Gå til innhold

Svigermor er snill men virker sjalu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har verdens beste mann, og han er super på alle måter. 
Han jobber borte i ukedagene og har langhelg hver helg hjemme. 
hans foreldre skal ha han til p hjelpe seg hele tiden. Det er alltid noe. 
Skjønner de vil tilbringe tid med han, men vi trenger også han hjemme. 
gjennom årevis har de brukt han til snekker, og alt mulig mann for å legge platting, bytte gulv og store prosjekter. 
De har aldri vært særlig ja mennekser til å være barnevakt da våre barn var små. 
mannen min har en bror som bor i samme gate som svigers. De har små barn og svigers passer de hele tiden. Overnattinger og henter i barnehagen osv.  men de bryr aldri broren med å hjelpe de. Han må jo trene, og ha fri og gjøre sitt.. mens vi som bor en time unna er det helt greit å spørre om tjenester hele tiden. 
Resultatet er at mannen min holdt på å møte veggen for noen år siden. 
broren hans skulle bygge hus, og mannen min har vel stått for 1/3 av byggingen..  de tar det som en selvfølge at han stiller opp og hjelper. 
Svigermor har et veldig sterkt og nært forhold til min mann. 
og det er nesten som hun virker sjalu på meg fordi han er min. 
hun besøker han når hun vet jeg ikke er hjemme, og er jeg hjemme er det kun han hun snakker med.. 

mannen min har begynt å si nei til de, fordi han må sette grenser, og det er hans valg. Det virker nesten som hun er sur på meg pga dette.. nå må de leie inn snekker osv.  når vi pusser opp, så sier hun til meg.. dere kan jo leie inn en snekker?? Hun er sjalu fordi mannen min gjør ting for meg og ikke henne.. men hun skjønner ikke at jeg er et oss. Det er jo vårt hus og vår familie. 
flere som opplever svigermødre som vil eie sønnene sine? 

Anonymkode: 8bb5f...987

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke din. 

Er du sjalu? Projiserer du ?

Skrevet

Mannen din gjør ikke ting for deg, han gjør ting for dere begge. Bra mannen din har lært seg å si ifra. Vi har også hatt samme problem med mannens mor, hun ringte han altfor ofte i arbeidstiden og skulle ha han til å gjøre det ene og det andre. Han satt foten ned og det har blitt mye bedre. Vi hjelper jo selvsagt til, men vi har jo begrensninger for hvor mye vi kan bidra. 

Mannens søster reagerte jo på at svigermor alltid kontaktet mannen og ikke henne. Det er noe som irriterer henne også 😂 Skal liksom alltid være sønnene de skal kontakte, selv om døtrene kanskje er mere handy 😆 

Kanskje mannen din kan enten snakke med broren om å steppe inn? Fortelle broren at det blir litt mye? Kanskje avtale en dugnad dere alle kan bidra til å hjelpe med alt det som hoper seg opp hos dine svigerforeldre. Da får dere jo et godt overblikk over hva som trengs å gjøres og hvor mye tid det tar. 

Anonymkode: 5f69b...05e

Skrevet

Bra han lærer seg å si nei. Vi er i samme situasjon her. Endten på hele historien her er at mannen min orker ikke å ha kontakt med sine foreldre . De bryr seg ingenting om våre barn kun om barna til den andre broren til min mann. Der kjøper de alt barna trenger og kjører de hit og dit. Er barnevakt rett som det er. Men de andre 4 barnebarna de er uintresang. Men mannen min er den første som får telefon når de trenger noe, å blir sure når han sier nei.

Anonymkode: 8dc9e...bb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mannen din gjør ikke ting for deg, han gjør ting for dere begge. Bra mannen din har lært seg å si ifra. Vi har også hatt samme problem med mannens mor, hun ringte han altfor ofte i arbeidstiden og skulle ha han til å gjøre det ene og det andre. Han satt foten ned og det har blitt mye bedre. Vi hjelper jo selvsagt til, men vi har jo begrensninger for hvor mye vi kan bidra. 

Mannens søster reagerte jo på at svigermor alltid kontaktet mannen og ikke henne. Det er noe som irriterer henne også 😂 Skal liksom alltid være sønnene de skal kontakte, selv om døtrene kanskje er mere handy 😆 

Kanskje mannen din kan enten snakke med broren om å steppe inn? Fortelle broren at det blir litt mye? Kanskje avtale en dugnad dere alle kan bidra til å hjelpe med alt det som hoper seg opp hos dine svigerforeldre. Da får dere jo et godt overblikk over hva som trengs å gjøres og hvor mye tid det tar. 

Anonymkode: 5f69b...05e

Så bra! 
svigermor vil ikke belaste broren, og de gangene vi spør om han kan hjelpe til så har han ikke tid, eller skal trene. 
Mye lettere å spør mannen min som er utdannet snekker, og kan gjøre ting kjapt og fint. 
mannen min sa også til sin bror at han kan vise han hvordan han kapper lister, så han kan fortsette på egenhånd.. broren mener det er lettere hvis mannen min bare lister alt. 
da slipper han. 
Han er lat når det kommer til hus prosjekter, og vil helst bruke tiden sin på  gøye ting. 
svigermor vil nok ha litt alenetid med mannen min, noe hun selvfølgelig skal få. Men istedefor å invitere han på en kaffe, er det alltid en hylle som skal henges opp, eller en benk som må bæres bort. 
det er småting hele tiden nå som de store tingene er unnagjort. 
selv om jeg har sagt at han er sliten og sliter med å si nei, så er det å snakke til døve ører. 
hun satt her og klaget over hvor dyrt det er å leie inn folk til å skifte vinduene på huset, mannen min er samvittighetsfull og hadde ikke jeg sittet der hadde han tatt det på seg. 
dette irriterer svigermor enormt. 
som at det er min feil at hun må bruke penger på snekker 

Skrevet

Hvorfor ser dere ikke at det kan være deres feil? Disse mødrene har kjent guttene sine fra de ble födt, akkurat som dere kjenner deres barn. Så finner de seg partnere og ting blir endret, og NOEN ganger til det verre. Så blir det anstrengte forhold, men de er like glad i sønnene sine. Det ER mulig de ikke liker dere ( selv om man bør oppføre seg likevel ), og de "mister" kanskje sönnen de hadde? 

Og vil likevel ha de nære? Dere har jo barn selv, så sett dere inn i situasjonen og tenk litt mer? Det er som regel en mindre mystisk situasjon enn dere tror..

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bra han lærer seg å si nei. Vi er i samme situasjon her. Endten på hele historien her er at mannen min orker ikke å ha kontakt med sine foreldre . De bryr seg ingenting om våre barn kun om barna til den andre broren til min mann. Der kjøper de alt barna trenger og kjører de hit og dit. Er barnevakt rett som det er. Men de andre 4 barnebarna de er uintresang. Men mannen min er den første som får telefon når de trenger noe, å blir sure når han sier nei.

Anonymkode: 8dc9e...bb5

Fy sørn. Da er han bra nok.. kun når de trenger hjelp til noe. 
våre barn har blitt passet kun når mannen min har spurt, når jeg har spurt er det alltid nei. Som en protest. 
nå er våre barn ungdommer..  de passer brorens barn hele tiden. 
Da kan de jammen spørre den andre broren om hjelp til gjengjeld 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ser dere ikke at det kan være deres feil? Disse mødrene har kjent guttene sine fra de ble födt, akkurat som dere kjenner deres barn. Så finner de seg partnere og ting blir endret, og NOEN ganger til det verre. Så blir det anstrengte forhold, men de er like glad i sønnene sine. Det ER mulig de ikke liker dere ( selv om man bør oppføre seg likevel ), og de "mister" kanskje sönnen de hadde? 

Og vil likevel ha de nære? Dere har jo barn selv, så sett dere inn i situasjonen og tenk litt mer? Det er som regel en mindre mystisk situasjon enn dere tror..

Hvorfor må du svare i alle tråder? Du kommer aldri med noe konstruktivt, men hakker og klager på alle. 

Anonymkode: 374d3...7b7

Skrevet

Hvordan er det min feil at min voksne mann innser at han bør prioritere seg selv, sin kone og sine barn og sitt eget hus? 
kanskje mødrene bør innse at sønnene har blitt voksen og har egen familie å ta seg av? 
det er ikke enten eller, men det er måte på hvor mye man skal kreve av voksne barn. 
Vi har selv 2 sønner som snart er myndig, og jeg vil aldri forlange at de setter meg og mine behov foran sine egne, og etterhvert egne barn og koner 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor må du svare i alle tråder? Du kommer aldri med noe konstruktivt, men hakker og klager på alle. 

Jeg ser saken fra en annen side. Tenk deg om det var DIN sönn da? Vi må jo bruke den empatien vi tross alt er utstyrt med ( og jeg lever i håp om at de fleste har det )

Skrevet

Jeg ser saken fra en annen side. Tenk deg om det var DIN sönn da? Vi må jo bruke den empatien vi tross alt er utstyrt med ( og jeg lever i håp om at de fleste har det )

Du ser av prinsipp alle saker fra en annen side kun for å lage støy. 

Skrevet
ReneRene skrev (15 minutter siden):

Så mannen min skal bli utbrent og få lite tid til eget his og egen familie fordi hans mor vil ha all tiden hans? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Så mannen min skal bli utbrent og få lite tid til eget his og egen familie fordi hans mor vil ha all tiden hans? 

Nei. Det er ikke det jeg sier. Bare sånn relatert : Når hadde du og svigermoren din en hyggelig dag eller kveld sammen sist?

Skrevet
ReneRene skrev (9 minutter siden):

Nei. Det er ikke det jeg sier. Bare sånn relatert : Når hadde du og svigermoren din en hyggelig dag eller kveld sammen sist?

Jeg har et helt ok forhold til svigermor, hin er en hyggelig dame. Men vi er ikke venninner og jeg har på de 30 årene jeg har vært gift med sønnen hennes aldri hatt en enste dag eller kveld sammen bare oss to. Det hører nok til sjeldenheten at man har så godt forhold til svigers. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har et helt ok forhold til svigermor, hin er en hyggelig dame. Men vi er ikke venninner og jeg har på de 30 årene jeg har vært gift med sønnen hennes aldri hatt en enste dag eller kveld sammen bare oss to. Det hører nok til sjeldenheten at man har så godt forhold til svigers. 

Gjør det? Hmm. Jeg hadde både reiser og sjukt koselige kvelder med de to svigermødrene mine. Jeg sier ikke at det ikke kostet noe, men jeg har jo barn selv. Jeg må ha et godt forhold til deres kjärester. De blir jo voksne, og det skal de bli. Men et godt forhold vil jeg jo ha..

Kan du ikke invitere svigermoren din på en tur eller noe? 

Skrevet
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Gjør det? Hmm. Jeg hadde både reiser og sjukt koselige kvelder med de to svigermødrene mine. Jeg sier ikke at det ikke kostet noe, men jeg har jo barn selv. Jeg må ha et godt forhold til deres kjärester. De blir jo voksne, og det skal de bli. Men et godt forhold vil jeg jo ha..

Kan du ikke invitere svigermoren din på en tur eller noe? 

Om du klarte å lese det jeg skrev så har jeg kjent henne i over 30 år. Nå er barna store og vi har alle et supert forhold til svigermor/farmor - helt uten en-til-en sammenkomster. 

Skrevet

Jeg tenker også en gang i blant er ok da familier hjelper hverandre, MEN at det skjer ofte og at det er små ting så kan det fort bli for mye, at de blir avhenging av sønnene sine på ver minste ting skal skje.. her og har det hendt noen ganger at svigermor isteden for å invitere han rett ut om middag eller cafe så er det snakk om hjelp til å bære bord, hjelp til å klippe hekken, hjelp til vifta, hjelp til bygging om bord fordi hun vil ha han bort på besøk. Fordi hun begynner å bli gammel, tenker om man trenger så mye hjelp til alt mulig så burde man heller bo i gamlehjem. Fordi sønnene har sin familie (kone, barn) og ta seg av, så de får nok med sine. Og nei jeg mener ikke at man aldri skal bidra men når det blir ver bidige gang så blir det slitsomt

Anonymkode: c7714...172

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Om du klarte å lese det jeg skrev så har jeg kjent henne i over 30 år. Nå er barna store og vi har alle et supert forhold til svigermor/farmor - helt uten en-til-en sammenkomster. 

Nei. Du ser på folk som er uenige med deg som noen som "lager støy"  Les gjennom kommentarene dine i tråden. Så supert og supert forhold fru Blom. Det er vel heller et forhold som passer deg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker også en gang i blant er ok da familier hjelper hverandre, MEN at det skjer ofte og at det er små ting så kan det fort bli for mye, at de blir avhenging av sønnene sine på ver minste ting skal skje.. her og har det hendt noen ganger at svigermor isteden for å invitere han rett ut om middag eller cafe så er det snakk om hjelp til å bære bord, hjelp til å klippe hekken, hjelp til vifta, hjelp til bygging om bord fordi hun vil ha han bort på besøk. Fordi hun begynner å bli gammel, tenker om man trenger så mye hjelp til alt mulig så burde man heller bo i gamlehjem. Fordi sønnene har sin familie (kone, barn) og ta seg av, så de får nok med sine. Og nei jeg mener ikke at man aldri skal bidra men når det blir ver bidige gang så blir det slitsomt

Enig med deg. 
Hun vil nok bare ha han på besøk og prate med han. Hun er opptatt av hus og hage og har hele tiden prosjekter. Men også begrenset med midler.. hun har råd til tingene, men ikke til snekker. Hun betaler han av og til, men penger betyr ingenting når mannen er utslitt. 

Skrevet

Nei. Du ser på folk som er uenige med deg som noen som "lager støy"  Les gjennom kommentarene dine i tråden. Så supert og supert forhold fru Blom. Det er vel heller et forhold som passer deg...

Jeg har er godt forhold til svigermoren min, men siden hun ikke snakker flytende norsk, så er det ikke dype samtaler jeg kan ha med henne. Det blir enkle samtaler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har er godt forhold til svigermoren min, men siden hun ikke snakker flytende norsk, så er det ikke dype samtaler jeg kan ha med henne. Det blir enkle samtaler. 

Nei? Jeg kunne langt fra snakke flytende nirsk da jeg giftet meg med en nordmann. Men akkurat svigermor var den som lärte meg mest.

Jaja. Vi opplever ulike relasjoner. Sikkert litt avhengige av hvem vi og " de andre" er...

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Nei. Ikke folk. Bare du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nei. Ikke folk. Bare du. 

Du kan gå på kvinneguiden hvis du vil være vriompeisen, der treffer du likesinnede 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enig med deg. 
Hun vil nok bare ha han på besøk og prate med han. Hun er opptatt av hus og hage og har hele tiden prosjekter. Men også begrenset med midler.. hun har råd til tingene, men ikke til snekker. Hun betaler han av og til, men penger betyr ingenting når mannen er utslitt. 

Jeg tror ofte det handler om at de ikke vil gjøre morra si sint. Og ja fleste ganger så hater svigermødre oss av ingen grunn. Så om hun blir sur/sjalu på deg så er det mest fordi hun ikke er hans første priotering lenger og det vet hun godt.  Men det må hun bare få i seg. Fleste av dem forventer at sønnen deres skal priotere dem først hele tiden og blir fort sjalu og motbydelige mot sønnene deres partner så fort de føler seg ned priotert. Min favoritt narsistisk svigermors linje

»jeg har vert moren din i 28 år! Hun har bare vert kjæresten din i 3 år..» 🤣 sier mye om slike svigermødre

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ofte det handler om at de ikke vil gjøre morra si sint. Og ja fleste ganger så hater svigermødre oss av ingen grunn. Så om hun blir sur/sjalu på deg så er det mest fordi hun ikke er hans første priotering lenger og det vet hun godt.  Men det må hun bare få i seg. Fleste av dem forventer at sønnen deres skal priotere dem først hele tiden og blir fort sjalu og motbydelige mot sønnene deres partner så fort de føler seg ned priotert. Min favoritt narsistisk svigermors linje

»jeg har vert moren din i 28 år! Hun har bare vert kjæresten din i 3 år..» 🤣 sier mye om slike svigermødre

Herregud.. slik er ikke min svigermor. Hun sier aldri noe til meg, men jeg kan skjønne at hun vil ha tid med grom gutten sin. Hun er pensjonist, og mannen dilter etter henne overalt. Hun har lite nettverk, da hun trives i eget selskap. Hun er veldig flink sosialt. 
så jeg skjønner henne også. 
mannen min tar henne av og til med på by tur bare de to. Da får de masse tid. 
Jeg pleier å besøke henne når mannen er på jobb, ta en kopp kaffe og skravle litt. 
men hun er mye mer avslappet med mannen min, da hun kan uttrykke seg bedre på sitt språk. 
hun er tysk, og når jeg snakker dialekt blir det ofte at hun ikke får med seg alt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...