Gå til innhold

Dere som bor i Lofoten. Eller andre virkelige populære feriemål. Er dere ikke dritt lei?

Anbefalte innlegg

Har feriert i Lofoten nå, og det er jo fullt av idioter som parkerer som det passer dem langs veien. På møteplasser for bil, bussholdeplasser, innkjøringen til hus osv. renger med at det ikke er enestående for den turen jeg var på. Er dere ikke dritt lei av folk som tar seg til rette? Og hva er din beste turist-historie?

Anonymkode: 150cc...2c9

Fortsetter under...

Nå bor ikke jeg i Nord Norge, men helt i sør, og befolkningen mangedobles om sommeren.

Jeg irriterer meg sjelden over turistene, det er igrunn ganske hyggelig med litt liv og mennesker. Veldig rolig her 8-10 mnd i året, så de månedene det er mye turister titter vi på dem ;)

Jeg gidder ikke ha spesielle planer i turistsesongen, da senker jeg skuldrene og tar livet med ro, synes det er hyggelig med musikk, latter, båter, konserter og alt som hører med.

Men jeg slipper at folk bæsjer i hagen min og slike ting som jeg har sett blir gjort i nord da, hadde nok reagert på sånt ja.

Anonymkode: 92e57...a5c

Sommeren er ille. Turister over alt. Har hatt folk som har teltet og til og med bæsjet i hagen min. Pyton!! Det går i sneglefart på veiene og folk tar seg til rette over alt.

Altså, det er fint for næringslivet med turister og jeg er ikke imot turister i seg selv, men det burde vært tilrettelagt og regulert MYE bedre. 

Anonymkode: 74ff4...730

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sommeren er ille. Turister over alt. Har hatt folk som har teltet og til og med bæsjet i hagen min. Pyton!! Det går i sneglefart på veiene og folk tar seg til rette over alt.

Altså, det er fint for næringslivet med turister og jeg er ikke imot turister i seg selv, men det burde vært tilrettelagt og regulert MYE bedre. 

Kan ikke du tilrettelegge litt ved å henge opp doruller i hagen din? Det er jo en begynnelse.

Anonymkode: 16c5b...95b

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Kan ikke du tilrettelegge litt ved å henge opp doruller i hagen din? Det er jo en begynnelse.

Anonymkode: 16c5b...95b

Haha! Legge ut doruller og bæsjeposer 😅 Har vært inne på tanken

Jeg bor ikke i nord, men bor i et annet turistområde. Det går stort sett bra, men det er alltid noen få som ødelegger for alle de andre. Det er mye bobiler her og de parkerer på de rareste steder og tar seg til rette. Parkeringsplassen på jobben min har rett som det er folk som parkerer over 3-4 plasser og rigger seg til med campingbord og stoler, kobler seg på utestikkene vi har og kaster søppel i dunkene våre. Det er skiltet at det er en privat plass og skiltene er store og synlige, men det må være filter i vinduene på bobiler, for de "har ikke sett de". Vi lurer litt om parkeringsplassen vår sirkulerer i bobilfora, for den er ikke så lett å snuble over. Den ligger riktignok med utsikt over sjøen, men du skal nesten vite at den er der for å finne den. Ellers er det mye saktekjøring av folk som skal se på utsikten, som stopper i veikanten for å plukke blomster, som kjører midt i veien fordi de ikke er vant til smalere veier og presser andre ut i grøftekanten ved møter. De skaper en del trafikkfarlige situasjoner og gjør at ungene ikke får sykle langs veien i fellesferien. Det tør vi rett og slett ikke. Ellers er det koselig med feriegjester på hyttene og andre turister. Det er bra for næringslivet, for kulturlivet og mye annet. Jeg skulle bare ønske at alle turister kunne tenke på seg selv som en gjest når de er et annet sted enn hjemme og oppføre seg deretter.

Anonymkode: 8bfab...fe6

Annonse

Her femdobles antall folk i ferien. De fleste er ganske greie, som lokal vet jeg hvor jeg bør parkere eller kjøre, unngår derfor både bulk og kork. 

Heldigvis lite folk som bærsjer i hagen, selv om det har vært noen tilfeller her hos andre, ville ikke nølt to sekunder med å spyle de med en hageslange i så fall. Der går min grense for trivelig 😂

Anonymkode: 69be7...fe4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kjenner du en bonde er det bare å hanke inn slik at de kan spraye litt kumøkk eller gjødsel til dagen derpå. Eller sett på spreder fra 05 om morgen. Maken til frekkhet. Folk som ikke fatter forskjell på innmark og utmark bør hindres i å feriere på eget inititativ i fremtiden. 

