Gå til innhold

Bruke hele bufferen på ny bil?

Anbefalte innlegg

Eller ta opp litt lån og ha litt på bufferkonto? Har råd til å betale hele den nye bilen, men da er det skrapt på konto. Tar nok litt tid å spare opp igjen. Har også penger i fond, men ønsker ikke å røre dette. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 8009e...51c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448431-bruke-hele-bufferen-p%C3%A5-ny-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal og kjøpe bil, og har vurdert det samme, og falt ned på at jeg legger i noe egenkapital og tar lån på resten. Jeg vil ikke tømme meg helt for sparepenger, plutselig skjer det noe som man trenger penger til.

Anonymkode: 25228...781

Vi valgte å kjøpe bil kontant, og ha 3-4 mnd i etterkant hvor vi levde veldig prisbevisst for å kickstarte bufferen igjen. Da bufferen rundet 50k gikk vi tilbake til «normalen», levde ikke helt på sparebluss, og satt til side mindre til sparing pr mnd. 

Se på hva rentene på lånet utgjør totalt over den nedbetalingstiden du tenker å ha. Det er sannsynligvis veldig mange penger spart å betale ut bilen kontant, og lett å leve sparsommelig noen mnd etterpå når man er innstilt på det. 

Anonymkode: 31717...02c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eller ta opp litt lån og ha litt på bufferkonto? Har råd til å betale hele den nye bilen, men da er det skrapt på konto. Tar nok litt tid å spare opp igjen. Har også penger i fond, men ønsker ikke å røre dette. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 8009e...51c

Legg inn noe egenkapital og noe på billån, f eks 60/40. Strekk billån perioden sånn at det blir ok sum månedlig og spar ekstra samtidig for å nedbetale lån med ekstra innbetalinger. 

Anonymkode: 1ccdb...5af

Kommer an på.
Har dere rammelån hadde jeg brukt alle sparepengene på bil. Sparepenger er for å brukes dersom man brått trenger penger, et rammelån har samme funksjon.
Har dere ikke rammelån, hadde jeg brukt litt av sparepengene og noe lån.

Anonymkode: 071e3...d45

Annonse

Uten tvil bruke hele bufferen! Om dere tar opp lån må du betale månedlige renter og avdrag, dette setter du istedenfor tilbake på bufferkontoen, sammen med det du ellers setter tilbake på sparing.

Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om, eller hvor lang tid dere har brukt på å spare, men lån er jo aldri lønnsomt, og ihvertfall ikke til bil. At «alt» skal gå galt umiddelbart etter dette er helt utopisk, og i verste fall kan dere kjøpe type ny vaskemaskin på kreditt med 30 dagers rentefritt lån, og på den måten betale den i sin helhet måneden etter. Eller kjøpe en billig brukt en og bruke den så lenge den holder mens dere sparer dere opp. Jeg ser absolutt ingen fordeler med å ta opp et lån med høyere rente for å spare på konto med lavere rente. 

Jeg er også litt nysgjerrig på hva de som mener dere bør ta opp lån mener er fornuftig med det? Hvilken fordel skal det ha?

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Klarer du å betale på lån klarer du også å spare opp ny buffer

Anonymkode: 4cb3c...fa9

Nå kan man få billån strekt over mange år og få lave månedsbeløp å betale, hvis man skal bruke samme summen til å spare opp ny buffer, så kan det ta en god del tid.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå kan man få billån strekt over mange år og få lave månedsbeløp å betale, hvis man skal bruke samme summen til å spare opp ny buffer, så kan det ta en god del tid.

Det er iallfall uøkonomisk og man bør vente med å ta opp billån om kan betale såpass lite tilbake i måneden at rentebeløpet skyter i taket

Anonymkode: 4cb3c...fa9

Annonse

Det er noe økonomer fraråder mot. Mener å ha lest at man bør ha betalt tilbake bilen innen fem år. Man må hvert fall betale tilbake fortere enn verditapet.

Anonymkode: 110dc...e03

Hahaha!!! Men det betaler du jo masse renter til banken. Når man sparer til buffer beholder man pengene selv. Det er aldri økonomisk å ta opp lån. 

Anonymkode: 7c62b...572

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hahaha!!! Men det betaler du jo masse renter til banken. Når man sparer til buffer beholder man pengene selv. Det er aldri økonomisk å ta opp lån. 

Anonymkode: 7c62b...572

Jeg har ikke påstått at det er økonomisk å ta opp billån heller.

Hæ?

Dårligste rådet jeg har hørt på lenge 🤣

Anonymkode: 2aefb...d23

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette henger jo overhodet ikke på greip.

Et billån bør ikke være på mer enn 5 år, ellers blir verditapet større enn du klarer betale inn og du må selge bilen for mindre enn du har i gjeld på den om du vil bytte bil igjen om noen år.

Det er også veldig lite lønnsomt å betale renter i mange år..

Og hi har nok penger på bufferkontoen til å cashe ut en bil, da har hun ikke så dårlig råd at det tar 10 år å spare opp igjen en buffer altså. 

Anonymkode: 2e03a...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...