Gå til innhold

To av de viktigste kriteriene for at par får et vellykket forhold, og også holder sammen.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at man ikke tilegner seg livserfaring? Er du på samme sted mentalt og emosjonelt som da du var 20? Livet har ikke lært deg noe? 

Anonymkode: 82ce4...5a2

Nå tenkte jeg generelt, men for all del. Jeg er ikke på samme nivå, men jeg har ikke endret meg så mye heller, annet enn å ha tilegnet meg mye mer kunnskap. 

Jeg har ikke valgt særlig rolige og stille menn, og ville heller ikke gjort det nå. Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener, men hvis du kan forklare hvordan man i praksis velger menn ut fra sunn fornuft og livserfaring, så hadde jeg satt pris på det.

Fortsetter under...

Det forskes på mye, og hvem er med i denne undersøkelsen? 50 par? 
Jeg har vært sammen med mannen min i 23 år, og vi har 2 ungdommer i hus. 
Det som har holdt oss sammen mer holdningene våre, samarbeidet, respekten for hverandre og at begge tar ansvar for det som skal gjøres. 
vi er snille mot hverandre. 
Vi har stått i mye både oppturer og nedturer, og det handler om å ri på bølgene av motgang i livet sammen. 

Anonymkode: 4468e...ab8

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det forskes på mye, og hvem er med i denne undersøkelsen? 50 par? 
Jeg har vært sammen med mannen min i 23 år, og vi har 2 ungdommer i hus. 
Det som har holdt oss sammen mer holdningene våre, samarbeidet, respekten for hverandre og at begge tar ansvar for det som skal gjøres. 
vi er snille mot hverandre. 
Vi har stått i mye både oppturer og nedturer, og det handler om å ri på bølgene av motgang i livet sammen. 

Ok. Er dere på samme nivå sånn ytre sett, og ville det vært lett for dere å finne nye partnere? For det er jo det viktigste kriteriet for hvorfor man ofte blir. Hva er fks muligheten din til å finne en med bedre DNA? sterkere, høyere, mer intelligent osv osv.

Det er jo det dette handler om... 

ReneRene skrev (39 minutter siden):

Nå tenkte jeg generelt, men for all del. Jeg er ikke på samme nivå, men jeg har ikke endret meg så mye heller, annet enn å ha tilegnet meg mye mer kunnskap. 

Jeg har ikke valgt særlig rolige og stille menn, og ville heller ikke gjort det nå. Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener, men hvis du kan forklare hvordan man i praksis velger menn ut fra sunn fornuft og livserfaring, så hadde jeg satt pris på det.

Jeg mener at når man har sunn fornuft og livserfaring så skjønner man at påstandene i hi ikke stemmer. Det skrev jeg i mitt første innlegg. Det hadde vært enkelte om du klarte å lese hva som sto og svarte ut fra det i stede for å lage deg stråmenn. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at når man har sunn fornuft og livserfaring så skjønner man at påstandene i hi ikke stemmer. Det skrev jeg i mitt første innlegg. Det hadde vært enkelte om du klarte å lese hva som sto og svarte ut fra det i stede for å lage deg stråmenn. 

Hvis du ikke kan forklare nærmere, så er vi like langt. Jeg forstår ikke hvordan du velger partner ut fra sunn fornuft og livserfaring, og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor kriteriene strider mot noen av delene, og du kan ikke forklare det heller.. Så da får vi bare..være på hver vår planet..

Annonse

Men dette stemmer jo ikke? Jeg vet om mange par der kvinnen er veldig pen mens mannen er det ikke. De er ikke akkurat like på skalaen, men trives likevel veldig godt sammen. Jeg tror du har hengt på feil forum hvis du faktisk er overbevist om at utseende er så viktig for kvinner.

Anonymkode: 04fd0...0ae

ReneRene skrev (42 minutter siden):

Ok. Er dere på samme nivå sånn ytre sett, og ville det vært lett for dere å finne nye partnere? For det er jo det viktigste kriteriet for hvorfor man ofte blir. Hva er fks muligheten din til å finne en med bedre DNA? sterkere, høyere, mer intelligent osv osv.

Det er jo det dette handler om... 