Anonymkode: 69be7...fe4

Vi er inderlig lei, vi bor ved et mye besøkt turistmål. Stort sett oppfører folk seg ok . Men med mye besøk, blir det også mange av de som ikke oppfører seg. Utenlandske turister tror visst vi som bor her er en installasjon for dem. Opplever at de kommer inn i hagen vår (har gjerde men de går inn porten) løfter på ting, går rundt og kikker som om de er på et museum. Det er mennesker som urinerer mer eller mindre åpenlyst overalt . Avføring og toalettpapir både i hager og utmark . Det parkeres i innkjørsler , langs veikant, i garasjer, på møteplasser. (Her er det ikke noe som sier at man kanskje ikke får besøkt turmålet når p-plassen er full, her setter man bilen fra seg et eller annet sted og forlater den i timesvis og øvrig trafikk hindres) Løshunder løper inn i hagene til folk. Bær og frukt plukkes i hager, ikke bare for å spises der og da, men tas med i poser o.l. Jeg har opplevd å komme hjem til pikknikk i hagen min.Naboen våknet til folk som hadde dekket opp på terrassen hans. Da han temmelig sur, gikk ut og sa de måtte fjerne seg, fikk han til svar at de trodde ikke noen var hjemme siden klokka var langt på dag, men at de bare skulle spise opp så skulle de pakke sammen. 

Alt dette er et stadig økende problem, da turist strømmen blir stadig større. Og har ført til at her hvor jeg bor, har fastboende begynt å flytte fra . Det er slutten for et lite lokalsamfunn. Husene som da er til salgs kjøpes av folk som benytter dem til turismerelaterte ting  men som ikke bor her. 

Vi er alle inderlig lei. Så vi ser oss om etter annet sted å bo.

Anonymkode: b7b2c...3b5

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi er inderlig lei, vi bor ved et mye besøkt turistmål. Stort sett oppfører folk seg ok . Men med mye besøk, blir det også mange av de som ikke oppfører seg. Utenlandske turister tror visst vi som bor her er en installasjon for dem. Opplever at de kommer inn i hagen vår (har gjerde men de går inn porten) løfter på ting, går rundt og kikker som om de er på et museum. Det er mennesker som urinerer mer eller mindre åpenlyst overalt . Avføring og toalettpapir både i hager og utmark . Det parkeres i innkjørsler , langs veikant, i garasjer, på møteplasser. (Her er det ikke noe som sier at man kanskje ikke får besøkt turmålet når p-plassen er full, her setter man bilen fra seg et eller annet sted og forlater den i timesvis og øvrig trafikk hindres) Løshunder løper inn i hagene til folk. Bær og frukt plukkes i hager, ikke bare for å spises der og da, men tas med i poser o.l. Jeg har opplevd å komme hjem til pikknikk i hagen min.Naboen våknet til folk som hadde dekket opp på terrassen hans. Da han temmelig sur, gikk ut og sa de måtte fjerne seg, fikk han til svar at de trodde ikke noen var hjemme siden klokka var langt på dag, men at de bare skulle spise opp så skulle de pakke sammen. 

Alt dette er et stadig økende problem, da turist strømmen blir stadig større. Og har ført til at her hvor jeg bor, har fastboende begynt å flytte fra . Det er slutten for et lite lokalsamfunn. Husene som da er til salgs kjøpes av folk som benytter dem til turismerelaterte ting  men som ikke bor her. 

Vi er alle inderlig lei. Så vi ser oss om etter annet sted å bo.

Det høres jo helt sykt ut, hadde ikke jeg heller orket.  Trist når små lokalsamfunn får lide under det. Er det noen nasjonaliteter som skiller seg negativt ut her når det gjelder å ta seg sånn til rette?

Anonymkode: 0012d...e2a

Vi bor ved sørlandskysten, på et sted hvor mange har hytte: Blindleia. 
Stort sett er det ikke noe stress, bortsett fra lange køer på den lille lokalbutikken vår.
En litt større utfordring er folk som tror den smale, svingete veien ut til oss er enveiskjørt, eller i hvert fall oppfører de seg sånn, når de legger seg midt i veien og kjører halvparten så fort som fartsgrensa tilsier. Både trafikkfarlig, og ganske ubeleilig for oss som har behov for å rekke jobb og sånt. 
I tillegg bruker de bilveien som sin private treningsarena, med rulleski, bildekk mm, og viker ikke for biler. 
Men er vel heldig, ingen plukker frukt og bær i hagen vår, og bruker sen heller ikke som toalett🤷🏻‍♀️

Anonymkode: db4c1...236

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det høres jo helt sykt ut, hadde ikke jeg heller orket.  Trist når små lokalsamfunn får lide under det. Er det noen nasjonaliteter som skiller seg negativt ut her når det gjelder å ta seg sånn til rette?

