Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Del Skrevet 3. juli 2024 Hvordan er hverdagen ang mat, er det en evig kamp for å holde vekta? Hvilke strategier har du for å ikke gå opp ogjen? Spiser du hva du vil, eller kjører du et stramt regime? Teller du kalorier? Jeg er på vei ned nå, og har begynt å tenke litt på hvordan klare å bli der nede. Anonymkode: f7687...bf1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Del Skrevet 3. juli 2024 Fakta er at 95% av de som går ned går opp igjen. Vi har dessverre mye mot oss, kroppen er på en måte litt ødelagt... Forbrenningen er lavere enn hos en som alltid har vært slank, kroppen vil opp igjen så den lagrer så fort du spiser noen kalorier for mye. Det er rett og slett vanskelig å holde vekten nede, for metabolismen er endret. Men, det er ikke umulig! Jeg har gått ned 20 kg, og holdt de vekke. Det kommer ikke gratis, jeg kan aldri "slappe av" og spise det jeg ønsker, når jeg ønsker. Men jeg har fått et regime på spising som fungerer, og jeg tåler en og annen utskeielse. Jeg kan spise litt kake i en bursdag, eller en is på ferie, men jeg må holde på at det er flest hverdager, og i hverdagen må jeg være litt streng Jeg spiser tre måltider om dagen, småspiser aldri mellom måltidene og spiser smartkarbo/grovkarbo som vil si sjelden/aldri sukker og hvitt hvetemel, men grovt og grønt. Jeg teller ikke kalorier, men vet hvor mye mat jeg trenger for å holde vekten stabil og spiser mye det samme fra dag til dag. Anonymkode: ea124...793 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Del Skrevet 3. juli 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Fakta er at 95% av de som går ned går opp igjen. Vi har dessverre mye mot oss, kroppen er på en måte litt ødelagt... Forbrenningen er lavere enn hos en som alltid har vært slank, kroppen vil opp igjen så den lagrer så fort du spiser noen kalorier for mye. Det er rett og slett vanskelig å holde vekten nede, for metabolismen er endret. Men, det er ikke umulig! Jeg har gått ned 20 kg, og holdt de vekke. Det kommer ikke gratis, jeg kan aldri "slappe av" og spise det jeg ønsker, når jeg ønsker. Men jeg har fått et regime på spising som fungerer, og jeg tåler en og annen utskeielse. Jeg kan spise litt kake i en bursdag, eller en is på ferie, men jeg må holde på at det er flest hverdager, og i hverdagen må jeg være litt streng Jeg spiser tre måltider om dagen, småspiser aldri mellom måltidene og spiser smartkarbo/grovkarbo som vil si sjelden/aldri sukker og hvitt hvetemel, men grovt og grønt. Jeg teller ikke kalorier, men vet hvor mye mat jeg trenger for å holde vekten stabil og spiser mye det samme fra dag til dag. Anonymkode: ea124...793 Takk for svar 😊 Ingenting kommer gratis desverre. Jeg har gått ned en gang tidligere, ikke så mye da, men gikk de opp igjen. Så nå vil jeg ha litt strategier pg plan klar, så jeg er litt forberedt. Kan du gi et eksempel på hva og hvor mye du spiser i løpet av en dag? Hva med veieing, veier du deg ofte og sjekker om du passer vekta? Hva med trening og bevegelse, trener og går du mye? Jeg glemte å spørre om det i hovedinnlegget. Hi Anonymkode: f7687...bf1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Del Skrevet 3. juli 2024 Jeg klarte å gå fra 90 kg og ned til 60 kg for ca 4 år siden, jeg er bare 160 cm så hadde planer om å gå ned 5-10 kg til. Men så mistet jeg helt kontrollen og begynte å gå opp i vekt igjen og nå veier jeg 85 kg. Så jeg har nettopp begynt prosessen med å få til en varig livsstilsendring igjen og klare å gå ned i vekt igjen. Håper at jeg kan klare å holde meg nede i normalvekt denne gangen da. For meg er nok det største problemet at jeg sliter