Vi møttes da vi var 19 år, og vi begge var på samme sted i livet. 
vi tok utdannelse (fagbrev) begge to. Han tjener mer enn meg. 
ytre sett er vi på samme nivå da vi har bygd opp alt vi eier sammen. 
Det ville vært lett for oss begge å finne nye partnere. 
muligheten min for å finne en med enda høyere utdannelse, mer penger osv er der. 
Men jeg er veldig fornøyd med min mann. Han er høy, sterk, intellegent og har de egenskapene jeg liker og setter pris på. 
han er hardtarbeidende, tar ansvar i hjemmet, flink far og en bra mann. 
Om en rik kjekk kjendis med millionlønn hadde stått på døra og tilbudt meg gull og grønne skoger, så hadde jeg takket nei, nettopp fordi jeg elsker den mannen jeg har, og far til våre barn. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

muligheten min for å finne en med enda høyere utdannelse, mer penger osv er der. 
Men jeg er veldig fornøyd med min mann. Han er høy, sterk, intellegent og har de egenskapene jeg liker og setter pris på. 
Om en rik kjekk kjendis med millionlønn hadde stått på døra og tilbudt meg gull og grønne skoger, så hadde jeg takket nei, nettopp fordi jeg elsker den mannen jeg har, og far til våre barn. 

Ikke minst er han rettferdig, klok, får meg opp hvis jeg faller, veldig snill og kjærlig. Romantisk og setter stor pris på meg og familien. 
det er ikke gitt at man får dette ved å velge seg et glansbilde av en mann med colgate smil og mill lønn. 
hadde ikke byttet ut mannen min for alt i verden. Han er min og han er best 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men dette stemmer jo ikke? Jeg vet om mange par der kvinnen er veldig pen mens mannen er det ikke. De er ikke akkurat like på skalaen, men trives likevel veldig godt sammen. Jeg tror du har hengt på feil forum hvis du faktisk er overbevist om at utseende er så viktig for kvinner.

Anonymkode: 04fd0...0ae

Forum?  Det var en psykolog som sa dette, og slike temaer blir ganske ofte tatt opp i Wolfgang Wees podcast. 

Jeg har også en venninne som er veldig vakker, og hun er gift med en helt ordinær fyr. Men han har prestisjejobb og mye penger, og for henne er det en trygghet. Når det gjelder menn så kan de ha annet å tilby enn "kun" et bra utseende, eller at de er på samme nivå utseendemessig. En kjent mann får lett damer, en mann med penger likedan. Har de pene ekser er det et pluss. Mens menn er mest opptatt av utseende, men er de i en posisjon til å stille krav, så legger de jo vekt på andre ting også. 

Dette handler ikke om meg og hva jeg tror. Jeg ser bare at det ofte stemmer når jeg tenkte på det. Og jeg tror noen er uenige fordi de ikke liker at det er sånn? Jeg sier ikke at jeg liker det heller, men det plager meg heller ikke. det er jo i såfall som det er. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men da har du en mann med bra DNA da, og flere ting stemmer jo med dere ang dette. Jeg vil jo heller ikke si at en rik kjendis utkonkurrerer mannen din..

ReneRene skrev (25 minutter siden):

Forum?  Det var en psykolog som sa dette, og slike temaer blir ganske ofte tatt opp i Wolfgang Wees podcast. 

Jeg har også en venninne som er veldig vakker, og hun er gift med en helt ordinær fyr. Men han har prestisjejobb og mye penger, og for henne er det en trygghet. Når det gjelder menn så kan de ha annet å tilby enn "kun" et bra utseende, eller at de er på samme nivå utseendemessig. En kjent mann får lett damer, en mann med penger likedan. Har de pene ekser er det et pluss. Mens menn er mest opptatt av utseende, men er de i en posisjon til å stille krav, så legger de jo vekt på andre ting også. 

Dette handler ikke om meg og hva jeg tror. Jeg ser bare at det ofte stemmer når jeg tenkte på det. Og jeg tror noen er uenige fordi de ikke liker at det er sånn? Jeg sier ikke at jeg liker det heller, men det plager meg heller ikke. det er jo i såfall som det er. 

Så dette er forskeren du lener deg på, altså? https://no.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Wee

Anonymkode: 0b806...83f

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så dette er forskeren du lener deg på, altså? https://no.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Wee

Anonymkode: 0b806...83f

Nei. 

Annonse

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvis du ikke kan forklare nærmere, så er vi like langt. Jeg forstår ikke hvordan du velger partner ut fra sunn fornuft og livserfaring, og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor kriteriene strider mot noen av delene, og du kan ikke forklare det heller.. Så da får vi bare..være på hver vår planet..

Jeg skriver Ingen steder at man velger partner ut fra sunn fornuft og livserfaring. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Ja, men da har du en mann med bra DNA da, og flere ting stemmer jo med dere ang dette. Jeg vil jo heller ikke si at en rik kjendis utkonkurrerer mannen din..

Hva mener du med bra DNA? 
Man kan fortsatt få barn med diagnoser, selv om begge foreldre ikke har det. 
hva er et dårlig DNA? 
Man tiltrekkes jo ofte folk som er lik seg selv. Ei dame med blått hår og full av piercing og tatoveringer som går på nav finner seg sjelden en kjekk og veltrent finansmann. 
Det handler ikke om å dømme eller se ned på, men man tiltrekkes hverken oppover eller nedover på rangstigen. Man søker ofte til de som en har en god og gjensidig match med. 
Hadde jeg vært singel hadde jeg nok ikke datet hippier, finansmenn, fordi det er folk jeg ikke tiltrekkes av. 
ingen fellesskap med. 
når veldig ulike folk finner sammen blir det ofte vanskelig når det kommer barn i bildet, med veldig ulikt syn på både det ene og det andre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

🙋🏼‍♀️ Samme her, vi har vært et par siden før vi fikk stemme ved valg. Ville ikke byttet han ut om Henry Cavill stod på døren og ut fra dna vil jeg vel si at en mer genetisk heldig sammensetning enn det skal en vel lete lenge etter 😆 

Anonymkode: 9da29...480

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du med bra DNA? 
Man kan fortsatt få barn med diagnoser, selv om begge foreldre ikke har det. 
hva er et dårlig DNA? 
Man tiltrekkes jo ofte folk som er lik seg selv. Ei dame med blått hår og full av piercing og tatoveringer som går på nav finner seg sjelden en kjekk og veltrent finansmann. 
Det handler ikke om å dømme eller se ned på, men man tiltrekkes hverken oppover eller nedover på rangstigen. Man søker ofte til de som en har en god og gjensidig match med. 
Hadde jeg vært singel hadde jeg nok ikke datet hippier, finansmenn, fordi det er folk jeg ikke tiltrekkes av. 
ingen fellesskap med. 
når veldig ulike folk finner sammen blir det ofte vanskelig når det kommer barn i bildet, med veldig ulikt syn på både det ene og det andre. 

Helt riktig, og ja, du har rett.

Bra DNA er jo det en betrakter som sterke, sunne og nyttige egenskaper pluss et ok utseende. De aller fleste som er født med mer nevrotisisme, og som dermed lettere utvikler div psykiske lidelser eller issues, har mest sannsynlig en eller flere i nær familie/ storfamilie som har slike utfordringer. Eller det ligger i genene. Det er vel sjelden at det kun er det ene barnet med psykiske utfordringer i familien? Eller andre diagnoser.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

🙋🏼‍♀️ Samme her, vi har vært et par siden før vi fikk stemme ved valg. Ville ikke byttet han ut om Henry Cavill stod på døren og ut fra dna vil jeg vel si at en mer genetisk heldig sammensetning enn det skal en vel lete lenge etter 😆 

Anonymkode: 9da29...480

Det er jo ikke sånn at en bytter ut partner så lenge en har det bra. Det er når det blir mer utfordringer at man opplever at noen fortere gir opp/ går, mens andre holder ut og venter på lysere tider. 

ReneRene skrev (På 4.7.2024 den 14.31):

Det ene er at de passer hverandre utseendemessig. Hvis begge er på samme sted på skalaen altså. Den aller viktigste årsaken til at par holder sammen er at de ikke har mange alternativer, som i å finne noen som erstatter partneren. Dette er det som ble tatt opp av psukolog Lars Dehli da han la fram noe av  denne forskningen. 

Det betyr at mange ikke får forhold fordi de sikter for høyt, og jeg har aldri forstått de som mener de ikke ser bra nok ut for forhold, for ærlig talt ser de aller fleste helt ordinære ut som par. Helt ordinære, og de skiller seg ikke på noen måte ut hverken på den ene eller andre måten. 

Hvor kommer da ideen fra å tro at man som helt ordinær på alle mulige måter skal kunne finne en som er "en 9- er", og klager for at man ikke gjør?

Og, jeg vet at det er sånn at mange tror de ser yngre ut enn de er, men tror de også at de er penere og har "større markedsverdi" enn de har, altså mangel på selvinnsikt? 

Og, den viktigste årsaken til at noen holder sammen, er at de ikke kan gå fra partner og forvente og finne en annen som venter bak neste hjørne. Kanskje de som ikke har alle mulighetene til å finne andre, er de mest tilfredse og jobber mer for forholdet? Eller er det omvendt- at de tar hverandre mer for gitt fordi de vet den andre blir uansett hvis den ikke vil være alene?

