Gå til innhold

Hvorfor trykker du ikke like på et profilbilde?

Anbefalte innlegg

Okei, jeg vet dette spørsmålet oser av barnslig usikkerhet.. men la meg begynne med at jeg er i 40-årene, og har mange mennesker som er glad i meg og inviterer meg med på ting hele tiden. Jeg tror jeg er godt likt blant de fleste. Jeg vegrer meg ikke for å like andre sine profilbilder, og er kjent for å være raus med ros og gode ord. 

Så hvorfor får jeg så få likes på mine profilbilder? 🙈. Jeg har IKKE duck face, filter, teite poseringer etc. Bildene viser en glad og trivelig dame. Jeg ser stadig folk får massevis av likes på skikkelig kjipe bilder. 

Lurer på om jeg ikke er så godt likt som jeg tror?? 🥲

Anonymkode: 46b4b...158

Fortsetter under...

Jeg trykker aldri liker på noe som helst egentlig, legger ut minimalt selv og reagerer ikke på ting andre legger ut. Bruker ikke facebook som en sosial plattform, det er mest for å følge med på ting som skjer på fritidsinteresser til ungene, klassegrupper, litt reklame o.l.

Anonymkode: 039df...e94

Jeg er mest på Facebook pga noen grupper der, og sjelden jeg skroller for å se. Jeg vet ikke om jeg har en type innstilling , men det er veldig sjeldent jeg ser noen endrer profilbilde eller legger ut noe. Feeden min er full av grupper eller reklame.

Jeg liker hvis jeg ser bytte av profilbilde, men det er ytterst sjeldent.

Anonymkode: 7c11b...1f0

Kan det være at rausheten din kun strekker seg til dem du mener "fortjener" smiger og gode ord? 

At den rausheten stopper når det gjelder de med "duckface" "teite poseringer" og filter ( og det gjelder jo absolutt flertallet nå- som du da ikke er spesielt raus ovenfor )

Du er helt sikkert godt likt så lenge du vet folk er glad i deg, og faktisk opplever at de inviterer deg på ting hele tiden. Det betyr ikke at de ikke kan se at du helst fremstiller deg mer raus enn egentlig er. Kanskje det er derfor de ikke gidder gi deg "likes"? 

At de er like barnslige som deg? Noen vokser jo aldri helt opp... ( mulig det gjelder de fleste av oss på minst ett område )

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Kan det være at rausheten din kun strekker seg til dem du mener "fortjener" smiger og gode ord? 

At den rausheten stopper når det gjelder de med "duckface" "teite poseringer" og filter ( og det gjelder jo absolutt flertallet nå- som du da ikke er spesielt raus mot )

Du er helt sikkert godt likt så lenge du vet folk er glad i deg, og faktisk opplever at de inviterer deg på ting hele tiden. Det betyr ikke at de ikke kan se at du helst fremstiller deg mer raus enn egentlig er. Kanskje det er derfor de ikke gidder gi deg "likes"? 

At de er like barnslige som deg? Noen vokser jo aldri helt opp... ( mulig det gjelder de fleste av oss på minst ett område )

Vet ikke jeg.. det er andre som sier til meg at jeg er raus altså. Og jeg blir som sagt invitert med på mye og folk gir i hvert fall uttrykk for å like meg IRL. De tingene jeg nevnte om duckface etc trakk jeg frem fordi det er en typisk ting folk kunne mislikt på profilbildet til en 40 år gammel dame.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke jeg.. det er andre som sier til meg at jeg er raus altså. Og jeg blir som sagt invitert med på mye og folk gir i hvert fall uttrykk for å like meg IRL. De tingene jeg nevnte om duckface etc trakk jeg frem fordi det er en typisk ting folk kunne mislikt på profilbildet til en 40 år gammel dame.

Ok, men du fremstilte deg ikke selv så påfallende raus i hi bare..

