Gå til innhold

Er IBS "godt nok" angående tilpasset mat?

Anbefalte innlegg

Jeg har IBS og har nok hatt det i varierende grad fra jeg var liten. Noen perioder er ganske bra, andre verre, men de siste årene har det blitt en markant forverring. Etter å ha lest meg opp og mentalt forberedt meg, prøvde jeg ut diett, fodmap, i noen uker, for så å gjeninnføre en og en matvarekategori for å se hva jeg tåler og eventuelt mengde. Resultatet ble både veldig bra og på et vis kjipt. 

Det positive er at jeg har blitt helt frisk i magen, men kanskje mest at jeg har fått mye mer energi og livsglede, jeg har rett og slett blitt kvitt depresjonen min. Endringene er så store at det absolutt er verdt dietten. Og der ligger også det kjipe, for jeg reagerer på det aller meste av mat som ikke er lav fodmap, selv i små mengder. Hjemme går det fint, men jeg er litt nervøs for hvordan andre vil reagere framover. Altså kollegaer, venner, familie osv. i spisesituasjoner der jeg kommer til å unngå å spise ganske mye mat og eventuelt be om å få ta med eget alternativ. Hvordan ville du reagert? Jeg kommer aldri til å forvente at noen tilpasser eller lager mat etter min diett til meg, bare for å understreke det, men at jeg takker nei "bare" på grunn av IBS. 

Anonymkode: 7e700...671

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten er det jo en svært innholdsrik ja-liste, så du kan spise både godt og sunt.

Anonymkode: df1a8...1d0

Ja, absolutt! Det krever litt mer fordi jeg må finne løsninger som gjør at hele familien er fornøyd, men det blir nok fort en vane. Jeg har hatt litt fordel da fordi ene ungdommen min har cøliaki, så jeg kan glutenfritt fra før av. Derfor ble den overgangen liten.

HI

Nå kan de med IBS spise det meste, så jeg vet ikke hvilke mat du tenker på at du må holde deg unna når du skriver at du må unngå "ganske mye mat" ?

Og kolleger? Når er anledning for at de skal blande seg inn?

Uansett, jeg skjønner ikke hvorfor du tenker så mye på dette. Hva gjør det med deg OM de sier noe, eller reagerer på en negativ måte? Skal en ikke tåle det, eller kunne svare for seg et voksent menneske?

Ikke lag så mye fuzz om alt mulig. For et stress noen velger å leve under..

Jeg er deg 20 år senere. Noen vil kommentere, kake på jobb er en klassiker. Men de fleste som kjenner meg legger seg ikke opp i hva jeg spiser eller ei. Nå ble jeg lagt inn da det var på det verste, klarte ikke holde på noe og raste ned 10 kg, jeg trenger ikke forklare hvor ille det kan bli til de nærmeste. Spiser også veldig små porsjoner, det har hjulpet meg en del, men strider naturlig nok med at man ikke skal legge igjen mat på tallerken. 

Anonymkode: 26999...929

Annonse

Kan ikke forestille meg at noen skal reagere på det, folk i dag er vant til det meste når det kommre til dietter og kosthold, og aksepterer at det er sånn

Jeg kjenner folk med cøliaki, folk som er vegetarianere, en som er allergisk mot kjøtt etter flåttbitt, en som spiser litt snevert pga ulcerøs kolitt, ei som nekter å spise sammen med andre pga angst, flere som ikke spiser svin (både adventister og muslimer), ei som spiser lavkarbo pga diabetes 2 osv

I tillegg er svigerdatteren min laktoseintolerant og sønnen min har alvorlig nøtteallergi. De tilrettelegger jeg selvfølgelig til på daglig basis.

Så lenge folk passer på seg selv og ikke krever tilrettelegging av andre er det overhodet ikke noe å tenke på altså. Ingen andre enn du selv blir stresset pga dine restriksjoner.

Anonymkode: 1872f...dd5

ReneRene skrev (1 time siden):

Nå kan de med IBS spise det meste, så jeg vet ikke hvilke mat du tenker på at du må holde deg unna når du skriver at du må unngå "ganske mye mat" ?

Uansett, jeg skjønner ikke hvorfor du tenker så mye på dette. Hva gjør det med deg OM de sier noe, eller reagerer på en negativ måte? Skal en ikke tåle det, eller kunne svare for seg et voksent menneske?

Nja, det meste er vel en sterk overdrivelse synes jeg. Jeg må holde meg unna løk og hvitløk, noe som er i svært mye middagsretter, og i tillegg tåler jeg minimalt med gluten, laktose og fruktose, samt søtstoffer som sorbitol ol. Det gir ganske omfattende restriksjoner synes jeg. Jeg tåler kommentarer, men ser for meg at det kan bli slitsomt å eventuelt måtte forklare seg, eller at noen kan reagere hvis jeg f.eks. ikke smaker på en kake de har bakt ol.

