Gå til innhold

Altså, hva feiler det folk? ( demo mot turisme)

Anbefalte innlegg

Greit nok at masseturisme er et problem. Men seriøst? Fy fader så forbanna jeg hadde blitt om folk oppførte seg sånn mot oss.

Vi skal til Spania i høstferien, og håper vi slipper slike absurde situasjoner.

https://www.vg.no/video/300910/jager-turister-med-vannpistoler?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2&utm_medium=dre-668c4cf6393692eec8df39a1&utm_campaign=overlay-main-ios

Anonymkode: e4822...248

Fortsetter under...

Enig, forstår godt at de demostrerer og hvorfor, men å gå direkte på turister er bare ikke greit. 
Her må jo myndighetene på banen å lage klare regler angående bo plasser, så kan turistene ta inn på hotell! 
Det som ødelegger er jo at turister leier privatboliger osv

Anonymkode: 903ef...c8f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Greit nok at masseturisme er et problem. Men seriøst? Fy fader så forbanna jeg hadde blitt om folk oppførte seg sånn mot oss.

Vi skal til Spania i høstferien, og håper vi slipper slike absurde situasjoner.

https://www.vg.no/video/300910/jager-turister-med-vannpistoler?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2&utm_medium=dre-668c4cf6393692eec8df39a1&utm_campaign=overlay-main-ios

Jeg forstår demonstrantene veldig veldig godt. Selvsagt er de lei. Metodene kan diskuteres, men vi turister KAN også velge å reise andre steder enn akkurat der andre turister klumper seg sammen. Det samme skjer forøvrig i Nord-Norge nå. Det kommer for mange og natur ødelegges. 

Enig, forstår godt at de demostrerer og hvorfor, men å gå direkte på turister er bare ikke greit. 
Her må jo myndighetene på banen å lage klare regler angående bo plasser, så kan turistene ta inn på hotell! 
Det som ødelegger er jo at turister leier privatboliger osv

Anonymkode: 903ef...c8f

Ja, helt enig med deg i det at turister bør bo på hotell. Airbnb er et stort problem mange steder.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Regner forøvrig med at ingen av de som skrålte i gatene og dynka folk med vann reiser på ferie utenfor eget land. 

HI

Selvsagt kan man feriere utenfor eget land, men man MÅ ikke reise til steder hvor alle andre reiser.

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår demonstrantene veldig veldig godt. Selvsagt er de lei. Metodene kan diskuteres, men vi turister KAN også velge å reise andre steder enn akkurat der andre turister klumper seg sammen. Det samme skjer forøvrig i Nord-Norge nå. Det kommer for mange og natur ødelegges. 

Men det er et problem myndighetene må ta seg av. Skal man ikke kunne reise og se forskjellige steder fordi myndighetene har sluppet opp kontrollen?

Anonymkode: 8f185...720

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er et problem myndighetene må ta seg av. Skal man ikke kunne reise og se forskjellige steder fordi myndighetene har sluppet opp kontrollen?

Anonymkode: 8f185...720

Man kan velge å bidra til problemene eller velge å reise steder uten disse utfordringene. Verden er full av steder som ønsker turister hjertelig velkommen og da må vi velge da; kaste ansvaret over på myndighetene og booke tur til Mallorca ELLER vi kan velge reisemål hvor man ikke bidrar til problemet. Ta feks Hellas og Santorini , mange øyer i nærheten er like vakre. Likevel SKAL alle på død og liv til Santorini. Forstå det den som kan …

Forstod ikke helt hva Gaza hadde med dette å gjøre....dukker de opp med palestinske flagg med en gang de ser en folkemengde? 

Jeg kan tenke meg at Airbnb kan ha litt med saken å gjøre.....mulig man her burde satt maks antall på hvor mange Airbnb et område kan ha. For får man 1000 € for en uke så frister nok det mere enn 1000 € på en mnd.  Såg i Lisboa at mange leiligheter er bygget om til små hotell hvor man må dele bad og går ut i fra at det er mer lønnsomt enn å leie det ut som en leilighet. 

Anonymkode: 23bdb...dd9

Det som feiler folk Ts, er at i sørligere deler av verden så REAGERER folk. De er mer handlekraftige fordi de er født med et helt annet temperament enn folk i Norden, og nå er vel nordmenn kjent for å være ekstra konfliktsky, introverte og forsiktige?  Da blir det nok en kræsj med tanke på å forstå hverandre. 