Kanskje du bare har folk på lista som brukere over her? Det er mange som ikke vil innrømme at de er så aktive på fb, det er jo "ut" ( apropos det å vokse opp ) så mulig de ikke vil "synke på et nivå" og like profilbilder?  Mulig det også er "ut"?  Alt dette på some osv endrer seg fort. Det som er akseptabelt nå, er helst uakseptabelt om bare to år. 

Ellers vet jeg ikke hva grunnen kan være, men så lenge du både får invitasjoner og gode tilbakemeldinger irl, så ser jeg det som sannsynlig at over nevnte kan stemme?

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Okei, jeg vet dette spørsmålet oser av barnslig usikkerhet.. men la meg begynne med at jeg er i 40-årene, og har mange mennesker som er glad i meg og inviterer meg med på ting hele tiden. Jeg tror jeg er godt likt blant de fleste. Jeg vegrer meg ikke for å like andre sine profilbilder, og er kjent for å være raus med ros og gode ord. 

Så hvorfor får jeg så få likes på mine profilbilder? 🙈. Jeg har IKKE duck face, filter, teite poseringer etc. Bildene viser en glad og trivelig dame. Jeg ser stadig folk får massevis av likes på skikkelig kjipe bilder. 

Lurer på om jeg ikke er så godt likt som jeg tror?? 🥲

Hvorfor skulle man like det? Jeg bare spør? Jeg trykker sjelden på like, ser ikke vitsen? Og nytt profilbilde? Hvordan skal man få mer seg at noen bytter? De har jo flere venner enn bare deg? Enkelte bytter bilde hele tiden så man legger merke til det, antar på enig jakt etter likes? De klikker jeg hvertfall ikke på. 

Hvis du mener at antall likes på facebook sier noe som helst om hvor mye folk liker deg, er det ganske trist. Gjør noe med usikkerheten din. 

Anonymkode: 656d1...41f

Når du bytter profilbilde så får du vel et valg om det skal publiseres i feeden eller ikke? Om du ikke publiserer det så er det jo ingen som får opp at du har byttet. Kan det være hele forskjellen på deg og de andre? 

Anonymkode: 28eec...c7e

Jeg byttet nå på lørdag, da var det et halvt år siden sist.. er det for ofte? Jeg har ikke tenkt så mye over det. 

Jeg får ikke opp noe forslag om det skal ligge i feeden eller ikke. Men jeg får jo litt likes, så noen ser det i hver fall? 

Jeg er jo glad i vennene mine, så når de legger ut et koselig bilde av seg selv, trykker jeg hjerte eller like. Har jo en forhåpning om at det går begge veier. 

Jeg skjønner veldig godt at jeg fremstår usikker på meg selv her altså. Men er egentlig ikke det i utgangspunktet. Bare føles litt sårbart å legge ut et bilde og få lite respons. Jeg vil påstå at de aller fleste kan kjenne at det gjør dem litt usikre. 

Jeg er 39 og trykker aldri liker på noe som helst, bruker facebook til skolen til unga. Scroller nedover osv, det gjør jeg. Byttet vel profilde for 5 år siden, tror jeg, så gjør ihvertfall ikke det ofte. Så det er kanskje ikke så vanlig å trykke liker?

Anonymkode: b2f12...5dd

Jeg har valgt at det ikke vises når jeg bytter bilde fordi jeg synes det er så pinlig med mange likes og kommentarer, så der er vi litt ulike 😅 Men ellers har det kanskje med omgangskretsen din å gjøre? Jeg får gjerne ikke med meg bytter, eller lar være fordi jeg selv synes det er litt kleint. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har, og omtrent annenhvert år bytter, profilbilde, er for at folk som søker meg opp skal se at det er meg.

Anonymkode: 222c9...2da

Annonse

Jeg går mot strømmen og klikker alltid liker når jeg ser at noen bytter profilbilde, uansett hvem de er. Er de på listen min så kjenner og liker jeg dem, så da er det et lite ‘hei’ fra meg. Tenker jeg. 

