Gå til innhold

Dere som har høyt forbruk (og gjerne ikke så høy inntekt)

Anbefalte innlegg

Jeg er nok ikke helt i målgruppen, men jeg vet hva det innebærer å leve perioder hvor inntekt ikke samsvarer med utgifter. Vi overlevde økonomisk de periodene fordi vi har hatt lite av forbruket i faste poster og oppspart kapital å tære på. 

Noen ting koster mye mer en man er klar over. Ta bil. Vi sparer mye på å kun eie en bil. Utover huslån, kommunale avgifter og forsikring, er det lite som er fastlåst og derfor enkelt å endre etter behov. Det innebærer at vi tåler å leve på en inntekt, men også at vi rent teknisk kan sløse en hel inntekt hver måned på ingenting når vi har to inntekter uten å øke lån. 

Anonymkode: 8cabb...f8f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jøss, det var da aggressivt. Dessuten surrer du litt selv her, du sammenligner med et snitt som inneholder alt fra unge voksne som bor hjemme til pensjonister. Sammenligner du med tilsvarende gruppe, par med barn under 18 år, er median 3,3 millioner. 

Greit å ha litt tallforståelse selv når du går så hardt ut. 

Anonymkode: 8cabb...f8f

Stemmer. Median betyr at alle med lån er med i regnestykket.

Synes fortsatt at det er helt feil holdning å si at 3,3 mill i lån ikke er så mye. (Spesielt siden huset hennes ikke hadde høy verdi heller).

Den holdningen har nok tatt knekken på mange det siste året. 

Anonymkode: d2c4c...966

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stemmer. Median betyr at alle med lån er med i regnestykket.

Synes fortsatt at det er helt feil holdning å si at 3,3 mill i lån ikke er så mye. (Spesielt siden huset hennes ikke hadde høy verdi heller).

Den holdningen har nok tatt knekken på mange det siste året. 

Anonymkode: d2c4c...966

Dette var da for hus OG hytte samlet. 2,6 mill på huset. Vi kjøpte huset for 5,2 mill og nå har det en verdi på 8 mill, og vi bor IKKE i byen så den galskapen av prisstigning der er ikke reel her vi bor. Hva er høy verdi for deg da? 17 mill? 

Anonymkode: b86cb...e8d

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, og spiller det noen rolle for deg hvor pengene kommer fra? Hvorfor skal man spekulere i det og bry seg om det? Vi har ikke kredittgjeld, bruker bare kredittkortet på alt vi kjøper, men betaler fakturaen med en gang vi får den, bruker det for da får man renter/utbytte av så så mye.

Det spiller ingen rolle for meg hvor pengene kommer fra. Jeg svarer på his spørsmål og ting som kommer frem underveis i tråden, altså helt ordinær atferd på et forum. Spørsmålet er vel heller hvorfor du tok tråden som en invitasjon til å utbrodere om egen økonomi. Dette handler ikke om deg personlig. Det er ingen her som bryr seg om din personlige økonomi.

Anonymkode: eda0e...fcd

ReneRene skrev (På 28.6.2024 den 18.51):

Kvinners privilegium 🙃

Vi har utbetalt 120 000 kr/mnd, men føler ikke at vi har råd til et så høyt forbruk som blir beskrevet. Vi reiser på ferier men jeg tar meg ikke råd til manikyr eller fillers. Eller restaurantbesøk og uteliv mange ganger per mnd. 

Har tre barn i eller rett under tenårene da, det er ikke akkurat gratis….

Anonymkode: 018af...862

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det spiller ingen rolle for meg hvor pengene kommer fra. Jeg svarer på his spørsmål og ting som kommer frem underveis i tråden, altså helt ordinær atferd på et forum. Spørsmålet er vel heller hvorfor du tok tråden som en invitasjon til å utbrodere om egen økonomi. Dette handler ikke om deg personlig. Det er ingen her som bryr seg om din personlige økonomi.

Har ikke tatt tråden for å utbrodere vår økonomi, men en forklaring på at alle ikke veit hva slags økonomi folk har utifra hva de f.eks jobber som, eller hvordan de kan bruke så mye penger osv. Er mange forskjellige grunner til det.

Annonse

ReneRene skrev (På 28.6.2024 den 18.50):

Du kan bo i et mindre hus. Ha en 20 år gammel bil. Du kjøper brukt tøy til barna eller får det gratis. Du spiser enkel mat ( trenger ikke å være usunt ) Du sparer inn på ALT ingen ser at du sparer inn på. 

Og vips har du feriehus i Spania, du har nye antrekk selv og du bruker penger på det som er mer,,,overfladisk. Prioriteringer. Så enkelt.

Å ha en 20 år gammel bil fører til høye utgifter til bensin og bompenger. Og hyppige verkstedbesøk etter hvert.