Anonymkode: 0012d...e2a

Det er mest Nordmenn som plukker med seg plommer, epler, rips osv i kilosvis i hagene her. Mens tyskerne dominerer når det kommer til å ta seg inn på privat eiendom, og tror alle innkjørsler til hus fører inn til severdigheter de kan beskue. (Men det kan jo også være fordi det har vært flest av disse nasjonalitetene som kommer hit, men nå kommer også andre nasjonaliteter for fullt.) Parkering alle steder, og til hinder for trafikk, utrykningskjøretøy, befolkning, rutebusser og postbiler, praktiseres av samtlige nasjoner. Likeledes å gjøre fra seg overalt.

Men vi opplever nok at en del utlendinger har en misoppfatning av hva allemannsretten er. Sier vi noe til dem når de valser gjennom hagen, eller raster på private hagemøbler, så får vi slengt til oss at i Norge er det allemannsrett. Og det er derfor de kommer til Norge, for her er det fritt frem for alle. Likeledes når det parkeres i veikanten, og veien blir så smal at to biler ikke kan passere hverandre, så får vi bare beskjed om at det ikke er skilt med at det ikke er lov å parkere der, så da kan de gjøre det.

Hovedtrafikken her, er nok bobiler. Disse tømmer dritten sin i sluk på parkeringsplass, eller ved veibanen. Får de tilsnakk, sier de at det nedover Europa er tillatt å gjøre det. Og at da må det settes opp skilt med at det er forbudt hvis de ikke kan gjøre det. (Akkurat dette vet jeg ikke om er riktig at praktiseres nedover Europa, men det er iallfall argumentet deres.)

Det virker som mange tenker; Her kommer jeg aldri mer tilbake, så her tør jeg gjøre som jeg vil.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er mest Nordmenn som plukker med seg plommer, epler, rips osv i kilosvis i hagene her. Mens tyskerne dominerer når det kommer til å ta seg inn på privat eiendom, og tror alle innkjørsler til hus fører inn til severdigheter de kan beskue. (Men det kan jo også være fordi det har vært flest av disse nasjonalitetene som kommer hit, men nå kommer også andre nasjonaliteter for fullt.) Parkering alle steder, og til hinder for trafikk, utrykningskjøretøy, befolkning, rutebusser og postbiler, praktiseres av samtlige nasjoner. Likeledes å gjøre fra seg overalt.

Men vi opplever nok at en del utlendinger har en misoppfatning av hva allemannsretten er. Sier vi noe til dem når de valser gjennom hagen, eller raster på private hagemøbler, så får vi slengt til oss at i Norge er det allemannsrett. Og det er derfor de kommer til Norge, for her er det fritt frem for alle. Likeledes når det parkeres i veikanten, og veien blir så smal at to biler ikke kan passere hverandre, så får vi bare beskjed om at det ikke er skilt med at det ikke er lov å parkere der, så da kan de gjøre det.

Hovedtrafikken her, er nok bobiler. Disse tømmer dritten sin i sluk på parkeringsplass, eller ved veibanen. Får de tilsnakk, sier de at det nedover Europa er tillatt å gjøre det. Og at da må det settes opp skilt med at det er forbudt hvis de ikke kan gjøre det. (Akkurat dette vet jeg ikke om er riktig at praktiseres nedover Europa, men det er iallfall argumentet deres.)

Det virker som mange tenker; Her kommer jeg aldri mer tilbake, så her tør jeg gjøre som jeg vil.

Det er jammen ikke lett for dem heller. De glemte å pakke folkeskikken i bagasjen, så den ligger igjen hjemme vet du. 

Annonse

Fantastisk tråd som sier litt om hvor grenseløse folk kan være på den ene siden, og hvor hjelpesløse de kan bli på den andre. 

Og her klages det på spanjoler som spruter vann på turister. Hva gjør dere der oppe egentlig?  Går dere sammen om å gjøre noe, og hva med den parkeringen og avføringen over alt?  Fyf..det er jo til å spy av, samt at det faktisk kan være helsefarlig! Mangler dere parkering eller er det blodpriser for bobilplasser? Hva med doer- er det nok? At nordmenn er de verste til å stjele handler vel ikke om at det er mangel på mat da...

Det der hadde jeg ikke på noen måte orket. Sommeren hadde vært fullstendig ødelagt. 

