Gå til innhold

Hvor mye klarer dere å spare pr mnd?

Anbefalte innlegg

Her er vi som mannen i gaten av yrker: tømrer, rørlegger, bhg lærer, lærer osv. 

Det vil si at vi har ikke all verdens i månedslønn og lever deretter. 
Dere med lignende inntekt, hvordan klarer dere det slik økonomien er nå? 

Flere i lignende yrker rundt oss kommer fra velstående familier og har mye likevel. Så vi kan ikke sammenligne siden vi kommer fra familier med samme bakgrunn - ingen formuer fra gammelt av. 

Anonymkode: 64551...01c

Fortsetter under...

Ingenting. Prøver å sette av litt til sertifikat til mellomste, men det ryker hver mnd. Det er ikke sånn at vi _må_ telle på kronene, men vi har nok lagt til oss ett litt høyt forbruk tidligere når renta var lav. Har helt vanlig lønn vi og. Ikke noe fancysmancy. Men betaler 26.000 på huslånet så det er jo mye

Anonymkode: a26c9...4eb

Mannen er bilmekaniker og jeg er ufør (var førskolelærer før jeg ble syk)

Vi har et fast trekk på 300 kr hver på lønningsdag, så 600 i mnd går inn på et rentefond.

Ellers er det fint lite. Betaler jo ned gjeld, så nå har vi mellom 40 og 50% lånrgrad på boligen, det er jo en form for sparing det også.

Datteren i huset konfirmeres i høst, og vi har spart til bunad. Handlet sølvet på kampanjer de siste par årene, og tatt ting litt gradvis der. Bare montering igjen nå.

Anonymkode: 8d2fd...f6a

To fagarbeidere her. Sparer 500kr hver pluss det vi får når vi bruker kort. Har jeg igjen penger når ny lønn kommer så settes det på sparing/feriekonto. Sparer også det jeg får gjennom coopkortet hvert år. 

Kunne nok ha spart mer, men da må vi gjøre en større innsats😅

Anonymkode: c15d9...f6d

Annonse

Mannen er tømrer, jeg pedagogisk leder. Jeg har utbetalt ca. 34 000 i mnd, mannen noe tilsvarende (kanskje noe mindre, han har timelønn så varierer). Vi begge overfører 20 000 til felleskonto hver (40 000 tilsammen), og av de pengene spares 8000 i mnd. Men noen måneder går det ikke helt rundt, da må vi hente tilbake noe. Disse pengene går til ferie, oppussing samt buffer hvis for eksempel vaskemaskina ryker. Hva mannen sparer av sine gjenstående midler vet jeg ikke. Jeg kan spare 0 kr en måned, 10 000 en annen. Kommer helt ann på hva som skjer. Det er noen måneder som merkes mye mer enn andre på lommeboka for å si det sånn 😅 Har ingen voldsom buffer per nå, for kun noen år siden hadde jeg mye dårligere lønn og kunne dermed ikke spare så mye verken på felleskonto eller egen sparekonto.

Anonymkode: f8435...518

Jeg har planlagt å gå omtrent 5000 i underskudd hver måned i 3-5 år. Jeg ble alene med to tenåringer for en stund siden og det er vanskelig å få det til å gå rundt på bare min lønn uten å selge huset eller leie ut en del samtidig som det skal betales 2 førerkort, ferier for tre personer osv. Det er helt greit. Jeg har spart meg opp en god slump tidligere som kan brukes nå.

Anonymkode: d9001...fb2

Vi har som mål å spare 10.000kr hver måned, men greier sjelden mer enn 7/8000kr. Men det er helt greit. Da renta var lavere var det ikke problem, da lå vi på over målet. Nå skal det sies at lønna mi varierer veldig, noen måneder har jeg jobbet mye ekstra. Da sparer vi også mer. August-lønna pleier å være årets laveste på grunn av ferie. Da har det skjedd at vi ikke har spart noe.

Anonymkode: fb053...ba5

Inntekt 850’ og 750’. «Normale» yrker med en del tillegg. 

Har lite lån så kunne egentlig spart mer. Sparer totalt ca 15 000/mnd. Det er inkludert pensjonsfond på 3000/mnd som er låst og fondsparing på 3000/mnd til 3 barn. 

Anonymkode: 691b7...10a

Tjener 600 000 kr og er alene med fire barn. Prøver å spare 10 000 kroner i måneden. Det hender at jeg må ta noen kroner derfra på slutten av måneden, men i snitt sparer jeg 8000 kr i måneden. 