ReneRene skrev (1 time siden):

Har du IBS? De fleste kan nemlig ikke spise det meste, veldig mange (de fleste) reagerer på en del matvarer. Utfordringen er at det er så individuelt at man er nødt å prøve og feile for å finne nettopp sine triggermatvarer. 

Jeg reagerer på melk, hvetebakst, sterk mat, egg, ulike frukter og noen søtningsstoffer. Kan spise alt, men mye med måte og noe ikke i det hele tatt, som f.eks melk.

Kanskje lurt å vite hva man snakker om før man uttaler seg. 

Anonymkode: 97b6b...b4b

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nja, det meste er vel en sterk overdrivelse synes jeg. Jeg må holde meg unna løk og hvitløk, noe som er i svært mye middagsretter, og i tillegg tåler jeg minimalt med gluten, laktose og fruktose, samt søtstoffer som sorbitol ol. Det gir ganske omfattende restriksjoner synes jeg. Jeg tåler kommentarer, men ser for meg at det kan bli slitsomt å eventuelt måtte forklare seg, eller at noen kan reagere hvis jeg f.eks. ikke smaker på en kake de har bakt ol.

Men folk som kommenterer sånt kan tillate seg det fordi de ser at det virker, og ingen sier noe fordi de er redd for å bli beskyldt for å overreagere. Det er ikke lett å stoppe sånne mennesker, for idet de kommenterer, så viser de at de ikke har de sosiale antennene som trengs for at de ikke tar info og annet til seg heller, så da er det bare å være helt likeglad til dem. Det er rett og slett ikke verdt å la seg påvirke av, og du spiser det som er bra for deg. Det kan du si, med et smil. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Har du IBS? De fleste kan nemlig ikke spise det meste, veldig mange (de fleste) reagerer på en del matvarer. Utfordringen er at det er så individuelt at man er nødt å prøve og feile for å finne nettopp sine triggermatvarer. 

Jeg reagerer på melk, hvetebakst, sterk mat, egg, ulike frukter og noen søtningsstoffer. Kan spise alt, men mye med måte og noe ikke i det hele tatt, som f.eks melk.

Kanskje lurt å vite hva man snakker om før man uttaler seg. 

Anonymkode: 97b6b...b4b

Om jeg har det ene eller det andre, så syns jeg bare at vi må lære oss å enten stoppe munnen på dumme mennesker, eller, helst lukke øra. Det er det jeg syns vi bør, og ja, jeg har hørt ytringer både her( bokstavelig talt ) og der, og jeg bryr meg ikke på noen måte. Det jeg kan tenke er "idiot" og det er det. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Det kan IKKE spise det meste. 

Mange må holde seg unna all mat som inneholder mel (glutenfritt er ikke nok, for det er stivelsen i melet de reagerer på, ikke glutenet). Videre er løk og hvitløk, som det er i veldig mye middagsmat problematisk. Og en god del frukt. Og noen grønnsaker. Mange reagerer også på karragenan, som finnes i iskrem, kjøttpålegg m.m. 

Hilsen en som har en mann diagnostisert med IBS 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Om jeg har det ene eller det andre, så syns jeg bare at vi må lære oss å enten stoppe munnen på dumme mennesker, eller, helst lukke øra. Det er det jeg syns vi bør, og ja, jeg har hørt ytringer både her( bokstavelig talt ) og der, og jeg bryr meg ikke på noen måte. Det jeg kan tenke er "idiot" og det er det. 

Det er jo ikke det hun reagerer på i innlegget ditt, ser du ikke hva du siterer?

Anonymkode: 34a08...30c

Annonse

the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Det kan IKKE spise det meste. 

Mange må holde seg unna all mat som inneholder mel (glutenfritt er ikke nok, for det er stivelsen i melet de reagerer på, ikke glutenet). Videre er løk og hvitløk, som det er i veldig mye middagsmat problematisk. Og en god del frukt. Og noen grønnsaker. Mange reagerer også på karragenan, som finnes i iskrem, kjøttpålegg m.m. 

Hilsen en som har en mann diagnostisert med IBS 

Jeg gidder ikke akkurat "krangle" om dette, men den enkleste sak av verden er å lage middag uten løk og hvitløk.Ærlig talt?

Frukt er i så fall heller ikke NOE problem å holde seg unna da det er et større problem at for få gidder å spise det fremfor annet klin. Og NOEN grønnsaker.. HVA er problemet?

Du lager problemer som ikke er der, eller så mangler du ganske mye fantasi.. Unnskyld meg. 

Det er mange som ikke vet så mye om IBS (det ser vi jo et perfekt eksempel på her i tråden). 

Heldigvis er det i ferd med å bli bedre. 

