Gå til innhold

Hva menes egentlig når noen sier dette?

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med mannen om en dårlig opplevelse på jobb i dag. Noen svarte meg skikkelig frekt uten at jeg hadde gjort noe galt. Responsen hans på dette er da: "ingen hadde snakket slik til meg"

Altså, hæ? Jeg ble så satt ut av denne kommentarer som egentlig var enda mer sårende enn det på jobben. Mener han jeg er en som fortjener å bli dårlig behandlet, eller trekker til meg sånt? Eller at han er så tøff og respektert at ingen vil være frekk mot ham? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det føles det som en utrolig frekk komnentar?

Hva tenker dere legges i dette?

Han pleier aldri være støttende og forståelsesfull, men føler dette tok kaka. 

Anonymkode: 0f060...7f6

Fortsetter under...

Jeg tenker det betyr at han ikke hadde funnet seg i det. Han hadde blitt rasende og det hadde avsender av replikken fått høre.

Altså tenker jeg han mener at han ikke hadde tatt imot sånt snakk uten å "ta igjen".

Anonymkode: 7f089...39a

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tenker det samme som hun over. 
Han mente nok at det hadde han ikke latt gå upåaktet hen.

Anonymkode: 38ecd...5be

Men hva er vitsen med å si det? Det er jo en kritikk av meg, at jeg bare tar imot da?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hva er vitsen med å si det? Det er jo en kritikk av meg, at jeg bare tar imot da?

Ikke sikkert han mente der sånn. Kanskje mente han å si at du har helt rett i å bli såret, han hadde også reagert om det skjedde han.

Noen ganger kan man, og særlig menn 🙈, uttrykke seg litt klønete. Istedenfor å gå og gruble på sånt i ettertid burde du tatt det med han når det skjedde, så hadde han måttet forklare seg.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er en kvinne, han er en mann. Det er i din natur å ta i mot, det er ikke hans natur. Det er bare sånn det er.

Anonymkode: 1639d...1d9

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du er en kvinne, han er en mann. Det er i din natur å ta i mot, det er ikke hans natur. Det er bare sånn det er.

Så da skal jeg også måtte ta imot hjemme, fra han. Flott.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så da skal jeg også måtte ta imot hjemme, fra han. Flott.

Det er det ingen som har sagt. Du klarer vel å bite fra deg til mannen din? Du lar deg ikke tråkke på av han?

Anonymkode: 687b1...e62

Det er det ingen som har sagt. Du klarer vel å bite fra deg til mannen din? Du lar deg ikke tråkke på av han?

Anonymkode: 687b1...e62

Jo. Han kommer jo stadig med stikk. Og sier jeg noe så er jeg overdramatisk og ikke god i hodet visstnok. Er jo litt tungt å hele tiden bli dratt ned uten å få lov til å sifra. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo. Han kommer jo stadig med stikk. Og sier jeg noe så er jeg overdramatisk og ikke god i hodet visstnok. Er jo litt tungt å hele tiden bli dratt ned uten å få lov til å sifra. 

Dette er psykisk mishandling! Det må du ut og vekk fra. Dette er ikke hvordan kjærlighet eller parforhold skal være.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det skal du selvfølgelig ikke finne deg i!

Sånn prater man ikke til partneren sin, punktum.

Mener han du er overdramatisk og dum i hodet trenger han ikke være sammen med deg, og du har det bedre uten han.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke kritikk av deg. Det er et helt vanlig uttrykk som betyr "Om noen hadde snakket sånn til meg hadde jeg blitt rasende / hivd dem ut / satt dem til veggs / gått min vei"  etc" - Enkelt oversatt: "Det der er uakseptabelt"

Anonymkode: c95d6...39b

Annonse

Uttrykket er slik det er brukt av de fleste ikke kritikk. De mener bare at du har rett i å reagere og at de selv også ville reagert. Selv om de sier at "ingen hadde snakket slik til meg" så betyr det ikke at de faktisk hadde satt noen kraftig på plass eller hatt en utstråling som fikk folk til å avstå. Det betyr heller ikke at du skulle reagert annerledes. Det betyr rett og slett at det er uakseptabelt av noen å si slik. 
Det er heller ikke greit å kalle noen "ikke god i hodet". Om det er slik han snakker til deg, bør dere vurdere å få hjelp om dere skal fortsette forholdet. Men det kan også være at du også må gå i deg selv. Om du hele tiden tolker vanlige uttrykk som kritikk og angrep på deg selv, så kan det være andre opplever deg som overdramatisk og synes det er vanskelig å ha vanlige samtaler med deg, 

Anonymkode: 1a494...ede

Uttrykket er slik det er brukt av de fleste ikke kritikk. De mener bare at du har rett i å reagere og at de selv også ville reagert. Selv om de sier at "ingen hadde snakket slik til meg" så betyr det ikke at de faktisk hadde satt noen kraftig på plass eller hatt en utstråling som fikk folk til å avstå. Det betyr heller ikke at du skulle reagert annerledes. Det betyr rett og slett at det er uakseptabelt av noen å si slik. 
Det er heller ikke greit å kalle noen "ikke god i hodet". Om det er slik han snakker til deg, bør dere vurdere å få hjelp om dere skal fortsette forholdet. Men det kan også være at du også må gå i deg selv. Om du hele tiden tolker vanlige uttrykk som kritikk og angrep på deg selv, så kan det være andre opplever deg som overdramatisk og synes det er vanskelig å ha vanlige samtaler med deg, 

Anonymkode: 1a494...ede

Er bare han som jeg pleier føle angriper meg. Det på jobben i dag var en veldig spesiell situasjon og sånt pleier ikke skje. Så jeg prøvde å finne støtte der og se om det var jeg som var på jordet. Og det følte jeg at han bekreftet at jeg var, siden han svarte som han gjorde. 

Han bruker andre ord da, psykopat er vel gjengangeren. Jeg er visst det når jeg feks blir lei meg eller skuffet eller sint for noe han har sagt, gjort eller glemt. Uansett er det min feil, og blir jeg frustrert eller føler noe etter å ha fått kjeft for noe han har glemt, da er jeg psykopat. Eller finner ting opp da. 

Er bare han som jeg pleier føle angriper meg. Det på jobben i dag var en veldig spesiell situasjon og sånt pleier ikke skje. Så jeg prøvde å finne støtte der og se om det var jeg som var på jordet. Og det følte jeg at han bekreftet at jeg var, siden han svarte som han gjorde. 

Han bruker andre ord da, psykopat er vel gjengangeren. Jeg er visst det når jeg feks blir lei meg eller skuffet eller sint for noe han har sagt, gjort eller glemt. Uansett er det min feil, og blir jeg frustrert eller føler noe etter å ha fått kjeft for noe han har glemt, da er jeg psykopat. Eller finner ting opp da. 

Han er jo ikke snill med deg! Hvorfor er du sammen med han? Jeg tror at du har skrevet om han før her inne?

Anonymkode: 38890...087

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det har du absolutt lov til å si fra om. Påstå at den andre ikke er helt god i hodet? Makan! 

Akkurat setningen i seg selv du nevner i HI er ikke nødvendigvis ment vondt, mange bruker det som et uttrykk for å bekrefte at dette ville gjort meg også rasende. Uten at det betyr at du burde blitt det eller skulle gjort sånn eller slik. Men det andre du nevner er overhodet ikke greit å si. 

Anonymkode: 4314e...759

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg snakket med mannen om en dårlig opplevelse på jobb i dag. Noen svarte meg skikkelig frekt uten at jeg hadde gjort noe galt. Responsen hans på dette er da: "ingen hadde snakket slik til meg"

Altså, hæ? Jeg ble så satt ut av denne kommentarer som egentlig var enda mer sårende enn det på jobben. Mener han jeg er en som fortjener å bli dårlig behandlet, eller trekker til meg sånt? Eller at han er så tøff og respektert at ingen vil være frekk mot ham? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det føles det som en utrolig frekk komnentar?

Hva tenker dere legges i dette?

Han pleier aldri være støttende og forståelsesfull, men føler dette tok kaka. 

Ja, han mente det du tror. Det vitner om at han ikke helt forstår at dette er mer komplekst enn som så.

Anonymkode: a6357...a46

Du må ut av dette forholdet, han bedriver psykisk terror og knekker deg.

Et menneske som allerede er tråkket på, sårbar og langt nede, vil utstråle dette og øke risikoen for å tiltrekke seg ondsinnethet og giftighet fra flere. 

Anonymkode: a6357...a46

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dropp det. Ikke heng deg opp i små bagateller. Se fremover. 

Anonymkode: 7baa2...f8f

Ingen skal la seg tråkke på. Idiotkommentarer fra partner skal aldri godtas og umiddelbar konfrontasjon tenker jeg er greit, hvis du skal få stopp på det en gang for alle. Nok av dem som går igjennom et helt liv og tåler for mye. Alt for mange skal snakke rolig om utfordringer i samlivet, men tenker at ufine kommentarer, fortjener et "hva f... mener du med den kommentaren". Det viktigste valget i livet er valg av partner og feil valg kan ødelegge livet ditt.

Det høres ikke ut som om denne enkeltkommentaren fra mannen din er hovedproblemet, altså. Kanskje du heller skulle fokusere på at han generelt sett behandler deg som dritt og hva du har tenkt å gjøre med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...