Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #1 Del Skrevet 27. juni 2024 Jeg ønsker å gå ned i vekt og trenger noen tips. Jeg må ned ca 6 kg for å komme innenfor normalvektig BMI, men er nok 15 kg unna idealvekt. Uheldigvis legger jeg bare på meg på magen og ansiktet (ser ut som en snømann med kvister til armer og bein). Jeg har lav forbrenning og går omtrent opp i vekt bare jeg ser en kalori. Nå har jeg en periode der jeg ikke får trent og vært noe særlig i bevegelse. Jeg må dermed gå ned i vekt ved å spise mindre. Jeg har en stillesittende jobb så jeg bruker nok lite kalorier på en dag og nå får jeg også stillesittende perioder resten av dagen også. Jeg har en krevende jobb som krever mye tankekapasitet og høy evne til logisk tenkning og høy kognitiv kapasitet. Jeg er derfor mentalt sliten etter jobb, men uheldigvis så forbrenner det lite. Problemet nå er at for å gå ned i vekt så må jeg spise så lite at jeg sliter med energien på jobb. Blir jeg sliten og trøtt blir det vanskeligere å løse de veldig komplekse oppgavene. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt og samtidig være like produktiv som vanlig på jobb? Anonymkode: 8dd62...716 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #2 Del Skrevet 27. juni 2024 Altså….først må du gjøre noe med innstillingen din. Finnes ikke en snarvei til slankere kropp! Anonymkode: 3d058...7b1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Del Skrevet 27. juni 2024 Du må jobbe med metabolisme, blodsukker og forbrenning Les litt om prediabetes, altså å være insulinresistent, og følg rådene deres for kosthold. Jeg har gått ned snart 15 kg, uten å trene. Skal ned 10 kg til. To veldig viktige punkt er måltidsrytme. Man kan ikke forbrenne fett når blodsukkeret er høyt, og det er høyest 2 timer etter man har spist. Dvs at det må gå minst 4 timer mellom hvert måltid så blodsukkeret rekker komme ned igjen før du fyller på. Ikke spis karbohydrater alene. Spis de sammen med proteiner og fiber, helst til slutt i måltidet. Anonymkode: 7b539...69d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #4 Del Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Altså….først må du gjøre noe med innstillingen din. Finnes ikke en snarvei til slankere kropp! Anonymkode: 3d058...7b1 Jeg tror kanskje du misforstod meg litt. Jeg er ikke ute etter en snarvei. Det å gå ned 15 kg er langsiktig mål som involverer å gå ned mer i fett ettersom jeg kommer til å trene mer og dermed også bygge vekt i økt muskelmasse. Nå kommer det en periode der jeg får gjort lite med økt aktivitet. Jeg ønsker likevel å gå ned i vekt, og i alle fall ikke opp. Jeg må da redusere inntak, men på en slik måte at jeg kan opprettholde energien som må til for å være like produktiv på jobb. Anonymkode: 8dd62...716 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #5 Del Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du må jobbe med metabolisme, blodsukker og forbrenning Les litt om prediabetes, altså å være insulinresistent, og følg rådene deres for kosthold. Jeg har gått ned snart 15 kg, uten å trene. Skal ned 10 kg til. To veldig viktige punkt er måltidsrytme. Man kan ikke forbrenne fett når blodsukkeret er høyt, og det er høyest 2 timer etter man har spist. Dvs at det må gå minst 4 timer mellom hvert måltid så blodsukkeret rekker komme ned igjen før du fyller på. Ikke spis karbohydrater alene. Spis de sammen med proteiner og fiber, helst til slutt i måltidet. Anonymkode: 7b539...69d Jeg har ikke prediabetes og har fint blodsukker. Jeg har derfor ikke tenkt på å lese meg opp på det. Takk for tips. Skal sjekke det ut. Jeg har lang tid mellom måltid så har dessverre ikke noe å gå på der. Kan nok redusere litt på karbohydrater og bli flinkere jevnt over til å spise salat. Er flink når det er lett tilgjengelig, men bør planlegge bedre andre dager og ta med salat selv når det ellers bare er brødmat tilgjengelig. Anonymkode: 8dd62...716 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #6 Del Skrevet 27. juni 2024 Fyll opp med lavkalorimat, supper er veldig praktisk. Ha det på mattermos og ta det med på jobb. Anonymkode: 1dae5...c05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #7 Del Skrevet 27. juni 2024 Det som har hjulpet meg aller mest i forhold til vektnedgang er å telle kalorier nøye. Jeg måler altså all mat i gram og også ting som f.eks olje og smør jeg steker med. Absolutt all mat skal telles med. Jeg bruker appen Lifesum og synes den fungerer greit. Om du tenker det ikke er noe for deg å telle kalorier, at det er for mye jobb o.l anbefaler jeg deg å i alle fall telle kalorier i 3 ukers tid for å faktisk få en reell oversikt over hvor mye mat/kalorier du får i deg i løpet av en normal dag. Jeg fikk i alle fall meg en oppvekker ift mange ting som jeg spiste, en spiseskje olje f.eks inneholder 120 kalorier. Jeg vil også legge til at dersom du begynner å telle kalorier og etter hvert opplever at du blir for opphengt i kalorier f.eks så er det best å slutte for det kan være lett for enkelte mennesker å få ett negativt forhold til mat dessverre. Anonymkode: 52fe5...126 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #8 Del Skrevet 27. juni 2024 Spis MYE mindre! Kutt ned på både antall måltider og porsjonsstørrelse. Spis kun 2-3 måltider i løpet av f eks 8 timer, ellers lar du være å spise. Drikk kun kaffe, te, vann eller saft uten kcal. Trening har absolutt ingenting med vektnedgang å gjøre, så det trenger du ikke å fokusere på. Og dette gamle tøvet om at vektnedgang må ta lang tid, er bare tull! Nyere forskning viser at det er like bra å gå ned kjapt som over lang tid. Anonymkode: 128fc...c27 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #9 Del Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg har ikke prediabetes og har fint blodsukker. Jeg har derfor ikke tenkt på å lese meg opp på det. Takk for tips. Skal sjekke det ut. Jeg har lang tid mellom måltid så har dessverre ikke noe å gå på der. Kan nok redusere litt på karbohydrater og bli flinkere jevnt over til å spise salat. Er flink når det er lett tilgjengelig, men bør planlegge bedre andre dager og ta med salat selv når det ellers bare er brødmat tilgjengelig. Anonymkode: 8dd62...716 Du trenger ikke ha problemer med blodsukkeret, men det er et faktum at kroppen bare forbrenner fett når blodsukkeret er lavt. Den helt naturlige prosessen i kroppen er at etter et måltid økes blodsukkeret og er høyest ca en time etter måltid før det går nedover "Lærdommen" om å spise mellommåltider for å holde blodsukkeret "stabilt" kommer fra produsentene av mellommåltidsbarer o.l, det er bare vas. For å unngå høye topper på blodsukkeret under vektnedgang bør man ikke spise karbohydrater alene, begynne måltidene med fiber og proteiner og la det gå minst 4 timer mellom måltidene. "No snacking" er en greie i slanking i resten av verden, men igjen er Norge litt sen i vendingen. Her anbefales fremdeles 4 måltider og 2 mellommåltider 🙈 Du trenger ikke leve på salat. Men spis mat som holder deg mett lenge på få kalorier. F.eks skyr med havregryn, epleterninger og en skje chiafrø over. Anonymkode: 7b539...69d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2024 #10 Del Skrevet 27. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du trenger ikke ha problemer med blodsukkeret, men det er et faktum at kroppen bare forbrenner fett når blodsukkeret er lavt. Den helt naturlige prosessen i kroppen er at etter et måltid økes blodsukkeret og er høyest ca en time etter måltid før det går nedover "Lærdommen" om å spise mellommåltider for å holde blodsukkeret "stabilt" kommer fra produsentene av mellommåltidsbarer o.l, det er bare vas. For å unngå høye topper på blodsukkeret under vektnedgang bør man ikke spise karbohydrater alene, begynne måltidene med fiber og proteiner og la det gå minst 4 timer mellom måltidene. "No snacking" er en greie i slanking i resten av verden, men igjen er Norge litt sen i vendingen. Her anbefales fremdeles 4 måltider og 2 mellommåltider 🙈 Du trenger ikke leve på salat. Men spis mat som holder deg mett lenge på få kalorier. F.eks skyr med havregryn, epleterninger og en skje chiafrø over. Anonymkode: 7b539...69d Det med å spise mellommåltider og spise jevnt lærte jeg på et opplegg for folk med fedme. Jeg har aldri tenkt så mye på mat som da, opplegget føltes udatert ut. Anonymkode: 1dae5...c05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448415-tips-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-150112712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå