Gå til innhold

Barnet mitt er sjefete med andre barn

Anbefalte innlegg

Hei sann lurer på om noen av dere har vert i lik situasjon og vet hvordan ta opp med barnet på en god måte :) 

min 5 år gammel jente er veldig og da mener jeg VELDIG glad i å styre og ta ledelsen overfor når hun leker med andre barn. «Vi skal der på dissen!», «lea kom her lea kom!», «nå skal du leke med denne», «nå skal vi hoppe» Ofte ender det at barna bare er der i 1-2 min før de stikker fra henne og vil gjøre noe annet og hun prøver å ta styringen igjen. Jeg har prøvd å forklare henne at hun må kanskje tone litt ned styringen da hun også kan ha godt av å være med og gjør noe de andre barna har lyst på også og ta initiativ i deres lek :) 

er jo ikke noe kjekt å god følelse at andre barn  vil bli lei av henne og synes hun er irriterende fordi hun vil styre alt hele tiden og ikke lar andre ta litt valg  og styring også. 

Anonymkode: 52065...b65

Fortsetter under...

Som feminist forakter jeg ordet "sjefete". Det brukes kun og bare om jenter og kvinner, aldri om menn! Menn som tar kontrollen er "mandige", "har kontroll", "holder orden på folk", osv. Hadde du sagt det samme om hun var ei gutt? Selvfølgelig ikke! Da hadde du ment hun (han i så fall) var flink.

Anonymkode: cb27f...ffc

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Som feminist forakter jeg ordet "sjefete". Det brukes kun og bare om jenter og kvinner, aldri om menn! Menn som tar kontrollen er "mandige", "har kontroll", "holder orden på folk", osv. Hadde du sagt det samme om hun var ei gutt? Selvfølgelig ikke! Da hadde du ment hun (han i så fall) var flink.

Dette var ikke noe om feminist å gjøre 🤣 hadde sagt samme om hun var gutt. Spesielt når det går utover barnet selv

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper du snart får behandling.

Hi, det er ikke så greit, men fortsett å snakke med henne som du gjør. Hva med å rollespillet det med kosedress hennes? Når bamse vil bestemme alt vil ikke de andre leke med ham...

Anonymkode: 5a476...058

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg håper du snart får behandling.

Hi, det er ikke så greit, men fortsett å snakke med henne som du gjør. Hva med å rollespillet det med kosedress hennes? Når bamse vil bestemme alt vil ikke de andre leke med ham...

Anonymkode: 5a476...058

Dette vil nok komme som et sjokk på slike som deg men...

Annonse

Akkurat som at barn må lære å vente på tur må de lære å la andre bestemme, selv om de gjerne vil styre alt selv.

Mye personlighet i dette, men uansett om man fra naturens side er en "push-over" som ikke tør ta plass, eller en dominant personlighet som automatisk tar styringen, så må man lære å kommunisere med andre på en måte som er til det beste, for alle.

Rollespill er en måte å gjøre det på, lek med henne, med små figurer o.l. og forklar henne at selv om bjørnen vil bestemme hele tiden må han la sauen også bestemme litt ellers gidder ikke sauen leke mer....

Så må dere snakke om dette, la henne reflektere og tenke litt. Hun er snart enten i førskolegruppa i barnehagen, eller skolejente, så hun må forberedes på hva som skal skje der også. At man må tilpasse seg, alt fra lærer til medelever, for det skal jo være "rettferdig", alle må bli hørt og respektert.

Fint at du ikke bare lar henne ture på, men vil veilede henne litt. For det kan godt hende hun blir en utmerket sjef etterhvert, en naturlig leder, men for å bli en god leder må man også lytte til de man leder.

Anonymkode: e1ede...e1f

Det er vel helt naturlig at noen tar styringen og andre lar seg styre. Så sitter foreldrene til de som lar seg styre og lurer på hvorfor deres barn så lett lar seg lede. Og alle ungene har ( foreløpig ) lært at det er måten de bør og kan være på. Og så den snakkingen. Slutt med det, og vis henne i praksis hvordan samarbeid fungerer. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Akkurat som at barn må lære å vente på tur må de lære å la andre bestemme, selv om de gjerne vil styre alt selv.

Mye personlighet i dette, men uansett om man fra naturens side er en "push-over" som ikke tør ta plass, eller en dominant personlighet som automatisk tar styringen, så må man lære å kommunisere med andre på en måte som er til det beste, for alle.

Rollespill er en måte å gjøre det på, lek med henne, med små figurer o.l. og forklar henne at selv om bjørnen vil bestemme hele tiden må han la sauen også bestemme litt ellers gidder ikke sauen leke mer....

Så må dere snakke om dette, la henne reflektere og tenke litt. Hun er snart enten i førskolegruppa i barnehagen, eller skolejente, så hun må forberedes på hva som skal skje der også. At man må tilpasse seg, alt fra lærer til medelever, for det skal jo være "rettferdig", alle må bli hørt og respektert.

