Gå til innhold

Jeg og pappa krasjet med bilen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøvde å finne svar på nettet og havnet her 🙂

Pappa hentet meg fra et sted og vi skulle kjøre hjem . Det viste seg at han hadde sniffet stoffer.  Jeg ble redd da han kjørte litt vinglete.

Siden vi bor i nærheten og det er småveier uten trafikk til hvor vi bor, så endte det opp meg at jeg kjørte, selv om jeg ikke har traffikalt grunnkurs engang. Jeg var stresset og krasjet i en annen bil. 

Jeg hadde vondt i nakken men han husket ikke detaljer en gang. Pappas advokat som også bor i nabolaget, kjørte meg til sykehuset og der sa jeg at pappa var med meg.  Men senere måtte jeg endre forklaring fordi hun forklarte meg ting. Han skal gjøre opp for skaden, men jeg må ta ansvaret og late som jeg kjørte alene, siden han kan da miste sikkerhetsklarering. Han har en spesiell jobb og gode kontakter med politiet og advokater.

Jeg lurer på om jeg kan få fengsel eller sosialtjeneste.  Jeg er ikke 16 enda. 

Advokaten mener jeg må ta skylden og vil slippe unna. Ingen tvinger meg, men jeg kan ikke ødelegge for pappa.

Anonymkode: b8861...425

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448527-jeg-og-pappa-krasjet-med-bilen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Selvfølgelig skal du ikke ta på deg skylden. Din far bør miste sikkerhetsklarering. Og lappen. Og ingen advokat bør be deg lyve. 
Det er din far ( og advokaten) som er de voksne og som bør ta ansvar, og din far bør definitivt måtte ta konsekvensen av egne handlinger. 

Annonse

Dette må jo være kødd?

Alle punkter her er jo helt på trynet.

Alle med tenåringsbarn som av og til ikke er kjørbare, f.eks pga alkoholinntak, har tenkt gjennom dette på forhånd og vet hva de ville gjort. Man bestiller en taxi og betaler den når den kommer hjem med barnet.

Ingen, hverken fedre eller advokater ville da la barnet ta skylden og lyve til politiet om en slik hendelse. Skal du liksom si du stjal bilen og tok deg en tur alene da?

Nei, dette lukter det svidd av.

Men straffen du ville fått er utsettelse på lappen. Hvor lenge vet jeg ikke, men den vil gjelde fra du fyller 18 år, så får du f.eks 1 års utsettelse kan du ikke ta lappen før du blir 19 år.

Anonymkode: be654...0af

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Dette må jo være kødd?

Alle punkter her er jo helt på trynet.

Alle med tenåringsbarn som av og til ikke er kjørbare, f.eks pga alkoholinntak, har tenkt gjennom dette på forhånd og vet hva de ville gjort. Man bestiller en taxi og betaler den når den kommer hjem med barnet.

Ingen, hverken fedre eller advokater ville da la barnet ta skylden og lyve til politiet om en slik hendelse. Skal du liksom si du stjal bilen og tok deg en tur alene da?

Nei, dette lukter det svidd av.

Men straffen du ville fått er utsettelse på lappen. Hvor lenge vet jeg ikke, men den vil gjelde fra du fyller 18 år, så får du f.eks 1 års utsettelse kan du ikke ta lappen før du blir 19 år.

Anonymkode: be654...0af

Alle med tenåringsbarn?

Noen ganger er naiviteten og uvitenheten her forbi barns. Jeg mener, selv barn vet at foreldre både kjører i fylla og påvirket av andre rusmidler. For de barna har vært passasjerer, og jeg mener også å ha lest om det flere ganger, både i lokale og nasjonale aviser- at foreldre er tatt for rus-kjøring med mindre barn enn dette i bilen. Så hvorfor vet du ikke dette? Hva er grunnen?

En annen ting : advokater kan både be andre holde munn og lyve, for å "redde" en klient, og spesielt om det er en venn. Hadde dere hørt alle råd klienter og de rundt får, så hadde dere nok steilet bra her. Om det i bla dette tilfellet er etisk og moralsk riktig? Nei, selvfølgelig ikke! Det er skjerpende om det er ungdom i bildet. Pent sagt. 

Ingenting av det i hi virker for utrolig. Ingenting. Det som kan vekke skepsis her, er at det blir skrevet om på akkurat dette forumet. Derfor kan man selvfølgelig anta at det er oppdiktet, men selve historien er veldig langt fra så virkelighetsfjern som flere ser ut til å tro her. Dessverre.

Endret av ReneRene

han må da ta ansvar for det han selv har gjort,kommer han til og miste jobben er det hans problem og ikke ditt

han er den som skal være voksen og skulle alderi satt seg inn i bilen det kunne gått veldig ille

Anonymkode: 33e6f...eaf

Det Å juge i seg selv gir straff, varierende hvor stor.

Velger du alikevel å juge får du bot og 2 års utsettelse på førerkortet.

Det er faren din som har dritet seg ut og bør stå i det. Han må ta konsekvensene og gå i behandling for missbruket sitt.

Du får ingen videre konsekvenser juridisk ved å fortelle sanheten, det er faren din som blir sjåføren selv om du satt bak rattet.

Og tilslutt: Aldri bruk den advokaten til noe viktig, han suger på jobben sin og burde miste autorisasjonen.

Anonymkode: a704a...29d

Hvis du skal si det er deg for å skåne din far, må du også ha stjålet bilen. Selv om du er under 16 år, vil dette følge deg. Du vil også få utsettelse på førerkortet som gjelder fra du er 18 år. Det vil også bli sendt bekymringsmelding til barnevernet og forbyggende enhet i politiet vil kobles på. 

Så pappa slipper ikke helt unna uansett og det vil skape masse trøbbel for deg. Skjønner du er glad i pappaen din, men som voksen må man stå for sine handlinger. Lojalitet er vanskelige greier når man står i en slik situasjon som du gjør nå, men trekk pusten dypt og tenk etter hva som er riktig og rettferdig. Du skal ikke ta straffen for din fars feil. Det vet du innerst inne. Håpet du tar det rette valget for deg selv. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svarene. Dette er faktisk sant og jeg har en rar familie på godt og vondt. 

Det er mye som er mulig her og det skjer mye rart daglig.  trådstarter 

Anonymkode: b8861...425

Trådstarter....

Nå ble jeg i hvert fall overbevist om at dette er et tulleinnlegg.

Anonymkode: 0f57e...2b9

Tekla123 skrev (1 time siden):

Hvis du skal si det er deg for å skåne din far, må du også ha stjålet bilen. Selv om du er under 16 år, vil dette følge deg. Du vil også få utsettelse på førerkortet som gjelder fra du er 18 år. Det vil også bli sendt bekymringsmelding til barnevernet og forbyggende enhet i politiet vil kobles på. 

Så pappa slipper ikke helt unna uansett og det vil skape masse trøbbel for deg. Skjønner du er glad i pappaen din, men som voksen må man stå for sine handlinger. Lojalitet er vanskelige greier når man står i en slik situasjon som du gjør nå, men trekk pusten dypt og tenk etter hva som er riktig og rettferdig. Du skal ikke ta straffen for din fars feil. Det vet du innerst inne. Håpet du tar det rette valget for deg selv. 

Du. Kanskje roe ned litt her? Nå er det du skriver det mest fornuftige her, siden du faktisk forstår problemet en 15- åring har med å si sannheten her. Det er nemlig nesten umulig for en normalt utviklet 15- åring å gjøre dette mot faren. I tillegg til at han har en advokat som venn. En 15- åring som hadde sagt sannheten her ville vært... mer unormal.

Men om BV blir koplet inn, så betyr det på ingen måte at det blir opprettet noen sak, og siden denne 15- åringen ( selv om den er fiktiv her ), virker i høyeste grad normal med både forståelse for sitauasjonen, at hn er løsningsorientert pluss har stor grad av empati, så tviler jeg vel på at hn kommer fra et spesielt ressurssvakt hjem. 

Hvordan mener du dette skal følge trådstarter?

Og bare for å tillegge da jeg selv ser at dette kan misforstås av enkelte her, så NEI, jeg forsvarer på ingen måte en far som hadde gjort noe sånt, og jeg syns også at han selvfølgelig burde spart ungdommen dette og tatt ansvar. Så er det sagt. Og JA, jeg syns sannheten burde kommet fram. Det er bare at jeg forstår utmerket godt en 15- åring som hadde valgt som ts. Selv om det ikke er riktig på noen måte altså.

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...