Gå til innhold

Angående å overtenke/,tankekjør, hjernefunksjon

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden ble jeg diagnostisert med ADHD, som en av de voksne kvinnene som nå endelig blir fanget opp og har levd et helt liv med vanskene, men uten å skjønne hvorfor. 

Selv om jeg alltid har følt meg litt annerledes enn de fleste, har jeg likevel antatt at mye har vært helt normalt og derfor ikke tenkt over at måten min hjerne fungerer på skiller seg litt ut. Et av ordene som dukket opp både i utredningen og som jeg både har lest om og hørt flere steder, er dette med å overtenke. For meg har dette betydd grubling over et problem, fordi det er den forklaringen jeg gjerne har møtt på, og jeg grubler egentlig ikke så mye over slikt og også at tankekjør er mye det samme. Så viste det seg at betydning psykologen ga, var litt annerledes. 

Hun forklarte at spesielt tankekjør handler mest om mange tanker på én gang, og gjerne veldig rask veksling mellom dette. Da ble jeg litt overrasket, for det er jo min normaltilstand. Jeg har alltid en haug med tanker parallelt, litt kryssende og vekslende og gjerne en sang eller to i bakgrunnen også. Og har trodd alle hadde det slik, men tydeligvis ikke. Nå klarer jeg rett og slett ikke helt å se for meg hvordan en "normal" hjerne funger. Har dere bare én tanke om gangen? Hva med sanger? Noen som vil prøve å forklare?

Anonymkode: d726b...ea6

Fortsetter under...

Jeg kan ha et par tanker gående samtidig om jeg det travelt og mye å gjøre, men det er egentlig ganske stille i hodet mitt. Jeg hører sjelden sanger i tillegg, det er kun hvis jeg har fått en ‘på hjernen’ som jeg kaller det. Men da bare noen timer. 

Det høres slitsomt ut å ha så mye på gang i hodet, håper du får noe som hjelper mot det. 

Anonymkode: 8415e...984

Ikke svar til spørsmålet ditt HI, for jeg er som deg, men hvordan er hverdagen ellers? Jeg mistenker nemlig at jeg har ADHD selv (eller ADD, uten hyperaktiviteten) Mens jeg leste innlegget ditt hadde jeg en sang av Vidar Villa i hodet mens jeg tyvlytta på kollegeaen min og hørte hva vaktmesteren snakka om ute. Jeg tar inn _ALT_ og klarer ikke koble av. Da jeg var yngre og ute blandt folk kikka jeg alltid ned i bakken. Jeg har skjønt i ettertid at det var for å skåne meg selv for alle inntrykk, for nå som jeg er voksen og klar over at det ser smått teit ut, så forsøker jeg å løfte blikket, men jeg tar til meg absolutt alt av inntrykk.
Jeg var nettopp en uke på ferie i "syden". Stille og rolig plass, ikke mye barn, men den vanlige støyen som følger med på slike hotell. Gresshopper som laga lyd (selvsagt) og en aircondition som bråka litt på natta. Konstant støy rundt øra. Holdt på å miste det på flyet hjem da vi måtte vente 45 minutter og det var støy overalt. Jeg tenker at dette kan jo ikke være normalt. Og det har blitt verre med årene.

(Og det er ikke meninga å kuppe tråden din, jeg bare ble fryktelig nysgjerrig)

Anonymkode: ff773...54d

Jeg har ikke adhd som jeg vet om, har ingen problemer med å konsentrere meg om interessante ting. Har heller ingen problemer med å organisere dagene mine eller å huske/gjøre det jeg skal. Jeg kan derimot være fæl til å utsette ting til siste liten og har problemer med å sove.

I hjernen min er det ganske likt som hos deg. Jeg driver med en ting, mens det går en film i bakgrunnen, jeg funderer samtidig over et problem og hører musikk. Det er aldri stille og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å tenke på ingenting. Hjernen min er høylytt! Når noen i huset leter etter noe, får jeg opp et bilde av hvor jeg så dette sist. Det er ikke alltid det er der, for noen kan ha brukt det etter jeg så det, så da dukker det opp lister over hvor dette har vært før, eller hvor det evt. kan være. Det er både nyttig og slitsomt å huske alt.

Anonymkode: d1b7b...a8b

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ikke svar til spørsmålet ditt HI, for jeg er som deg, men hvordan er hverdagen ellers? Jeg mistenker nemlig at jeg har ADHD selv (eller ADD, uten hyperaktiviteten) Mens jeg leste innlegget ditt hadde jeg en sang av Vidar Villa i hodet mens jeg tyvlytta på kollegeaen min og hørte hva vaktmesteren snakka om ute. Jeg tar inn _ALT_ og klarer ikke koble av. Da jeg var yngre og ute blandt folk kikka jeg alltid ned i bakken. Jeg har skjønt i ettertid at det var for å skåne meg selv for alle inntrykk, for nå som jeg er voksen og klar over at det ser smått teit ut, så forsøker jeg å løfte blikket, men jeg tar til meg absolutt alt av inntrykk.
Jeg var nettopp en uke på ferie i "syden". Stille og rolig plass, ikke mye barn, men den vanlige støyen som følger med på slike hotell. Gresshopper som laga lyd (selvsagt) og en aircondition som bråka litt på natta. Konstant støy rundt øra. Holdt på å miste det på flyet hjem da vi måtte vente 45 minutter og det var støy overalt. Jeg tenker at dette kan jo ikke være normalt. Og det har blitt verre med årene.

(Og det er ikke meninga å kuppe tråden din, jeg bare ble fryktelig nysgjerrig)

Ikke hi, men jeg med add klarer ikke å lese et innlegg med musikk på øret, i hvert fall ikke oppfatte både hva kollegaen og vaktmesteren sier samtidig. Det blir et sabla kaos bare én person snakker mens jeg prøver å lese en jobbmail, og jeg detter ut. 