med overspising også går jeg på medisiner som øker matlysten så det er veldig vanskelig for meg å holde meg i kaloriunderskudd så jeg faktisk klarer å gå ned i vekt. Akkurat nå er det å holde seg akkurat til nok kalorier til å holde vekten/unngå å gå opp vekt mer enn nok. Akkurat nå er strategien min å spise mer rent kjøtt, godt med proteiner, grønnsaker, bær og mindre karbohydrater og telle alt av kalorier. Jeg satser på å faste og spise to måltider om dagen. Jeg har ikke holdt på så lenge enda men det har fungert greit hittil da. Anonymkode: 39542...256 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Del Skrevet 3. juli 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar 😊 Ingenting kommer gratis desverre. Jeg har gått ned en gang tidligere, ikke så mye da, men gikk de opp igjen. Så nå vil jeg ha litt strategier pg plan klar, så jeg er litt forberedt. Kan du gi et eksempel på hva og hvor mye du spiser i løpet av en dag? Hva med veieing, veier du deg ofte og sjekker om du passer vekta? Hva med trening og bevegelse, trener og går du mye? Jeg glemte å spørre om det i hovedinnlegget. Hi Anonymkode: f7687...bf1 Jeg veier meg ca en gang i uka, for å være sikker på at vekten er stabil. Jeg trener ikke, men jeg har hund, så jeg går tur hver dag. I dag har jeg spist: Frokost: Skyr med litt havregryn, en ts chiafrø, noen frosne blåbær og noen epleterninger. Lunsj: 2 knekkebrød med kyllingpålegg (kokt skinke type), tomat og agurkskiver. Bruker ikke smør, så jeg har alltid noe grønt på så det ikke skal bli tørt. I dag var det tomat, men kan også være f.eks avokado. Middag: Vi grillet pølser i dag, så ikke verdens sunneste, men det går greit det av og til. Spiste to Go og mager grillpølser med lompe og rå løk. Prøver å ikke spise noe til kvelden, men i dag var jeg så sjesken så jeg tok en boks cola zero og noen nøtter. Ganske vanlig dag dette. Middag spiser jeg sammen med familien og spiser det samme som dem, men prøver ta gode valg med mer grønnsaker/salat og mindre av ris/pasta. I går hadde vi kyllingsalat til middag, det er veldig godt og sunt. Da dropper jeg brødet til og spiser bare salaten. Anonymkode: ea124...793 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2024 #6 Del Skrevet 3. juli 2024 Jeg gikk ned 40 kg for snart 4 år siden og har klart å holde. Nei, selvsagt kan man ikke spise hva man vil. Det er strengt regime, men så har jeg dager jeg skeier ut for så å hente meg inn. Veier med alltid 1 gang i uken, det mener jeg at er viktig. Da kan jeg ta et tak hvis jeg har gått opp en uke. Planlegger måltider/dager på forhånd og går rask gange 1-1,5 timer hver dag. Anonymkode: 75c83...4ce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Del Skrevet 4. juli 2024 Gått ned 28 kilo og holdt vekta i 3 år. Det som fungerte, og som fortsatt fungerer for meg, er et endret tanke, handling- og spisemønster. Jobbet masse med tankemønsteret mitt før jeg begynte med matvaner og spisemønster. Jeg måtte jobbe med sammenhengen mellom tanker, følelser og handlinger knyttet opp mot mat. Det har vært min "formel". Jeg overspiser ikke lengre, klarer måtehold, håndterer ikke følelser (positive og negative) med belønning i form av mat og snacks osv. Jeg spiser for å bli mett. Ikke noe mer. Og så mosjonerer jeg litt hver dag, og litt mer noen andre dager. Har klart å jobbe frem et avslappet forhold til mat, snop og snacks. Anonymkode: e7214...364 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Del Skrevet 4. juli 2024 Etter 3 forsøk (vellykkede) på å gå ned 25-30 kilo (og gikk alle opp, med renter) tok jeg slankeoperasjon. Gikk ned til 85 og stanga der. Tok grep og gikk ned til 75. Begynte på sovemedisiner