Gå til innhold

Sannferdighet - yrker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at jeg setter større krav til sannferdighet hos noen yrker. Jeg mener også at kolleger har et større ansvar med å si fra selv om konsekvensene for den som gjør feil kan bli store. 

F.eks. kjenner jeg til en læreren hadde gjort en stor feil. Det virker som om vedkommende sliter med noe og ikke mestrer jobben. Feilen gikk direkte utover eleven som fikk helt feile karakterer. Til tross for at feilene var tydelig om man satte seg inn i det, dekket skolen over i stedet for å rydde opp for eleven. Dette var karakterer eleven trengte for å komme inn på ønsket studium. Det var ikke noe problem for elev å vesentlig forbedre karakteren ved en annen skole, men eleven mistet et helt skoleår. Lærer er der fortsatt og har trolig ikke endret seg. Regner med lærer fortsetter å gjøre feil som går ut over nye elever og at skolen dekker over. 

En lege gjør en feil som går utover en pasient. I stedet for å innrømme feil hjelper andre med å dekke over ved at hendelsesforløpet beskrives uriktig. Legen fortsetter å gjøre feil som dekkes over. Noen varsler tilslutt, men da var det gjort mange unødvendige feilbehandlinger. 

Både lærere og leger kan være dårlige mennesker, men jeg synes de rundt dem har et ekstra ansvar for å stoppe det. I saker jeg har fått beskrevet, går det lenge før det varsles. Ofte er den som varsler relativt ny på arbeidsplassen. Hvordan kan man leve med å toe sine hender når man ser at kolleger gjør feil som rammer andre? (Gjelder ikke bare leger og lærere - det er bare eksempler).  Noen som har opplevd at noen har gjort feil/dårlig arbeid og der andre dekker over snarere enn å rydde opp?

Anonymkode: b410e...e1f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448548-sannferdighet-yrker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir for farget av dine følelser. "Det virker som om vedkommende sliter med noe og ikke mestrer jobben"   "Lærer er der fortsatt og har trolig ikke endret seg"  "Regner med at lærer fortsetter å gjøre feil....."

Slike "antagelser" er følelselsstyrte uten en eneste begrunnelse eller utdypning, så jeg bare sitter med spørsmål uten å kunne ta noen stilling til dette i det hele tatt. 

Uansett. Ja, "de rundt" bør gi beskjed når de ser noe som er alvorlig feil, men det hjelper svært lite hvis de over ikke tar tak, og jeg har så lite tillit og tro på mange norske ledere. Dette er snillismens land, og den snillheten grenser og også bikker over i tafatthet og feighet, og det er veldig synd. Så ledere er i 99% av tilfellene skyld i at ting blir ignorert, ikke tatt tak i, og dermed fortsetter feil å gjøres. 

Så må en huske på at det fins mennesker av den sorten som blir betegnet som psykopater og narsissister. De er ikke lette å gjøre noe med, og jeg forstår godt at kolleger og de rundt ikke tør å gjøre så mye, for de risikerer ganske alvorlige konsekvenser. Igjen så er det ledere som må ta tak, men også igjen, de gjør dessverre ikke alltid det. 

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Dette blir for farget av dine følelser. "Det virker som om vedkommende sliter med noe og ikke mestrer jobben"   "Lærer er der fortsatt og har trolig ikke endret seg"  "Regner med at lærer fortsetter å gjøre feil....."

Slike "antagelser" er følelselsstyrte uten en eneste begrunnelse eller utdypning, så jeg bare sitter med spørsmål uten å kunne ta noen stilling til dette i det hele tatt. 

Uansett. Ja, "de rundt" bør gi beskjed når de ser noe som er alvorlig feil, men det hjelper svært lite hvis de over ikke tar tak, og jeg har så lite tillit og tro på mange norske ledere. Dette er snillismens land, og den snillheten grenser og også bikker over i tafatthet og feighet, og det er veldig synd. Så ledere er i 99% av tilfellene skyld i at ting blir ignorert, ikke tatt tak i, og dermed fortsetter feil å gjøres. 

Så må en huske på at det fins mennesker av den sorten som blir betegnet som psykopater og narsissister. De er ikke lette å gjøre noe med, og jeg forstår godt at kolleger og de rundt ikke tør å gjøre så mye, for de risikerer ganske alvorlige konsekvenser. Igjen så er det ledere som må ta tak, men også igjen, de gjør dessverre ikke alltid det. 

Jeg er ikke følelsesmessig involvert. Antagelsen om at vedkommende sliter med noe var for det første en observasjon, men det var i tillegg også ment formildende. Om vedkommende ikke sliter med noe er vedkommende rett og slett slem og det tror jeg ikke vedkommende er. Jeg tror heller ikke vedkommende er en psykopat eller enn narsissist. Men jeg vil jo mene at om man har dette på en arbeidsplass der vedkommendes oppførsel går ut over andre, så er det viktigere å stå opp for det som er riktig da de ofte mangler grensene vi andre har. 

Jeg har ikke begrunnet eller utdypet hvorfor jeg mener lærer sliter med noe eller ikke mestrer jobben fordi det ikke er viktig. Det er ikke vedkommende vi skal diskutere. Dette var et eksempel på en situasjon der noen burde sagt fra, men som ikke gjorde det. Da er det meningen at de som ønsker å diskutere skal ta stole på det jeg sier og ta det som et eksempel på en situasjon der jeg mener andre burde sagt fra.   

Jeg vet ikke hvorfor ledelsen har valgt å ikke gjøre noe. Av og til kan nok ledelsen la det gå for langt for å beskytte noen som strever. Av og til kan de nok håpe at det går over av seg selv. Jeg tror for mange ganger at de er redd for rykte til arbeidsplassen og at de gjerne er villig til å ofre andre for dette i stedet for å se på de (unødvendige) konsekvensene dette får for andre. 

Anonymkode: b410e...e1f

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det burde være samme krav til sannferdighet, uansett hvilket yrke det gjelder.

Anonymkode: 9e6ed...abe

Enig.

Det er litt fascinerende hvordan enkelte har spesielle forventninger til personer som har bestemte yrker, selv yrker uten spesielt høy status, som lærer («jeg synes ikke du har noen bra jobb, men jeg har SKYHØYE forventninger til deg både som fagperson og menneske!»). Det er som om de tror lærere, leger osv innehar en forhøyet moral, sterkere rettferdighetssans enn normalt osv. Veldig snodig, all den tid verken moral eller rettferdighetssans er kriterie for å komme inn på medisin- eller lærerstudiet.

Når en person ikke fungerer i jobben sin, uansett hvilken jobb vedkommende har, så er det ledelsens ansvar å rydde opp.

Anonymkode: b9025...df0

Anonym bruker skrev (På 5.7.2024 den 13.26):

Jeg tenker at det burde være samme krav til sannferdighet, uansett hvilket yrke det gjelder.

Anonymkode: 9e6ed...abe

Ikke enig og det er i grunn ikke regelverket i Norge heller. Enkelte yrker er underlagt etisk regelverk, egne forskrifter om risikostyring og internkontroll, konsesjoner og tilsyn med god grunn. 

Konsekvensen av en advokat som ikke håndterer klientmidler korrekt er langt større enn en i kassa som slår inn feil vare. Tillit til profesjon er viktig, for å ivareta den må det også være sikkerhetsventiler som stopper useriøse. 

Anonymkode: 3d8ad...46d

Man kan jo tenke at de med høyere utdanning og høytstående stillinger er intelligente og sosialt oppegående mennesker. Etter å ha jobbet tett med flere psykiatere/overleger/psykologer i mange mange år kan jeg si at de er akkurat som vanlig folk

Anonymkode: 54718...f72

Enig, hi. Hos oss har vi heldigvis et grundig system for å føre avviksmeldinger. Det er menneskelig å feile, men da må man også lære av sine feil, og gjøre alt man kan for å rette opp. Her må ledelsen være behjelpelig og imøtekommende. I et sterkt hierarkisk system er feil gjerne forbundet med skam og noe man ikke vil innrømme (for seg selv eller andre), dermed blir (frykt for) avvik et ledelsesproblem. 

Anonymkode: a9330...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...