Heng opp kameraer og ta bilder selv, og legg ut på nett. Garanterer at det vil bli sett og spredt etter å ha dokumentert ti tilfeller pluss. 

Har ingen problemer med hverken norske eller utenlandske turister her, tvert i mot. Men det kommer  nok av at de er på samme sted over tid, og vi har alle oversikt. De som kan lage litt krøll iblant, er folk som kommer med båt fra ulike steder. men det handler kun om at de er litt i overkant fesstemte.. 

ReneRene skrev (25 minutter siden):

Fantastisk tråd som sier litt om hvor grenseløse folk kan være på den ene siden, og hvor hjelpesløse de kan bli på den andre. 

Og her klages det på spanjoler som spruter vann på turister. Hva gjør dere der oppe egentlig?  Går dere sammen om å gjøre noe, og hva med den parkeringen og avføringen over alt?  Fyf..det er jo til å spy av, samt at det faktisk kan være helsefarlig! Mangler dere parkering eller er det blodpriser for bobilplasser? Hva med doer- er det nok? At nordmenn er de verste til å stjele handler vel ikke om at det er mangel på mat da...

Det der hadde jeg ikke på noen måte orket. Sommeren hadde vært fullstendig ødelagt. 

Heng opp kameraer og ta bilder selv, og legg ut på nett. Garanterer at det vil bli sett og spredt etter å ha dokumentert ti tilfeller pluss. 

Har ingen problemer med hverken norske eller utenlandske turister her, tvert i mot. Men det kommer  nok av at de er på samme sted over tid, og vi har alle oversikt. De som kan lage litt krøll iblant, er folk som kommer med båt fra ulike steder. men det handler kun om at de er litt i overkant fesstemte.. 

Selvfølgelig mangler det parkering og doer, det kommer tusenvis av turister sol vil gå tur i norsk uberørt natur.

Det er hverken parkering eller doer, og snart er ikke naturen så uberørt heller.

Det er dyrt å anlegge stier, parkering og toalettfasiliteter, og dette er gjerne turister i bobiler som ikke vil være med å betale regninga, så hvem skal betale tenker du?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig mangler det parkering og doer, det kommer tusenvis av turister sol vil gå tur i norsk uberørt natur.

Det er hverken parkering eller doer, og snart er ikke naturen så uberørt heller.

Det er dyrt å anlegge stier, parkering og toalettfasiliteter, og dette er gjerne turister i bobiler som ikke vil være med å betale regninga, så hvem skal betale tenker du?

Spør ikke meg. Dette var forsåvidt nyheter for meg, så da må jeg jo ha mye mer info og opplysninger om jeg skal ha noen mening om det. Men kameraer bør vel kanskje kunne hjelpe noe, og ihvertfall på privat eiendom? 

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Spør ikke meg. Dette var forsåvidt nyheter for meg, så da må jeg jo ha mye mer info og opplysninger om jeg skal ha noen mening om det. Men kameraer bør vel kanskje kunne hjelpe noe, og ihvertfall på privat eiendom? 

Prøv å lese litt aviser så du får med deg litt av det som skjer i landet og hva som er lov og ikke. Det er for eksempel strenge regler for å sette opp overvåkingskamera og det er helt forbudt å legge ut bilder av folk uten godkjenning. (Det gjelder også bilder av "innføtte" du møter på ferie.)

Anonymkode: 84770...d46

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Prøv å lese litt aviser så du får med deg litt av det som skjer i landet og hva som er lov og ikke. Det er for eksempel strenge regler for å sette opp overvåkingskamera og det er helt forbudt å legge ut bilder av folk uten godkjenning. (Det gjelder også bilder av "innføtte" du møter på ferie.)

Anonymkode: 84770...d46

Da syns jeg du skal fortelle meg når dette ble tatt opp i riksdekkende media/ aviser. Eller glem tv da jeg ikke ser på det. 

Strenge regler? Nei, du kan sette opp kamera på din egen private eiendom så mye du vil, og nei, det er heller ikke forbudt å legge ut bilder av mennesker så lenge du ikke identifiserer dem. Vet ikke om det er forbudt da engang siden de befinner seg på din eiendom og du skal vise fram din tomt. Greia er å vise problemet i det omfang det er.

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (48 minutter siden):

Da syns jeg du skal fortelle meg når dette ble tatt opp i riksdekkende media/ aviser. Eller glem tv da jeg ikke ser på det. 

Strenge regler? Nei, du kan sette opp kamera på din egen private eiendom så mye du vil, og nei, det er heller ikke forbudt å legge ut bilder av mennesker så lenge du ikke identifiserer dem. Vet ikke om det er forbudt da engang siden de befinner seg på din eiendom og du skal vise fram din tomt. Greia er å vise problemet i det omfang det er.