Du ser jo lett hvordan folk uttrykker både misnøye, sorg og glede i sydligere strøk, og så kan en diskutere hva som er best og verst- hvis en vil. Nå er ikke vann så farlig, men det ligger mye sinne og sorg bak dette!  Hvis de ikke ser andre løsninger? Samtidig syns jeg jo at det er å gå for langt. Jeg er ambilavent..

Det er på ingen måte greit å gå løs på folk på denne måten selv om det kun er uskyldige vannpistoler. 
Jeg kan forstå at folk er lei turisme, men de angriper jo problemet i helt feil ende, og da mister de all min sympati. Bøller, kalles det. (Og pro Palestina-folk hiver seg villig med uansett hvor det er bråk. Synd det og.)

Anonymkode: cf678...d78

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Man kan velge å bidra til problemene eller velge å reise steder uten disse utfordringene. Verden er full av steder som ønsker turister hjertelig velkommen og da må vi velge da; kaste ansvaret over på myndighetene og booke tur til Mallorca ELLER vi kan velge reisemål hvor man ikke bidrar til problemet. Ta feks Hellas og Santorini , mange øyer i nærheten er like vakre. Likevel SKAL alle på død og liv til Santorini. Forstå det den som kan …

Det å sitte på sin høye hest som du gjør her i denne tråden er ikke annet pinlig, jeg kjenner jeg blir flau på dine vegne når jeg leser hva du skriver. Du reiser vel mer enn 90% av oss her, men det er jo greit, for du reiser jo tross alt til "autentiske" steder....

Anonymkode: 29f67...e7f

Ja, det er dette med å ta det i feil ende. Kjemp mot systemet, ikke enkeltpersoner som for alt de vet er på sin første ferietur. 

Vi har spart opp i flere år for å dra på en skikkelig badeferie. Og ja, vi har valgt Mallorca, kunne sikkert valgt noe bedre med tanke på turisttrøkk og turisthat.

Før dette har vi feriert i Norge og jeg har kun vært på en sånn type ferie én gang - da jeg var 14.

Så hvis vi blir fotfulgt av demonstranter hele ferien, så er det faktisk skikkelig dritt..Ikke at jeg tror det vil skje, men man vet ho aldri når man ser hvor sjuke folk kan bli. 

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det å sitte på sin høye hest som du gjør her i denne tråden er ikke annet pinlig, jeg kjenner jeg blir flau på dine vegne når jeg leser hva du skriver. Du reiser vel mer enn 90% av oss her, men det er jo greit, for du reiser jo tross alt til "autentiske" steder....

Åh, nå ble jeg så flau på dine vegne! Så flau så flau. Jeg ble helt rød i ansiktet av å lese kommentaren din, så flau ble jeg, på dine vegne! Skikkelig flau!

Anonymkode: 915f7...ab4

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg velger å ikke bidra til akkurat denne problematikken ja. Jeg forstår de lokale veldig godt og har full forståelse for at de lokale sier i fra. Metodene kan selvsagt diskuteres. Jeg står støtt i det når jeg sier at vi turister bør ta ansvar for å ikke bidra til problemet. Det handler ikke om «autentiske» steder, men om steder som sliter med overturisme. Verden er stor nok til at vi klarer å unngå det. Det er faktisk så enkelt at man kan velge noe i charter katalogen til Apollo eller Ving. Det finnes flere valg enn Mallorca , Santorini og Barcelona. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er dette med å ta det i feil ende. Kjemp mot systemet, ikke enkeltpersoner som for alt de vet er på sin første ferietur. 

Vi har spart opp i flere år for å dra på en skikkelig badeferie. Og ja, vi har valgt Mallorca, kunne sikkert valgt noe bedre med tanke på turisttrøkk og turisthat.

Før dette har vi feriert i Norge og jeg har kun vært på en sånn type ferie én gang - da jeg var 14.

Så hvis vi blir fotfulgt av demonstranter hele ferien, så er det faktisk skikkelig dritt..Ikke at jeg tror det vil skje, men man vet ho aldri når man ser hvor sjuke folk kan bli. 

HI

Selv om noen er på sin første tur så kunne den turen gått til et annet sted. Det er poenget. Det sagt så håper jeg at dere får en god opplevelse når dere først reiser til Mallorca.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Selv om noen er på sin første tur så kunne den turen gått til et annet sted. Det er poenget. Det sagt så håper jeg at dere får en god opplevelse når dere først reiser til Mallorca.

