Gå til innhold

"Tigging" fra veldedige organisasjoner....

Anbefalte innlegg

Joda, jeg skjønner at det er mange som sliter i disse dager og jeg har full respekt og beundring for de som jobber for å gjøre hverdagen enklere for folk som sliter.  Og ja, jeg skjønner at det koster penger. Men nå er det ikke sånn at selv om jeg (vi) donerte noen kroner til en organisasjon før jul for å kunne gi en julegave eller litt ekstra mat til noen som ikke har det så bra som oss, så betyr ikke det at vi har en utømmelig pengekasse heller. 

Etter det har jeg fått flere telefoner, e-poster og til og med adressert postkassepost med "oppfordring" / spørsmål om å donere mer - ja, om det "bare" er 150 kroner i måneden så vil det hjelpe mye, "Kari" om du kunne tenke deg å hjelpe oss med det.  Ja, jeg skjønner at det vil hjelpe, og kanskje kunne jeg til og med kommet på det av meg selv (vi har andre formål som vi gir til), men det maset virker virkelig mot sin hensikt for min del.  Så neste jul tror jeg heller at jeg tar ut noen kontanter og legger i gryta til Frelsesarmeen.  

Det er jo akkurat det samme om man avslutter abonnement på et eller annet, aldri fred å få etterpå.  Hva er det disse folka ikke skjønner? (Jeg synes forresten synd på dem som har det som jobb, det må jeg si, for jeg er ikke like hyggelig bestandig når de ringer for n'te gang og jeg hver gang har sagt at jeg ikke vil ha telefon fra dem igjen)

Dagens sure oppstøt! Og takk, det hjalp!

Anonymkode: 6b159...9a8

Fortsetter under...

Jeg vet. Det er håpløst.

Jeg gav en gang for 14 år siden (14-år-siden!) et beløp til Norsk Luftambulanse og de ringer meg fortsatt flere ganger i året for å informere meg om at jeg har et trekningsnummer som skal trekkes om x-antall tid. Jeg har sagt ifra flere ganger til de som ringer at jeg ikke ønsker å stå på listen deres lengre og at tlf fra de er bortkasted tid for de, men nei. De ringer fortsatt. 14 år. 

De er standhaftige da. Det skal de ha. De har virkelig jobbet for de 250kr jeg gav de.

Anonymkode: 9bee7...38c

Det nytter jo. Hvis de ikke hadde fått inn penger på den måten så hadde de ikke brukt ressurser på det. 

Det absolutte lavmål er jo å ikke vøre hyggelige mot dem som ringer. Som regel er det skoleungdom eller personer som ikke så enkelt får andre jobber som sitter i andre enden, og de ringer kun fra utleverte lister. Å kjefte på dem medfører absolutt ingenting annet enn å gi den personen en dårlig følelse.

Man kan reservere seg mot telefonsalg, man kan avbryte triaden med et høflig ‘neitakk, jeg er ikke interessert’ og så legge på og man kan legge brosjyrene til papirgjenvinning. 

Anonymkode: 83816...cd3

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det nytter jo. Hvis de ikke hadde fått inn penger på den måten så hadde de ikke brukt ressurser på det. 

Det absolutte lavmål er jo å ikke vøre hyggelige mot dem som ringer. Som regel er det skoleungdom eller personer som ikke så enkelt får andre jobber som sitter i andre enden, og de ringer kun fra utleverte lister. Å kjefte på dem medfører absolutt ingenting annet enn å gi den personen en dårlig følelse.

Man kan reservere seg mot telefonsalg, man kan avbryte triaden med et høflig ‘neitakk, jeg er ikke interessert’ og så legge på og man kan legge brosjyrene til papirgjenvinning. 

Anonymkode: 83816...cd3

Man kan reservere seg mot telefonsalg, og det har jeg selvfølgelig gjort. Men det hjelper ikke når man har gitt eller kjøpt noe og dermed tydeligvis kommer på en liste som "kunde eller giver".  Jeg synes synd på dem som jobber med sånn,  Men det er ikke alltid at "nei takk" holder, eller det holder aldri.  En gang prøvde jeg for moro skyld å se om de gav seg når jeg sa at jeg ikke var interessert og ev hvor mange ganger jeg måtte takke nei - det gjaldt et blad som jeg hadde vært dum nok til å abonnere på og så si opp... de gav seg ikke med å ramse opp nye tilbud før jeg trykket avslutt på samtalen. For alt jeg vet sitter de og ramser opp ennå...  for de hører tydeligvis ikke eller har fått beskjed om å lukke ørene for alt annet enn et ja.

Når du gir en gang så benytter de seg av det, og uttrykket for det heter "foot in the door", for du har åpnet opp, og de setter foten der så du får oppfordring på oppfordring, og som du ser en skriver her : det hjelper! 

Bare vær klar over dette, for en bør ikke åpne opp på głøtt engang hvis man vil unngå dette.

En annen taktikk de kan bruke er "door in the face", og da spør de først om en ganske høy sum. Da svarer menge nei, det er dessverre for mye, og da går de ned til en ganske lav sum isteden, som de ber deg om. De fleste sier da ja fordi det er en lettelse å slippe dårlig samvittighet for å ikke betale så mye, og også fordi en liten sum er helt overkommelig.

Triks som alle selgere ( og andre ) benytter seg frimodig av.

Jeg kjøpte en kalender fra blindeforbundet en gang og opplevde det samme.

Da en hyggelig dame ringte for ørtende gang sa jeg at de måtte slutte, at jeg skjønte at navnet mitt sto på en liste fordi jeg hadde støttet en gang, men nå ble resultatet av masingen at jeg ble mer og mer irritert for hver gang og aldri kom til å støtte de igjen. At om jeg skulle støtte de en gang jeg hadde mulighet og lyst i fremtiden så måtte de fjerne meg fra den listen med en gang 

Jeg var ikke ufin i det hele tatt, og damen tok imot beskjeden på en hyggelig måte hun, og jeg har aldri hørt fra dem igjen.

Så det er tydeligvis mulig å fjernes fra den lista.

Anonymkode: 9c370...303

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte en kalender fra blindeforbundet en gang og opplevde det samme.

Da en hyggelig dame ringte for ørtende gang sa jeg at de måtte slutte, at jeg skjønte at navnet mitt sto på en liste fordi jeg hadde støttet en gang, men nå ble resultatet av masingen at jeg ble mer og mer irritert for hver gang og aldri kom til å støtte de igjen. At om jeg skulle støtte de en gang jeg hadde mulighet og lyst i fremtiden så måtte de fjerne meg fra den listen med en gang 

Jeg var ikke ufin i det hele tatt, og damen tok imot beskjeden på en hyggelig måte hun, og jeg har aldri hørt fra dem igjen.

Så det er tydeligvis mulig å fjernes fra den lista.

Anonymkode: 9c370...303

Så bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...