Anonymkode: 1a801...d29

Annonse

Jeg gikk for fire måneder siden 150.000kr opp i lønn. Det burde jeg spart mer av, men i stedet har jeg endelig kunnet unne både meg og ungene litt, så det har jeg gjort. Nå er det slutt, etter sommeren skal 7000kr i måneden spares, ferdig snakka. 
Jeg tjener nå 750.000kr, er alene med to uten bidrag, men har vært heldig som bandt renta for 1,5 år siden og sparer 3-4000kr på det hver mnd. 
Har hele tiden spart 1500kr i mmd, litt på sparekonto og litt på fond. Nå har jeg skrudd opp sparingen til ungene også. 

Anonymkode: b0cbd...d33

Normale jobber vi også. 
setter av 2500 på fond fordelt på oss og barna. 
Har spart mye mer i perioder, men er lei av å spare så mye å unne meg ingenting. 
siste to årene har jeg ikke spart utenom fondet. Trenger å unne meg god mat og klær og kafé også 

Anonymkode: be4be...b10

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Normale jobber vi også. 
setter av 2500 på fond fordelt på oss og barna. 
Har spart mye mer i perioder, men er lei av å spare så mye å unne meg ingenting. 
siste to årene har jeg ikke spart utenom fondet. Trenger å unne meg god mat og klær og kafé også 

Anonymkode: be4be...b10

Man skal helt klart ta seg råd til å leve også 

Mammaen til en venninne døde akkurat, hun hadde spart hardt hele sitt liv "til hun ble pensjonist" som hun sa.

Så døde hun 61 år gammel, hun rakk ikke bli pensjonist engang....

Hun skulle unnet seg litt mer mens hun faktisk levde.

Anonymkode: 8d2fd...f6a

Jeg er student nå, og jobber i halv stilling. Har utbetalt ca 17.000-18.000 i mnd. Av det sparer jeg 1000kr. Så får jeg lån av Lånekassen, som jeg sparer i sin helhet, tilstanden rett over 181.000 kr forrige studieår. Jeg betaler ikke strøm og husleie, det gjør min samboer. Han sparer ca 40.000 i mnd.

Anonymkode: d6d80...5e2

Jeg sparer ingenting. Går på KVP, og har utbetalt ca 20.000 i måneden. Typen er håndtverker. Han tjener godt, men pga to år med advokatutgifter så sparer han lite selv. Jeg skal begynne å spare 1600 i mnd nå. Har så lyst til å ta med datteren min på ferie neste år, så skal stramme inn litt nå. Har aldri spart før, så dette blir nytt for meg.

Anonymkode: 76a96...f19

Varierer veldig. Siden 2017 har vi hatt flere runder i forhold til jobb, plutselig en inntekt mindre nok en gang. Alt fra å sette av en full inntekt til å tære 20 000 av sparekonto. Håper på mer stabile tider fremover, da bør vi klare mellom 20 000 - 30 000. 

Anonymkode: 054ca...9a3

Statistikken sier at nordmenn i snitt sparte knapt 1100kr i måneden i 2022, tviler på at det er så mye mer nå. Her inne er det derimot sjeldent at svarene representerer virkeligheten når det gjelder spørsmål pm inntekt, gjeld eller sparing. 

Anonym bruker skrev (På 2.7.2024 den 12.58):

Her er vi som mannen i gaten av yrker: tømrer, rørlegger, bhg lærer, lærer osv. 

Det vil si at vi har ikke all verdens i månedslønn og lever deretter. 
Dere med lignende inntekt, hvordan klarer dere det slik økonomien er nå? 

Flere i lignende yrker rundt oss kommer fra velstående familier og har mye likevel. Så vi kan ikke sammenligne siden vi kommer fra familier med samme bakgrunn - ingen formuer fra gammelt av. 

Anonymkode: 64551...01c

det er ikke noe vanskelig det er bare og bruke mindre penger

det er så utrolig mye man ikke trenger og bruke penger på for eks frisør kan man klippe hjemme

klær man trenger ikke nytt antrekk til en hver eneste annleding

se etter tilbud på mat og ting man trenger

jeg har ikke noe høy inntekt selv og sparer 10 tusen i mnd

Anonymkode: a18b1...503

Optatium skrev (1 time siden):

Statistikken sier at nordmenn i snitt sparte knapt 1100kr i måneden i 2022, tviler på at det er så mye mer nå. Her inne er det derimot sjeldent at svarene representerer virkeligheten når det gjelder spørsmål pm inntekt, gjeld eller sparing. 

I 2022 tror jeg vi bidro til å dra ned statistikken med - 15 000 i snitt rundt et halvt års tid der 🫢 

Anonymkode: 054ca...9a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...