Gå til innhold

Hvordan er deres jenter på 15-16 når det kommer til utseendefokus?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 15 har blitt så fokusert på dette, syns jeg. Og hun ser helt tydelig noe annet enn vi gjør.

Stygt hår har hun, og huden hennes er forferdelig. Hun ser i følge henne selv ikke ut i måneskinn.

Jeg var jo selv slik, men vil ikke påstå at jeg hadde det sunneste forholdet til meg selv på den tiden.

Så lurer på når jeg skal bli bekymret her 

Anonymkode: 86be6...fd0

Fortsetter under...

Det er dessverre veldig normalt for den alderen. Jeg tror det beste vi som foreldre kan gjøre er å finne en balansegang mellom å trygge dem på at de er aldeles nydelige akkurat slik de er, og samtidig ikke helt avfeie bekymringene deres. Spør f.eks. hva det er med håret eller huden hun ikke liker, og si ting som "Jeg synes jo håret ditt er helt fantastisk, skulle ønske jeg hadde slik fin farge, men hvis det plager deg kan vi ta en tur til frisøren en dag og ...". Osv.

Min datter blir 15 om en måneds tid, og er også ganske så opptatt av utseende sitt, men hun har et overraskende realistisk syn på seg selv. Jeg var langt mer usikker på den alderen enn hun er. Ellers jobber jeg i vgs, og jeg hører mye av det du beskriver her, så det er dessverre ikke uvanlig å være veldig selvkritisk på den alderen. 

Anonymkode: 155d3...af1

Da min var på den alderen var det prøve og feile alt mulig av stiler. Skal sies at sminken var jo langt bedre enn da jeg begynte med sminke😅 nå er hun 20,  hater fortsatt håret (det er tykt, krøllete og oransje) så hun fikser det hos frisør. Trener og har ett litt usunt forhold til mat ( i teorien, ikke praksis) som tar mye av dagen hennes og stort sett det som er altoppslukende. Men det gir vi ikke noe oppmerksomhet 

Anonymkode: 48b79...345

Eldste som akkurat har fylt 17 bruker veldig lite energi på det. Men hun er i et litt alternativt miljø hvor fokus er på alt fra miljøvern til aksept for homofile, alle er like mye verdt, antimobbing osv. Null sminke, frisør to ganger i året. Men det er nok til stor hjelp at hun fra naturens side er pen, pene farger, fint hår, pent ansikt. Hun har aldri trengt å tenke på det....

Lillesøster på 15 er nok mer normal. Sminker seg daglig, farger og styler hår, mer opptatt av klær osv. Har aldri hørt henne si hun er misfornøyd da, bare at hun har lyst på ny hårfarge osv. Så ikke noe ekstremt fokus, men helt klart et fokus på det. Vi har snakket litt om å ha en balanse i det da, for det er selvfølgelig helt greit å pynte seg, sminke seg osv, men det må være greit å la være en dag, gå på butikken o.l uten også. 

Føler ikke det er noe problem.

Anonymkode: 67401...7db

Min er 16 år og veldig fornøyd med seg selv. Men syntes hun er litt for fornøyd, hun har veldig store bryster og er veldig stolt av det, og liker og vise det litt for mye synes jeg. Hun hadde 65DD som femtenåring, de har definitivt ikke arvet av meg, så jeg har aldri vært noen puppejente, eller vært så opptatt av å være det. Har sagt at hun må være forsiktig med å vise for mye. Virker som hun skjønner det... 

Anonymkode: 1594e...1e9

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min er 16 år og veldig fornøyd med seg selv. Men syntes hun er litt for fornøyd, hun har veldig store bryster og er veldig stolt av det, og liker og vise det litt for mye synes jeg. Hun hadde 65DD som femtenåring, de har definitivt ikke arvet av meg, så jeg har aldri vært noen puppejente, eller vært så opptatt av å være det. Har sagt at hun må være forsiktig med å vise for mye. Virker som hun skjønner det... 

Anonymkode: 1594e...1e9

Puppejente? Hva er det?

Anonymkode: fde4b...dfb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...