Gå til innhold

Spareboost - mattips trengs.

Anbefalte innlegg

I ett halvt år nå så ønsker jeg å prøve å snu om på økonomien, billån og kredittlån skal nedbetales (i allefall mye av det) - tilsammen 45 000kr.

Har nå sløst så sykt at det er flaut, må virkelig roe ned. 
Er spesielt på matbutikken det går sykt mye penger, er «litt» for «snill» med barna, Lego, småbamser, godteri, kjøpes jevnt - førsteprioritering av utgifter som må bort.

I forhold til mat, går det også mye penger, handler ofte, matlei, lager for mye mat og kaster, så her trengs det tips. 
Mat må være minus egg, melk, nøtter og kylling. I forhold til melk så går det bra at det litt i det, og kan bruke soyamelk som erstatning, som blir grei smak.

Tar også i mot andre tips i forhold til økonomi, har selvinnsikt nok til å se mye jeg gjør feil, og kan rette opp i, men tips kan hjelpe meg enda mer.

Er på hytta, på grensa til Sverige, så kan handle der ei stund fremover mens jeg er her.

Anonymkode: e00cc...359

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448607-spareboost-mattips-trengs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bak brød selv, lag havremelk selv( søk opp på google så får du oppskrifter), lag matplan så du planlegger bedre, ikke kast rester men bruk middagsrester til lunsj, pytt i panne etc. Ha en dag i uken hvor dere fast spiser opp rester til middag. Bruk fryseren mer om det er ting til overs. Og slutt å kjøpe alt dill dall barna dine absolutt ikke trenger..

Lag rester med vilje. F.eks om dere har poteter og fisk en dag koker du for mange poteter så du neste dag kan steke de potetene sammen med noe du finner i fryseren, de to grillpølsene som ble igjen sist dere grillet, den ene karbonaden eller hva det nå måtte være. Stek speilegg og dere har en super pytt i panne. Mine unger elsker pytt i panne.

Last ned en app som viser hva som er på tilbud i butikkene, f.eks Mattilbud. Hver søndag blar du gjennom tilbudsavisene også planlegger du litt hva du skal ha til middag og hva som skal handles de forskjellige stedene. Har de gulost og kjøttdeig på tilbud hos obs kjører du innom der og kjøper det, bare det. Basisvarene som melk, mel osv kjøper du i butikkene det er billigst (Rema og Kiwi sloss om den plassen).

Jeg baker tre brød hver søndag. Det tar ikke lang tid. Rører sammen deigen lørdag kveld eller søndag morgen og langtidshever i 8 til 12 timer, baker ut tre brød og steker dem på ettermiddagen når jeg har tid. Kutter de i skiver og hiver i frysa, tar opp etterhvert som vi trenger. Noen ganger holder det hele uka, andre ganger supplerer jeg med litt kjøpebrød.

Datteren min baker ostebriks og hiver i frysa, tar et hver dag med på skolen, uten pålegg, bare spiser det som det er. Bruker denne oppskriften, men bytter ut halvparten av melet med grovt og bruker gjerne to forskjellige oster og godt med pizzakrydder på toppen før hun steker. 

https://www.nrk.no/mat/ostebriks-1.14953173

Anonymkode: d3a11...d14

Flytt penger over på sparekontoen i det lønna kommer, og så må du klare deg med det du har igjen på brukskontoen. Sjekk saldo ofte og alltid før du går i butikken. Bak brød, lag mindre mengder mat enn du pleier. Om folk ikke blir mette, så kan du spe på med ei brødskive eller et eple. Da slipper du restene. Om du allikevel får rester, så er torsdag restematdag. Da er det enten "buffet" av det som er igjen eller du lager pytt i panne, suppe, pai eller en grateng av det som er. Hold oversikt over hva du har i kjøleskap og fryser.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

I ett halvt år nå så ønsker jeg å prøve å snu om på økonomien, billån og kredittlån skal nedbetales (i allefall mye av det) - tilsammen 45 000kr.

Har nå sløst så sykt at det er flaut, må virkelig roe ned. 
Er spesielt på matbutikken det går sykt mye penger, er «litt» for «snill» med barna, Lego, småbamser, godteri, kjøpes jevnt - førsteprioritering av utgifter som må bort.

I forhold til mat, går det også mye penger, handler ofte, matlei, lager for mye mat og kaster, så her trengs det tips. 
Mat må være minus egg, melk, nøtter og kylling. I forhold til melk så går det bra at det litt i det, og kan bruke soyamelk som erstatning, som blir grei smak.

Tar også i mot andre tips i forhold til økonomi, har selvinnsikt nok til å se mye jeg gjør feil, og kan rette opp i, men tips kan hjelpe meg enda mer.

Er på hytta, på grensa til Sverige, så kan handle der ei stund fremover mens jeg er her.

Anonymkode: e00cc...359

Akkurat i samme situasjon 🤫🙈🤨 det jeg kommer til å gjøre som har fungert tidligere er å overføre fast sum hver dag på brukskonto og handle kun utfra det 

Anonymkode: 84d5d...802

Jeg snudde mye veldig dyr gjeld, overforbruk og omtrent ingenting på sparekonto eller buffer, til å bli nesten gjeldsfri (har bare studielån igjen) + ha sparepenger. Så jeg vet at det kan gjøres.

- sett opp nøye budsjett og flytt penger ut fra kortkonto med en gang lønn kommer inn. Jeg flytter penger rett over til regningskonto, sparekonto, bilkonto, lånskonto, gavekonto og lege/tannlege/medisin og dyrlegekonto.

- betal ekstra på kredittlånet med en gang du får penger, da er det gjort og det kan ikke tas tilbake igjen. Vente å se om det blir noe igjen fungerte overhodet ikke for meg. Betal alltid litt ekstra, om det så er bare noen få kroner

- sett penger rett på sparekonto med en gang, ikke vent til slutten for å se om det er noe igjen. (Av egen erfaring så var det veldig sjelden noe særlig igjen 🙈)

-  kanskje  du skulle hatt et eget matkort med en fast sum, og når det er tomt, så er det tomt.

- kutte alt småtull som lego, småbamser og godteri, jeg er sikker på at ungene dine har mer enn nok og de blir ikke noe lykkeligere av det

- slutt å kast så mye mat, frys det heller ned om det ikke blir spist

- pytt i panne og stekt ris er veldig enkle og greie retter for å bruke restemat og mat som må spises opp. Suppe er genialt for slappe grønnsaker

Anonymkode: 4a71e...7fe

Annonse

Jeg lager en månedsplan på middager utifra hva jeg har i fryseren. Selv om det er ikke det jeg har lyst på den dagen, så følger vi menyen.også lett for den som begynner med matlaging. Vi handler mye på 40%. Og fyller derfor opp fryseren. 

Anonymkode: 44bb6...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...