Gå til innhold

Er maten blitt for dyr eller er folk blitt for bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Enda mer syting og klaging i media over matprisene. Ja, de har økt litt fordi produsentene gjør maten dyrere. Men så lenge man er i normal jobb så merkes det knapt. Så da må man bare spørre seg, er det maten som er blitt for dyr eller er folk blitt for bortskjemte når de forventer restaurantmat hver dag?

https://www.nettavisen.no/okonomi/matprisene-oker-pensjonister-rammes-ma-spise-grot/s/5-95-1892295

Anonymkode: 1fe87...d5a

Fortsetter under...

Matprisene har økt. Jeg forventer ikke noe fancy og kan like gjerne spise first price som noe annet, men når kiloprisen på paprika begynner å nærme seg 100 kroner blir det vanskelig å velge sunne alternativ. I tillegg øker renta og strøm. Vi merker godt at lånet koster 10.000 mer nå enn for halvannet år siden, og da går det jo utover andre ting også

Anonymkode: 92760...57d

Jeg er litt delt.

Bonden skal ha betalt, men virker til at pengene går et helt annet sted. Nå er jeg andelsbonde, koster meg 2400 kr pr mnd å få ut 5 kg kjøtt, rundt 70 egg, div grønnsaker og litt mel hver måned. Kjøper man rett fra bonden kan en bli god og mett på kvalitetsmat til en bra pris. Jeg synes forbrukere kan være litt late. 

Samtidig er det absurd at vi i et land som har tilgang på fisk og er et potetland, må ut med 300 kr kiloen for torsk og laks, samt du i en periode knapt fikk noen elendige og importerte poteter som kostet 60 kr for 1,5 kg. Hva skjedde der? 

Anonymkode: d2409...9d9

Mye har blitt mye dyrere, b.l.a mange varer fra butikkenes egne merker har steget mye i pris. Og prisene på fisk er jo latterlige, med tanke på hvor mye fisk Norge har. Løk og poteter som før ble regnet som billig mat er blitt dyrt, posene med 1 kg gul løk og med 1 kg rødløk har nesten doblet seg i pris. Det samme har kokt skinke fra billigmerkene.

Hvem er det som forventer resturantmat hver dag?

Anonymkode: f1ebd...e5b

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Matprisene har økt. Jeg forventer ikke noe fancy og kan like gjerne spise first price som noe annet, men når kiloprisen på paprika begynner å nærme seg 100 kroner blir det vanskelig å velge sunne alternativ. I tillegg øker renta og strøm. Vi merker godt at lånet koster 10.000 mer nå enn for halvannet år siden, og da går det jo utover andre ting også

Men må du spise importert dyr paprika for å velge et sunt alternativ? Kan du ikke spise norske kortreiste grønnsaker i sesong?

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Mye har blitt mye dyrere, b.l.a mange varer fra butikkenes egne merker har steget mye i pris. Og prisene på fisk er jo latterlige, med tanke på hvor mye fisk Norge har. Løk og poteter som før ble regnet som billig mat er blitt dyrt, posene med 1 kg gul løk og med 1 kg rødløk har nesten doblet seg i pris. Det samme har kokt skinke fra billigmerkene.

Hvem er det som forventer resturantmat hver dag?

Det er vel naverne som gjør det. Hun i artikkelen til hi er i alle fall naver.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel naverne som gjør det. Hun i artikkelen til hi er i alle fall naver.

Hun er pensjonist. Leser du ikke det du selv linker til? 

Anonymkode: f6062...125

Det er en kombinasjon.

Men det er et ganske innfløkt regnestykke 

Når man ser på hvor mange prosent av lønnen gjennomsnittsnordmannen bruker på mat så er ikke mat dyrt. Land vi sammenligner oss med som har billigere mat har også lavere lønninger 

Problemet her i Norge er summen av alle utgiftene, alt har blitt litt (mye) dyrere, og da kjenner man på det. Det er også sånn at Norge er et rikt land, så forventingene våre til hva vi skal ha råd til er høye.

Der kommer bortskjemtheten inn, for vi vet egentlig lite vi som er unge i dag, om hvordan det er å virkelig ha dårlig råd. Vi har ikke vondt av å ikke ha råd til den genseren eller den ferien. Denne generasjonen bør også lære seg å prioritere...

Og jada, jeg vet at noen faktisk er fattige, men nå snakker jeg om gjennomsnittsnordmannen.

Anonymkode: 34464...02b

amandine skrev (47 minutter siden):

Men må du spise importert dyr paprika for å velge et sunt alternativ? Kan du ikke spise norske kortreiste grønnsaker i sesong?