Jeg er ikke så bereist. Jeg er heller ikke så kjent med hvor man bør reise eller hva som lønner seg med barn. Eller hvor man ønskes velkommen av lokalbefolkning og ikke.

Så da har jeg valgt en pakkereise denne gangen, som for meg fremstår som et trygt valg når jeg skal reise alene med barn. Jeg visste ikke før i sommer hvor grusom turismen var for folk på Mallorca. Jeg trodde mange livnærte seg av den. 

Kanskje jeg vil få mer trygghet til å utforske senere - hvis jeg ikke mister helt lysten på å reise. 

HI

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke så bereist. Jeg er heller ikke så kjent med hvor man bør reise eller hva som lønner seg med barn. Eller hvor man ønskes velkommen av lokalbefolkning og ikke.

Så da har jeg valgt en pakkereise denne gangen, som for meg fremstår som et trygt valg når jeg skal reise alene med barn. Jeg visste ikke før i sommer hvor grusom turismen var for folk på Mallorca. Jeg trodde mange livnærte seg av den. 

Kanskje jeg vil få mer trygghet til å utforske senere - hvis jeg ikke mister helt lysten på å reise. 

HI

Aller reiser for første gang en gang og ingen vet alt. Jeg håper du finner gleden i å reise og at det blir en god opplevelse. Skulle dere ha lyst til å reise en annen gang så er det mye god hjelp og supre tips å få hos turoperatørene. Barnevennlige steder finnes heldigvis overalt. Lykke til😊

Lokalbefolkningen forstår ikke hvor jobbene deres kommer fra da veldig mange lokale ved turiststeder jobber direkte eller indirekte med turistene. Hvis de ikke ønsker turistene velkommen så vil arbeidsledigheten stige mye, men dette årsaksforholdet forstår de ikke i det hele tatt. Pinlig å se hvor dumme de innfødte er.

Anonymkode: 20d29...601

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Lokalbefolkningen forstår ikke hvor jobbene deres kommer fra da veldig mange lokale ved turiststeder jobber direkte eller indirekte med turistene. Hvis de ikke ønsker turistene velkommen så vil arbeidsledigheten stige mye, men dette årsaksforholdet forstår de ikke i det hele tatt. Pinlig å se hvor dumme de innfødte er.

Det er stor forskjell på bærekraftig turisme og overturisme. Tenk deg selv ; du bor i en by hvor dine barn aldri kommer inn på boligmarkedet pga Airbnb ? Det hadde alle protestert på!

Jeg skulle ønske at feks i et helt år eller to reiste ikke en eneste turist til feks Mallorca. De hadde nok skreket etter turister. Så mange som jobber innenfor turistnæringen og næringer som er et direkte resultat av turismen. Vi kan jo alle huske for kort tid siden under korona hvor mange som gikk konkurs. 

Anonymkode: c39dd...da9

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg regner med at de som tar til gaten er dem med jobber utenom turistnæringen. Lurer på hva de som lever av turisme tenker. Ingen tvil om at turister bør tenke mer på å fordele seg, støtte lokalt næringsliv osv. Men tror at det å skremme bort turister vil ramme mange hardt. 

Vi skal jo i tillegg på All Inclusive hotell når vi drar, bare for å ha forsøkt det en gang - så vi er jo de verste av de verste. Hotellet blir vel barrikadert.. 

HI

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det er stor forskjell på bærekraftig turisme og overturisme. Tenk deg selv ; du bor i en by hvor dine barn aldri kommer inn på boligmarkedet pga Airbnb ? Det hadde alle protestert på!

Da må de faktisk skyte på hushaiene med vannpistoler - ikke ungdommer som drikker kaffe. Dette er et problem skapt i deres eget land, men absolutt også støttet av turister. 

HI

Da må de faktisk skyte på hushaiene med vannpistoler - ikke ungdommer som drikker kaffe. Dette er et problem skapt i deres eget land, men absolutt også støttet av turister. 

HI

Det er desperasjon. De er drit lei og de har fått lite eller ingen hjelp. Det er mange momenter ved overturisme og et av problemene er strender . De lokale får ikke benyttet strendene sine pga alle turistene. Løsningen er at vi turister må ta ansvar for å endre reisevanene våre og myndighetene må regulere utleie. Delt ansvar. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

HI

https://www.renatesreiser.com/overturisme-glemmer-vi-folkeskikken-hjemme/ Her finner du god info 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...