Gå til innhold

Kan jeg be om å få pengene igjen?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som gjelder ved brukte klær, men bytte av ødelagte ting er jo noe annet enn hvis man bare ombestemmer seg fordi man fant det for godt. 

Altså, reklamasjon er noe annet enn å bare bytte, mener jeg. I hvert fall i vanlige butikker. 

Anonymkode: d43e1...309

Ja jeg er helt enig. Men ser ikke ut som jeg kommer noe vei med å klage. Det er hvertfall siste gang jeg gidder å kjøpe noe der når det er måten du blir behandlet på når du har gode grunner til å ønske pengene igjen. Å skal passe på at rykte sprer seg om at de syns det er okey å selge ødelagte klær uten å ta noe ansvar.

Anonymkode: f6d90...73f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jeg neimen ikke sikker på om stemmer etter å ha lest litt rundt på nett.  Send en melding til Forbrukerrådet og hør.  Driver man butikk, så driver man butikk og mangel ved varen kan man reklamere på så vidt jeg skjønner.  Det har man forresten fra privatpersoner også så lenge varen ikke er sånn som beskrevet av kjøper. Handler du i butikk, er du en kunde / forbruker og forbrukerloven skal gjelde. Lett slitasje kan man selvfølgelig ikke klage på når man kjøper brukt, men det man kjøper skal være i stand.

Anonymkode: 1d038...263

Jeg kommer ikke til å bruke jakken for du ser det ganske tydlig å det ser ikke noe fint ut. 

Jeg kan heller ikke skjønne at de kan fraskrive seg alt ansvar pga at de "bare er ett mellomledd".

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Å spørre er selvfølgelig lov, spesielt om du gjør det på en hyggelig måte.  Uten at jeg klarer å finne et helt klart svar på det, så er jeg forresten  temmelig sikker på at du har reklamasjonsrett på brukte produkter kjøpt fra et utsalgsted så lenge det er en feil / mangel ved produktet.  Det står i alle fall ingen steder at du ikke har det. 

Butikken var dessverre ikke enig

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg er helt enig. Men ser ikke ut som jeg kommer noe vei med å klage. Det er hvertfall siste gang jeg gidder å kjøpe noe der når det er måten du blir behandlet på når du har gode grunner til å ønske pengene igjen. Å skal passe på at rykte sprer seg om at de syns det er okey å selge ødelagte klær uten å ta noe ansvar.

Er ikke det veldig aggressiv tilnærming til noe som var litt uheldig, om du har vært fornøyd før? Det er jo du som har valgt å ta risikoen med å ikke se over varen du vet er brukt, og du velger å handle med butikkens rettningslinjer. Du har ikke blitt behandlet dårlig, du er sur fordi du gjorde et dårlig kjøp.

Anonymkode: a429d...5ee

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du har kjøpt mye fint der tidligere og vært fornøyd, og nå skal du spre rykter om de basert på usle 300 kroner. Gale menneske, det er sikkert like bra at du holder deg unna der.

Anonymkode: 72e60...7ef

Jeg ville kanskje uansett ha hørt med Forbrukerrådet. Fant en artikkel her også, men gadd ikke å registrere meg for å lese  https://dinside.dagbladet.no/okonomi/joda-du-kan-klage-pa-bruktkjopet/71012019

Annonse

Du har kjøpt mye fint der tidligere og vært fornøyd, og nå skal du spre rykter om de basert på usle 300 kroner. Gale menneske, det er sikkert like bra at du holder deg unna der.

300 kr er ikke småpenger for meg,hvorfor tror du jeg kjøper brukt?

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

De følger bare reglene du selv godtok ved å handle hos dem. Det står jo på kvitteringen at man ikke får refusjon. Det er lov å bli irritert, men om du sprer rykte på bakgrunn av dette er du et usselt menneske. 

Anonymkode: 56139...4ca

Du kan prøve å få pengene tilbake, men syns ikke at det er riktig at du gir de dårlige tilbakemeldinger siden de gir info om at det ikke er tillatt. Da virker du bare vanskelig og vrang. Det kan være at du kan få kjøpt noe annet til samme pris også da..

De følger bare reglene du selv godtok ved å handle hos dem. Det står jo på kvitteringen at man ikke får refusjon. Det er lov å bli irritert, men om du sprer rykte på bakgrunn av dette er du et usselt menneske. 

Er jo litt for sent å få vite ETTER du har kjøpt noe at du ikke har noen som helst rettigheter

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er jo litt for sent å få vite ETTER du har kjøpt noe at du ikke har noen som helst rettigheter

Du har jo kjøpt ting der flere ganger tidligere, har du aldri sett på kvitteringen tidligere?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke butikken kan omgå reglene uansett hva som står på kvitteringen. 

Bytterett kan butikken bestemme, men da handler det gjerne om åpent kjøp (ofte ved kjøp av klær) eller f. eks innen 14 dager, fordi butikken gir en service som ikke står i loven.

