Gå til innhold

Er maten blitt for dyr eller er folk blitt for bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Enda mer syting og klaging i media over matprisene. Ja, de har økt litt fordi produsentene gjør maten dyrere. Men så lenge man er i normal jobb så merkes det knapt. Så da må man bare spørre seg, er det maten som er blitt for dyr eller er folk blitt for bortskjemte når de forventer restaurantmat hver dag?

https://www.nettavisen.no/okonomi/matprisene-oker-pensjonister-rammes-ma-spise-grot/s/5-95-1892295

Anonymkode: 1fe87...d5a

Ikke skyld på produsentene og bøndene. Det er matvarekjedene som går med milliardoverskudd hvert år. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Enda mer syting og klaging i media over matprisene. Ja, de har økt litt fordi produsentene gjør maten dyrere. Men så lenge man er i normal jobb så merkes det knapt. Så da må man bare spørre seg, er det maten som er blitt for dyr eller er folk blitt for bortskjemte når de forventer restaurantmat hver dag?

https://www.nettavisen.no/okonomi/matprisene-oker-pensjonister-rammes-ma-spise-grot/s/5-95-1892295

Merkes knapt du... 

Anonymkode: f216f...b47

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

syns ikke det har gått opp så mye som folk skal ha det til

jeg syns det er mere dritt at lett produkter ofte er dyrere enn orginal vare

Anonymkode: aaaab...70e

Jeg som ufør betalte maten i huset før, det er bare å glemme nå. Da hadde jeg ikke sittet igjen med noe nesten.  Merker veldig stor forskjell. 

Anonymkode: f216f...b47

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du shamer en pensjonist med lav inntekt og andre med lav inntekt, som sagt, lite sjarmerende.

Anonymkode: f1ebd...e5b

Kall det hva du vil. De fleste her er enige med meg, maten er ikke blitt stort dyrere. Den sytingen hennes er enkel å kurere, hun kan få seg en jobb. Som normale folk. Det er mange jobber en pensjonist kan gjøre. Sitte i kassen for eksempel? Det er ikke særlig krevende.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Kall det hva du vil. De fleste her er enige med meg, maten er ikke blitt stort dyrere. Den sytingen hennes er enkel å kurere, hun kan få seg en jobb. Som normale folk. Det er mange jobber en pensjonist kan gjøre. Sitte i kassen for eksempel? Det er ikke særlig krevende.

Nå fremstår du bare rett og slett mindre  intelligent. Tror du skal Google «pensjonist» før du fortsetter diskusjonen her noe lenger så du ser hva begrepet faktisk betyr…

Anonymkode: 9da15...7e4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var et patetisk forsøk på å provosere, du får 0/10 for den.

Pensjonister skal selvfølgelig ikke jobbe for å få råd til mat. Men de -som alle andre- trenger heller ikke de høyeste matbudsjettene. De trenger ikke fire laksefileter til middag eller biff til stadighet. Denne artikkelen er for meg litt i samme gate som de som står frem og klager på flyforsinkelser og buffeten på Granca. For de aller fleste ( og antakelig også for damen i avisen) burde ikke dette være noe problem. Jeg er helt sikker på at økonomi er et problem for en god del pensjonister, men ikke for de som sutrer i avisen.

Jeg kan ha et fullgodt kosthold både næringsmessig og kosemessig for egentlig ganske lite. Kjøp datovarer og grønnsaker i sesong, lag mat fra bunnen. Verre er det ikke.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det var et patetisk forsøk på å provosere, du får 0/10 for den.

Hvis du blir provosert av at folk som er uten arbeid som ønsker å spise restaurantmat hver dag må komme seg i jobb så for all del! Men det er nå en gang virkeligheten. Hun kan enten ta seg en jobb eller spise normal mat som alle vi andre. Det har hun faktisk råd til. Maten er nå en gang ikke blitt noe dyrere.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du blir provosert av at folk som er uten arbeid som ønsker å spise restaurantmat hver dag må komme seg i jobb så for all del! Men det er nå en gang virkeligheten. Hun kan enten ta seg en jobb eller spise normal mat som alle vi andre. Det har hun faktisk råd til. Maten er nå en gang ikke blitt noe dyrere.

«Matprisene økte med 10 prosentDet er den høyeste årsveksten på over 40 år. Alle matvaregrupper økte i pris. Ifølge SSB er det matvarer som sukker, frossenfisk og olivenolje som har økt mest, mens frukt og grønnsaker, melk, ost og egg var blant matvaregruppene med lavest prisvekst.»

