Gå til innhold

Når sluttet sønnen (e) din(e) å vokse?

Anbefalte innlegg

Og når kom de i puberteten? Sønnen min er 13, 192 høy, startet i puberteten da han var 11, og har så vidt begynt å få antydning til skjegg. Ikke blitt særlig bredskuldret enda. Men dette betyr at å vokse i høyden begynner å roe seg ned?

Anonymkode: aca67...509

Fortsetter under...

Første tegn på pubertet så vi på barneskolen, men de sier vel at guttene har sitt største veksthopp det året de kommer i stemmeskiftet og får skjeggevekst.

Det stemte godt på begge guttene mine.

Eldste hadde sitt største veksthopp våren i 8. og høsten i 9.klasse.

Lillebror var et år senere og hadde sitt største hopp våren i 9.klasse og høsten i 10.klasse.

Det var også året de fikk skjeggevekst og stemmeskiftet "skrek" som verst. Så mine gutter var litt sene i puberteten, begge hadde gutter i klassen som hadde sitt største veksthopp og stemmeskiftet siste året på barneskolen.

Begge krøp noen cm til, men ikke på samme måte. Kunne ta to år å vokse 2 cm liksom. Begge var ferdig utvokst da de var rundt 17 år, midten av videregående.

Men ingen av dem er veldig høye, sånn som din sønn da. Eldste er vel ca 185 og lillebror rundt 180 cm.

Anonymkode: 5dea3...9d4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Første tegn på pubertet så vi på barneskolen, men de sier vel at guttene har sitt største veksthopp det året de kommer i stemmeskiftet og får skjeggevekst.

Det stemte godt på begge guttene mine.

Eldste hadde sitt største veksthopp våren i 8. og høsten i 9.klasse.

Lillebror var et år senere og hadde sitt største hopp våren i 9.klasse og høsten i 10.klasse.

Det var også året de fikk skjeggevekst og stemmeskiftet "skrek" som verst. Så mine gutter var litt sene i puberteten, begge hadde gutter i klassen som hadde sitt største veksthopp og stemmeskiftet siste året på barneskolen.

Begge krøp noen cm til, men ikke på samme måte. Kunne ta to år å vokse 2 cm liksom. Begge var ferdig utvokst da de var rundt 17 år, midten av videregående.

Men ingen av dem er veldig høye, sånn som din sønn da. Eldste er vel ca 185 og lillebror rundt 180 cm.

Begge vokste forresten først i høyden, så i bredden. Så det året de hadde det største veksthoppet var de veldig tynne og hengslete. Så kom den mer mandige fasongen etterhvert.

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

13 år og 1,92 høy? Har dere vært hos legen og sjekket? Det finnes noe som kan hemme veksten tror jeg. 
jeg har en på 18 som er 1,85 ca. Er i vekst enda ser jeg .. kanskje stoppet nå 

Anonymkode: 43f1a...2f8

Ja. Vi har vært på målinger også. De sa han skulle bli ca 198. Han nærmer seg fort

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

13 år og 1,92 høy? Har dere vært hos legen og sjekket? Det finnes noe som kan hemme veksten tror jeg. 
jeg har en på 18 som er 1,85 ca. Er i vekst enda ser jeg .. kanskje stoppet nå 

De hormonene for å hemme veksten gir de bare om bivirkningene er verdt det, altså om gutten ligger an til å bli over 2 meter mener jeg det er. Det er sterke greier, som visstnok kan påvirke bl.a muligheten til å få barn, så det gis ikke om det ikke er nødvendig...

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ja. Vi har vært på målinger også. De sa han skulle bli ca 198. Han nærmer seg fort

Hvem kan få målinger? Min sønn er snart 16 år og er bare 168 høy. Men han har ikke kommet helt i puberteten ennå heller da 

Anonymkode: 8b798...df9

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvem kan få målinger? Min sønn er snart 16 år og er bare 168 høy. Men han har ikke kommet helt i puberteten ennå heller da 

Da er det nok for sent. Begge mine var på målinger via røntgen da de var 7-8 år. Datteren min ble målt til 18(, sønnen 198. Datteren har stoppet på 181, sønnen vokser fortsatt

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har også en 16 åring på 1,70 gutter vokser til de er 19 

Junior var nok ferdig utvokst i høyden da han var mellom 18 og 19. Han stoppet på 189 cm, tror jeg det var. Men i "bredden" er han ikke ferdigvokst, nå er han tjue og utvikler seg stadig kroppslig, han blir grovere, mer muskuløs og "moden". Snart kan vi få sydd hans helt egne bunad! 

Søsteren var ferdigvokst da hun var ca. 17, både i høyde og "bredde". 

Anonymkode: d53e2...2c4

Min var som din. Et hode høyere en resten fra barneskolen, siste cm vokste han mellom konfirmasjon og siste år på ungdomsskolen, siden det har han vært stabilt på 1,95. Stemmeskiftet startet på barneskolen. Nå er han 20 og siste to årene har han blitt veldig bredskuldret, tross han i utgangspunktet er slank. 

Anonymkode: 30871...1c4

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Min var som din. Et hode høyere en resten fra barneskolen, siste cm vokste han mellom konfirmasjon og siste år på ungdomsskolen, siden det har han vært stabilt på 1,95. Stemmeskiftet startet på barneskolen. Nå er han 20 og siste to årene har han blitt veldig bredskuldret, tross han i utgangspunktet er slank. 

Stemmeskiftet er i gang her også. Litt tidligere enn kompisene. De har ikke startet enda. Kanskje han bare vokser et par år til da..

Min eldste på rundt 201-202 cm er 22 år nå og stoppet vel helt å vokse da han var rundt 19 år. Jeg husker ikke helt høyde da han var 13 år, men vet at han var rundt 1.87 da han var konfirmant som 14-åring. I hans tilfelle tror jeg han vokste såpass mye ekstra litt sent fordi vi oppdaget at han har cøliaki da han var 15 år, noe som nok faktisk hemmet veksten litt, for etter noen måneder på glutenfri kost spratt han opp 5-6 cm på bare noen få måneder. 

Ellers har jeg en på 20 år som stoppet opp for 1-2 år siden, på 1.86, og en som nå er 17 år og fortsett ser ut for å strekke seg litt, men lite og sakte. Han var 1.80 for 1 år siden, og er 1.82-1.83 nå. 

Anonymkode: 36406...43d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Stemmeskiftet er i gang her også. Litt tidligere enn kompisene. De har ikke startet enda. Kanskje han bare vokser et par år til da..

Forhåpentligvis har han gjort det største bykset litt før resten, vår vokste mest mellom 6. klasse og 8. klasse. Han strakk seg så raskt i den perioden at han fikk strekkmerker på ryggen. 

Flott å være høy mann, men en skal være litt obs hvis de vokser fort. Vår har skoliose og forskjellig lengde på beina, må bruke såle for å ikke få smerter i korsryggen. Skulle ønske vi oppdaget det litt før, for det ble problematisk med retningen på videregående. Skal ikke male fanden på veggen altså, mer en heads up så dere slipper samme tabben 😅

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Forhåpentligvis har han gjort det største bykset litt før resten, vår vokste mest mellom 6. klasse og 8. klasse. Han strakk seg så raskt i den perioden at han fikk strekkmerker på ryggen. 

Flott å være høy mann, men en skal være litt obs hvis de vokser fort. Vår har skoliose og forskjellig lengde på beina, må bruke såle for å ikke få smerter i korsryggen. Skulle ønske vi oppdaget det litt før, for det ble problematisk med retningen på videregående. Skal ikke male fanden på veggen altså, mer en heads up så dere slipper samme tabben 😅

Han er målt til 198, så umulig at han vokser en del til er tilstede. Han var omtrent 160 for 4 år siden. Da han var 9, så jevnt og trutt vokser han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...