Gå til innhold

Hva gjør jeg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på en relativt liten arbeidsplass, offentlig sektor. Ca 20 ansatte på kontoret. På fredag er det tillyst stengt kontor fra kl 11, og vi ansatte er invitert på kunst- og kulturutflukt. Tror det er snakk om Kistefos, tar ca 1,5 time å kjøre. Innbefatter lunsj og omvisning, og tid til å se seg rundt på egenhånd. Planlagt å være tilbake ca. kl. 19.30. 

På en fredag! Rett før ca. halvparten går ut i ferie. Fri transport osv, er et såkalt velferdstiltak, men det er likevel fredag. Jeg har virkelig ikke lyst! Kistefos er dritkjedelig, men i mitt hode er hovedproblemet at det er fredag. Tips til hvordan jeg kommer meg unna? Eller bør jeg bli med og heller forlange noen timer avspasering senere?

Anonymkode: 4f0b7...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke avspasering for kulturtiltak. 

Du får si at det ikke passer og så jobbe full dag, ev avspasere fra kl 11. 

Anonymkode: 90e57...915

Skrevet

Da sier du i fra at det ikke passer for deg.  Du trenger ikke å fortelle hva, for privatlivet ditt har ikke jobben noe med. Jeg lært for noen år siden å kun svare ja takk eller nei takk, eventuelt "Dessverre, det passer ikke for meg  / det har jeg ikke mulighet til " Ingen har noe med hvorfor du ikke kan, i alle fall når det er på fritiden. Strekk deg i alle fall ikke lenger enn til å si at du har lagt andre planer.  For meg er det en prinsippsak at folk må respektere et ja eller nei, uten at man alltid må komme med en forklaring.  Noen ganger føler jeg selvfølgelig at en forklaring er på plass, men veldig ofte trengs det ikke.

Anonymkode: 3d388...0ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da sier du i fra at det ikke passer for deg.  Du trenger ikke å fortelle hva, for privatlivet ditt har ikke jobben noe med. Jeg lært for noen år siden å kun svare ja takk eller nei takk, eventuelt "Dessverre, det passer ikke for meg  / det har jeg ikke mulighet til " Ingen har noe med hvorfor du ikke kan, i alle fall når det er på fritiden. Strekk deg i alle fall ikke lenger enn til å si at du har lagt andre planer.  For meg er det en prinsippsak at folk må respektere et ja eller nei, uten at man alltid må komme med en forklaring.  Noen ganger føler jeg selvfølgelig at en forklaring er på plass, men veldig ofte trengs det ikke.

Hvem er det som har fått for dere at dere aldri må forklare avslag?  At dere tror et "mitt nei og mitt "vil ikke " skal være noe som skal respekteres?  Jeg syns det er hensynsløst og utrolig selvsentrert..Eller er det at dere ikke kan oppgi grunn fordi dere har problemer med å forklare eller forsvare den? 

Syns uansett det er en merkelig oppførsel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som har fått for dere at dere aldri må forklare avslag?  At dere tror et "mitt nei og mitt "vil ikke " skal være noe som skal respekteres?  Jeg syns det er hensynsløst og utrolig selvsentrert..Eller er det at dere ikke kan oppgi grunn fordi dere har problemer med å forklare eller forsvare den? 

Syns uansett det er en merkelig oppførsel.

Jeg har virkelig ikke lyst til å bruke fredagen til tvangssosialisaering med dølle kolleger, men det kan jeg jo ikke si! Håper virkelig at sjefen godtar et "Beklager, jeg blir ikke med på utflukten, jeg har allerede andre planer."

Hvorfor er det selvsentrert, egentlig? Jeg tør ikke å være så ærlig at jeg sier "Jeg gidder ikke å dra på tur med dere".

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har virkelig ikke lyst til å bruke fredagen til tvangssosialisaering med dølle kolleger, men det kan jeg jo ikke si! Håper virkelig at sjefen godtar et "Beklager, jeg blir ikke med på utflukten, jeg har allerede andre planer."

Hvorfor er det selvsentrert, egentlig? Jeg tør ikke å være så ærlig at jeg sier "Jeg gidder ikke å dra på tur med dere".

Nei, men da sier du bare at det ikke passer.  Du trenger ikke å begrunne noe som helst. Enten så passer det, eller så passer det ikke.  Om grunnen er at du ikke har lyst eller har skal ha middagsselskap med 20 gjester har ingen noe med.  Skal du be om fri fra jobb, eller fritak fra en arbeidsoppgave eller noe sånn, kan det være på sin plass å begrunne, men ikke for ting som skjer på fritiden.  

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, what ever. Har du andre planer så, ok. Det er lovlig det. Men sånn "vil ikke" Og "jeg har ikke lyst" er barnslig og irriterende. Sånn Åhnei.

Endret av ReneRene
Skrevet

Du må nok ikke bli med, men om det skjer ofte at du ikke blir med på det sosiale må du være klar over at det kan ha negative konsekvenser for forfremmelse, referanser og tildeling av oppgaver.

Anonymkode: 6298c...5a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du må nok ikke bli med, men om det skjer ofte at du ikke blir med på det sosiale må du være klar over at det kan ha negative konsekvenser for forfremmelse, referanser og tildeling av oppgaver.

Du, vi snakker offentlig forvaltning. Strengt regelverk på sånt, gitt. Jeg gjør jobben min, og vel så det, så hvis jeg mister en forfremmelse eller noen lønnstrinn på å droppe en slik "velferdstur", så blir det rimelig månelyst! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du, vi snakker offentlig forvaltning. Strengt regelverk på sånt, gitt. Jeg gjør jobben min, og vel så det, så hvis jeg mister en forfremmelse eller noen lønnstrinn på å droppe en slik "velferdstur", så blir det rimelig månelyst! 

Det gjør nok ikke noe å droppe en ting,men om det blir et mønster kan det ha betydning. Du bør ikke vise at du dynes kollegaene dine er dølle.

Skrevet
ReneRene skrev (10 timer siden):

Ja, what ever. Har du andre planer så, ok. Det er lovlig det. Men sånn "vil ikke" Og "jeg har ikke lyst" er barnslig og irriterende. Sånn Åhnei.

Det er sånne som deg som gjør at folk juger og finner på allverdens unnskyldninger når de ikke ønsker å være med på noe. 

Får jeg spørsmål om å bli med ut å ta en øl, sier jeg "nei takk, er ikke så gira på det" eller med andre ord; jeg har ikke lyst.

For deg hadde ikke det vært ok, så da måtte jeg ha funnet på noe som var en godkjent begrunnelse (for deg). Altså lyve til deg som venn fordi det er for barnslig og irriterende at jeg ikke har lyst på øl akkurat den dagen. 

HI: dropp det med god samvittighet. Tvangssosialisering er det lov å unngå.

Anonymkode: 53316...d40

Skrevet

Alt ved innlegget ditt tilsier at du trenger Kistefos og Skikk og Bruk.

Anonymkode: a0535...4c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Alt ved innlegget ditt tilsier at du trenger Kistefos og Skikk og Bruk.

Anonymkode: a0535...4c5

Hvorfor? 

HI

Skrevet

Helt greit med slike sosiale ting, det kan være bra for miljøet 

Men enig med deg i at det er veldig rart å legge det til fredag før ferie. Det er ubetenksomt, og det kan de godt få vite 

"Åh, så dumt at dere har lagt det til fredag før ferie, jeg har allerede planer med familien siden vi starter sommerferie denne helga. Jeg får heller bli med en annen gang, kos dere"

Hva planene er trenger ingen vite, om dere skal reise bort eller bare spise en god middag sammen er det ingen som har noe med.

Anonymkode: 63950...00e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt greit med slike sosiale ting, det kan være bra for miljøet 

Men enig med deg i at det er veldig rart å legge det til fredag før ferie. Det er ubetenksomt, og det kan de godt få vite 

"Åh, så dumt at dere har lagt det til fredag før ferie, jeg har allerede planer med familien siden vi starter sommerferie denne helga. Jeg får heller bli med en annen gang, kos dere"

Hva planene er trenger ingen vite, om dere skal reise bort eller bare spise en god middag sammen er det ingen som har noe med.

Anonymkode: 63950...00e

Ja, det er tidspunktet som er verst. 

Men stedet også, hvorfor velge et sånt sært sted, liksom? Kunne jo helt greit gått ut og spist god lunsj i rimelig nærhet av kontoret. 

Men da takker jeg nei til turen med begrunnelse andre planer. 

Takk for innspill! 

HI

Skrevet

Fredag ettermiddag er hellig! Bare si det ikke passer 

Anonymkode: bee2f...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...