Jeg bytter selv sånn ca hvert 7-8 år, tror jeg, så jeg har ikke særlig erfaring med hvor mange som liker mine. Og så tenker jeg at når voksne folk som er rimelig trygge på seg selv blir usikre av (for) få likes, tenk hva det gjør med de unge når de legger ut ting. Man gjør seg svært sårbar ved å være så offentlig som mange er nå. 

Og så syns jeg at du skal se bort fra kommentarer her inne som antyder at du ikke er så hyggelig som du tror, de blir kun skrevet for å gjøre deg usikker. Noen har enormt behov for å trykke andre ned for å prøve å hevde seg selv litt. 

Anonymkode: ea4dd...aeb

Det er i hvertfall ikke noe personlig, det kan du være temmelig sikker på.

Det er helt tilfeldig om folk får se at du har byttet bilde. I tillegg er det mange som ikke er innom Facebook så ofte lenger, som andre har nevnt blir det mer og mer reklame og "foreslåtte" innlegg der, så da gidder man ikke bruke så mye tid der.

Anonymkode: 3f616...0f0

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg går mot strømmen og klikker alltid liker når jeg ser at noen bytter profilbilde, uansett hvem de er. Er de på listen min så kjenner og liker jeg dem, så da er det et lite ‘hei’ fra meg. Tenker jeg. 

Jeg bytter selv sånn ca hvert 7-8 år, tror jeg, så jeg har ikke særlig erfaring med hvor mange som liker mine. Og så tenker jeg at når voksne folk som er rimelig trygge på seg selv blir usikre av (for) få likes, tenk hva det gjør med de unge når de legger ut ting. Man gjør seg svært sårbar ved å være så offentlig som mange er nå. 

Og så syns jeg at du skal se bort fra kommentarer her inne som antyder at du ikke er så hyggelig som du tror, de blir kun skrevet for å gjøre deg usikker. Noen har enormt behov for å trykke andre ned for å prøve å hevde seg selv litt. 

Det var ikke snakk om at hun ikke var hyggelig, men raus.. Det kan fint være to helt forskjellige ting, og ja, hvis du tenker at det å komme med spørsmål er å gjøre folk usikker, så pk. Hva er feil med det?  Nå kan det være at man ikke tenker over ting, og jeg tror ikke at det gjør noe om man må tenke litt rundt. Nå oppklarte derimot ts det jeg påpekte, så ingen grunn for deg å bruke hersketeknikk på den måten du gjør nå. Er det EN ting de som bruker nettopp det vil, så er det å gjøre andre usikre, så hils på deg selv i døra. Det som er enda verre er dere som alltid skal støtte trådstartere eller andre, mens det dere egentlig vil er å "ta" noen i tråden..Slutt med det?

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (19 minutter siden):

Det var ikke snakk om at hun ikke var hyggelig, men raus.. Det kan fint være to helt forskjellige ting, og ja, hvis du tenker at det å komme med spørsmål er å gjøre folk usikker, så pk. Hva er feil med det?  Nå kan det være at man ikke tenker over ting, og jeg tror ikke at det gjør noe om man må tenke litt rundt. Nå oppklarte derimot ts det jeg påpekte, så ingen grunn for deg å bruke hersketeknikk på den måten du gjør nå. Er det EN ting de som bruker nettopp det vil, så er det å gjøre andre usikre, så hils på deg selv i døra. Det som er enda verre er dere som alltid skal støtte trådstartere eller andre, mens det dere egentlig vil er å "ta" noen i tråden..Slutt med det?

Følte du deg truffet? Hvis du ikke har sagt at hi ikke er hyggelig så er vel ikke kommentaren min myntet på deg. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Følte du deg truffet? Hvis du ikke har sagt at hi ikke er hyggelig så er vel ikke kommentaren min myntet på deg. 