( En annen ting som kom opp, er at noe av det som tiltrekker kvinner mest, er hvis mannen har pene/ attraktive ekser ) 

Jeg tenker ut fra dette at det mest stabile paret derfor må være de som er fks 8 eller 9 på skalaen, OG som bor langt unna mer sivilserte strøk, men 9ere klarer seg vel som par uansett, for er lite konkurranse der. Kvinner søker nemlig oppover, så trusselen er eventuelt en som er like attraktiv, men enda bedre jobb osv, mens menn tiltrekkes nærmest kun av utseendet, og leter de etter nye, så er det det ytre de ser på ( med mindre de har levd med en vakker heks, og har "lært", dvs at han tror alle vakre er hekser, så da går han for "den snille og gode" mer ordinære.

Rareste jeg har lest

Anonymkode: e21fb...113

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Rareste jeg har lest

Anonymkode: e21fb...113

Det er ikke så rart. Det er mange som blir i forhold fordi de ikke tror de får noe bedre, og akkurat det har jeg spurt om i tråder her når noen har vært i bedrøvelige forhold. Jeg har da riktignok tenkt at i de tilfellene kan handle om at de er mer psyket ned og har mistet alt av positiv selvfølelse, og det kan også være tilfellet når de lever vanskelige forhold, og særlig om partneren driver med psykisk vold osv. Men jeg utelukker altså ikke at det kan stemme på par generelt, at den dagen man får problemer, så går de som vet de lettere finner andre fortere ut av forhold. 

Jeg har også sett mer nøye på alle slags par, og de står ofte helt i stil når det gjelder det ytre. Man kan gjerne diskutere om det er helt tilfeldig, eller om det er mye i dette. Jeg henfaller til å tro dette oftest stemmer.

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Det er ikke så rart. Det er mange som blir i forhold fordi de ikke tror de får noe bedre, og akkurat det har jeg spurt om i tråder her når noen har vært i bedrøvelige forhold. Jeg har da riktignok tenkt at i de tilfellene kan handle om at de er mer psyket ned og har mistet alt av positiv selvfølelse, og det kan også være tilfellet når de lever vanskelige forhold, og særlig om partneren driver med psykisk vold osv. Men jeg utelukker altså ikke at det kan stemme på par generelt, at den dagen man får problemer, så går de som vet de lettere finner andre fortere ut av forhold. 

Jeg har også sett mer nøye på alle slags par, og de står ofte helt i stil når det gjelder det ytre. Man kan gjerne diskutere om det er helt tilfeldig, eller om det er mye i dette. Jeg henfaller til å tro dette oftest stemmer.

Alle slags par? Av 7 millioner mennesker i dette landet så har du fasiten på alle?

Jeg ønsker å forlate mannen. Men av hensyn til han og barna gjør jeg ikke det, enda. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å finne en ny, jeg bare ønsker det ikke. Min verdi måles ikke i en mann. 

Anonymkode: 114d8...5b5

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Hvordan står man egentlig i stil når det gjelder det ytre? Tenker du på konkrete ting som at hår- og øyenfarge ligner eller at man har samme stil i klær?

Jeg skjønner heller ikke at noen skal ha vanskeligere for å få nye partnere når de alt har hatt et forhold. Om man ser rundt seg så er jo de fleste mennesker helt på snittet når det gjelder utseende, om det er dét som menes, og gjennomsnittsmennesket finner seg da stadig partnere. 

Jeg syns det er en tøysete påstand i hi, men er åpen for en fornuftig forklaring. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Alle slags par? Av 7 millioner mennesker i dette landet så har du fasiten på alle?

Jeg ønsker å forlate mannen. Men av hensyn til han og barna gjør jeg ikke det, enda. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å finne en ny, jeg bare ønsker det ikke. Min verdi måles ikke i en mann. 

Du og visse andre her må se forskjell på fasit og en teori. Det er faktisk svært lite, om noe, det er fasit på, så slutt med det argumentet? Hva jeg og andre ser og opplever, trenger på ingen måte være det du og flere med deg erfarer. Dette er en teori JEG mener kan på langt nær stemme. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Du og visse andre her må se forskjell på fasit og en teori. Det er faktisk svært lite, om noe, det er fasit på, så slutt med det argumentet? Hva jeg og andre ser og opplever, trenger på ingen måte være det du og flere med deg erfarer. Dette er en teori JEG mener kan på langt nær stemme. 

Eller så kan du kanskje ta til deg de hundrevis av kommentarer som peker i retning av at du formulerer deg fryktelig bastant. 1000 fluer tar ikke feil 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...