I følge Forbrukerkjøpsloven har man nemlig ikke krav på å få byttet varer bare fordi man ombestemmer seg. Men ved reklamasjon er det andre regler. 

Endret av the amazing spidermamma
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du har jo kjøpt ting der flere ganger tidligere, har du aldri sett på kvitteringen tidligere?

Nei hvem sitter vel å leser på en kvittering

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

300 kr er ikke småpenger for meg,hvorfor tror du jeg kjøper brukt?

Du har ikke så dårlig råd når du kjøper en jakke som ikke er praktisk, men kjøpt for utseendets skyld. Og du sjekker ikke nøye nok til å se at den har et hull du selv sier er svært synlig på ermet. 

Anonymkode: 5ebd1...c51

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei hvem sitter vel å leser på en kvittering

Og det må du ta på deg selv. Hvordan mener du at butikken skal opplyse om slikt?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du har ikke så dårlig råd når du kjøper en jakke som ikke er praktisk, men kjøpt for utseendets skyld. Og du sjekker ikke nøye nok til å se at den har et hull du selv sier er svært synlig på ermet. 

Anonymkode: 5ebd1...c51

Det er jo ikke vanlig at klær som er til salgs er hullete selv om de er brukt? 

Om Hi burde ha kjøpt en praktisk jakke istedenfor en for å pynte seg med har da ingenting med temaet å gjøre. 

the amazing spidermamma skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke vanlig at klær som er til salgs er hullete selv om de er brukt? 

Om Hi burde ha kjøpt en praktisk jakke istedenfor en for å pynte seg med har da ingenting med temaet å gjøre. 

Nei helt enig med deg. Men som du ser her så er det mange som mener at det er helt greit at en bruktbutikk selger ødelagte klær.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ingen som sender med kunden plombert undertøy vel?

Joda! Mange butikker gjør det. Spesielt litt dyrere undertøy. De setter en liten strips som plomberer undertøyet. Helt vanlig.

Anonymkode: 41414...ac5

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Jeg ville kanskje uansett ha hørt med Forbrukerrådet. Fant en artikkel her også, men gadd ikke å registrere meg for å lese  https://dinside.dagbladet.no/okonomi/joda-du-kan-klage-pa-bruktkjopet/71012019

Jeg er ganske sikker på at det stemmer at hun kan kreve reklamasjon i form av penger tilbake. En butikk, er en butikk uansett om den selger gammelt eller nytt. Det over her stemmer med det jeg leste på nett.  Du har ikke undersøkelsesplikt når du handler i en butikk, og for så vidt ikke av privatpersoner heller.  Sier selgeren at det du kjøper er i stand, så skal det være i stand. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at det stemmer at hun kan kreve reklamasjon i form av penger tilbake. En butikk, er en butikk uansett om den selger gammelt eller nytt. Det over her stemmer med det jeg leste på nett.  Du har ikke undersøkelsesplikt når du handler i en butikk, og for så vidt ikke av privatpersoner heller.  Sier selgeren at det du kjøper er i stand, så skal det være i stand. 

Det eneste som sto på plagget var pris og størrelse,ingenting om hvilken tilstand den var i. Regnet jo med at klærene de selger er hele om ikke annet er opplyst når det er en butikk.Hadde jeg funnet skader på den så hadde jeg ikke kjøpt varen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det eneste som sto på plagget var pris og størrelse,ingenting om hvilken tilstand den var i. Regnet jo med at klærene de selger er hele om ikke annet er opplyst når det er en butikk.Hadde jeg funnet skader på den så hadde jeg ikke kjøpt varen.

Da tar du den tilbake til butikken og forlanger å få pengene tilbake.  Får du ikke det, tar du det videre til forbrukerrådet.  Ting skal være i forventet tilstand uansett om det er nytt eller brukt.  At du kan se at det er brukt, er ikke klagegrunn.  Men at ting er ødelagt, er det.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Da tar du den tilbake til butikken og forlanger å få pengene tilbake.  Får du ikke det, tar du det videre til forbrukerrådet.  Ting skal være i forventet tilstand uansett om det er nytt eller brukt.  At du kan se at det er brukt, er ikke klagegrunn.  Men at ting er ødelagt, er det.

De har visst rutiner på at de prøver så godt de kan å se gjennom alle klærene nøye som kommer inn.Likevel mener visst butikken at de ikke noe ansvar ettersom de bare er mellomledd,å godtar ikke returer. Men når varen er ødelagt så burde det være en selvfølge å få tilbake pengene

Tror ikke de kan gjemme seg bak det der, altså. De aller fleste butikker er jo "mellomledd" mellom leverandør og kunde. 

Er det en sånn butikk hvor privatpersoner kan selge klær gjennom butikken, og så får de pengene etter at varen er solgt? 

Ikke at jeg tror det betyr noe for reklamasjonsretten, altså, men kanskje det er det de mener? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så atal og barnslig er det faktisk ikke lov å være. Sverte butikken faktisk… er det mulig.

Anonymkode: f5acd...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...