Gå til innhold

Har ein 10 åring som vil ha og ha

Anbefalte innlegg

Han vil enten ha båt (sommerfun), firhjuling, plentraktor eller krosser. Alle har sier han.... Det stemmer at de fleste har ein eller fleire av desse. Hvor billig kan dette kjøpes for? økonomien strekker ikke til som alenemor til tre. Er det slik at alle har dette. Savner gamle dager da sykkel var bra nok 🤔

Anonymkode: 98aa7...bd9

Fortsetter under...

Du får sikkert kjøpt brukt for ihvertfall en brøkdel av ny pris, men hvorfor skal en 10- åring ha sånne dyre "fremkomstmidler"

Det gjør ingenting om du er den ene moren som sier nei, for jeg kan ikke tenke meg at alle foreldrene syns dette er en god ide. Det er forståelig at du vil gi han det andre har, men det er større verdi i å sette ned benet og forklare hvorfor. 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Du får sikkert kjøpt brukt for ihvertfall en brøkdel av ny pris, men hvorfor skal en 10- åring ha sånne dyre "fremkomstmidler"

Det gjør ingenting om du er den ene moren som sier nei, for jeg kan ikke tenke meg at alle foreldrene syns dette er en god ide. Det er forståelig at du vil gi han det andre har, men det er større verdi i å sette ned benet og forklare hvorfor. 

Han maser om det daglig og seier det er flaut at han ikke har noe av dette. 🤔

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja? Betyr det at det er han som bestemmer? 

Nei, men jeg får dårlig samvittighet for å ikke kunne gi han noe av det han har lyst på. Synes det er merkelig at folk har så enormt mye dyre ting  og opptil flere ting også.

Annonse

Vet ikke hvor du bor, men her er det ikke vanlig at 10-åringer har overnevnte fremkomstmidler tilgjengelig som de ønsker.

Noen familier har båt, noen har en firhjuling, men ingen jeg kjenner eller vet om har flere. Og det er familiens, ikke barnas. 

Du får be ham ønske seg penger til bursdag og jul og spare.

Anonymkode: 222df...c50

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men jeg får dårlig samvittighet for å ikke kunne gi han noe av det han har lyst på. Synes det er merkelig at folk har så enormt mye dyre ting  og opptil flere ting også.

Nå er du mor, og mødre er ofte mer myke enn menn, men jeg syns du skal være tøffere her så han ikke ender med å vokse videre opp og tro at damer er de som skal føye han og gi han viljen sin. Du tror det kanskje ikke, men du har en veldig viktig rolle i hans liv som vil bety ganske mye for hvordan han blir etterhvert som partner ( og på andre måter ). En sterkere person ville smilt og sagt "ja, du kan tro at du får noe sånt. Nei dessverre, det skjer ikke, men hvis du vil vite hvorfor, så kan jeg forklare deg" 

Tror et sånt svar ville nådd fram, og så må du heller ikke tillatte sånt mas. Du må svare mer bestemt. Og ja, det er sykt å gi barn på ti år slike ting. Ansvarsløst på alle plan.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Bor du «på landet» siden dette er noe «alle» har? 
Jeg vet én i klassen har sånn 4hjuling som brukes av barn (type bil, sitte oppi) mens resten har sykkel. Ikke alle har det engang 

Anonymkode: 79b42...7c4

Ja, bor på landet og sjø rundt oss på alle kanter.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Han vil enten ha båt (sommerfun), firhjuling, plentraktor eller krosser. Alle har sier han.... Det stemmer at de fleste har ein eller fleire av desse. Hvor billig kan dette kjøpes for? økonomien strekker ikke til som alenemor til tre. Er det slik at alle har dette. Savner gamle dager da sykkel var bra nok 🤔

Har du hørt om oppdragelse?? 

Anonymkode: 98798...06f

Plentraktor av alle ting, han har ikke lov til å kjøre den engang. Crosser har han ikke lov til å kjøre rundt med heller.Noe sier meg at det ikke er en firhjuling med maksfart som han har lov til å kjøre han vil ha.

Anonymkode: 7da77...3a8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, bor på landet og sjø rundt oss på alle kanter.

Da er det jo veldig moro med båt. Vi kjøpte summerfun til vår 11 åring i år, og de er ute og kjører hele tiden. Ting koster, så man må vurdere kost og nytte. 

Anonymkode: 12501...350

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da er det jo veldig moro med båt. Vi kjøpte summerfun til vår 11 åring i år, og de er ute og kjører hele tiden. Ting koster, så man må vurdere kost og nytte. 

Enig👍 men må og vurdere båtplass og det å kunne oppbevare den vinterstid. Jeg leier kun hus nå etter at jeg flytta ut og tenker at akkurat nå i den situasjonen vi er i er det enklere å være med i stedenfor å eie selv🤔 HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig👍 men må og vurdere båtplass og det å kunne oppbevare den vinterstid. Jeg leier kun hus nå etter at jeg flytta ut og tenker at akkurat nå i den situasjonen vi er i er det enklere å være med i stedenfor å eie selv🤔 HI

Da forklarer du det til sønnen din. Alle får vi skuffelser i livet. Kanskje dere kan være med å spleise på bensin hos noen han kan sitte på med? 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da forklarer du det til sønnen din. Alle får vi skuffelser i livet. Kanskje dere kan være med å spleise på bensin hos noen han kan sitte på med? 