og gikk opp til 98. Nå ligger jeg å tipper på rundt 91/93 og må ned mer. Problemet er at jeg er operert, pluss at hele metabolismen er ødelagt pga sovemedisiner og antipsykotika, så jeg kan ikke spise mer enn 700 kalorier før jeg legger på meg. Så ja. Det er en evig kamp Anonymkode: 312a0...5e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Del Skrevet 4. juli 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Gått ned 28 kilo og holdt vekta i 3 år. Det som fungerte, og som fortsatt fungerer for meg, er et endret tanke, handling- og spisemønster. Jobbet masse med tankemønsteret mitt før jeg begynte med matvaner og spisemønster. Jeg måtte jobbe med sammenhengen mellom tanker, følelser og handlinger knyttet opp mot mat. Det har vært min "formel". Jeg overspiser ikke lengre, klarer måtehold, håndterer ikke følelser (positive og negative) med belønning i form av mat og snacks osv. Jeg spiser for å bli mett. Ikke noe mer. Og så mosjonerer jeg litt hver dag, og litt mer noen andre dager. Har klart å jobbe frem et avslappet forhold til mat, snop og snacks. Anonymkode: e7214...364 Det høres veldig fornuftig å endre tankemønsteret og jobbe med sammenheng mellom tanker, følelser og handlinger. Kunne du skrevet litt hvordan du jobbet med det? Fikk du hjelp av helsepersonell som f.eks psykolog eller leste du deg opp på egenhånd? Jeg trenger gjøre det samme tror jeg hvis jeg endelig skal klare å lykkes med vektnedgang. Anonymkode: 39542...256 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150114945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2024 #10 Del Skrevet 5. juli 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det høres veldig fornuftig å endre tankemønsteret og jobbe med sammenheng mellom tanker, følelser og handlinger. Kunne du skrevet litt hvordan du jobbet med det? Fikk du hjelp av helsepersonell som f.eks psykolog eller leste du deg opp på egenhånd? Jeg trenger gjøre det samme tror jeg hvis jeg endelig skal klare å lykkes med vektnedgang. Anonymkode: 39542...256 Jeg gjorde det på egen hånd. Brukte litt samme elementer som i kognitiv adferdsterapi (det er jo nesten egentlig det man trenger;) ) Jeg begynne med adferden min, tankene mine og jobbe med å identifisere hva som gjør at jeg overspiser, hva skjer med følelsene mine når jeg spiser og hva er de følelsesmessige konsekvensene av å ikke overspise eller spise snop og snacks. Når jeg hadde begynt med det og jobbet med det en stund startet jeg prosessen med å endre mønstrene. Kan jeg ha nye strategier? Hva kan jeg gjøre istedenfor å spise følelsene mine, hvordan kan jeg tenke annerledes og hvordan kan jeg implementere endring, med ønske om at endringen skal vare? Hva er konsekvensene for de nye valgene mine? Jobbet mye med bevisstgjøring, konsekvenser av egne valg og lage, og implementere, nye strategier. Tror mange overvektige kjenner seg igjen at man kan ofte bruke mat som belønning, trøst, en kilde til glede og en "klem" fordi man fortjener det i hverdagen. Å komme seg ut av et slikt mønster er ikke lett. Men jeg tror det er veien å gå og så ta kosthold i seg selv etterhvert. Og bygge på til slutt med litt mosjon / trening. Hodet først. Så kroppen. Jeg skal ikke påstå at dette fungerer for alle, men for meg var det nøkkelen til å gå ned i vekt og holde meg der, samt at jeg skulle på lang sikt klare å ta gode helsevalg og håndtere livet på en god måte uten å ty til mat, snop og snacks. Anonymkode: e7214...364 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448521-er-det-noen-her-som-har-g%C3%A5tt-ned-25-i-vekt-og-g%C3%A5tt-ned-det-de-skal/#findComment-150115069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå