Gå til innhold

For et trist sommervær

Anbefalte innlegg

Akkurat hentet eldste etter endt vakt på festival og han var mer gjennomvåt enn solbrent. Nok en gang en luremus av en mai måned, med antydning til solrike dager og badetemperatur. Men så kom juli i kjent stil og det meste forsvant med regnværet. Eneste som fikk sin oppsving var kloakkvannet som havnet i badevannet. 

Anonymkode: d43aa...73a

Fortsetter under...

En dag igjen på jobb, så er det ferie. Håper på litt sol og varme, men det blir som det blir. Jeg gleder meg til å treffe familie og svigerfamilie. Gleder meg til late dager sammen med ungene. Ingenting vi skal rekke (vi skal kjøre egen bil). Det er sommer og det er vær. Jeg er takknemlig for at vi ikke har hetebølge, vannmangel og skogbranner. 

Anonymkode: 93df9...2f1

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Alle vet at Syden ikke er et land, du skjønner det? Syden er er samlebegrep for typiske land i Sør-Europa som folk reiser på ferie til for sol og varme. Litt sånn som der du er nå. Det er så hysterisk med dere som alltid kommer hylende med «hallo, Syden er faktisk ikke et land!». Alle vet det. Det er er begrep, og det har et meningsinnhold.

Anonymkode: 83de5...7bc

Jada, nå var min kommentar humor da og hun jeg skrev det til tok poenget😊. Når det er sagt så tenker jeg at man kan bli flinkere til å bruke navnet på landet man er i. Ikke nødvendigvis her hvis man er redd for å bli gjenkjent ( bruk gjerne et annet enn det man faktisk er i), men det er altfor mange både store og små som reiser til SYDEN og ikke helt vet hvilket land de er i. De kommer hjem og forteller om syden som om alt er generisk og barn sier de skal eller har vært i syden og spør du hvilket land så vet de ikke hva du snakker om . Det var varmt, de badet og de spiste pizza. Begrepet burde kanskje bli mindre brukt slik at man blir mer bevisst. Norden er også er begrep , men vi bruker stort sett landets navn når vi omtaler det. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jada, nå var min kommentar humor da og hun jeg skrev det til tok poenget😊. Når det er sagt så tenker jeg at man kan bli flinkere til å bruke navnet på landet man er i. Ikke nødvendigvis her hvis man er redd for å bli gjenkjent ( bruk gjerne et annet enn det man faktisk er i), men det er altfor mange både store og små som reiser til SYDEN og ikke helt vet hvilket land de er i. De kommer hjem og forteller om syden som om alt er generisk og barn sier de skal eller har vært i syden og spør du hvilket land så vet de ikke hva du snakker om . Det var varmt, de badet og de spiste pizza. Begrepet burde kanskje bli mindre brukt slik at man blir mer bevisst. Norden er også er begrep , men vi bruker stort sett landets navn når vi omtaler det. 

Men er det så farlig da? For det første så var spørsmålet i denne tråden rettet til en som hadde sol og varme. Da er det like naturlig å spør om man er i ‘syden’ som ‘i et varmt land’. Og for en som liker å bade og spise pizza så er det kanskje ikke så viktig å vite om man har vært på Mallorca eller Kreta. 

Senke skuldrene og innse at for noen er sol og varme det viktige og at de bruker andre reiser til å samle opplevelser. Jeg nekter å gå i småbyer, kirker og museer når det nærmer seg 40 grader. Da vil jeg bade, sitte under parasollen og spise god mat. Gjerne med All inclusive 😱så ta vi opplevelsene til høsten. 

Anonymkode: 0804b...1e1

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Syden høres litt white trash ut. Stygt uttrykk, men litt sant. Hvorfor ikke bare si navnet på landet? Hvor vanskelig er det liksom?

Anonymkode: 7e49a...566

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Jeg har aldri noen sinne hørt noen svare «Syden» på spørsmål om hvor de har vært». Aldri. Derimot hører jeg folk bruker det i mer generelle vendinger, som i «jeg har lyst til å reise til Syden», når de ønsker å reise til et land med sol og varme uten at de har bestemt seg for nøyaktig hvor. Det er virkelig helt uproblematisk. Like uproblemarisk som når folk sier de ønsker å se Skandinavia. Dette er jo faktiske områder.

Jeg tror denne aversjonen mot begrepet handler om «reiseelitisme». Folk skal ikke ha på seg at de reiser til Syden slik som resten av bermen liksom 😆 De vil ikke assosieres med sydenfolket, for akkurat DERES reise er jo mye mer høyverdig. Men ja, Syden. It is what it is, og alle skjønner hva begrepet betyr.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil man ha garantert fint vær i sommerferien, må man reise sørover. 
Virtnam har akkurat nå 32 grader og strålende sol. 

IMG_3519.jpeg

Anonymkode: e8624...ec1

Er du der, så gratulerer med å dra til et fantastisk vakkert ferieland! Nyt både omgivelser og vær.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har aldri noen sinne hørt noen svare «Syden» på spørsmål om hvor de har vært». Aldri. Derimot hører jeg folk bruker det i mer generelle vendinger, som i «jeg har lyst til å reise til Syden», når de ønsker å reise til et land med sol og varme uten at de har bestemt seg for nøyaktig hvor. Det er virkelig helt uproblematisk. Like uproblemarisk som når folk sier de ønsker å se Skandinavia. Dette er jo faktiske områder.

Jeg tror denne aversjonen mot begrepet handler om «reiseelitisme». Folk skal ikke ha på seg at de reiser til Syden slik som resten av bermen liksom 😆 De vil ikke assosieres med sydenfolket, for akkurat DERES reise er jo mye mer høyverdig. Men ja, Syden. It is what it is, og alle skjønner hva begrepet betyr.

Det har jeg - senest i går. Broren min sier konsekvent "Syden" når han refererer til blant annet påskens reise og sommerens reise. 

Anonymkode: e1c25...3df

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil man ha garantert fint vær i sommerferien, må man reise sørover. 
Virtnam har akkurat nå 32 grader og strålende sol. 

IMG_3519.jpeg

Problemet er at selv om det der er vakkert, er det på ingen måte like bra som en deilig sommerdag i Norge!

Anonymkode: aa511...184

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Feil. De fleste, også i det landet du tilsynelatende ferierer nå, bruker ofte Skandinavia når de har vært i et av landene her. Det er knapt noen som VET at Norge er et land, og Danmark kjenner de som er mest opptatt av interiør. Sverige er det landet som ER kjent; så når turistene ikke drar dit, så sier de ofte Skandinavia siden de alltid må forklare hva som er land og hva som er større byer osv..

Akkurat som amerikanere ofte sier de skal til Europa, uten å spesifisere. Så det er ikke uvanlig å bruke slike samlebetegnelser i det hele tatt. Jeg tror også at jeg har hørt folk som drar til Afrika uten å nevne hvilket land- x antall ganger. 

Slik nærmere info som er mer spesifikk, er for de man antar er mer spesielt interesserte. For meg er syden Spania, Hellas og muligens Portugal.. Og det er heller ikke så store forskjeller på hva turister opplever og gjør der, som du riktignok påpeker selv. Så skal de være spesifikke så bør de hoste opp mer enn bading, is og "god mat", samt shopping i nærmeste by. For at det skal være mer interessant i hvilket land de har vært altså.

------------------------------------------------------

Men nå gikk jeg inn i tråden for å si at jeg fremdeles koser meg gløgg i regnet. Jeg SKJØNNER at ikke alle gjør det, og det er jo gjerne de som jobber ( ute ) og har de ukene de har med ferie. Jeg forstår dem, men å klage så mye at man "gir opp" er ikke så konstruktivt da. Fikk telefon fra ei som bare satt hjemme og "deppa", og da ødelegger en bare mer for seg selv..

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at selv om det der er vakkert, er det på ingen måte like bra som en deilig sommerdag i Norge!

Hehe, der er vi nok forskjellige alle sammen. Hadde byttet hvilken som helst sommerdag mot en opplevelse som det ville vært å besøke Vietnam😊

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Vietnam er nydelig, og menneskene er utrolig hyggelige, vi reiser rundt i tre uker og har det helt fantastisk. Og da har jeg ikke en gang begynt å snakke om maten ❤️. Har du vært her?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vietnam er nydelig, og menneskene er utrolig hyggelige, vi reiser rundt i tre uker og har det helt fantastisk. Og da har jeg ikke en gang begynt å snakke om maten ❤️. Har du vært her?

Misunnelig må jeg innrømme 😊

Kira skrev (21 timer siden):

Hvilket land er det? 🤪 Befinner meg ikke i Norge med de temperaturene ihvertfall.

"Syden" er et område ikke et land på samme måte som "Vestlandet" og Nord Norge" er områder og ikke fylker.

Anonymkode: 7bfc7...7be

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Uff, denne globale oppvarmingen er helt ulidelig!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/30-cm-nysno-god-norsk-sommer/16824600/

Anonymkode: cfd4d...ea5

Hadde du fulgt med, og lest deg litt opp, så hadde du kanskje forstått litt mer.

Anonymkode: 5def1...6bd

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du fulgt med, og lest deg litt opp, så hadde du kanskje forstått litt mer.

Anonymkode: 5def1...6bd

Hevder du at den globale oppvarmingen ikke er global? 😄

Anonymkode: cfd4d...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...