jeg har en nøktern livsstil og bruker penger fornuftig. Var også heldig med boligen som jeg fikk overdra noe billigere enn forventet da eksen dro. 
Jeg har fastpris på strøm, bundet rente og spiser fornuftig mat etter sesong. Har ingen store vaner med ferie eller forbruk, to barn som har det godt har jeg også. 

Anonymkode: 752f6...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...