Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #1 Skrevet 27. juni 2024 For 2 år siden fikk jeg påvist hpv virus. Ingen celleforandringer. for et år siden var jeg på gyn pol og tok nye celleprøver, og de kikket inn med mikroskop.. koloskopi? ingen celleforandringer da heller, men fortsatt hpv virus. Fikk beskjed om å ta 3 vaksiner med hpv greier. Både jeg og mannen min har tatt. fikk beskjed om å ta nye celleprøver etter 12 mnd. nå har det gått 9 mnd og i går fikk jeg tikkende følelse i tissen/ urinrør - vet ikke helt hvor. Det svir ikke ved vannlating. Men ellers. har normal utflod og ingen blødning eller spor etter samleie. sliter med helseangst, og dette tar knekken helt. livredd for at hpv har eksplodert og utviklet seg til full kreft. trenger råd Anonymkode: 0afed...625
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #2 Skrevet 27. juni 2024 Til og med hvis hpv utvikler celleforandringer så kan dette også skrapes bort. Jeg har også helseangst så skjønner deg godt. Istedenfor å la dette ødelegge sommeren så tar du deg heller en tur til privat gynekologisk undersøkelse slik at du kan legge lokk på dette en gang for alle. Anonymkode: 3fd3d...017
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Til og med hvis hpv utvikler celleforandringer så kan dette også skrapes bort. Jeg har også helseangst så skjønner deg godt. Istedenfor å la dette ødelegge sommeren så tar du deg heller en tur til privat gynekologisk undersøkelse slik at du kan legge lokk på dette en gang for alle. Anonymkode: 3fd3d...017 Ja, men hadde ikke celleforandring for 9 mnd siden, og enda er set 3 mnd til jeg skal ta ny celleprøve.. Anonymkode: 0afed...625
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #4 Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ja, men hadde ikke celleforandring for 9 mnd siden, og enda er set 3 mnd til jeg skal ta ny celleprøve.. Anonymkode: 0afed...625 Det tar opp til 10 år fra tidlige celleforandringer til kreft så du kan ta det helt med ro. Finnes noen inntak selvfølgelig men ikke så kjapt. Ta det med ro. Anonymkode: 657c9...1df
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det tar opp til 10 år fra tidlige celleforandringer til kreft så du kan ta det helt med ro. Finnes noen inntak selvfølgelig men ikke så kjapt. Ta det med ro. Anonymkode: 657c9...1df Takk ❤️ ja må nok bare roe meg ned Anonymkode: 0afed...625
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #6 Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (5 timer siden): For 2 år siden fikk jeg påvist hpv virus. Ingen celleforandringer. for et år siden var jeg på gyn pol og tok nye celleprøver, og de kikket inn med mikroskop.. koloskopi? ingen celleforandringer da heller, men fortsatt hpv virus. Fikk beskjed om å ta 3 vaksiner med hpv greier. Både jeg og mannen min har tatt. fikk beskjed om å ta nye celleprøver etter 12 mnd. nå har det gått 9 mnd og i går fikk jeg tikkende følelse i tissen/ urinrør - vet ikke helt hvor. Det svir ikke ved vannlating. Men ellers. har normal utflod og ingen blødning eller spor etter samleie. sliter med helseangst, og dette tar knekken helt. livredd for at hpv har eksplodert og utviklet seg til full kreft. trenger råd Anonymkode: 0afed...625 Halve den voksne befolkningen har HPV- virus. Ikke bekymre deg så lenge det ikke er påvist celleforandringer. Anonymkode: f0298...59e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #7 Skrevet 27. juni 2024 Forresten! Hele 70% av befolkingen smittes en eller flere ganger. https://sml.snl.no/HPV Et fåtall av disse får celleforandringer og enda færre kreft. Anonymkode: f0298...59e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #8 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Forresten! Hele 70% av befolkingen smittes en eller flere ganger. https://sml.snl.no/HPV Et fåtall av disse får celleforandringer og enda færre kreft. Anonymkode: f0298...59e Takk ❤️ tankene løper løpsk og da setter frykten seg i kroppen Anonymkode: 0afed...625
Pobie Skrevet 28. juni 2024 #9 Skrevet 28. juni 2024 (endret) Hvis du har symptomer skal du inn til celleprøve nå, ikke vent 3 mnd. Når det er sagt er dette en veldig treig kreftform og det tar lang tid fra celleforandringer til kreft. Tror du kan ta det helt med ro så lenge det sjekkes såpass ofte. Endret 28. juni 2024 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #10 Skrevet 28. juni 2024 Pobie skrev (5 timer siden): Hvis du har symptomer skal du inn til celleprøve nå, ikke vent 3 mnd. Når det er sagt er dette en veldig treig kreftform og det tar lang tid fra celleforandringer til kreft. Tror du kan ta det helt med ro så lenge det sjekkes såpass ofte. Enig i teorien, men vil du virkelig kalle dette symptomer som hun derfor må forte seg inn for å ta ny celleprøve før tiden? Hun har kjent på litt stikkende følelse i urinrøret i går. Altså én dag. Ingen unormal utflod, ikke unormal blødning osv. Det har bare gått 9 mnd siden sist, og det er bare 3 mnd til neste planlagte sjekk. Ikke alltid lurt å ta ny celleprøve for tidlig. Da risikerer man bare at HPV ikke har fått tid til å forsvinne enda slik at man ender opp med å bli enda mer bekymret. Hva med å se an ting littegrann før man løper til legen? Anonymkode: 21376...ed4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #11 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Halve den voksne befolkningen har HPV- virus. Ikke bekymre deg så lenge det ikke er påvist celleforandringer. Anonymkode: f0298...59e Nei, halve befolkningen HAR ikke HPV virus, men rundt 70% blir smittet engang i løpet av sitt seksuelt aktive liv. Dette er da en forbigående infeksjon. Grunnen til at det som regel ikke gir celleforandringer er fordi kroppen kvitter seg med viruset relativt kjapt. Hvis man har hpv i over 12 mnd så kalles det en persisterende infeksjon, og man har høyere sjanse for celleforandringer. Det er da de som ikke klarer å kvitte seg med viruset som får problemer med celleforandringer. Anonymkode: 657c9...1df
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #12 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Enig i teorien, men vil du virkelig kalle dette symptomer som hun derfor må forte seg inn for å ta ny celleprøve før tiden? Hun har kjent på litt stikkende følelse i urinrøret i går. Altså én dag. Ingen unormal utflod, ikke unormal blødning osv. Det har bare gått 9 mnd siden sist, og det er bare 3 mnd til neste planlagte sjekk. Ikke alltid lurt å ta ny celleprøve for tidlig. Da risikerer man bare at HPV ikke har fått tid til å forsvinne enda slik at man ender opp med å bli enda mer bekymret. Hva med å se an ting littegrann før man løper til legen? Anonymkode: 21376...ed4 Ok, det var informativt.. det visste jeg ikke. Så celleprøve under selv kan skape trøbbel for at hpv ikke får ro til å forsvinne selv? Anonymkode: 0afed...625
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #13 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ok, det var informativt.. det visste jeg ikke. Så celleprøve under selv kan skape trøbbel for at hpv ikke får ro til å forsvinne selv? Anonymkode: 0afed...625 Er vel heller at det er ment å være 12 mnd intervall for en grunn. At kroppen skal få tid til å kvitte seg med viruset. Du skaper ikke trøbbel ved å ta celleprøve tidligere men større sjanse for fortsatt positiv test siden det har gått relativt kort tid. forøvrig er ikke stikkende følelse i urinrøret et symptom på livmorhalskreft. Urinrør og livmorhals er to vidt forskjellige ting, og ikke engang samme sted Anonymkode: 657c9...1df
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #14 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ok, det var informativt.. det visste jeg ikke. Så celleprøve under selv kan skape trøbbel for at hpv ikke får ro til å forsvinne selv? Anonymkode: 0afed...625 Nei, den skaper ingen trøbbel for HPV. Men som nevnt over bør man gi det nok tid før ny kontroll. Som oftest ordner kroppen opp selv. La oss si du tar en ny celleprøve i dag i stedet for om 3 mnd som planlagt. Da kan det være du fortsatt får positiv test i dag. Venter du, kan det være den har blitt negativ fordi kroppen endelig har klart å kvitte seg med viruset. Får du derimot en positiv test igjen, må du trolig til ny kolposkopi og biopsier som altså er unødvendig fordi viruset kanskje hadde vært borte om 3 mnd. Det skaper også mer bekymring for deg da. Anonymkode: 21376...ed4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #15 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nei, halve befolkningen HAR ikke HPV virus, men rundt 70% blir smittet engang i løpet av sitt seksuelt aktive liv. Dette er da en forbigående infeksjon. Grunnen til at det som regel ikke gir celleforandringer er fordi kroppen kvitter seg med viruset relativt kjapt. Hvis man har hpv i over 12 mnd så kalles det en persisterende infeksjon, og man har høyere sjanse for celleforandringer. Det er da de som ikke klarer å kvitte seg med viruset som får problemer med celleforandringer. Anonymkode: 657c9...1df Denne stemmer Anonymkode: 4efb1...b6c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2024 #16 Skrevet 28. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, den skaper ingen trøbbel for HPV. Men som nevnt over bør man gi det nok tid før ny kontroll. Som oftest ordner kroppen opp selv. La oss si du tar en ny celleprøve i dag i stedet for om 3 mnd som planlagt. Da kan det være du fortsatt får positiv test i dag. Venter du, kan det være den har blitt negativ fordi kroppen endelig har klart å kvitte seg med viruset. Får du derimot en positiv test igjen, må du trolig til ny kolposkopi og biopsier som altså er unødvendig fordi viruset kanskje hadde vært borte om 3 mnd. Det skaper også mer bekymring for deg da. Anonymkode: 21376...ed4 Ja det er sant. Har ikke tatt biopsi da det ikke har vært celleforandring. Anonymkode: 0afed...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå