Gå til innhold

Dere som plages av tankekjør..

Anbefalte innlegg

Hvordan kommer dere ut av det?

Jeg klarer fint å holde det på avstand i hverdagen, om jeg sover godt, trener og spiser sunt.

Men så kan det skje noe som jeg blir litt satt ut av, og da starter tankene å spinne. Da sliter jeg med å «snappe ut» av det. Jeg tenker og tenker og grubler, og klumpen i brystet og magen vokser og vokser. Til slutt blir det vanskelig å plassere angsten helt. Og det jeg grubler på kan ha nådd helt irrasjonelle dimensjoner. 

Jeg har selv funnet ut at jeg må ha en form for OCD - ikke tvangshandlinger, men tvangstanker. Jeg kjenner meg i alle fall igjen.

Har gått til behandling da jeg var yngre for angst/sosialangst. Opplevde ikke at det hjalp før jeg selv startet med eksponeringsterapi ved å oppsøke det jeg fryktet. Så jeg har ikke allverdens tillit til at behandling skal hjelpe. Men åpenbart har jeg jo ikke blitt kvitt angsten, selv om jeg har blitt bedre.. 

Anonymkode: 335aa...341

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448561-dere-som-plages-av-tankekj%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går turer, trener, ser serier på f eks netflix ( da kobler jeg ut), av og til må jeg bare være alene i et mørkt rom. Har en jobb med mye kundekontakt, så har funnet mine ting som hjelper på tankekjør. Bruker og mye musikk for å roe tankene.

Anonymkode: 22bef...6d7

Jeg lurer på om ikke det at man så ofte skal "bli kvitt noe" gjør alt til et mye større problem enn det er. Du fungerer bra i hverdagen, men så skjer dette i perioder. Jeg vet at det er ubehagelig og også slitsomt, men hva med å tenke at "okay, nå er jeg "her" igjen, jeg kommer ut av det om en stund" ? Kanskje du også lettere vil komme ut av det bare ved å ikke stresse med at du er der. 

Når man har fysiske skader og plager, så er de også verre i perioder, og det er en ting som kan gjøre de verre, og det er å bli redd, deppa osv. Da anstrenger man seg og spenner muskler og mer, og så er man i en ond sirkel hvor alt påvirker alt sånn at det bare tar lengre tid å komme mer ut av det.

Så jeg tror at vi må lære oss å leve med både større og mindre ubehag og smerter også dessverre, både fysiske og psykiske, i kortere og lengre tid noen ganger. Bare aksepter det. 

Det betyr selvsagt ikke at du ikke kan gjøre ting som letter tilværelsen mer der og da. Finn det som gjøre deg opptatt, mer avslappet og beroliget. 

Jeg mener å si at vi ikke alltid blir helt kvitt ting, og jeg syns vi bør slutte å både håpe, forvente og tro det rett og slett. Kanskje alt blir veldig mye bedre bare med den innstillingen at noe må vi akseptere og leve med? 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om ikke det at man så ofte skal "bli kvitt noe" gjør alt til et mye større problem enn det er. Du fungerer bra i hverdagen, men så skjer dette i perioder. Jeg vet at det er ubehagelig og også slitsomt, men hva med å tenke at "okay, nå er jeg "her" igjen, jeg kommer ut av det om en stund" ? Kanskje du også lettere vil komme ut av det bare ved å ikke stresse med at du er der. 

Når man har fysiske skader og plager, så er de også verre i perioder, og det er en ting som kan gjøre de verre, og det er å bli redd, deppa osv. Da anstrenger man seg og spenner muskler og mer, og så er man i en ond sirkel hvor alt påvirker alt sånn at det bare tar lengre tid å komme mer ut av det.

Så jeg tror at vi må lære oss å leve med både større og mindre ubehag og smerter også dessverre, både fysiske og psykiske, i kortere og lengre tid noen ganger. Bare aksepter det. 

Det betyr selvsagt ikke at du ikke kan gjøre ting som letter tilværelsen mer der og da. Finn det som gjøre deg opptatt, mer avslappet og beroliget. 

Jeg mener å si at vi ikke alltid blir helt kvitt ting, og jeg syns vi bør slutte å både håpe, forvente og tro det rett og slett. Kanskje alt blir veldig mye bedre bare med den innstillingen at noe må vi akseptere og leve med? 

Det er nok sant som du sier. Det er bare det at når jeg sitter midt i det så klarer jeg ikke å se hvorvidt det faktisk kommer til å skje en katastrofe eller ikke.. Og det krever alt av energi, så jeg lurer på om det er mulig å snappe ut av det før man får svaret man trenger, eller ikke.. 

I denne situasjonen jeg er i nå så er det noe jeg vil finne ut av på mandag. Men i mellomtiden kjører katastrofetankene på høygir, og jeg klarer ikke å slappe av. Jeg trenger virkelig å kunne slappe av i helgene.. 

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går turer, trener, ser serier på f eks netflix ( da kobler jeg ut), av og til må jeg bare være alene i et mørkt rom. Har en jobb med mye kundekontakt, så har funnet mine ting som hjelper på tankekjør. Bruker og mye musikk for å roe tankene.

Anonymkode: 22bef...6d7

Jeg skal forsøke meg på en treningsøkt nå og se om jeg ser klarere etter det 😃

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok sant som du sier. Det er bare det at når jeg sitter midt i det så klarer jeg ikke å se hvorvidt det faktisk kommer til å skje en katastrofe eller ikke.. Og det krever alt av energi, så jeg lurer på om det er mulig å snappe ut av det før man får svaret man trenger, eller ikke.. 

I denne situasjonen jeg er i nå så er det noe jeg vil finne ut av på mandag. Men i mellomtiden kjører katastrofetankene på høygir, og jeg klarer ikke å slappe av. Jeg trenger virkelig å kunne slappe av i helgene.. 

HI

Ja, som sagt så skjønner jeg at det er veldig plagsomt. Jeg tenker at det beste er å iallefall prøve å distrahere seg selv. Være med eller snakk med andre?  Er det ikke noe du kan avlede deg selv mer med?

Annonse

Helt naturlig og vanlig at man bekymrer seg og får bekymringstanker når angsten og uroen herjer i kroppen. Ofte tenker vi (naturlig nok) at det hjelper å lete og gruble og tenke tankene våre helt ut. Alle gjør det. Men det løser sjelden noe, men forsterker uroen. 
Leste ei som var plager av dette og sa høyt til seg selv stop! Når hun begynte gruble. 
være bevisst på at man grubler, da er det lettere å stoppe det. 
bytte ut de tankene med noe annet. 

Anonymkode: bf833...daf

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvilke medisin var det? 

Anonymkode: bf833...daf

Fluanxol. Null bivirkninger. Det er en antipsykotisk medisin i store doser. Men i små doser tar den tankekjør. Jeg går på 2 mg. Snakk med legen din. 

Anonymkode: cb310...eb3

Jeg har nesten konstant tankekjør. Det sliter meg ut, så jeg har måttet begynne å høre lydbøker eller se dokumentarer på YouTube uten video, kun med noen bilder. Da må jeg se for meg personene og scenarioene selv, pg da avleder jeg. Dette gjelder også når jeg skal sove. Jeg må ha konstant lyd rundt meg

Anonymkode: 13746...97a

Jeg har hatt samme problem, som har vært enormt slitsomt i perioder. 

Jeg har det ikke nå, men føler meg for det meste rolig og lykkelig, og det tror jeg for en stor del skyldes arbeid med pusten (pusteøvelser for å puste dypere som jeg har lært av psykolog). Men du kan sikkert finne info om sånne pusteøvelser andre steder (prøv å google "vaguspust" eller "krigerpust"). 

Jeg regner med at tankekjøret vil komme tilbake i vanskelige perioder senere i livet. Det har vært en tilbakevendende følgesvenn. Da vil jeg forsøke å møte det med pusteøvelser, så finner jeg ut hvordan det går. Per nå føler jeg meg ihvertfall som et annet menneske.

Ellers har jeg faktisk litt tro på det ReneRene skriver, at det kan hjelpe å slutte å tenke at tankekjør er noe man må "bli kvitt". Det er et visdomsord som sier "Aksepter det som er, og det som er forandrer seg", og det gjelder definitivt for psykisk uro. Fortell deg selv at tankene ikke er farlige. Fortell deg selv at du er bra nok og gjør så godt du kan. 

Anonymkode: eebe8...6bb

Annonse

Jeg har tankekjør hver dag etter jobb i tiltak ,å det varer i flere timer etter jeg kommer hjem. Det er så slitsomt! Da tenker jeg på alt det dumme jeg sa,hvordan folk kan ha oppfattet det jeg har sagt,å mest av alt så har jeg tankekjør om alt jeg har gjort feil på jobben. Det gjør jeg MYE ettersom det er en jobb der jeg må huske mye,huske detaljer,være fokusert og konsentrert og gjøre ting rett ettersom det vi lager selges til kunder. Jeg sliter med ekstremt presentasjonsangst,hukommelse og å være fokusert på det jeg gjør. Har ADHD også så det hjelper jo ikke på :P Itellegg er det en jobb som overhodet ikke passer meg. Dette vet NAV men skal være i tiltaket i 1 år for å se om dette blir bedre når jeg blir trygg på stedet jeg jobber og trygg på de jeg jobber med. Skal være der ett år for å få kartlegge min arbeidsevne osv.

Det som hjelper mot tankekjør for meg er å være med venner,gå på en fjelltur så jeg sliter meg ut,se en film funker av og til,spille ett brettspill der jeg må tenke en del som fks scrabble. 

Anonymkode: 9f0af...c6e

Jeg puster meg ut av det. Trening og sosialisering/aktivitet gjør det bare verre. Dessuten syr jeg, og når jeg følger et mønster så må jeg konsentrere meg og klarer å stenge ute alt annet. Så en hobby som krever konsentrasjon, og hvor du kan se positive resultater av det du gjør, anbefales sterkt. 

Anonymkode: cbc2e...b19

Jeg har PTSD, så har tankekjør hele tiden, sliter og med og sove. 

Før så hjalp trening mye, en god kombinasjon av utholdenhet, styrke og yoga. Men nå er jeg så fysisk syk, at trening utgår helt. Og tankekjøret er verre. Men jeg bruker tv, pc, bøker og lydbøker. Jeg mediterer litt og, men burde bli mye flinkere å gjøre det oftere.

Anonymkode: 8efb2...db0

Anonym bruker skrev (På 6.7.2024 den 14.48):

Jeg skal forsøke meg på en treningsøkt nå og se om jeg ser klarere etter det 😃

HI

Hvis du har vanskelig for å komme i gang kan jeg anbefale «Sprek med Sofia» på nrknettv. Jadda - føles litt gamlis, men da gjør jeg det!

oslofrk skrev (21 minutter siden):

Hvis du har vanskelig for å komme i gang kan jeg anbefale «Sprek med Sofia» på nrknettv. Jadda - føles litt gamlis, men da gjør jeg det!

Jeg er så heldig å ha et treningssenter rett ned bakken, så jeg tar meg en daglig time der. Det hjelper virkelig på tankene ♥️

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...