Er du seriøs? Skal de betale bensin hvis kompisen vil ha han med? Eller tenker du at vennskap og opplevelser må kjøpes her? For dette var et veldig merkelig forslag, og også en veldig "fin" måte kompisene til gutten her kan utnytte sånn " du får være med, men da må du betale" 

Er ikke rart unger blir både egoer og mobbere med sånne oppfordringer fra foreldre. 

Nei, alle har ikke slike ting. Men jeg skjønner at det noen steder i landet er sånn at mange har. Men at de har en firehjuling eller plentraktor på gården betyr ikke at det er barnet sitt, det er gården/familien sitt som barnet får låne/bruke.

En plentraktor har ikke en 11 åring lov å kjøre, en crosser kan bare kjøres på bane og en firehjuling regnes vel som moped? Regner ikke med det er en elektrisk en fra lekebutikken han snakker om...

Du må bare snakke med han og si at dere som bor i et leid hus ikke har samme muligheter som kompiser som f.eks bor på en gård, det er bare sånn det er. Livet er ikke alltid rettferdig.

Mine unger har hatt båt, men det har de fått til konfirmasjonen, ikke før. Selv om noen har hatt båt tidligere har ikke "alle" hatt det. For et barn kan det kanskje føles som at alle har, men det er aldri reelt. 

Anonymkode: df949...39a

Vi har plentraktor for å klippe plen. Barna har en ribb med 9,9-hester på deling. Her vi bor (Blindleia) er det nok slik at de fleste har en liten båt, fra de er 11-12 i hvert fall. Andre kjøretøy har de ikke. De kan jo ikke brukes til noe annet enn å kjøre runder på eget jorde, hva er vitsen? 

Anonymkode: 6610a...df8

ReneRene skrev (34 minutter siden):

Er du seriøs? Skal de betale bensin hvis kompisen vil ha han med? Eller tenker du at vennskap og opplevelser må kjøpes her? For dette var et veldig merkelig forslag, og også en veldig "fin" måte kompisene til gutten her kan utnytte sånn " du får være med, men da må du betale" 

Er ikke rart unger blir både egoer og mobbere med sånne oppfordringer fra foreldre. 

Ja, jeg er seriøs. Bensin er dyrt og om man kun er passasjer er det naturlig å bidra til utgiftene. 

Jeg har ingen forventning om at du skal skjønne det. 

ReneRene skrev (37 minutter siden):

Jøss, det er da helt vanlig at de er med å spleise på bensin når de er med på tur. Hvor i alle dager bor du siden det er helt uhørt?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jøss, det er da helt vanlig at de er med å spleise på bensin når de er med på tur. Hvor i alle dager bor du siden det er helt uhørt?

Det er ikke uhørt i noen del av befolkningen, men tvert imot god folkeskikk. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg er seriøs. Bensin er dyrt og om man kun er passasjer er det naturlig å bidra til utgiftene. 

Jeg har ingen forventning om at du skal skjønne det. 

Bensin er dyrt, så da tar man med en kompis fordi han kan spleise. De er 10 år. Skal han betale med lommepenger hvis han får noen, eller hva tenker du egentlig? At foreldre må betale ungen deres for at han vil ha med en kompis? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Bensin er dyrt, så da tar man med en kompis fordi han kan spleise. De er 10 år. Skal han betale med lommepenger hvis han får noen, eller hva tenker du egentlig? At foreldre må betale ungen deres for at han vil ha med en kompis? 

Ja, jeg tenker at foreldrene vippser til de andre foreldrene. Det er helt normal oppførsel. Folkeskikk, om du vil. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tenker at foreldrene vippser til de andre foreldrene. Det er helt normal oppførsel. Folkeskikk, om du vil. 

Nei, det er tvert i mot folkeskikk. 

Og enda mer så er det nok et argument for å ikke gi 10- åringer så dyre ting at betaling i det hele tatt kommer på bane. 

Syns jeg ser samtalen hjemme hos dere

Sønnen din : I dag skal Ola bli med i båten. 

Du : Ja, da må du be moren vippse meg penger til bensin! 

LOL. Det er altså folkeskikk.. 

En 10-åring har ikke behov for noe slags motorisert framkomstmiddel. 10-åringer har vel heller ikke lov vi til å føre særlig mange motoriserte framkomstmidler. Og det er absolutt ikke "alle" 10-åringer som har sånne "leker". 

Hold på "nei", og forklar gjerne. Det er selvfølgelig helt greit at du ikke har råd til sånt tull (unnskyld uttrykket) i den situasjonen dere er i nå. 

Anonymkode: a51b4...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...