Gå til innhold

Poteter kan komme til å koste 100 kroner kiloen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kutt ut da, man må jo kunne reagere uten at man må kalles det ene eller det andre.

Hi

Anonymkode: 5cf69...ea1

Man må jo kunne svare på innlegg uten å bli kalt det ene og det andre.

Svaret mitt var jo helt uproblematisk og logisk. De som vil og kan handler på Reko-ringen, de som ikke vil og/eller ikke kan lar det være. Veldig enkelt.

Anonymkode: e9bec...2c3

Fortsetter under...

Dem journalisten er jo helt på jordet, en sommervikar eller? Du kan ikke stole på alt som står i avisen altså...

Her jeg bor har bøndene gårdsursalg, og ja, alle ute i distriktene har bil.

Men i nærmeste by (liten by med under 40.000 innbyggere) står det bønder utenfor kjøpesenteret hver torsdag til lørdag i sesong og selger varene sine. De ligger litt under kiwi i pris så ikke kjempebillig, men helt ferske og særdeles flotte varer.

Er en reko-ring her også, men det blir lite brukt for de har priset seg helt ut. Kjempedyrt.

Anonymkode: 10064...378

Det er ikke bare kunder som får bakoversveis av norsk løk og poteter til 30-40 kroner per kilo.

Da fylkesleder Morten Tømte i Bondelaget i Akershus dro på den lokale Coop-butikken i dag, fant han norske poteter til 41 kroner kiloen.

– Det har jeg aldri sett før. Før så jeg franske småpoteter til den prisen, nå ser vi det på norske poteter. Det er himmellangt unna hva bonden får, sier Tømte til NRK.
...
I Norge har Coop, Rema og Norgesgruppen nesten hele det norske markedet.
...
Men tilsynet påpekte at lønnsomheten er svært god for matbutikkene. Det står stikk i strid med at kjedene selv forteller at konkurransen om kundene er beinhard.

Da ville man forventet lavere lønnsomhet for å lokke kundene med lavere priser enn konkurrenten, ifølge tilsynet.
https://www.nrk.no/norge/raser-over-poteter-til-40-kroner-kiloen_-_-himmellangt-unna-hva-bonden-far-1.16961501

Anonymkode: b03fa...cdb

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Dem journalisten er jo helt på jordet, en sommervikar eller? Du kan ikke stole på alt som står i avisen altså...

Her jeg bor har bøndene gårdsursalg, og ja, alle ute i distriktene har bil.

Men i nærmeste by (liten by med under 40.000 innbyggere) står det bønder utenfor kjøpesenteret hver torsdag til lørdag i sesong og selger varene sine. De ligger litt under kiwi i pris så ikke kjempebillig, men helt ferske og særdeles flotte varer.

Er en reko-ring her også, men det blir lite brukt for de har priset seg helt ut. Kjempedyrt.

Akkurat her jeg bor er det ingen bønder som selger grønnsaker lett tilgjengelig. Det er en REKO-ring som holder til på en parkeringsplass veldig usentralt og så er det bondens marked på torget et par ganger i året. Ikke er det billig heller.

Jeg tror ikke jeg er spesielt vrang av meg, men jeg reagerer på de som kritiserer folk som reagerer på høye matpriser i butikkene og avfeier dem med "det er jo bare å kjøpe rett fra bonden/dyrke selv/plukke bær". De som sliter med å ha råd til mat er gjerne de med dårlig pga. helseproblemer eller alder. De kan jo ikke gjøre alt dette. I tillegg kan vel ingen seriøst ønske seg tilbake til et samfunn der alle må dyrke sin egen mat, sy sine egne klær og "kjenne noen" om man skal ha tak i noe som helst utenom det vanlige.

Anonymkode: ca6b4...854

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke bare kunder som får bakoversveis av norsk løk og poteter til 30-40 kroner per kilo.

Da fylkesleder Morten Tømte i Bondelaget i Akershus dro på den lokale Coop-butikken i dag, fant han norske poteter til 41 kroner kiloen.

– Det har jeg aldri sett før. Før så jeg franske småpoteter til den prisen, nå ser vi det på norske poteter. Det er himmellangt unna hva bonden får, sier Tømte til NRK.
...
I Norge har Coop, Rema og Norgesgruppen nesten hele det norske markedet.
...
Men tilsynet påpekte at lønnsomheten er svært god for matbutikkene. Det står stikk i strid med at kjedene selv forteller at konkurransen om kundene er beinhard.