Men vi har erfart at f. eks spisesteder sier "åja, det vet vi hva er, vi kan tilpasse", og så får mannen min mat som er tilpasset, men med løk i sausen og iskrem til dessert. Så man må være veldig spesifikk og spørre hva alle ingrediensene er.

Det er selvsagt en utfordring når man skal på besøk, folk mener vel og lager kanskje noe eget til mannen min - som han ikke kan spise. 

Så løsningen blir av og til at han spiser litt på forhånd, for det er ikke noe gøy å være den som ber om særbehandling, men på den annen side må han jo ha noe mat. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Jeg gidder ikke akkurat "krangle" om dette, men den enkleste sak av verden er å lage middag uten løk og hvitløk.Ærlig talt?

Frukt er i så fall heller ikke NOE problem å holde seg unna da det er et større problem at for få gidder å spise det fremfor annet klin. Og NOEN grønnsaker.. HVA er problemet?

Du lager problemer som ikke er der, eller så mangler du ganske mye fantasi.. Unnskyld meg. 

Du har jo overhode ikke peiling på hva lav fodmap er. Det er MYE man ikke kan spise altså. Disse tingene du nevner er kun noen eksempler. Hvorfor uttaker du deg om ting du ikke vet noe om?

Anonymkode: 07ca0...298

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Noen ganger er det best å holde stilt altså. Her svarer du ei dame som lever med dette hver dag i sin familie og du bagatelliserer deres utfordringer. Det er virkelig helt unødvendig .

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Enkelt hjemme hos seg selv, ja, men en utfordring hvis man ikke selv lager maten, som vel var temaet i tråden. 

Det er jo også det hi sier, hjemme går det greit. 

the amazing spidermamma skrev (10 minutter siden):

Det er mange som ikke vet så mye om IBS (det ser vi jo et perfekt eksempel på her i tråden). 

Heldigvis er det i ferd med å bli bedre. 

Men vi har erfart at f. eks spisesteder sier "åja, det vet vi hva er, vi kan tilpasse", og så får mannen min mat som er tilpasset, men med løk i sausen og iskrem til dessert. Så man må være veldig spesifikk og spørre hva alle ingrediensene er.

Det er selvsagt en utfordring når man skal på besøk, folk mener vel og lager kanskje noe eget til mannen min - som han ikke kan spise. 

Så løsningen blir av og til at han spiser litt på forhånd, for det er ikke noe gøy å være den som ber om særbehandling, men på den annen side må han jo ha noe mat. 

Ja, men det er ikke så lett når leger og internett opplyser om en ting, og så sitter personer om opplever noe annet. Du kan faktisk ikke pålegge restauranter å vite hva alle sykdommer innebærer, og det bør dere vite? 

De få gangene man blir bedt bort, så sier dere at dere kan ta med egen mat til en, eller så må dere faktisk opplyse ordentlig. Hvor ofte er dere bedt bort til folk som dere ikke har vært hos tidligere, og som allerede har fått info? 

Det er dette jeg mener med å lage fuzz helt unødvendig. Eller, dette også. Det SKAL liksom være problemer, og så er det i bunn og grunn bare bagateller..

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (33 minutter siden):

Ja, men det er ikke så lett når leger og internett opplyser om en ting, og så sitter personer om opplever noe annet. Du kan faktisk ikke pålegge restauranter å vite hva alle sykdommer innebærer, og det bør dere vite? 

De få gangene man blir bedt bort, så sier dere at dere kan ta med egen mat til en, eller så må dere faktisk opplyse ordentlig. Hvor ofte er dere bedt bort til folk som dere ikke har vært hos tidligere, og som allerede har fått info? 

Det er dette jeg mener med å lage fuzz helt unødvendig. Eller, dette også. Det SKAL liksom være problemer, og så er det i bunn og grunn bare bagateller..

Dette er latterliggjøring av hi's helt reelle problemer. Rett og slett skammelig. Mat og felles måltider er en stor del av det sosiale fellesskap, og å gå glipp av gleden rundt dette kan forringe livskvalitet betydelig.

Hi, jeg hadde ikke løftet et øyenbryn om du hadde tatt med egen mat rundt, men om det var meg du var gjest hos ville jeg satt stor pris på innformasjon om hva du ikke tåler. Jeg vil veldig gjerne tilrettelegge så alle kan delta på lik linje i felles måltider. Av egen erfaring er det mange som tenker slik, heldigvis.

Anonymkode: 9bff8...2ba

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke ett eneste sted skrevet at noe er tull her. Ikke kom med påstander du passivt aggressivt tar ut fra lufta for å "ha noe" på meg nå da. Igjen. Dessuten behandler jeg ikke Ts dårlig på noen måte da jeg faktisk tar det hun skriver på alvor og kommer med både råd og forslag. 