I motsetning til det jeg oppfatter som flertallet her inne, så klarer jeg å lese og å se hva andre skriver, samt vite hva jeg selv ytrer. Og denne responsen viser med all tydelighet akkurat hva du prøvde på. Men åpenbart mislyktes med. 

Og siden du ville oppnå at brukere ble usikre på hvem du mente, så tror du også at det er intensjonen til andre, altså ren projisering. For mitt ønske var ikke å gjøre ts usikker på den manipulerende måten du gjør. Jeg spurte henne ikke frekt heller, og når hun svarte så oppklarte hun enkelt og greit, og saken var avsluttet. Til du kom på banen og ville lage litt krøll..

ReneRene skrev (1 minutt siden):

I motsetning til det jeg oppfatter som flertallet her inne, så klarer jeg å lese og å se hva andre skriver, samt vite hva jeg selv ytrer. Og denne responsen viser med all tydelighet akkurat hva du prøvde på. Men åpenbart mislyktes med. 

Og siden du ville oppnå at brukere ble usikre på hvem du mente, så tror du også at det er intensjonen til andre, altså ren projisering. For mitt ønske var ikke å gjøre ts usikker på den manipulerende måten du gjør. Jeg spurte henne ikke frekt heller, og når hun svarte så oppklarte hun enkelt og greit, og saken var avsluttet. Til du kom på banen og ville lage litt krøll..

Ikke alt handler om deg. 

Jeg fikk nettopp opp en Facebook-venn som skiftet profilbildet. Bildet var skiftet for lenge siden, men nå var det en som hadde likt det eller kommentert på det. Da vedkommende skiftet profilbilde fikk ikke jeg det med meg. Facebook kjører mange algoritmer på hvem som skal se hva fra hvem. Mange av vennene dine aner nok ikke at du har skiftet bilde.

Jeg legger ikke så ofte ut på Facebook. Noen poster får en del likes (sett i prosent av antall venner jeg har) og likes lenge etter jeg har postet. Andre poster får knapt et eneste et selv om postene er ganske like. Forskjellen tror jeg er at den ene er likt av noen der vi har en del felles venner og så treffer det inn i en algoritme som gjør at Facebook føler den er interessant og der den da dukker opp hos mange. Poster må få likes er gjerne lagt ut på et tidspunkt der få likte posten (antagelig fordi få fikk det med seg). Den treffer da ikke noen slik algoritme og vises dermed gjerne ikke til flere.  

Jeg legger ut ting på Facebook for å dele litt av livet mitt med venner og familie som bor langt unna. Det er dermed ikke viktig for meg å få likes og jeg tror ikke det sier mye om hva vennene mine synes om meg. Det er dessuten flere og flere som ikke bruker Facebook. 

Anonymkode: eed05...2c7

Bruker kun Messenger. Facebook følger jeg aldri med på. Skjønner heller ikke behovet for å bytte profilbilde i tide og utide. Akkurat nå har jeg ikke noe profilbilde. Dersom jeg skulle ha byttet, ville jeg skrudd av muligheten for å gi likes og kommentarer og ikke lagt det i feeden. Ser ikke poenget. 

Anonymkode: a9524...4cd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Andre får likes på skikkelig kjipe bilder. 
Der har du jo svaret på hvorfor du ikke er så godt likt. Du er smålig og overfladisk 

Anonymkode: 48d6a...24b

Har du aldri tenkt at et bilde kan være kjipt? Jeg mener ikke at personen ser stygg ut, men feks veldig dårlig kameravinkel, uskarpt, kjedelige farger etc. 

Jeg selv liker sjelden profilbilder. Spesielt om noen bytter bilde veldig ofte. 
De fleste legger ut bilder på storyen. 
mer selv i 40 åra og var mye mer aktiv på fb tidligere, men ikke nå lenger. 
ikke slik at jeg kommenterer eller liker så mye. 
Noe av grunnen til det er at folk snakker så mye om hva andre legger ut på fb og hva folk kommenterer. 

Anonymkode: f2566...392

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...