Gå til innhold

Ærlighet, varer den virkelig lengst?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri kunnet lyve. Til barna kan jeg ta en hvit løgn, men ikke noe til andre folk. Jeg er så ærlig at mannen min må si ifra til meg noen ganger.Jeg er ikke ærlig på den måten at jeg sier noe stygt til folk, men jeg svarer aaaalltid ærlig om noen spør meg. Jeg hadde vært en drøm å hatt i avhør😂

Litt plagsomt også…noen ganger føler jeg det gir mer trøbbel enn ro.

Varer ærlighet lengst dere?

Anonymkode: 3d19f...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det greit å ha litt filter og la ting svinge innom hjernen før en snakker da, men personlig syns jeg direkte og også småfrekke folk har en viss underholdningsverdi. 

Alt til sin tid, men normalt liker faktisk ikke mennesker å lyve. Det er svært få som sitter fks i avhør og lyver, og de som har hang til det har en forstyrrelse av noen sort. Spør du noen direkte om noe, så svarer de fleste ærlige, og til og med på forum gjør de fleste det, selv om ingen kan sjekke om det man sier er sant. Så folk er nok ikke særlig løgnaktige av natur, og det man lyver om er mer bagateller for å ikke såre osv. 

Jeg får inntrykk av at du er mer spontan og impulsiv, så skaper det trøbbel kan du jo tenke i et par sekunder før du ytrer deg? 

Og ja, ærlighet varer som regel lengst siden sannheten har en tendens til å komme fram, men det er ikke alt man bør være ærlige på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlighet varer ikke alltid lengst. Der ærlighet, eller det som er din subjektive mening om noe, kommer på tvers av det som er god folkeskikk, vennlighet og det å få andre til å føle seg vel i ditt selskap, så varer ærlighet ofte ganske kort.

Et eksempel: Du møter ei venninne i det dere skal inn i selskapslokalet i et bryllup. Hun kommer bort til deg og sier: "Fader, altså. Glidelåsen på kjolen jeg skulle ha på meg gikk i stykker, så jeg måtte låne denne av søstra mi. Er den for utringa, synes du?"  Din ærlige mening er at ja, den er for utringa. Sier du det til henne da, så vil hun føle på det hele kvelden, kanskje ender hun med å føle seg så ubekvem at hun ikke vil hygge seg, blir beklemt, ikke vil danse og går tidlig hjem. Svarer du heller at du synes kjolen kler henne godt og at den utringinga ikke er noe å tenke på, så får hun antagelig en triveligere kveld. Ærlig? Kanskje ikke. Men det er ikke noe hun kan gjøre med den kjolen der og da og da er det snillere å heller lyve litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (7 minutter siden):

Nei, ærlighet varer ikke alltid lengst. Der ærlighet, eller det som er din subjektive mening om noe, kommer på tvers av det som er god folkeskikk, vennlighet og det å få andre til å føle seg vel i ditt selskap, så varer ærlighet ofte ganske kort.

Et eksempel: Du møter ei venninne i det dere skal inn i selskapslokalet i et bryllup. Hun kommer bort til deg og sier: "Fader, altså. Glidelåsen på kjolen jeg skulle ha på meg gikk i stykker, så jeg måtte låne denne av søstra mi. Er den for utringa, synes du?"  Din ærlige mening er at ja, den er for utringa. Sier du det til henne da, så vil hun føle på det hele kvelden, kanskje ender hun med å føle seg så ubekvem at hun ikke vil hygge seg, blir beklemt, ikke vil danse og går tidlig hjem. Svarer du heller at du synes kjolen kler henne godt og at den utringinga ikke er noe å tenke på, så får hun antagelig en triveligere kveld. Ærlig? Kanskje ikke. Men det er ikke noe hun kan gjøre med den kjolen der og da og da er det snillere å heller lyve litt. 

Dette.

Har man sosiale antenner går det fint an  snakke rundt et spørsmål uten  verken lyve eller være brutalt ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, bare spør voldtektsofre.

Anonymkode: 097ca...b0c

Nå er det ikke sånn at de nødvendigvis ikke blir trodd, men det må også være bevis. Ofre kan også få erstatning selv om gjerningsmann/ kvinne ikke blir idømt fengselsstraff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ærlighet går helt på tvers av hensyn til andre, så varer det absolutt ikke lengst, nei. Det er endel som bruker det at de "bare er så ærlige" av seg som unnskyldning for å såre andre uten kvaler eller som fripass til å skaffe seg sosiale antenner. Det er utrolig usjarmerende. 

Men å ikke få til å lyve rett ut om alvorlige ting, det er jo noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer ærlig enn folk flest, kunne aldri løyet om noe viktig, eller gjort uærlige ting som å smugle den ekstra flaska med vin eller hva det måtte være 

Men jeg har ingen problemer med hvite løgner. Jeg kan finne noe positivt om det meste og trenger ikke si at en kollega er stygg på håret eller at en venninnes nye bukse er ukledelig.

Anonymkode: a40ff...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillaGorilla♥♥ skrev (12 minutter siden):

Når ærlighet går helt på tvers av hensyn til andre, så varer det absolutt ikke lengst, nei. Det er endel som bruker det at de "bare er så ærlige" av seg som unnskyldning for å såre andre uten kvaler eller som fripass til å skaffe seg sosiale antenner. Det er utrolig usjarmerende. 

Men å ikke få til å lyve rett ut om alvorlige ting, det er jo noe helt annet. 

Hvis man er "ærlig" for å såre andre, så er man jo passiv aggresiv. Ser ikke helt at det har med ærlighet å gjøre som vi vanligvis forbinder med uttrykket, for det er jo faktisk en god ting å være det med mindre man altså er manipulerende og mer aggresiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er som deg, det har i grunn gitt han en del trøbbel i arbeidslivet. 
 

I noen tilfeller tenker jeg det er best i ikke si noe, at det heller ikke er uærlig å unnlate å svare 😅 

Anonymkode: 16320...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite løgner finnes av en grunn - at det er en god ting å ha.  Jeg hadde en venninne en gang som alltid "Jeg bare sier det jeg mener, jeg kan jo ikke lyve"...  Joda, det kan man. Noen ganger er en løgn helt ok, andre ganger er det veldig greit å ikke si alt man mener. 

Anonymkode: a0043...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt her.
 

Om en venninne av meg egentlig ikke likte meg ville jeg heller at hun skulle sagt det enn å gå å si stygge ting om meg til andre. Eller om en jeg var sammen med var utro og alle visste uten meg. 
 

Men som en hadde eksempel om en som gikk i en kjolen man ikke kunne gjøre noe med eller om en jeg ikke likte håret til ville jeg ikke sagt. 
 
Ærlighet kan være veldig vondt. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er veldig delt her.
 

Om en venninne av meg egentlig ikke likte meg ville jeg heller at hun skulle sagt det enn å gå å si stygge ting om meg til andre. Eller om en jeg var sammen med var utro og alle visste uten meg. 
 

Men som en hadde eksempel om en som gikk i en kjolen man ikke kunne gjøre noe med eller om en jeg ikke likte håret til ville jeg ikke sagt. 
 
Ærlighet kan være veldig vondt. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Nå syns jeg det blir litt mye miks her. Av hva som er ærlighet kontra hensynsløshet. For sist nevnte går på et ønske om å såre eller stöte, og hva har det med ærlighet å gjøre egentlig? 

Det med utroskap kan være mer aktuelt. Budbringeren blir ofte skutt, så her er jeg mer ambilavent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlighet er relativt. Jeg er stort sett ærlig, men alle lyver både bevisst og ubevisst. Dette for å Skåne andres følelser. 
Som når en butikk ansatt spør om det går fint om du får varen din noen dager etter avtalt tid, så vet man at det ikke er den ansattes feil at varen ikke har kommet. Da sier man som regel at det går fint. 
selv om man både er irritert og vil ha varen helst i går. 
Jeg har ei venninne jeg ikke kan si alt til, fordi: hvis noen spør henne om andre så sier hun det bare rett ut, fordi hun klarer ikke lyve. Hun skiller ikke på å holde på en hemmelighet og det å lyve. 
det går fint an å si det vet jeg ikke, eller det vil jeg ikke snakke om. 

Anonymkode: 6031c...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Nå syns jeg det blir litt mye miks her. Av hva som er ærlighet kontra hensynsløshet. For sist nevnte går på et ønske om å såre eller stöte, og hva har det med ærlighet å gjøre egentlig? 

Det med utroskap kan være mer aktuelt. Budbringeren blir ofte skutt, så her er jeg mer ambilavent.

Tenker du da på det med håret og kjolen? Da ville jeg unngått å si noe som er sårende å høre som vedkommende ikke kan gjøre noe med. 
 

Noen ville kanskje ikke visst om utroskapen, men jeg ville ihvertfall visst det og ang venninnen ville jeg visst. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tenker du da på det med håret og kjolen? Da ville jeg unngått å si noe som er sårende å høre som vedkommende ikke kan gjøre noe med. 
 

Noen ville kanskje ikke visst om utroskapen, men jeg ville ihvertfall visst det og ang venninnen ville jeg visst. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Nei, men jeg tenker at sånn normalt vil vi jo ikke såre eller støte noen. Men unntak av at det trengs IBLANT for å provosere fram reaksjoner, MEN da handler det ikke, eller SKAL ikke handle om enkeltpersoner. Mer grupper og tendenser- kunstneres privilegium som regel..

Jeg tror faktisk folk flest er mer vennlig innstilt enn man kan få oplevelsen av, og når folk BLIR mer trakkaserende og misforstått ærlige, så handler det om at en har truffet et ømt punkt. De vil hevne seg...og påføre andre de følelsene de fikk selv da de ble krenket.

Vanligvis sårer vi jo ikke folk ? Da handler det noe annet enn ærlighet?

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Din subjektive ærligheten tjener egentlig kun din ego .. Jeg er som deg direkte og ærlig stort sett hele tiden, men det skaper ikke god stemning  🤨 dessverre.
Jeg gikk også i den «åpenhet» fella med å være åpen om mine planer, følelser, problemer og dilemmaer. Jeg deler ikke en shit lenger - det kommer bare dritt ut av den berømte «åpenheten» 👎 

Anonymkode: 597c5...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei. Din subjektive ærligheten tjener egentlig kun din ego .. Jeg er som deg direkte og ærlig stort sett hele tiden, men det skaper ikke god stemning  🤨 dessverre.
Jeg gikk også i den «åpenhet» fella med å være åpen om mine planer, følelser, problemer og dilemmaer. Jeg deler ikke en shit lenger - det kommer bare dritt ut av den berømte «åpenheten» 👎 

Anonymkode: 597c5...aea

Hva er subjektiv ærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Hva er subjektiv ærlighet?

Det du tror er vesentlig informasjon å dele med andre, og at din versjon av den informasjonen er den eneste riktige. 

Anonymkode: 597c5...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nei. Din subjektive ærligheten tjener egentlig kun din ego .. Jeg er som deg direkte og ærlig stort sett hele tiden, men det skaper ikke god stemning  🤨 dessverre.
Jeg gikk også i den «åpenhet» fella med å være åpen om mine planer, følelser, problemer og dilemmaer. Jeg deler ikke en shit lenger - det kommer bare dritt ut av den berømte «åpenheten» 👎 

Anonymkode: 597c5...aea

Jeg tenker som deg at å være ærlig og åpen med mennesker ikke er lurt. De bruker det mot deg om de kan. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tenker som deg at å være ærlig og åpen med mennesker ikke er lurt. De bruker det mot deg om de kan. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Misantropi er en gjenganger på forumet her.

Det hadde vært interessant å finne årsaken. 

"Vi forventer det verste og blir bøller" 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nei, men jeg tenker at sånn normalt vil vi jo ikke såre eller støte noen. Men unntak av at det trengs IBLANT for å provosere fram reaksjoner, MEN da handler det ikke, eller SKAL ikke handle om enkeltpersoner. Mer grupper og tendenser- kunstneres privilegium som regel..

Jeg tror faktisk folk flest er mer vennlig innstilt enn man kan få oplevelsen av, og når folk BLIR mer trakkaserende og misforstått ærlige, så handler det om at en har truffet et ømt punkt. De vil hevne seg...og påføre andre de følelsene de fikk selv da de ble krenket.

Vanligvis sårer vi jo ikke folk ? Da handler det noe annet enn ærlighet?

Tror du det? Får litt inntrykk at det går litt i hva som gagner en selv og det avgjør hvor ærlig man er. Trist. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tror du det? Får litt inntrykk at det går litt i hva som gagner en selv og det avgjør hvor ærlig man er. Trist. 

Anonymkode: f9a22...8e9

Ja, det tror jeg. Nei, det handler jo om å mistro?  Gjør det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett åpen og ærlig. Jeg velger å dele mine frykter og mindre gode egenskaper, fordi da har jeg ingenting å skjule.

Når det gjelder andre, sier jeg sjelden noe jeg ikke mener, men jeg sier heller ikke alt jeg tenker eller mener. 

Det å «åpne andres øyne» for mine meninger ser jeg ikke på som nødvendig. Mine meninger er ikke nødvendigvis relevante, og trenger da ikke å deles..

Anonymkode: a1c5f...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er stort sett åpen og ærlig. Jeg velger å dele mine frykter og mindre gode egenskaper, fordi da har jeg ingenting å skjule.

Når det gjelder andre, sier jeg sjelden noe jeg ikke mener, men jeg sier heller ikke alt jeg tenker eller mener. 

Det å «åpne andres øyne» for mine meninger ser jeg ikke på som nødvendig. Mine meninger er ikke nødvendigvis relevante, og trenger da ikke å deles..

Anonymkode: a1c5f...f87

Det syns jeg er feil. Hvorfor betyr ikke dine meninger noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...