Anonymkode: 2244d...6f6

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke hi, men jeg med add klarer ikke å lese et innlegg med musikk på øret, i hvert fall ikke oppfatte både hva kollegaen og vaktmesteren sier samtidig. Det blir et sabla kaos bare én person snakker mens jeg prøver å lese en jobbmail, og jeg detter ut. 

Anonymkode: 2244d...6f6

Nei, jeg har ikke musikk på øret. Den susa og gikk oppi hodet :) Kanskje jeg formulerte meg feil, jeg har ikke hørt detaljer i hva de snakka om, men jeg hører dem. Og det gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg om det jeg egentlig skal gjøre (som ikke var å lese på DiB, men svare på en mail :) )

Annonse

Det er med andre ord manglende evne til konsentrasjon som har vært et kjent symptom på adhd i alle år. Selv om overtenking mest handler om dette, så dreier det seg også om å gruble over ting. Bare sånn for ordens skyld.

Jeg skal prøve å forklare lett forståelig. Hovedinnlegget ditt handler om en problemstilling. Det er ryddig skrevet, og jeg får med meg spørsmålet ditt. Så hi kan illustrere å ha en tanke i hodet, nemlig saken, mens du muligens har tenkt på flere ting, fått med deg lyder og kanskje sett for deg svar du kan få. Jeg har kun konsentrert meg om det du har skrevet, ergo hatt en tanke i hodet.

Mannen min har ADHD, og hjernen hans fungerer annerledes enn min, men ikke på den måten noen beskriver i tråden her.

Han kan f.eks lese en mld på telefonen og da hører han ikke hva jeg sier, han kobler bare ut alle andre ting utenfra og konsentrerer seg om den ene tingen. Jeg som er helt frisk synes det er utrolig merkelig å klare, om jeg skriver en mld er det ingen problem å samtidig høre hva noen sier liksom... Han har ikke fått med seg noe som har blitt sagt.

Men han har det jeg kaller turbo-hode, og der er det ikke mulig for andre å holde følge. Han kan jobbe med en ting og samtidig ha hodet på de to neste oppgavene og kanskje den neste etter der også. Særlig i jobbsammenheng er dette et problem, for folk klarer ikke holde samme tempoet som han i det som skal gjøres. Når folk konsentrerer seg om det de gjør akkurat nå klarer de ikke holde følge med hans tempo i hverken hode eller kropp. For han er langt foran dem i hodet om du skjønner.

Han kan også kverne på ting om natten, tenke og fundere, slite med å sove. I perioder med mye å gjøre, som han trenger søvn og hvile, klarer han ikke koble av og ender med å sove for lite.

Men mannen min er hyperaktiv også da, så han er en duracellkanin hele sin våkne tid. Blir veldig fort rastløs.

Anonymkode: e8846...fe9

Jeg har ikke ADHD, men snakket for kort tid siden med noen venninner om dette. Jeg tenker på hjernen min som en leilighet med fire rom. I det største rommet, foran i panna skjer det jeg driver å konsentrerer meg om i øyeblikket. Hovedoppgaven, om du vil. I rommet til høyre bak spiles det musikk. Akkurat nå Air av Bach. Et av de andre rommene er huskelisterommet: Hva jeg skal handle, hva skal vi ha til middag, husk å sende melding til svigermor, husk ditt, husk datt. I det rommet er lyset alltid på. I de siste rommet er det bare distraksjoner. Der dukker det opp de underligste ting til både underholdning og irritasjon. Om dette er normalt eller ikke aner jeg ikke, men jeg har alltid vært sånn og har ingen problemer verken med konsentrasjon eller organisering. 

Anonymkode: 2c2c2...be5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke ADHD, men snakket for kort tid siden med noen venninner om dette. Jeg tenker på hjernen min som en leilighet med fire rom. I det største rommet, foran i panna skjer det jeg driver å konsentrerer meg om i øyeblikket. Hovedoppgaven, om du vil. I rommet til høyre bak spiles det musikk. Akkurat nå Air av Bach. Et av de andre rommene er huskelisterommet: Hva jeg skal handle, hva skal vi ha til middag, husk å sende melding til svigermor, husk ditt, husk datt. I det rommet er lyset alltid på. I de siste rommet er det bare distraksjoner. Der dukker det opp de underligste ting til både underholdning og irritasjon. Om dette er normalt eller ikke aner jeg ikke, men jeg har alltid vært sånn og har ingen problemer verken med konsentrasjon eller organisering. 

Anonymkode: 2c2c2...be5

Det var en utrolig bra beskrivelse av hva som skjer inni hodet mitt også 😊

Anonymkode: d1b7b...a8b

Samme her. Mye mulig udiagnostisert adhd, i hvert fall en hel del symptomer på det.

Tankekjøret er verst. Med 4 tanker, en sang eller to, lyder utenifra, samtaler å fange opp pluss tunnitus som piper 24/7, så er det aldri stille. Meget slitsomt, særlig når jeg skal sove. 

Jeg har også alltid trodd det er normalt å ha så mye på gang i hjernen samtidig, men flere og flere sier det ikke er sånn for dem. Og flere og flere nye jeg møter spør om jeg har adhd. Så kanskje på tide å snakke med legen om det. 

Det kan kanskje forklare krisetanker, problemer med å håndtere hverdagen med mat, hus, hjem, hage, jobb og barn, kort interesse for ting, fort rastløshet, depresjoner, problemer med å holde på venner, oversensitivitet for lyder, lys, lukter og berøring/tekstiler, søvnproblemer og følelsen av å ikke passe inn.

Anonymkode: ce6f5...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...