Det skal ikke være nødvendig å måtte sette opp kamera på egen eiendom fordi folk ikke kan oppføre seg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det skal ikke være nødvendig å måtte sette opp kamera på egen eiendom fordi folk ikke kan oppføre seg

Nei, det kan du godt si, men når realiteten er en helt annen, så må man forholde seg til det. En kan faktisk ikke bare finne seg i sånt, så da må man finne de løsningene som kan hjelpe. For en stund siden ble en som gjorde det samme lagt ut på nett. Jeg tror neppe det er hva de grisene vil, for selv om en ikke identifiserer ved å vise ansikt, så er det neppe noen som vil bli lagt ut sånn. Jeg kan ikke på noen måte skjønne at en ikke gjør det en kan for å forhindre at andre bruker hagen din som do. Grøss.

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Nei, det kan du godt si, men når realiteten er en helt annen, så må man forholde seg til det. En kan faktisk ikke bare finne seg i sånt, så da må man finne de løsningene som kan hjelpe. For en stund siden ble en som gjorde det samme lagt ut på nett. Jeg tror neppe det er hva de grisene vil, for selv om en ikke identifiserer ved å vise ansikt, så er det neppe noen som vil bli lagt ut sånn. Jeg kan ikke på noen måte skjønne at en ikke gjør det en kan for å forhindre at andre bruker hagen din som do. Grøss.

Bortover veien står det skilt «private», det er satt opp steiner, kjegler, tau osv ved innkjøringer for at folk ikke skal parkere der. Det skal ikke være nødvendig, men det har de altså måtte gjøre. Hvis de i tillegg må bruke penger på kamerautstyr (det er ikke gratis), så er det ikke huseiere som er problemet. Rett og slett. Det er lov å be folk om å skjerpe seg, det er lov å benytte folkeskikk. Men den har alle mistet et sted på veien. Og folk er irriterte. Jeg merket det veldig godt en gang. Vi kjørte til et turistmål. Det var merket parkeringsplass der, og den var full. Jeg stilte meg litt på siden for å legge inn et annet sted på GPS. Da jeg hadde stått det i 45 sekunder banket parkeringsvakten på vinduet og lurte på om jeg ikke hadde sett skiltet. Jeg svarte at det hadde jeg, og nettopp derfor skulle jeg kjøre videre etter å ha fått lagt inn rett på GPS, men jeg kan godt reise nå. Parkeringsvakten svarte «ja, det var jammen på tide». For dem var jeg nok en idiot, for meg var jeg høflig og hadde null planer om å parkere der. Og jeg forstår dem så godt. De må hanskes med idioter daglig. Har ikke tall på hvor mange gule lapper i vinduer jeg har sett bortover veiene.

Det er ikke lokalbefolkningen som skal løse problemet. Det er kommunene som tillater all turismen. Greit at de tjener på det , men de vil tjene mer på å ha fastboende hele året enn turister en mnd om sommeren

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Jeg har fått med meg et par av disse, men nå var jo alle bortsett fra to fra samme tidsrom. Det var derfor jeg spurte om det manglet doer og om det var blodpris for parkering av bobil. Det siste hører jeg ofte fra turistene selv, og det ER urimelig dyrt mange steder, så at de da finner andre steder kan jeg forstå. 

Alle vil helst kjøre helt frem til severdigheten. Så selv om det her hos oss er en fottur til en kjent utkikkspunkt, skal de kjøre lengst mulig. De kjører forbi to p-plasser en uten betaling og en med betaling, de kjører forbi skiltet der det står tydelig at det etter dette ikke er flere parkeringsmuligheter  videre er alt privat, for så å parkere i innkjørsler, på møte- og snuplasser. Hvis de synes det er dyrt på p-plassene med betaling så rettferdiggjør det absolutt ikke parkering på privat grunn. Da får de snu og dra hjem igjen . Jeg synes parkeringsavgiften på shoppingsenteret her er svindyr, men jeg parkerer virkelig ikke i hagen eller garasjen til en eller annen som bor ved siden likevel. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg har fått med meg et par av disse, men nå var jo alle bortsett fra to fra samme tidsrom. Det var derfor jeg spurte om det manglet doer og om det var blodpris for parkering av bobil. Det siste hører jeg ofte fra turistene selv, og det ER urimelig dyrt mange steder, så at de da finner andre steder kan jeg forstå. 

Er det for dyrt, så får de droppe bobilferie da? Man reiser vel ikke på en ferie man ikke har råd til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...