Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #51 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Tror mange ville valgt det bort hvis de regnet på hva det faktisk koster fordelt pr døgn man bruker den. Anonymkode: 5c27a...e37 Nå er det ikke alt som kan måles i penger. Det å ha en familiehytte skaper så mange gode minner og opplevelser at man er villig til å investere det som trengs av penger og arbeid. Men det bør ikke bety at man aldri kan oppleve noe annet. Vi reiser på ferie ca en uke på sommeren og en langhelg på høsten, ellers er vi på hytta i helger og skoleferier. Døgnprisen blir absolutt høy, men om man har midler til å ha hytte så er den absolutt verd det. Anonymkode: 9a2bb...cf7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #52 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er greia med at så mange menn på død og liv må ha hytte og båt? Hvilken glede har familien egentlig av disse eiendelene? Det er skamdyrt og krever enormt med tid til vedlikehold. Det du beskriver her er grunnen til at jeg aldri kommer til å kjøpe hytte (mannen er heldigvis enig). Aldri om jeg bruker ferien min på vedlikehold, og Gud så kjedelig å dra til samme sted hver gang. Jeg har aldri forstått hvorfor nordmenn er så obsessed med hytta. Jeg hadde satt hardt mot hardt: enten drar vi på ferie, eller så må vi selge hytta. Anonymkode: b2759...c89 Før man investerer i hytte eller båt, bør begge være enig i det. Og da mener jeg virkelig enig i det. For man må like hytteliv for at skal ha noe for seg. Det samme med båt. Man bør ikke investere i båt (f.eks. seilbåt) om den ene i forholdet er mett etter én uke på sjøen og en og annen helg. Da blir det veldig kostbart og tidkrevende for lite og det vil skape konflikter. Vi har hytte på fjellet. Her er flotte turmuligheter både vinter og sommer. Men vi liker dette livet alle sammen. Turer på fjelltopper med bading i en fjellbekk, grilling og skattejakter, lokalt dyreliv, skiturer og aking, snøaktiviteter, brettspill, late dager, tur til nærmeste bygd for aktiviteter, mulighet for dagstur til skianlegg osv. Er det dårlig vær må man ha en plan for hvordan man skal fylle dagene. Det meste av vedlikehold ble tatt på helgeturer. Ved større vedlikehold brukte man litt av ferien. Barna hjelper til. Da foreldrene vår levde, var de også glad i hytten. De lånte den gjerne når vi ikke skulle der og puslet gjerne med mindre vedlikehold. Vi samler storfamilien til jul og påske og vi har av og til med vennefamilier, barna har hatt med venner osv. Vi hadde i en periode mye alvorlig sykdom/skade i storfamilien og da var det virkelig terapi i en hyttetur og stueforandring Før barna ble tenåringer brukte vi den veldig mye. Da var vi der i ferier og mye i helgene (bor ca 2 timer unna). Når barna ble tenåringer var vi der mindre. Da har de større behov for å være med venner så da var vi der sjelden i helgene. Når barna har blitt unge voksne tar de selv med venner på hyttetur. Skal barna beholde et godt forhold til hytten så må man være fleksibel. Føler de at hytten blir tvang vil de jo miste gleden av den. Selv om man skal på hytten en sommer, må man ha en plan for turen. Det kan ikke være slik at far trenger late dager til å lese avisen og dermed melder seg helt ut, mens ungene kjeder seg. Er været dårlig, krever det mer av planen enn om været er godt og det er enklere å finne på noe spontant. Vi har økonomi som gjør at vi kan spare til en utenlandsferie i året. Det setter barna pris på og koser seg med. Jeg tror utfordringen til HI strekker seg lenger enn til hvilke ferie de skal ha. For hyttetur kunne vært supert det med litt planlegging. Hovedproblemet her er vel at alt av ferier går på fars premisser og at han ikke evner å se behovene til de rundt seg. Selv om far er fornøyd med en ferie der han ikke gjør noe, er ikke dette resten av familiens preferanser. Far må løfte nesen opp fra egen navle og se de andres behov. Ferier må være tilpasset alle, ikke bare én og i alle fall ikke bare den samme år etter år. Er enig med de andre. Om du, HI, tror det er mulig å engasjere mannen så kan dere sette dere ned sammen. Si at nå ønsker du å planlegge ferien og at han kan komme med konstruktive tilbakemeldinger og ønsker. Om han er helt låst, finner du ut av dette alene og så får han velge om man vil være med eller ikke før du bestiller (får en dag til å bestemme seg). For neste ferie gjør du dette tidligere. Da kan du sette deg ned med en gang feriedagene er bestemt. Anonymkode: 73b87...267 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #53 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (På 6.7.2024 den 10.43): Man mannen prioriterer ikke arbeidstimer på hytta, fordi han skal slappe av når de er der. Anonymkode: 9a2bb...cf7 Mannen? Hvorfor er det mannen som skal prioritere arbeidstimer på