Gå til innhold

Kan jeg be om å få pengene igjen?

Anbefalte innlegg

Vi har en bruktbutikk her jeg bor (ikke fretex) der jeg har kjøpt masse fine klær som jeg har vært kjempe fornøyd med. Idag fant jeg jakke som jeg passet meg fint,men nå når jeg kommer jeg angrer jeg på kjøpe ettersom den er ganske stygg på armene. Dette er jo selvsagt noe jeg burde sjekket før jeg kjøpte den,men alle andre klær jeg har kjøpt der har vært fine. Kan jeg spørre om å angre på kjøpet? Betalte 300 kr

20240625_121406.jpg

20240625_121330.jpg

Anonymkode: f6d90...73f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan du.

Ikke sikkert du får det, men du kan spørre. Man forventer jo at brukte klær i en bruktbutikk er hele...

Anonymkode: 0f726...db8

Ja det gjorde jeg også. Alt annet jeg har kjøpt før har vært uten feil så tenkte ikke å gå over jakken for å se etter feil. Det burde jeg sikkert ha gjort,men i mitt hodet så selger du ikke klær som ikke hele. Kjedelig å betale 300 kr for en jakke jeg ikke kommer til å bruke fordi den er så stygg på armen. Du ser det tydlig på armen når jakken er på

the amazing spidermamma skrev (8 minutter siden):

Vilkårene står sannsynligvis på kvitteringen din? 

Ser nå at det står ingen bytte-returrett :( Hvis kunder må regne med at dette er kvaliteten på klærene de kjøper der,så er det hvertfall siste gang jeg kjøper noe der

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ser nå at det står ingen bytte-returrett :( Hvis kunder må regne med at dette er kvaliteten på klærene de kjøper der,så er det hvertfall siste gang jeg kjøper noe der

Det er jo ikke det det betyr. Men man forutsetter at kunden ser over plagget tilstrekkelig før de handler. Litt som med undertøy, man får ikke byttet det heller, samme søren om du ikke har prøvd det på. 

Anonymkode: 8c5b7...46e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å ser nå at den koster 550 kr ny,da er det veldig lite i avslag pga feil på denne brukte jakken

Alt dette er jo ditt ansvar, så det kan du ikke klage på. Men du kan gå inn med et smil og spørre dem pent om å ta den i retur. Nå du handler brukt ( eller nytt, for den sakens skyld) betaler du jo det du synes varen er verdt, du kan ikke komme senere og si du ikke synes den var billig nok.

Kunne nok ikke falt meg inn å klage på en brukt vare jeg selv ikke hadde sjekket. 300 kroner er heller ikke en sum jeg ville anstrengt meg veldig for. 

Det er jo din egen feil, du sjekka ikke jakka før du kjøpte den. 

Anonymkode: c485f...435

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jakken koster 550 kr ny,syns du 300 kr er en rettferdig pris for en hullete jakke?

Ja. Det er en brukbutikk, og du hadde full anledning til å finne hullene før du betalte.

Endret av sug lut

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke det det betyr. Men man forutsetter at kunden ser over plagget tilstrekkelig før de handler. Litt som med undertøy, man får ikke byttet det heller, samme søren om du ikke har prøvd det på. 

Jo man får byttet undertøy…

Anonymkode: c0831...28b

Å spørre er selvfølgelig lov, spesielt om du gjør det på en hyggelig måte.  Uten at jeg klarer å finne et helt klart svar på det, så er jeg forresten  temmelig sikker på at du har reklamasjonsrett på brukte produkter kjøpt fra et utsalgsted så lenge det er en feil / mangel ved produktet.  Det står i alle fall ingen steder at du ikke har det. 

Anonymkode: 1d038...263

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jo man får byttet undertøy…

Anonymkode: c0831...28b

Så lenge undertøyet er plombert og ubrukt så får man bytte, det er sjeldent man får byttet hvis undertøyet ikke er plombert. Her kjøpte hi en brukt jakke og må da ha en forståelse av at hun må prøve den skikkelig og sjekke for eventuelle skader før hun kjøper jakken.

Anonymkode: 23187...7f0

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jakken koster 550 kr ny,syns du 300 kr er en rettferdig pris for en hullete jakke?

Så lenge man finner en jakke man liker og synes prisen er grei og derdor kjøper den? Da var det jo en «rettferdig pris», som du sier.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Rettferdighet er ikke ett tema så lenge du valgte selv å kjøpe jakken til 300 kr. En vare har kun den verdien noen ønsker å betale for den, og for deg var denne verdien på kr 300 for denne jakken. Jeg kjøper en del brukt, men jeg må alltid sjekke plagget skikkelig da plagget er brukt og det vil som regel være bruksslitasje på brukte klær.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror at jeg aldri ikke har fått byttet undertøy faktisk, selv om det står at man ikke kan det.

Gå tilbake og prøv hi, du har ingenting å tape på det.

Anonymkode: 72e60...7ef

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så lenge undertøyet er plombert og ubrukt så får man bytte, det er sjeldent man får byttet hvis undertøyet ikke er plombert. Her kjøpte hi en brukt jakke og må da ha en forståelse av at hun må prøve den skikkelig og sjekke for eventuelle skader før hun kjøper jakken.

Det er jo ingen som sender med kunden plombert undertøy vel?

Anonymkode: 72e60...7ef

amandine skrev (3 timer siden):

Så lenge man finner en jakke man liker og synes prisen er grei og derdor kjøper den? Da var det jo en «rettferdig pris», som du sier.

Men hi så ikke at den var hullete. Hun tenkte 300 kr var ok for en pent brukt jakke. Nå som hun oppdaget feilen, synes hun ikke lenger den er verdt så mye, og det er jeg helt enig i. Ikke sikkert butikken har sett hullene heller.

Jeg ville gått tilbake og spurt pent om å få bytte den pga hullene du ikke oppdaget før kjøp.

Anonymkode: 12c04...332

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men hi så ikke at den var hullete. Hun tenkte 300 kr var ok for en pent brukt jakke. Nå som hun oppdaget feilen, synes hun ikke lenger den er verdt så mye, og det er jeg helt enig i. Ikke sikkert butikken har sett hullene heller.

Jeg ville gått tilbake og spurt pent om å få bytte den pga hullene du ikke oppdaget før kjøp.

Det var jo akkurat det jeg rådet henne til lenger oppe i tråden.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

De beklaget at dette var skjedd å har visst rutiner på å se over klærene,men at det er kundens ansvar å se over feil på produktet,de er bare ett mellomledd.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De beklaget at dette var skjedd å har visst rutiner på å se over klærene,men at det er kundens ansvar å se over feil på produktet,de er bare ett mellomledd.

Det er jeg neimen ikke sikker på om stemmer etter å ha lest litt rundt på nett.  Send en melding til Forbrukerrådet og hør.  Driver man butikk, så driver man butikk og mangel ved varen kan man reklamere på så vidt jeg skjønner.  Det har man forresten fra privatpersoner også så lenge varen ikke er sånn som beskrevet av kjøper. Handler du i butikk, er du en kunde / forbruker og forbrukerloven skal gjelde. Lett slitasje kan man selvfølgelig ikke klage på når man kjøper brukt, men det man kjøper skal være i stand.

Anonymkode: 1d038...263

Jeg vet ikke hva som gjelder ved brukte klær, men bytte av ødelagte ting er jo noe annet enn hvis man bare ombestemmer seg fordi man fant det for godt. 

Altså, reklamasjon er noe annet enn å bare bytte, mener jeg. I hvert fall i vanlige butikker. 

Anonymkode: d43e1...309

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...