Nei, takke meg til elbilen min som jeg lader hjemme og kjører gratis gjennom mange bomringer og svært billig gjennom andre ☺️ 

Anonymkode: 8a460...2b5

Jeg har ganske god inntekt, men vi har over 5 millioner i lån, som innebærer over 30 000 kr i nedbetaling i mnd, i tillegg til 6000 kr i fellesutgifter, og betaling til SFO og barnehage, så i praksis sitter vi igjen med ganske lite hver måned.

Vi prioriterer likevel det vi vil. Planlegger mye. Kjøper ting av god kvalitet som varer i mange år. Drar aldri på dyre ferier. Men om vi vil ut og spise så gjør vi det. 

Har en gammel elbil vi kjøpte for 80 000 som er nesten gratis i bruk (lader den bare hjemme). 

Kjøper gode og dyre klær av god kvalitet. Har nyeste Apple-produkter (mannen min er iOS-utvikler). Vi har også svært gode hvitevarer, robotstøvsuger, smart-lys osv.

Så vi bruker mer penger på hverdagsluksus enn på ferier og andre ting der pengene «bare blir borte».

Sparer også mye penger hver måned med «småsparing». At det trekkes faste beløp til sparekontoen hver gang vi handler. Og vi bruker ikke kredittkort 

Anonymkode: 8a460...2b5

Anonym bruker skrev (På 29.6.2024 den 10.52):

Jeg tror det er mange som lever over evne. 

Et eksempel er naboen vår som jeg følger med fascinasjon. Mannen jobber samme sted som mannen min så jeg vet ca hvilken inntekt han har, kona jobber deltid som barnehagelærer og de lever som de skulle ha mange millioner i inntekt. De har bygget på huset til dobbel størrelse, de har to helt nye elbiler, Audi og VW, de har kun merkeklær alle, fra mini på to år til far og de reiser på kostbare ferier. Om de ikke har en hemmelig sponsor så kan jeg ikke tro annet enn at de er belånt til langt over pipa. Dem om det, men det blir litt synlig når vi som er i ca samme situasjon mtp yrker, hus og barn teller på kronene om vi har råd til å reise på ferie i år mtp renter og dyrtid. Men vi sparer penger og betaler mer ned på lånet enn vi trenger for å slippe å ha gjeld resten av livet. Prioriteringer, og jeg håper at de har kontroll på sine.  

Anonymkode: dc0aa...47a

Det kan jo hende de har andre inntekter eller formue som du ikke vet om. Etter samlivsbrudd har jeg en inntekt på 550 000 i året som skal holde for meg og to tenåringer.  Rn del tror at vi må slite veldig økonomisk. Det ikke alle vet er at huset og hytta er nedbetalt og at jeg fortsatt har over 10 mill på konto og i fond etter en god prngeplassering for mange år siden. Sånn kan det være for naboen din også.

Anonymkode: fef96...db5

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Har ikke tatt tråden for å utbrodere vår økonomi, men en forklaring på at alle ikke veit hva slags økonomi folk har utifra hva de f.eks jobber som, eller hvordan de kan bruke så mye penger osv. Er mange forskjellige grunner til det.

Det er da ingen som påberoper seg å vite detaljer rundt folks folks økonomi. Men at mange nordmenn lever over evne og pådrar seg kredittkortgjeld for å finansiere sitt altfor høye forbruk er en kjensgjerning som ikke bør overraske noen.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er ingen som har påstått at de kan vite hva folk tjener eller har på konto. Men om man vet at  mannen er lærer og kona sykepleier, og de bruker mye penger (fint hus, nye biler, reiser osv osv) så er det jo rimelig å anta at det ikke et lønnsinntektene som er hovedkilden, men heller arv, aksjer eller gjeld. Folk evner jo å tenke, liksom.

Nordmenn skylder 161 milliarder (!!!) i kredittkortgjeld. 

Lærer + sykepleier har nok penger, men ufør + butikkansatt er noe annet.

Anonymkode: 6afed...44e

Det slår meg at jeg sannelig er i målgruppen her. Ikke at vi slår om oss med penger, men vi har svært lav inntekt sammenlignet med de som har svart her, ca 55 000 i måneden. To voksne og ett barn. For det bor vi OK, bolig til 4,5 mil nesten nedbetalt (har alltid betalt mer enn nødvendig på lånet) og drar på ferie til utlandet minst en gang i året, og gjerne noen korte turer i tillegg. Vi spiser akkurat hva vi vil. Barnet har tre fritidsaktiviteter.

Vi har ikke bil og sparer en del på det, men ellers aner jeg faktisk ikke hva vi gjør som skiller oss fra alle de som har dobbelt så høy inntekt men øyensynlig lever på akkurat samme måte.

Anonymkode: 47b8b...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...