Gå til innhold

Er 350 kr i timelønn. Ok lønn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ungdommen (17) i huset er veldig fornøyd med 250 kroner timen på sin sommerjobb. Vi voksne derimot tjener en del mer, og tenker at det ville vært en dårlig timelønn. 

Anonymkode: e92ae...83e

Wow! Hva jobber hen med? Ungdommen her i huset får 155,09 i sin sommerjobb.

Anonymkode: 3270e...cf0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ungdommen (17) i huset er veldig fornøyd med 250 kroner timen på sin sommerjobb. Vi voksne derimot tjener en del mer, og tenker at det ville vært en dårlig timelønn. 

Beklager, men synes nesten det er trist at en 17 åring har mer enn jeg som er over 40 år i timen. 

Anonymkode: 34786...256

Tilsvarer en årslønn på 682 500kr, som jeg synes er relativt bra. Det er 20 000 mer i årslønn enn jeg har (jeg har mastergrad og 10 i arbeidslivet).

Men mannen min som er programmerer har 950 000kr i året (487 i timelønn) så det er jo enda bedre.

Samtidig er det MANGE i Norge som har timelønn rett under eller over 200kr/timen (folk i butikk eller barnehage blant annet)

Anonymkode: e8e66...e45

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Utdanning har egentlig mer å si enn ansiennitet. 

Anonymkode: 2744f...98c

Vel, bachelor med videreutdanning, og 20 års ansiennitet gir meg fantastiske 317 kr i timen før skatt. I mitt yrke får man heller ikke mer lønn for å ta master. Ingen mulighet for ekstra inntekt pga ugunstig arbeidstid eller nattevakter, da det er dagjobb. 
Så ikke nødvendigvis lengde på utdanning , men feil yrkesvalg, og for snever utdanning. 

Anonymkode: 1e74d...1fd

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Utdanning har egentlig mer å si enn ansiennitet. 

11 år høyere utdanning og doktorgrad, men stillinger i akademia er ikke høyt lønnet, nødvendigvis, så fremdeles ikke over 360 i timen. 

Anonymkode: 07129...bc5

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

11 år høyere utdanning og doktorgrad, men stillinger i akademia er ikke høyt lønnet, nødvendigvis, så fremdeles ikke over 360 i timen. 

360 i timen her også, 9 års høyere utdanning og over 20 års ansiennitet. Utdanning lønner seg dessverre dårlig i Norge. 

Anonymkode: 398b0...38c

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er helt utrolig at det blir slik. Jeg skal ikke klage sånn sett, med mine 425 kr timen, men med tanke på at jeg har 8,5 år med høyere utdanning og at mannen min med 3 års høyere utdanning tjener rundt 560 kr timen, føles det faktisk urettferdig likevel. Utdanning burde lønne seg i større grad, og som et minimum burde en få slettet en del mer av studielånet hvis en går inn i en statlig eller kommunal jobb i stedet for det private. Samfunnet trenger tross alt kompetansen, og da må det lønne seg også. 

Anonymkode: 76f4d...8eb

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er helt utrolig at det blir slik. Jeg skal ikke klage sånn sett, med mine 425 kr timen, men med tanke på at jeg har 8,5 år med høyere utdanning og at mannen min med 3 års høyere utdanning tjener rundt 560 kr timen, føles det faktisk urettferdig likevel. Utdanning burde lønne seg i større grad, og som et minimum burde en få slettet en del mer av studielånet hvis en går inn i en statlig eller kommunal jobb i stedet for det private. Samfunnet trenger tross alt kompetansen, og da må det lønne seg også. 

Anonymkode: 76f4d...8eb

Det er jo flere sider ved denne diskusjonen. 

For jobber i det offentlige må gjøres, og krever kompetanse og utdanning. Men de genererer ofte ikke penger på samme måte som private jobber gjør.

F.eks en sykepleier, det er jo i alle ledd en ren utgift for samfunnet, så det er begrenset hvor høy lønn de kan få om samfunnsøkonomien skal være bærekraftig.

Mens en tømrer f.eks genererer ren inntekt for firmaet som kanskje gjør det veldig bra. Da får tømrere sin del av kaka.

Mange flere nyanser, jeg vet det, men offentlig ansatte må faktisk ha et øvre tak for hva de kan tjene. Dette er noe man vet før man starter på en utdannelse rettet mot enten offentlige eller private jobber.

Heldigvis har offentlig ansatte veldig gode ordninger for pensjon o.l som privat ansatte gjerne mangler da.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo flere sider ved denne diskusjonen. 

For jobber i det offentlige må gjøres, og krever kompetanse og utdanning. Men de genererer ofte ikke penger på samme måte som private jobber gjør.

F.eks en sykepleier, det er jo i alle ledd en ren utgift for samfunnet, så det er begrenset hvor høy lønn de kan få om samfunnsøkonomien skal være bærekraftig.

Mens en tømrer f.eks genererer ren inntekt for firmaet som kanskje gjør det veldig bra. Da får tømrere sin del av kaka.

Mange flere nyanser, jeg vet det, men offentlig ansatte må faktisk ha et øvre tak for hva de kan tjene. Dette er noe man vet før man starter på en utdannelse rettet mot enten offentlige eller private jobber.

Heldigvis har offentlig ansatte veldig gode ordninger for pensjon o.l som privat ansatte gjerne mangler da.

Nja ... Noe av dette kan jeg kjøpe, men en anstendig lønn kunne jo vi offentlig ansatte få også. 

Jeg er delvis uenig med flere av dere kjenner jeg. Opprinnelig utdannelse gir ikke et entydig bilde av kompetanse og arbeidsdyktighet alltid. Jeg har 530 pr time, ingen formell utdannelse, men få som kan matche min erfaring og kompetanse på mitt felt. 

Anonymkode: 88c12...254

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er delvis uenig med flere av dere kjenner jeg. Opprinnelig utdannelse gir ikke et entydig bilde av kompetanse og arbeidsdyktighet alltid. Jeg har 530 pr time, ingen formell utdannelse, men få som kan matche min erfaring og kompetanse på mitt felt. 

Anonymkode: 88c12...254

Du skal ha en ganske viktig jobb med årslønn på over millionen uten utdanning. 

Dette er jo nettopp hva jeg sier - utdanne lønner seg dårlig her til lands.  

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du skal ha en ganske viktig jobb med årslønn på over millionen uten utdanning. 

Dette er jo nettopp hva jeg sier - utdanne lønner seg dårlig her til lands.  

* utdanning 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

360 i timen her også, 9 års høyere utdanning og over 20 års ansiennitet. Utdanning lønner seg dessverre dårlig i Norge. 

Men å få drive med det man elsker lønner seg alltid!:D

Anonym bruker skrev (På 1.7.2024 den 21.59):

Wow! Hva jobber hen med? Ungdommen her i huset får 155,09 i sin sommerjobb.

Anonymkode: 3270e...cf0

Vaktmestertjenester på hytter. Veldig variert, men fysisk tung jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...