Klippet fra nettet. Så du tar faktisk feil. 

Anonymkode: f6062...125

«Matprisene økte med 10 prosentDet er den høyeste årsveksten på over 40 år. Alle matvaregrupper økte i pris. Ifølge SSB er det matvarer som sukker, frossenfisk og olivenolje som har økt mest, mens frukt og grønnsaker, melk, ost og egg var blant matvaregruppene med lavest prisvekst.»

Klippet fra nettet. Så du tar faktisk feil. 

Anonymkode: f6062...125

Men da slår du jo bena under argumentene. Sukker og frossenfisk og olivenolje bør ikke velte et matbudsjett!

Anonymkode: 3e2a6...418

Annonse

1. Renta er ikke høy. Den er i det nedre normalområdet. Problemet er at vi er bortskjemte med lave renter, og at mange glemte at renta med all sansynlighet ville komme opp i normalområdet da de tok opp lån.

2. Maten i norge er ikke dyr. Vi bruker mye mindre av vår disponible inntekt på mat enn generasjonene før oss.

Anonymkode: 112c9...4c9

I utgangspunktet har matprisene i Norge hvert lav i forhold til inntekt. I de fleste andre land går en større andel av inntekt til mat. Problemet i Norge nå, er at det er langt fra bare matprisene som har økt, og alt økte samtidig. Vi betaler ca 15-20 000 mer i faste utgifter i måneden nå enn for 1- 2 år siden. Å måtte pante flasker for å ha råd til mat siste uken før lønn er noe vi ikke har trengt å gjøre siden studietiden. Sannsynoigvis må vi gå enda lengre ned på levestandard, men det tar tid å finne ny balanse og vende seg til nye vaner.

Anonymkode: d7d79...d30

I utgangspunktet har matprisene i Norge hvert lav i forhold til inntekt. I de fleste andre land går en større andel av inntekt til mat. Problemet i Norge nå, er at det er langt fra bare matprisene som har økt, og alt økte samtidig. Vi betaler ca 15-20 000 mer i faste utgifter i måneden nå enn for 1- 2 år siden. Å måtte pante flasker for å ha råd til mat siste uken før lønn er noe vi ikke har trengt å gjøre siden studietiden. Sannsynoigvis må vi gå enda lengre ned på levestandard, men det tar tid å finne ny balanse og vende seg til nye vaner.

Men da har dere kanskje hatt for høy lånebelastning i utgangspunktet? Jeg kjenner folk som har lånt 7-8-9 mill og bare ignorert det alle visste, at renten kom til å stige. Da er det som det er. Og til syden reiser de likevel under parolen «vi må jo ha ferie».

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Matprisene har økt. Jeg forventer ikke noe fancy og kan like gjerne spise first price som noe annet, men når kiloprisen på paprika begynner å nærme seg 100 kroner blir det vanskelig å velge sunne alternativ. I tillegg øker renta og strøm. Vi merker godt at lånet koster 10.000 mer nå enn for halvannet år siden, og da går det jo utover andre ting også

Anonymkode: 92760...57d

Paprikaprisen betyr lite for landbruket. Det er import, men med svak kronekurs, klimaendringer og dårlig lønnsomhet i mye av det europeiske landbruketsom fører til mangel på for eksempel paprika, sammen med et høyt lønnsoppgjør, er det ganske naturlig at importprisene blir høye. Med dyr paprika kan det være lurt å velge billigere grønnsaker om økonomien er stram. Gulrøtter, løk og hodekål er for eksempel både sunt og billig.

Anonymkode: f6f21...657

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da har dere kanskje hatt for høy lånebelastning i utgangspunktet? Jeg kjenner folk som har lånt 7-8-9 mill og bare ignorert det alle visste, at renten kom til å stige. Da er det som det er. Og til syden reiser de likevel under parolen «vi må jo ha ferie».

Nope. Huslån utgjør bare 16 000 i mnd, før 11500. Vi har 2,5 i huslån. Kommunale avgifter, vann, kloakk, renovasjon har hver og en tredoblet  seg. Før betalte vi ca 10 000 i året, nå 30 000. Strøm betalte vi ca 1000 kr i snitt, nå 7500 i snitt. Mat ca 20 000 i mnd, før 12000 ( vi er storfamilie).

Før betalte vi 800 kr * 6 for årskort på tusenfryd. Nå betaler vi nesten det dobbelte. 

