Gå til innhold

Tegn på overgangsalder, tidlig?

Anbefalte innlegg

Er 39 år, har spiral, ble vel byttet for 3 år siden nå. Tok celleprøve i oktober i fjor, som var normal. Men jeg har lichen sklerosus så skal ta det 1 gang i året. Har de siste 6 mnd kanskje hatt mer av mellomblødninger, brunlig utflod, plutselig kan jeg blø en del 1 dag og så stopp. Har ikke noen regelmessig menstruasjob pga spiralen, så har egentlig mistet menstruasjonen, men dette har plutselig begynt å dukke opp nå. Ingen smerter ol. Opplever ofte å veldig varm, på f.eks jobb der de andre sitter å fryser, får nesten litt sånn små panikk fordi jeg føler jeg blir så sinnsyk varm. Skal ingenting til før jeg blir klam, varm og svett. Bare en liten gåtur med hunden så er jeg så klam. Har i perioder veldig mye hjertebank og. Alt av blodprøver er normale borsett fra Folat som jeg har mangel av pga IBS, men tar tabletter for det.

Vet det er frykelig tidlig å få det og jeg tror ikke at det er det som er på vei, men har lest og hørt om veldig tidlige tegn på dette, starter mange år før det skjer. Noen andre som har opplevd det sånn?

Anonymkode: e09bd...14b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448634-tegn-p%C3%A5-overgangsalder-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring på det du egentlig spør om, men venninnen min bruker hormonspiral pga sterk hodepine under mens. Hun bruker derfor spiral for å slippe mens. Hun får tilbake mens etter 3 år og må da bytte spiral, selv om den er effektiv som prevensjon i 5 år. Så kan være at hormonene i spiral er såpass lave nå at du ville fått det bedre med en ny? Bare en tanke etter å ha erfart det via min venninne 

Anonymkode: fa9a5...d16

Jeg har måttet bytte spiral etter tre år, fordi blødningene kom tilbake da. Går på spiral grunnet store plager ved mens, og da er det krise når den kommer tilbake. Jeg ville snakket med gynekologen om dette. 

Anonymkode: 67c92...779

Gjennomsnittsalderen for overgangen i Norge er 52 år, så det er jo veldig tidlig om du ikke har fylt 40 enda.

Men umulig er det ikke, noen kommer jo tidlig i overgangsalderen også...

Likevel tenker jeg at det er mer sannsynlig med litt hormonkrøll, det tror jeg de fleste kvinner opplever en eller flere ganger gjennom livet. 

Du kan selvfølgelig gå til fastlegen og ta noen blodprøver, men jeg ville nå bare bestilt time hos en privatpraktiserende gynekolog jeg da.

Anonymkode: 8ee43...b33

Annonse

Jeg hadde mens som fusket fra 39 år. Kom i overgangsalderen fra 43. Det høres rart ut at du skulle få slike blødninger pga overgangsalderen når du går på spiral. Overgangsalderen er jo først og fremst mens som opphører. 
Jeg ville gått til GU og utelukke andre ting. Blødninger, uregelmessige som du har, og hetetokter kan skyldes andre ting enn overgangsalder. Greit å sjekke opp slikt. 
Hetetoktene mine startet en god stund etter at mensen ble borte. 
Angående blodprøver så viser de sjelden tegn på overgangsalder da hormonene svinger veldig den første tiden, og du skal ha flaks og treffe riktig tidspunkt på blodprøve. 
En GU med ultralyd vil kunne avdekke om du har mye egg igjen. Hos meg gikk venstre eggstokk tom før høyre. Det stemte godt med at jeg hadde kun eggløsningsverk på høyre side samt at jeg kun hadde mens annenhver gang den siste tiden. 

Anonymkode: c5f67...b3e

Jeg vil anbefale deg å se dokumentaren på NRK om hjernen i overgangsalderen (søk opp, så finner du den lett). Det er ikke uvanlig at kvinner har plager i opp til 10 år (!!!) før den faktiske overgangsalderen, og det er mer og mer forskning som tyder på at tilskudd av hormoner er viktig. Jeg er 43 år og var til gynekolog for et par måneder siden av mye samme grunner som deg, bare at jeg har hatt det slik i flere år, pluss tretthet, hjernetåke osv, men ingen leger har hørt på meg pga av blodprøver har vært normale. Denne gynekologen var derimot skikkelig flink og kunne tydelig se på ultralyd at jeg var i før-fasen, og sannsynligvis har vært det i flere år allerede, akkurat som jeg trodde. Jeg vil sannsynligvis komme i selve overgangsalderen når jeg er rundt 47-48 år, så litt tidligere enn vanlig, og i følge gynekologen er ikke det uvanlig ved f.eks. endometriose, IBS ol.

Anonymkode: 059f0...a59

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å se dokumentaren på NRK om hjernen i overgangsalderen (søk opp, så finner du den lett). Det er ikke uvanlig at kvinner har plager i opp til 10 år (!!!) før den faktiske overgangsalderen, og det er mer og mer forskning som tyder på at tilskudd av hormoner er viktig. Jeg er 43 år og var til gynekolog for et par måneder siden av mye samme grunner som deg, bare at jeg har hatt det slik i flere år, pluss tretthet, hjernetåke osv, men ingen leger har hørt på meg pga av blodprøver har vært normale. Denne gynekologen var derimot skikkelig flink og kunne tydelig se på ultralyd at jeg var i før-fasen, og sannsynligvis har vært det i flere år allerede, akkurat som jeg trodde. Jeg vil sannsynligvis komme i selve overgangsalderen når jeg er rundt 47-48 år, så litt tidligere enn vanlig, og i følge gynekologen er ikke det uvanlig ved f.eks. endometriose, IBS ol.

Anonymkode: 059f0...a59

Takk for tips, skal sjekke ut den. Glemte å skrive om tretthet,men har tenkt at det er pga lav folat, noe det kan være og selvsagt. Er det jeg har hørt om, at man jan begynne med plager leeeenge før man kommer i det. Får bestille meg en time i gynekolog.

Hi

Anonymkode: e09bd...14b

Det er ikke sikkert det er menopause som sådan, da er jo snittet kanskje 52, men les deg opp om perimenopause. De symptomene du har kan være relatert til hormon- endringer, absolutt. Men kanskje du skulle hørt med legen? Det er jo ikke sikkert det er det?

Anonymkode: ce3ee...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...