Fint at du ikke bare lar henne ture på, men vil veilede henne litt. For det kan godt hende hun blir en utmerket sjef etterhvert, en naturlig leder, men for å bli en god leder må man også lytte til de man leder.

Hun må ikke lytte til andre når de ikke har noe å komme med. Respekt får man når andre inngir respekt, og svimer man rundt og lar seg lede så er det vanskelig å ha tillit til dem. Derfor må de ta styringen siden ingen andre i praksis viser at de kan..

Jeg var et sjefete barn, og det ordnet seg etter hvert gjennom sosial justis fra de andre. Det var vondt, men helt naturlig. Jeg vokste det delvis av meg, men sjefingen kom også av at jeg har naturlige lederegenskaper. Så med modning ble sjefingen en ressurs, og jeg jobber som teamleder i dag 😊.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Du er virkelig skadet... 

Anonymkode: 3981e...c5b

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Oi da, hvem har såret deg siden du reagerer så voldsomt på at noen kjemper for like rettigheter for kvinner?

Du ødelegger heller for kvinner enn å kjempe for dem. 

Anonymkode: 25493...ce3

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Rollespill ja. Det skulle vært obligatorisk med skuespill på skoler fra 1. klasse. Ikke noe annet enn å gå inn i roller lærer barn bedre å lære empati. Det hjelper med gode rollemodeller da..

ReneRene skrev (3 timer siden):

Rollespill ja. Det skulle vært obligatorisk med skuespill på skoler fra 1. klasse. Ikke noe annet enn å gå inn i roller lærer barn bedre å lære empati. Det hjelper med gode rollemodeller da..

Det hjelper også veldig mye hvis ungene får en viss oppdragelse hjemmefra, da. 

Anonymkode: e0bd7...fe4

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det hjelper også veldig mye hvis ungene får en viss oppdragelse hjemmefra, da. 

Anonymkode: e0bd7...fe4

Jeg tror ikke vi skal legge skylden på manglende oppdragelse i alle tilfeller. Dessuten oppdrar en barn forskjellig, uten at det er noe galt med ulike måter å gjøre det på. Som jeg har erfart så er noen barn mye mer pågående og tar ansvar i situasjoner, eller de kan sjefe da. Akkurat som at noen er mer der at de finner det mest behagelig å la seg lede mer. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men det som kan bli feil er hvis den som sjefer blir sint eller skaper konflikter hvis andre ikke gjør som de vil. Blir det ikke bråk, så la de være og bare ha oversikt. Så lærer de etterhvert at de også må jekke seg nå og da. Vi må huske at det ene eller det andre ikke nødvendigvis må være feil.

Anonym bruker skrev (På 9.7.2024 den 19.55):

Jeg har hørt utallige ganger at gutter er sjefete, så dette er nok en feministisk vrangforestilling om å plassere jenter i offerrollen.

Vet om en feminister som oppmunter jenter til å bli mer kontrollerende, mens de samtidig bevisst straffer gutter som gjør det samme.

Jeg tror denne oppførselen går over av seg selv om barnet får tilstrekkelig, uten for mye innblanding fra voksne. Faktisk tror jeg voksnes innblanding kan gjøre vondt verre.

Om du heller vil legge deg på den feministiske linja kan du isteden motivere jenta til mer kontrollerende adferd for female empowerment.

Anonymkode: a942f...ad2

Anonym bruker skrev (På 9.7.2024 den 18.50):

Hei sann lurer på om noen av dere har vert i lik situasjon og vet hvordan ta opp med barnet på en god måte :) 

min 5 år gammel jente er veldig og da mener jeg VELDIG glad i å styre og ta ledelsen overfor når hun leker med andre barn. «Vi skal der på dissen!», «lea kom her lea kom!», «nå skal du leke med denne», «nå skal vi hoppe» Ofte ender det at barna bare er der i 1-2 min før de stikker fra henne og vil gjøre noe annet og hun prøver å ta styringen igjen. Jeg har prøvd å forklare henne at hun må kanskje tone litt ned styringen da hun også kan ha godt av å være med og gjør noe de andre barna har lyst på også og ta initiativ i deres lek :) 

er jo ikke noe kjekt å god følelse at andre barn  vil bli lei av henne og synes hun er irriterende fordi hun vil styre alt hele tiden og ikke lar andre ta litt valg  og styring også. 

Det vil kanskje fungere bedre med llekekamerater som er litt eldre

Anonymkode: 21eb5...ef6

Anonym bruker skrev (På 9.7.2024 den 18.55):

Derte er faktisk veldig sant og har blitt forsket på. 

Jenter kan kalles sjefete, mens gutter med lik atferd kalles den fødte leder.

Anonymkode: 21eb5...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...