Den lokale svømmehallen kostet oss før 260 kr for hele familien på lørdager. Nå koster det 1300 kr... 

Kino er et kapittel for seg selv. 

Maten har ikke blitt så himla dyr i forhold til resten av verden, men summen av alt gjør det dyrt. Men jeg er for å senke levestanderen, det er bare så himla vanskelig når man har blitt (for) godt vant. 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Nope. Huslån utgjør bare 16 000 i mnd, før 11500. Vi har 2,5 i huslån. Kommunale avgifter, vann, kloakk, renovasjon har hver og en tredoblet  seg. Før betalte vi ca 10 000 i året, nå 30 000. Strøm betalte vi ca 1000 kr i snitt, nå 7500 i snitt. Mat ca 20 000 i mnd, før 12000 ( vi er storfamilie).

Før betalte vi 800 kr * 6 for årskort på tusenfryd. Nå betaler vi nesten det dobbelte. 

Den lokale svømmehallen kostet oss før 260 kr for hele familien på lørdager. Nå koster det 1300 kr... 

Maten har ikke blitt så himla dyr i forhold til resten av verden, men summen av alt gjør det dyrt. Men jeg er for å senke levestanderen, det er bare så himla vanskelig når man har blitt (for) godt vant. 

Renter 47%

Kommunale avgifter mm 200%

Strøm 650%

Tusenfryd 80%?

Svømmehall 400%

Mat 66% (i følge ssb steg matprisene bare 0,2% mer enn lønnsstigningen fra mai 2023 til mai 2024 så hvordan du ender på 66% vet ikke jeg)

Jeg klarer ikke helt å tro på at før og etter-prisene du oppgir er for samme mengde og samme vare. Jeg har ikke hatt i nærheten av de økningene, men om det hadde stemt er ikke økningen av matprisene de verste. 

Anonymkode: f6f21...657

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Årskort på Tusenfryd er nå dritdyrt uansett om det koster dere 5000 i året eller 10000. Og svømmehall hver lørdag er akkurat like unødvendig. Og det ser ut som om dere har mye å gå på med strømsparingen, for å være ærlig. For meg er det rart å klage på matvarepriser når dere har så høyt forbruk. Jeg har akkurat like stor familie som deg, og du har høyt matbudsjett, det er det ingen tvil om. Om dere jobber ned matbudsjett og strømforbruk er det ikke noe problem å dra på Tusenfryd.  

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her er det sparepotensiale i massevis! 

Årskort på Tusenfryd - er det nødvendig? For hele familien? Svømmehall mange ganger i året - er det nødvendig? 

Tror gjerne dere kan spare en god del på strøm, det var voldsomt mye penger på strøm! Det samme med mat, tror glatt dere kan spare inn flere tusen der. Sikkert flere slike punkter, sett dere ned og lag edruelig budsjett. 

For du sier det jo selv, dere er for godt vant. 

Anonymkode: b4b1c...f8b

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Maten er jo beviselig blitt dyrere, at du g enkelte andre mener noe annet spiller jo ingen rolle

Nå er det sutring på vg over bringebærprisene, noen har foreslått at damen kan plukke selv. Det har hun ikke tid til, sier hun. Men klage i avis, lage tiktok, stille til intervju, det har hun tid til….

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det sutring på vg over bringebærprisene, noen har foreslått at damen kan plukke selv. Det har hun ikke tid til, sier hun. Men klage i avis, lage tiktok, stille til intervju, det har hun tid til….

Nei, stakkars, det har hun nok ikke tid til, det må du da forstå! Hun må jo både jobbe og legge ut på TikTok. Kan da ikke dra ut og plukke bær. 😠🤬

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, stakkars, det har hun nok ikke tid til, det må du da forstå! Hun må jo både jobbe og legge ut på TikTok. Kan da ikke dra ut og plukke bær. 😠🤬

Det er et godt eksempel på tullete forbruker. Selvplukk er strålende, da slipper man i tillegg å ta stilling til om bonden driver sosial dumping eller ei. 

Men en del utgifter er politisk. Kommunale avgifter har for mange økt betydelig, både pga etterslep av vedlikehold, men også eiendomsskatt. Strøm er et eget kapittel. Hvordan man politisk klarte å ødelegge et system som var så godt i utgangspunktet er helt utrolig. 

Man kan ikke sammenligne dagens rente med 80-tallet. Det er bare irriterende uvitenhet. 

Anonymkode: d2409...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...