Som jeg har skrevet her så er jeg også vant til reaksjoner og ytringer både her på forumet ( bla fra deg ) og andre steder, og det bryr jeg meg ikke om. Det handler alltid og uten unntak om andres dumhet og issues. Uten unntak altså, og det er det jeg også håper de som får reaksjoner skal skjønne, så DE slipper å stresse med andres mangel på antenner og evne til å ta mot info.

Du har jo allerede bagatellisert og kalt det "den enkleste sak i verden" å tilpasse og mangel på fantasi, jeg synes ikke akkurat det vitner om en forståelsesfull innfallsvinkel. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har IBS og har nok hatt det i varierende grad fra jeg var liten. Noen perioder er ganske bra, andre verre, men de siste årene har det blitt en markant forverring. Etter å ha lest meg opp og mentalt forberedt meg, prøvde jeg ut diett, fodmap, i noen uker, for så å gjeninnføre en og en matvarekategori for å se hva jeg tåler og eventuelt mengde. Resultatet ble både veldig bra og på et vis kjipt. 

Det positive er at jeg har blitt helt frisk i magen, men kanskje mest at jeg har fått mye mer energi og livsglede, jeg har rett og slett blitt kvitt depresjonen min. Endringene er så store at det absolutt er verdt dietten. Og der ligger også det kjipe, for jeg reagerer på det aller meste av mat som ikke er lav fodmap, selv i små mengder. Hjemme går det fint, men jeg er litt nervøs for hvordan andre vil reagere framover. Altså kollegaer, venner, familie osv. i spisesituasjoner der jeg kommer til å unngå å spise ganske mye mat og eventuelt be om å få ta med eget alternativ. Hvordan ville du reagert? Jeg kommer aldri til å forvente at noen tilpasser eller lager mat etter min diett til meg, bare for å understreke det, men at jeg takker nei "bare" på grunn av IBS. 

Det hadde ikke vært noe problem

Anonymkode: 7def4...747

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg spurte hva som var problemet med å lage middag uten løk og hvitløk siden det reelt er NULL problem, og jeg forklarer helt saklig hva problemet blir når dere ikke tar ansvar selv , og, ikke minst insisterer på at noe er et problem uten å begrunne hvorfor i det hele tatt. Det er det dummeste man gjør. 

Men siden det ble fire, fem brukere som heller vil at jeg skal være i fokus her, så avslutter jeg i tråden. 

Jeg har uansett sagt hva jeg har å komme med.

Du er ikke i fokus for annet enn latterliggjøring av HI og forvrengning av saksforhold. Du oppfører deg som om å unngå løk og hvitløk når hun lager mat er hele saken (så du har overhodet ikke sett et fodmap-kart), og hopper glatt over denne setningen i HI: "Hjemme går det fint, men jeg er litt nervøs for hvordan andre vil reagere framover." Det er dette hun lurer på, og som vi andre forsøker å si noe om. Inkludert en som lever med IBS i huset.

Anonymkode: df1a8...1d0

Hi, du kan komme til å oppleve at folk viser mer forståelse hvis du også forklarer at du får vondt i magen og blir dårlig av mel/løk/soyasaus /osv fordi du har IBS . For mange er det en diffus diagnose (og det er jo flere varianter også, både av hva man tåler og hvordan man reagerer), og det er lettere å forstå når de har noe konkret (altså en "vondt" ) å forholde seg til. 

Mannen min har alltid riskaker eller maiskaker med seg, sånn at han kan bytte ut brød med disse, eller supplere hvis det er for lite han kan spise. 

Hvis vi skal besøke nær familie eller gode venner, ønsker de jo å tilrettelegge, men det er såpass mange ting og lett å trå feil, så selv om vertskapet gjør så godt de kan, er det for mye å forvente at de skal forholde seg til "det grønne på vårløken går bra, men ikke det hvite", "den skinka med E407 går ikke bra, men det med E450 kan han spise" osv. 

Og mannen min er ikke en fyr som liker å måtte tilrettelegges for, han vil ikke at folk skal lage oppstyr for hans skyld. 

En annen ting som er greit å vite, som du også har merket, er at etter at man har begynt på low fodmap er man ekstra overfølsom overfor ting man ikke tåler. 

Det som skjedde med mannen min, var at dette økte på over tid, slik at det ble flere ting han reagerte på som gikk greit før. 

Til slutt fikk han vondt uansett hva han spiste, så da ble han sendt til en spesialist som fortalte at dette har noe med overaktive smertesignaler, noe som gjør at man får vondt hele tida. Da fikk han medisin som faktisk hjelper, ikke egentlig mot den irritable tarmen, men mot smertene (ikke smertestillende, det er noe annet). 

Det kan godt hende at du ikke opplever noe sånt, altså, men det kan være greit å vite at dersom du skulle bli verre igjen, så går det an å få hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...