Da ville man forventet lavere lønnsomhet for å lokke kundene med lavere priser enn konkurrenten, ifølge tilsynet.
https://www.nrk.no/norge/raser-over-poteter-til-40-kroner-kiloen_-_-himmellangt-unna-hva-bonden-far-1.16961501

Anonymkode: b03fa...cdb

Bonden får vel 14 kr mener jeg. I tillegg opererer blant annet Bama med helt ville avtaler. Leveringsplikt uten mottaksplikt. Er noen bønder som har gått økonomisk under pga det. Det er jo mellomleddene som er korrupte her. Bonden får som vanlig skylda i avisa, Hegnar er i en egen klasse der. Hopper glatt over at bønder ofte har full stilling i et yrke i tillegg til jordbruket når han gnåler om årsinntekt. 

Anonymkode: c3369...379

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Spiser dere mye poteter? Her er det ytterst sjelden. Kommer egentlig bare på julemiddag.....

Anonymkode: 876c3...2ea

Spiser veldig sjelden. Stort sett bare til kjøtt- og fiskekaker og juleribbe. Dessuten foretrekker vi langreist mat, spesielt frukt og grønnsaker er mye mer eksotisk og spennende om de kommer fra Costa Rica eller Egypt, enn fra Fosen eller Bjugn. Men Norge skal visst være dønn kjedelig og dyrt. Vi skal betale ekstra for å ha det kjedelig og dyrt tydeligvis. Så kan vi heller kose oss med eksotiske mennesker rundtom heller.

Anonymkode: a86b2...20e

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Spiser dere mye poteter? Her er det ytterst sjelden. Kommer egentlig bare på julemiddag.....

Det er jo flere diskusjoner i en her, for om man skal ta miljøperspektivet med er det mye mer miljøvennlig med kortreist mat.

Vi skal spise mindre kjøtt, men når de vetariske alternativene skal fraktes med fly tvers over kloden går vinnings opp i spinninga 

Men for å svare på spørsmålet ditt så er vi glad i norsk tradisjonsmat her i huset og spiser nok poteter 2-3 ganger i uka. Denne uken har vi hatt stekt makrell med poteter, pytt i panne med resten av potetene dagen etter. Og i morgen skal vi ha grillmat og ovnsbakte båtpoteter. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg og mine to tenåringsdøttre spiser normalt 2 kg I uka

Anonymkode: 4c898...faf

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo flere diskusjoner i en her, for om man skal ta miljøperspektivet med er det mye mer miljøvennlig med kortreist mat.

Vi skal spise mindre kjøtt, men når de vetariske alternativene skal fraktes med fly tvers over kloden går vinnings opp i spinninga 

Men for å svare på spørsmålet ditt så er vi glad i norsk tradisjonsmat her i huset og spiser nok poteter 2-3 ganger i uka. Denne uken har vi hatt stekt makrell med poteter, pytt i panne med resten av potetene dagen etter. Og i morgen skal vi ha grillmat og ovnsbakte båtpoteter. 

Heldigvis fraktes vegetarmat sjeldent med fly da 😄 Den maten kommer på lastebil og båt, akkurat som dyrefôret og alt det andre vi importerer  

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg klarer helt fint å kjøpe poteter direkte fra produsent. Da blir prisen fornuftig, både for produsent og forbruker, og dessuten sparer vi inn et veldig dyrt ledd. 

Anonymkode: bb8e8...720

Dette gir ikke mening. Min mann jobber ganske høyt i en butikkjede. Hadde du sett de tall han har på datamaskinen sin når han går inn for å se på innkjøp og salg av varer hadde du skjønt at butikkene så vidt går rundt. Der er veldig lite fortjeneste altså. Det er ikke butikkjedene som er tapet her. Det er bøndene som stadig vekk krever mer og mer i fortjeneste. De har mulighet til å demonstrere hvert år for å få mer penger fra staten og det gjør de! Men kjenner du en bonde kan du sikkert få en lavere pris av h*n enn du får hvis h*n selger til kjedene. Kjedene kan for øvrig presse prisene langt mer enn det vanlige folk kan. Derfor får du varene langt billigere fra kjedene enn du får fra produsentene direkte.

Anonymkode: f0ef3...cce

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Heldigvis fraktes vegetarmat sjeldent med fly da 😄 Den maten kommer på lastebil og båt, akkurat som dyrefôret og alt det andre vi importerer  

Jeg har en kompis som jobber på cargo avdelingen på Gardermoen, og veldig mye mat kommer med lastefly. F.eks avokado flys det inn enorme mengder av...

Annonse

Anonym bruker skrev (På 12.7.2024 den 15.18):

Ja. Poteter er en av livets gleder, alt en kan lage ut av det 😋

Anonymkode: c3369...379

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...