Gå til innhold

Ortoped eller spesialist i muskel/vev/skjelett

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger noen gode råd da jeg etter veldig mange år hos samme fastlege opplever å ikke bli hørt/trodd.

Skal forsøke å holde meg kort og konkret:

Jeg har vært utsatt for noe som gjorde at jeg i en kort periode var psykisk syk, ble i en periode veldig redd og har jobbet meg ut av traumet. Er nå tilbake i full jobb, har vært det i over 2 år. Men jeg har de siste årene slitt fælt med kroppen, også før jeg ble utsatt for et traume. Har hatt 2 prolapser mellom s1-L5 (påvist ved MR) og en prolaps i nakken som en vikar for fastlegen satte som diagnose etter en undersøkelse.  Nakken kom seg overraskende fort, men ryggen min sliter jeg veldig med etter 7år. Det siste året har jeg hatt ekstreme smerter i korsryggen, og når mannen min har massert eller sjekket meg har han funnet en slags klump under huden som spretter litt frem og tilbake under huden når han tar/dytter på den. Klumpen er smertefull og kjennes ut som om det stråler smerter ut fra den. Har vært hos fastlegen x antall ganger grunnet dette, men hen nekter å sjekke meg, sier at det kun er psykisk og at jeg må gå til psykolog for å bearbeide traumet. Har også smerter i foten , legen mente jeg skulle starte på Lyrica mot det hen mener er kroniske smerter, men gikk med på å sjekke foten via MR for å utelukke at det ikke var noe fysiologisk (har nemlig hatt et fremmedlegeme i foten i lang tid uten at dette ble sjekket av fastlegen som også mente det var psykisk den gangen ). MR av foten viser at jeg har fortykket nerver og dermed må ha injeksjoner mot dette. Vet det er kjempe merkelig at fastlegen sjekker foten men nekter å undersøke korsryggen og den klumpen jeg har der.

Så til mitt spørsmål angående korsryggen:

Hva kan den klumpen være ? Den er hardt ,men som sagt bevegelig og har vært der i snart 1 år. Finnes det noen gode privatkliikker som jeg kan oppsøke ?

Anonymkode: fe1d6...e44

Fortsetter under...

Den fastlegen hadde jeg byttet ut, om jeg var deg.

Det er ganske vanlig å få lipomer i korsryggen, spesielt ned mot kanten på bekkenet. Jeg har flere der. De er som regel smertefrie, men om jeg har fått veldig stram muskulatur i området så kan de bli smertefulle.

Siden legen din ikke hører på deg, ta en time hos en kiropraktor eller manuellterapeut, begge kan undersøke deg og også henvise deg videre til billeddiagnostikk eller videre utredning hos spesialist.

Anonymkode: 73587...c34

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Den fastlegen hadde jeg byttet ut, om jeg var deg.

Det er ganske vanlig å få lipomer i korsryggen, spesielt ned mot kanten på bekkenet. Jeg har flere der. De er som regel smertefrie, men om jeg har fått veldig stram muskulatur i området så kan de bli smertefulle.

Siden legen din ikke hører på deg, ta en time hos en kiropraktor eller manuellterapeut, begge kan undersøke deg og også henvise deg videre til billeddiagnostikk eller videre utredning hos spesialist.

Anonymkode: 73587...c34

Hei. Takk for svar, og godt råd. Har tenkt mye på å bytte fastlege,  men det er flere hundre på venteliste hos andre fastleger i nærheten- pluss at det jeg ble utsatt for er vanskelig å snakke om, ønsker egentlig å bare glemme... men er redd jeg vil bli spurt om dette i fremtiden om jeg bytter  lege.. sikkert helt unødvendig bekymring. Hi

Prøv deg på det gode gamle trikset «ok, du vil ikke henvise meg videre, da vil jeg at du skriver det i journalen underskrevet med ditt navn», de får ofte fart på seg da..

Ellers kan fysioterapeut noen ganger hjelpe med å henvise videre, spesielt om du finner en som tilbyr ultralyd. Husker ikke om de faktisk kan henvise direkte de, eller om de tar kontakt med din fastlege med bekymringene.

Anonymkode: 7a794...509

Jeg ville bestilt time hos en naprapat, kiropraktor eller manuellterapeut.

Disse har utdanning i muskel og skjellett og kan fint undersøke deg.

Kiropraktor og manuellterapeut kan henvise deg til røntgen o.l. også om de mener det er nødvendig.

Du trenger ikke henvisning så du kan bare ringe og bestille time. Alt trenger ikke tas gjennom en håpløs lege, det finnes gode alternativer der ute.

Anonymkode: 316e0...f52

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville bestilt time hos en naprapat, kiropraktor eller manuellterapeut.

Disse har utdanning i muskel og skjellett og kan fint undersøke deg.

Kiropraktor og manuellterapeut kan henvise deg til røntgen o.l. også om de mener det er nødvendig.

Du trenger ikke henvisning så du kan bare ringe og bestille time. Alt trenger ikke tas gjennom en håpløs lege, det finnes gode alternativer der ute.

Kan de henvise til lege eller spesialist hvis det trengs?

Anonymkode: ae6a0...cdb

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hei. Takk for svar, og godt råd. Har tenkt mye på å bytte fastlege,  men det er flere hundre på venteliste hos andre fastleger i nærheten- pluss at det jeg ble utsatt for er vanskelig å snakke om, ønsker egentlig å bare glemme... men er redd jeg vil bli spurt om dette i fremtiden om jeg bytter  lege.. sikkert helt unødvendig bekymring. Hi

Vil absolutt anbefale deg å prøve å bytte lege, kan lege i nabokommune være et alternativ? Er enig i at det å stå på venteliste når det er flere hundre fra før, er liten vits. Jeg har byttet lege nå, var på 44 plass når jeg satt meg på liste, og det tok 2 1/2 år før det gikk ned 44 plasser. Men det er en veldig populær lege da. Men det å ha en lege du ikke har tillit til og ikke føler deg trodd på av er heller ikke noe bra.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kan de henvise til lege eller spesialist hvis det trengs?

De kan henvise til sykehus ja. Et evt røntgenbilde eller mr vil jo bli lest av av en spesialist på sykehuset.

Anonym bruker skrev (På 10.7.2024 den 20.30):

Prøv deg på det gode gamle trikset «ok, du vil ikke henvise meg videre, da vil jeg at du skriver det i journalen underskrevet med ditt navn», de får ofte fart på seg da..

Ellers kan fysioterapeut noen ganger hjelpe med å henvise videre, spesielt om du finner en som tilbyr ultralyd. Husker ikke om de faktisk kan henvise direkte de, eller om de tar kontakt med din fastlege med bekymringene.

Anonymkode: 7a794...509

Skjønner ikke hva det skal være poenget med, navnet på legen står jo alltid i journalen? Notater og konsultasjoner er aldri anonyme. Pleier ofte også stå noe om at "pas ønsker henvisning, gjøres ikke fordi blablabla". 

Anonymkode: ba94c...bd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...