Neida, det var nå litt satt på spissen. Jeg vet ikke hvor de evt selger norske grønnsaker her, men har fått tips om innvandrerbutikker så skal sjekke ut det til frukt og grønt. En kilo epler koster jo 60 kroner.

Ja, jeg synes det har blitt dyrt. Men så har renta økt, så det har blitt dyrere å bo, og strømmen har blitt dyrere, medisiner har blitt dyrere, alt har blitt dyrere. Og jeg er alene og ufør på minstesats. Da blir det ganske krise når utgiftene øker med noen tusen i mnd. I forhold til de som er 2, og i full jobb.

Anonymkode: 837bb...752

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en kombinasjon.

Men det er et ganske innfløkt regnestykke 

Når man ser på hvor mange prosent av lønnen gjennomsnittsnordmannen bruker på mat så er ikke mat dyrt. Land vi sammenligner oss med som har billigere mat har også lavere lønninger 

Problemet her i Norge er summen av alle utgiftene, alt har blitt litt (mye) dyrere, og da kjenner man på det. Det er også sånn at Norge er et rikt land, så forventingene våre til hva vi skal ha råd til er høye.

Der kommer bortskjemtheten inn, for vi vet egentlig lite vi som er unge i dag, om hvordan det er å virkelig ha dårlig råd. Vi har ikke vondt av å ikke ha råd til den genseren eller den ferien. Denne generasjonen bør også lære seg å prioritere...

Og jada, jeg vet at noen faktisk er fattige, men nå snakker jeg om gjennomsnittsnordmannen.

Anonymkode: 34464...02b

Dette! 👆 

Anonymkode: b4b1c...f8b

Rent prosentvis er ikke maten så mye dyrere, men den maten som folk kjøper mest av er MYE dyrere. Noen varer koster det tredobbelte av hva det gjorde før. Varer som folk kjøper sjelden eller lite av koster nesten det samme. På den måten lurer de oss. Den vanlige maten er faktisk mye dyrere nå. 

Anonymkode: a917a...722

Leser dere artikkelen før dere kommenterer? Artikkelen handler om en gruppe som allerede har det knagert fra før, som nå har i løpet av de siste årene fått enda mindre å rutte med. Så sant de ikke vil ha øl og brennevin da 🙄 

«Matprisene har økt med 18,8 prosent de siste to årene. I samme periode har pensjonene økt med 11,5 prosent. Pensjonistene får rett og slett mindre mat for pengene nå enn for to år siden.

Samtidig har øl, vin og brennevin hatt en mer moderat prisvekst. Her har faktisk prisene økt mindre enn pensjonene.

Så mens pensjonistene får mindre mat for pengene i dag, kan de få mer øl, vin og brennevin i stedet.»

Anonymkode: 9da15...7e4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Neida, det var nå litt satt på spissen. Jeg vet ikke hvor de evt selger norske grønnsaker her, men har fått tips om innvandrerbutikker så skal sjekke ut det til frukt og grønt. En kilo epler koster jo 60 kroner.

Det er jo hele greia med sesong. Epler er ikke i sesong nå. Man trenger ikke spise jordbær og blåbær hele året, og spesielt ikke nå. Mange kjøper feks blåbær nå og klager på prisen? Plukk! De er til fri benyttelse i nærmeste skog! Frys ned, sylt, spis og kos deg. Og spar penger og miljø i samme slengen.

For et tullete innlegg. Dette handlet om pensjonister og at de får mindre å bruke på mat siden pensjonen ikke øker nok ift matprisene. 

Og ja, mat er dyrt i Norge, men jeg syns også at folk spiser sinnsyke mengder, og da tenker jeg ikke på pensjonistene.

En annen ting er at folk kan ikke alltid tenke økonomisk, og de påleggspakkene en kjøper her er noe av det ekleste samtidig som prisene er sinnsyke for det man får. Hadde folk hatt vett til å kjøpe ordentlig kjøtt og skåret til pålegg, hadde det smakt en million gang bedre pluss blitt mye billigere OG mer mettende. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du er bare ute etter å slenge dritt, lite sjarmerende  trekk hi.

Nei, du spurte og jeg svarte. Jeg har ikke skrevet noe dritt, jeg har bare svart de som har spurt. Hadde de ikke spurt hadde jeg ikke svart.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du spurte og jeg svarte. Jeg har ikke skrevet noe dritt, jeg har bare svart de som har spurt. Hadde de ikke spurt hadde jeg ikke svart.

Du shamer en pensjonist med lav inntekt og andre med lav inntekt, som sagt, lite sjarmerende.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvor tror du hun får pengene fra? Kongen?

Du skjønner ikke prinsippet med pensjon? Det er greit det, men da kan det være lurt å lese seg litt opp. Mest for din egen del. 

Anonymkode: f6062...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...