hytta? Da reiser de på hytta som familie og ordner terrasse sammen så blir det kanskje ferdig. Det er da et fellesprosjekt? Og om ikke så må de selge. Anonymkode: 5f115...77c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #54 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Mannen? Hvorfor er det mannen som skal prioritere arbeidstimer på hytta? Da reiser de på hytta som familie og ordner terrasse sammen så blir det kanskje ferdig. Det er da et fellesprosjekt? Og om ikke så må de selge. Anonymkode: 5f115...77c Kanskje du skulle lese hele svaret før du trekker konklusjoner. Jeg skrev mannen fordi det er han som insisterer å dra på hytta. Men når han er der så prioriterer han ikke å jobbe der. Så derfor ‘mannen’ altså. Anonymkode: 9a2bb...cf7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #55 Del Skrevet 7. juli 2024 Da blir det Portugal neste juni, alle sammen!😃 Hi Anonymkode: 3ba00...644 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #56 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Da blir det Portugal neste juni, alle sammen!😃 Hi Anonymkode: 3ba00...644 Hurra! Bra jobba. Anonymkode: 9a2bb...cf7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #57 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Da blir det Portugal neste juni, alle sammen!😃 Hi Anonymkode: 3ba00...644 Ikke noe i år altså... Anonymkode: daf09...473 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #58 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ikke noe i år altså... Anonymkode: daf09...473 Hva vil du med denne kommentaren? Anonymkode: 9a2bb...cf7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #59 Del Skrevet 7. juli 2024 Hvis alle hadde tenkt som mannen din hadde det vært mye mindre klimautslipp. Om alle mennesker i verden bare «må en tur på Kreta» om sommeren blir det svært mye flytrafikk og svært mye CO2. Men de aller fleste mennesker i verden har aldri flydd. Og en god del har bare flydd noen svært få ganger. Men vi nordmenn er jo privilegerte. Og bevares, meg selv inkludert. Sier bare dette for å se det fra et annen vinkel. Det er mer bærekraftig å ha en hytte man drar til, og å være i Norge. Sier jeg, som selv skal en tur til utlandet i sommer (skal besøke familie i landet faren min kommer fra, som er i Europa). Så jada, hyklersk som bare det. Men det er jo litt som at jeg ønsker at det skal bli mindre ultraprosessert mat og mat med estoffer i butikkene og likevel spiser noe ultraprosessert og mat med estoffer.😅 Uavhengig av alt det bør vel ikke mannen din få diktere dette. Anonymkode: 328cd...6bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #60 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvis alle hadde tenkt som mannen din hadde det vært mye mindre klimautslipp. Om alle mennesker i verden bare «må en tur på Kreta» om sommeren blir det svært mye flytrafikk og svært mye CO2. Men de aller fleste mennesker i verden har aldri flydd. Og en god del har bare flydd noen svært få ganger. Men vi nordmenn er jo privilegerte. Og bevares, meg selv inkludert. Sier bare dette for å se det fra et annen vinkel. Det er mer bærekraftig å ha en hytte man drar til, og å være i Norge. Sier jeg, som selv skal en tur til utlandet i sommer (skal besøke familie i landet faren min kommer fra, som er i Europa). Så jada, hyklersk som bare det. Men det er jo litt som at jeg ønsker at det skal bli mindre ultraprosessert mat og mat med estoffer i butikkene og likevel spiser noe ultraprosessert og mat med estoffer.😅 Uavhengig av alt det bør vel ikke mannen din få diktere dette. Anonymkode: 328cd...6bd Det hadde vært mange flere dumme mennesker også. Man trenger å utvide horisonten, å vasse hjemme og på hytta uten å ta til seg andre impulser er ikke særlig bærekraftig heller. Litt av hvert gjelder nok her også Anonymkode: 9a2bb...cf7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2024 #61 Del Skrevet 7. juli 2024 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det hadde vært mange flere dumme mennesker også. Man trenger å utvide horisonten, å vasse hjemme og på hytta uten å ta til seg andre impulser er ikke særlig bærekraftig heller. Litt av hvert gjelder nok her også Anonymkode: 9a2bb...cf7 Mener du velstående personer fra Vesten er smartere enn mindre velstående mennesker fra f.eks Afrika og Asia som aldri noen sinne har hatt råd til å reise? Jeg håper du bruker dette argumentet ovenfor klimaflyktnknger som etterhvert vil strømme nordover. «Dere mistet hjemmet deres, ja faktisk hele landsbyen dere bodde i, men dere får i det minste utvidet horisonten deres!» Anonymkode: d5b2e...7f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448546-hvordan-kan-vi-l%C3%B8se-dette-barna-og-jeg-vil-reise-og-oppleve-ting-mannen-vil-v%C3%A6re-hjemme/page/3/#findComment-150115762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå