Gå til innhold

Jeg har tørna

Anbefalte innlegg

Jeg er så nevrotisk at jeg føler jeg mister meg selv!

Har hatt en streng oppvekst som har gitt meg psykiske vansker i voksen alder.Visste ikke det var mulig, men jeg har ikke noen annen forklaring.
Var et engstelig barn også.Turte ikke gjøre noe galt/gjøre det dårlig på skolen osv.

Resultatet i dag er tvangstanker m.m.

Nå har det gått så langt at mannen min mener jeg burde få hjelp.Jeg er enig, men er så redd😭

Jeg er typen som må filme for å vite at jeg låste døra/tok ut strykjernet osv.
Er jeg usikker om noe er min feil så tar jeg skylda!(selv om jeg er 98% sikker på at det ikke var det).Føler meg så skadet.Det går så ut over livskvaliteten min. Føler ikke jeg lever mer. Jeg unngår situasjoner hvor noe kan hende, jeg er så stressa når minstemann(som er snill som dagen er lang)er med på eks.butikker i tillfelle han rører noe han ikke skal, helt uskyldig.Eks.skrur på knapp på fryseren osv…

Beklager, jeg er så teit😭😭😭😭

Noen som har det likt?

Anonymkode: 062e2...bd7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448389-jeg-har-t%C3%B8rna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ganske hardt angrepet av tvang, så det skal jeg ikke bagatellisere! Men du har skrevet her inne om dette før?  Du er nødt for å be om hjelp, og som jeg skrev sist så er ikke tvangstanker, og handlinger noe som er uvanlig i det hele tatt! Jeg tror det faktisk er noe av det vanligste, MEN ikke i så stor grad som deg. Det forringer livskvaliteten din mye, og de rundt deg sliter nok med konsekvenser også. Og jeg er mer der at selv om en sliter med div, så skal man ta de hensyn man kan. Man er hverken dum eller handlingslammet selv om man har utfordringer, og selv om det opplagt er verst for deg selv ( ingen tvil om det ) så påvirkes også omgivelsene. Sønnen din kan faktisk adoptere din væremåte og selv bli engstelig, så nå MÅ du søke hjelp! Det er IKKE NOE å være redd for, og det er endatil godt håp om å bli både mye bedre OG frisk 🙂

Takk dere💖💖

Jeg innser at jeg trenger hjelp.Er bare så vanskelig å få det til.Redd de skal tro at jeg er helt gal.
Jeg er begynt å tvile på ting jeg gjør også.Eks.»kasta jeg papiret eller la jeg det på ovnen»Da er faren at det kan ta fyr…så da må jeg sjekke. Klarer ikke huske/lager meg andre «historier» som jeg selv ikke klarer å skille fra virkeligheta..

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dette må du få hjelp for. Du har tydelig angst! Det finnes effektiv medisin for dette, samt behandling. Det er veldig trolig at du har fått dette grunnet oppveksten. 

Anonymkode: c9a90...794

Dette er ikke angst. Slutt å kalle "alt" angst!

Dette er ufattelig trasige tvangstanker, og i høyeste grad et problem HI må søke profesjonell hjelp for. HI, du må skaffe deg hjelp, og uten at jeg vet, så tror jeg du må starte hos fastlegen. Helst i forrige uke, men i alle fall i morgen. Dette forringer livskvaliteten din kraftig, og går dessverre også utover familien din. 

Anonymkode: 627ca...8e8

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke angst. Slutt å kalle "alt" angst!

Dette er ufattelig trasige tvangstanker, og i høyeste grad et problem HI må søke profesjonell hjelp for. HI, du må skaffe deg hjelp, og uten at jeg vet, så tror jeg du må starte hos fastlegen. Helst i forrige uke, men i alle fall i morgen. Dette forringer livskvaliteten din kraftig, og går dessverre også utover familien din. 

Visst er det en form for angst. Jeg har hatt det akkurat likt, og det var angst gitt. Angst som får utløp i tvangstanker. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Visst er det en form for angst. Jeg har hatt det akkurat likt, og det var angst gitt. Angst som får utløp i tvangstanker. 

Les mer her feks:

https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/tvangslidelse/

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Takk dere💖💖

Jeg innser at jeg trenger hjelp.Er bare så vanskelig å få det til.Redd de skal tro at jeg er helt gal.
Jeg er begynt å tvile på ting jeg gjør også.Eks.»kasta jeg papiret eller la jeg det på ovnen»Da er faren at det kan ta fyr…så da må jeg sjekke. Klarer ikke huske/lager meg andre «historier» som jeg selv ikke klarer å skille fra virkeligheta..

Det ser jo ikke akkurat ut som om du blir bedre, så få hjelp nå. For deg virker det som galskap- for en psykolog ikke!  Ene eksen min hadde tvangstanker, og det tol en time för vi kom oss avgårde fordi han måtte sjekke ALT. Og ikke sjelden måtte vi snu fordi han var sikker på at han ikke låste døra. Jeg var tålmodig med ham altså, for han slet skikkelig. Og en meget oppvakt fyr ellers. Han er veldig mye bedre nå, for selv han forsto at det gikk for langt 🙂 Han hadde en ekstremt kontrollerende og  nervös mor siden han var utsatt for alvorlige uhell og ulykker som barn. Han ble jo smittet av henne. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Det ser jo ikke akkurat ut som om du blir bedre, så få hjelp nå. For deg virker det som galskap- for en psykolog ikke!  Ene eksen min hadde tvangstanker, og det tol en time för vi kom oss avgårde fordi han måtte sjekke ALT. Og ikke sjelden måtte vi snu fordi han var sikker på at han ikke låste døra. Jeg var tålmodig med ham altså, for han slet skikkelig. Og en meget oppvakt fyr ellers. Han er veldig mye bedre nå, for selv han forsto at det gikk for langt 🙂 Han hadde en ekstremt kontrollerende og  nervös mor siden han var utsatt for alvorlige uhell og ulykker som barn. Han ble jo smittet av henne. 

Jaggu hadde du en preferanse på dette også.*klaskepanne* 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kjære deg. Dette kan du få hjelp til og det er ikke din skyld at du strever. Helt riktig å søke profesjonell hjelp, det er derfor de er der ❤️

Anonymkode: 0b919...e59

Tusen takk❤️Jeg er så vant til å takle alt selv så terskelen min for å søke hjelp er høøøøy!Jeg ser at jeg burde søke hjelp, tankene mine skremmer meg nå.Har vært så mange situasjoner spesielt i det siste🥹😭

Tusen takk alle her inne som svarer❤️🫶Jeg setter veldig pris på det.
Jeg vet at jeg må, men synes at det er vanskelig å be om hjelp.Jeg har aldri i mitt over 30 år liv spurt noen om hjelp til noe…På tide å begynne tenker jeg🥹Jeg skader meg selv mentalt, jeg føler livet er veldig vanskelig, til tider uoverkommelig😔

Høres ut som du har et stort kontroll behov. Hjelpen du evt får går nok it på å slippe den kontrollen. Hva skjer om du ikke dobbeltskjekker? Du må øve deg på å slippe taket og stole på at andre ordner opp. 
Og nei, det er ikke din skuld alt, og om barnet ditt rører noe er det normalt også. 
du har hatt en streng oppvekst, og det sitter nok i ryggmargen din at det skal være slik og slik. 
Det du opplevde var feil, og nå sitter det som en refleks hos deg. Denne refleksen må du jobbe med å få bukt med. 
slik at du føler du har kontrollen på eget liv, og ikke styres av fortiden. 
prøv så smått å gi litt faen

Anonymkode: b8dfb...e32

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk❤️Jeg er så vant til å takle alt selv så terskelen min for å søke hjelp er høøøøy!Jeg ser at jeg burde søke hjelp, tankene mine skremmer meg nå.Har vært så mange situasjoner spesielt i det siste🥹😭

Akkurat det er helt normalt i din situasjon. Å be om hjelp kan være den tøffeste biten, men de du møter vet så godt hvor vanskelig det er. Gi deg selv hjelpen du fortjener 🤗

Jeg klarte ikke å si et ord selv, satt bare i en stol og ristet. Men det løste seg, ble møtt av en vennlig og profesjonell lege. 

Anonymkode: 0b919...e59

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som du har et stort kontroll behov. Hjelpen du evt får går nok it på å slippe den kontrollen. Hva skjer om du ikke dobbeltskjekker? Du må øve deg på å slippe taket og stole på at andre ordner opp. 
Og nei, det er ikke din skuld alt, og om barnet ditt rører noe er det normalt også. 
du har hatt en streng oppvekst, og det sitter nok i ryggmargen din at det skal være slik og slik. 
Det du opplevde var feil, og nå sitter det som en refleks hos deg. Denne refleksen må du jobbe med å få bukt med. 
slik at du føler du har kontrollen på eget liv, og ikke styres av fortiden. 
prøv så smått å gi litt faen

Anonymkode: b8dfb...e32

Skulle gjerne gitt litt faen.Det mannen min også sier.Prøver jeg å gjøre det så får jeg ikke ro i meg.Jeg tenker KUN på den tingen jeg ga faen i.Jeg ødela en hel dag på tur med familien med å tenke på en ting som stressa meg som jeg burde ha fått unna vei…

Jeg er typisk snillpike…og jeg hater det!!!!Jeg er OVER-ærlig og mitt største ønske akkurat nå er en dag uten disse vanskelige tankene mine.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jaggu hadde du en preferanse på dette også.*klaskepanne* 

Det er ikke så veldig mye som blir tatt opp her inne som er spesielt ukjent eller fremmed. Som jeg skrev, så er også tvang veldig vanlig. Skal vedde på at noen du kjenner også har det til en viss grad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...