Gå til innhold

Barn består ikke svømmetesten i Oslo

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Mine barn kunne svømme før de begynte på skolen, men vi hadde basseng når de var små så de lærte å flyte og ta noen svømmetak der og overførte det lett til større basseng. Bare et vanlig intex basseng som var en 4-5 meter i diameter.

Men skjønner godt at det ikke er så lett for alle, særlig ikke folk som bor i leiligheter i Oslo. Det er jammen ikke mange ganger vi har vært i vanlig svømmehall med ungene...

Anonymkode: 86c9f...d9c

Vi bodde i Oslo i 6 år med barn. Vi var ofte i svømmehall. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, men man måtte jo ta seg bryet med å faktisk gjøre det. 
Mine barn har strevet veldig med å lære seg å svømme. De få timene på skolen har ikke vært i nærheten av nok. Her har det vært svømmekurs ukentlig i flere år pluss svømmehall et par ganger i måneden. Slitsomt for det går så mye tid, men helt nødvendig. Man må kunne svømme, noe annet er uforsvarlig.

Anonymkode: 17f51...b03

Fortsetter under...

Jeg har visst siden før jeg fikk barn at svømmeopplæringen i skolen er en vits. Derfor har jeg tatt med barna i svømmehallen jevnlig fra de var babyer. De begynte på svømmeopplæring i 1. klasse og fikk ikke slutte før de fikk 1000-metersmerket. Begge liker å bade men er måtelig begeistret for konkurransesvømming. Og det er greit. Videre er jeg med dem til sjøen for å bade flere ganger i uka når været er på vår side. De er nå 10 og 12, og gode svømmere. Det er uaktuelt å la dem dra uten voksne til badestranden før ungdomsskolealder. 

Dette handler både om prioritering og privilegier. Vi har høyst middels inntekter og har aldri vært i syden. Men vi har tilgang til kommunal svømmehall lednrimelig inngang, vi har kunnet prioritere svømming, em aktivitet som koster noek tusen i semesteret. Vi har anledning til å bli med ungene til sjøen, og bor 500 meter fra en badeplass og har ikke helseutfordringer som hindrer oss eller for mange barn til å kunne ta oss tid. 

At noen med fem barn i en treroms langt fra badeplass og svømmehall, med bare tilgang til dyre "badeland", som er i lavinntektsgruppen og ikke kan betale svømmeopplæring og kanskje ikke en gang kan svømme selv sliter mer med oppgaven sier seg selv. Det er derfor svømmeopplæring er en felles oppgave. En oppgave vi som fellesskap har sviktet grovt.

Anonymkode: e07c9...7b2

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Wow, de er faktisk hinsides, jeg søkte dem nettopp opp. 

• være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg, rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land

Særlig sammenlignet med de andre målene i kroppsøving, her er noen eksempler:

• utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter
  • bruke kroppen til å utforske aktiviteter og utvikle grunnleggende bevegelser
  • øve på og bruke basisferdigheter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktiviteter

Anonymkode: efa8c...95c

Oi, dette er nesten like krav som jeg måtte bestå for å få godkjent livredningskurs  i jobben min.

Anonymkode: 6d2b5...43f

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Oi, dette er nesten like krav som jeg måtte bestå for å få godkjent livredningskurs  i jobben min.

Nettopp, dette er ikke akkurat det vi tenker på som "svømmedyktig" til vanlig. 

Jeg vet ikke akkurat hva datteren til venninna mi (hun som strøk) ikke fikk til, men hun er litt redd vann og det butta visst veldig på å hoppe uti på dypet. Så kan man jo lure på om de som hopper uti på dypet uten å nøle egentlig er noe tryggere i praksis. 

Anonymkode: efa8c...95c

Det er jo ikke så rart at de ikke består. Et lynkurs via skolen volder ikke for alle. Og mange har andre ting å betale enn svømmehall for barna. Det er blir svindyrt med en dag i svømmehallen. I tillegg er skoen her såpass kald at mange ikke klarer å komme seg uti vannet. Jeg selv bader ikke fordi vannet er for kaldt. Har man råd til svømmehaller og sydenferier, så kommer sikkert svømmingen raskt, men har man ikke råd til det, så holder det ikke med den bitte lille undervisningen de får på skolen

Anonymkode: 52217...b35

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Tror nok du ikke møter rette målgruppe her. Som du også ser i artikkelen er det tydelig skille på bydel. Hjelper lite å videreformidle til de som allerede kan svømme og har vokst opp med at dette er noe en øver på fra en omtrent kan gå. Som du også sikkert forstår, hvis du forsøker, så er dette også knyttet til foreldre som ikke kan svømme. Da er det lite hensikt i å proklamere hvor viktig ansvar dette er hos foreldre, de som kan svømme selv drar ikke denne statistikken i feil retning. Selvfølgelig unntak fra alle regler, men sammenhengen er nå der. 

Skal en få til noe matnyttig må det innføres politisk. Gratis opplæring for både foreldre og barn. Egne grupper for kvinner/jenter og menn/gutter. Det må faktisk legges til rette for den målgruppen det gjelder. 

Anonymkode: f0aa5...fc9

Nei vet du hva! Har man flyttet til Norge så må man tilpasse seg, ikke en gang i Tyrkia har ungene på skolen kjønns delt bading. Da er det viktigere at foreldrene (og imamer) lærer barna at her må man i bassenget sammen! 

På Manglerud bad koster det 270 for en voksen og tre barn, det bør alle ha råd til to ganger i mnd., billetter for barn koster 35 kroner. 

Anonymkode: 5990e...c34

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei vet du hva! Har man flyttet til Norge så må man tilpasse seg, ikke en gang i Tyrkia har ungene på skolen kjønns delt bading. Da er det viktigere at foreldrene (og imamer) lærer barna at her må man i bassenget sammen! 

På Manglerud bad koster det 270 for en voksen og tre barn, det bør alle ha råd til to ganger i mnd., billetter for barn koster 35 kroner. 

Det bør alle ha råd til? Det syns jeg også. Men slik er det ikke. For noen er 300 kr middag for tre dager, da svir man ikke av de siste pengene på svømmehallen. 

Så jeg er helt enig, ingen burde ikke ha råd til å lære barna å svømme. 

Anonymkode: 07c1b...9c1

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Alternativet er ulykker. 

Foreldre som ikke kan svømme selv klarer ikke lære barna sine å svømme. Kulturer som begrenser sine døtre, vil ikke evne å gi neste generasjon muligheten, selv om du og jeg som har dette innført med morsmelken anser det som en selvfølge. Det må løses i fellesskap hvis det skal løses. Du kommer ingen vei med prinsippfaste meninger, det eneste som skjer er at du kaster bort tid og energi. Det har alltid tatt et par generasjoner å snu en ukultur. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Tror nok du ikke møter rette målgruppe her. Som du også ser i artikkelen er det tydelig skille på bydel. Hjelper lite å videreformidle til de som allerede kan svømme og har vokst opp med at dette er noe en øver på fra en omtrent kan gå. Som du også sikkert forstår, hvis du forsøker, så er dette også knyttet til foreldre som ikke kan svømme. Da er det lite hensikt i å proklamere hvor viktig ansvar dette er hos foreldre, de som kan svømme selv drar ikke denne statistikken i feil retning. Selvfølgelig unntak fra alle regler, men sammenhengen er nå der. 

Skal en få til noe matnyttig må det innføres politisk. Gratis opplæring for både foreldre og barn. Egne grupper for kvinner/jenter og menn/gutter. Det må faktisk legges til rette for den målgruppen det gjelder. 

Kjønnsdelt bading i skolen er ikke noe man skal gi etter for.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kjønnsdelt bading i skolen er ikke noe man skal gi etter for.

Jeg har ikke skrevet noe sted at det tilbudet må gå via skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...