Gå til innhold

Gammel eller deprimert 🤔?

Anbefalte innlegg

Jeg er midt imellom 40 og 50, og føler meg gammel 😱😨😳 det som gjør at jeg føler det er rett og slett dalende interesse og nysgjerrighet..for det meste. Jeg har jobb jeg trives i, med varierte arbeidsoppgaver, nye utfordringer og faglig sterkt og stimulerende fagmiljø; to hobby som jeg prøver å videreutvikle og for så vidt trives med, i tillegg til film og lesing; reiser 2-4 gng i året; har noen gode venninner og mer enn nok sosialisering; to barn som jeg følger opp alene både på skolen, idrett og musikk. Allikevel, er jeg sjelden begeistret for noe, og føler at mye av hverdagen er kjedelig .. Er det flere som føler det? Har det med alderen å gjøre, er det tegn på lett depresjon, eller noe annet? 

Anonymkode: 9935b...4f2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448342-gammel-eller-deprimert-%F0%9F%A4%94/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig mener det er alderen. Endring av hormoner. Føler det på samme måte, det gjorde meg litt stressa og fortvilet i starten men nå har jeg funnet en ro i det og trives egentlig godt med sånn ting er.. 

Anonymkode: 0e1f8...d15

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du har det for lett og har blitt bortskjemt. Finn deg noe som er verdt å kjempe for.

Anonymkode: e630a...a56

Jeg mistrives ikke og er fornøyd, det er bare lite som føles interessant sånn at jeg blir engasjert og begeistret for nye ting. 
Og apropos å være bortskjemt og kjempe for noe - jeg har kjempet 2/3 av livet, det er først nå jeg egentlig ikke må kjempe  🤔

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er livet du beskriver. Nyt det og lev det. 

Anonymkode: c6864...bfa

❤️ ja, «alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var selve livet» får litt ny betydning etter hvert som årene går..

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mistrives ikke og er fornøyd, det er bare lite som føles interessant sånn at jeg blir engasjert og begeistret for nye ting. 
Og apropos å være bortskjemt og kjempe for noe - jeg har kjempet 2/3 av livet, det er først nå jeg egentlig ikke må kjempe  🤔

Det kan ofte være slik at når du ikke har en kamp å stå i, så lander man mer og kan kjenne på den følelsen. 
jeg er 45, har ungdommer i hus, jobb, hus, mann osv.  Jeg kjenner heller ikke at jeg brenner veldig for noe. 
Men sett på 90 talls musikk og dans litt, da blir du 20 i hodet igjen 

Anonymkode: 3e058...cd1

Kjipeste alderen er mellom 40-50. Statistisk sett. Dette er alderen flest er ulykkelig, gjør dumme valg som å skilles fordi de skal finne seg selv. Bare heng i det, snur snart. 

Men kort forklart er det hormoner, hos kvinner øker testosteron og de gror egen vilje, hos menn synker det og de blir usikre. Velkommen til 40. 

Anonymkode: a45fa...825

Jeg hadde det litt lignende. Mitt råd er å se ordentlig på livet ditt. Hva elsker du å gjøre? Hva trives du med? Hva savner du?

Jeg laget mange lister over ting jeg likte å gjøre, ting jeg synes er morsomt, ting jeg var nysgjerrig på å gjøre, og ting jeg savnet. Jeg begynte å transformere livet mitt til å inkorporer flere av disse tingene. Bryte opp mønstre og rutiner, fornye meg.

Jeg begynte også på trene mer og hardere, det er gull for hormoner, adrenalin og endorfiner. Gått på sats, på gruppetimer som virkelig får opp pulsen. Følelsen av å bevege meg skikkelig raskt, som jeg var ung jente, fryder meg. Det får meg til å føle meg levende og mye yngre og gladere. I 50-årene var langsomheten, tyngden og begynnende tungsinn utfordringen. Jeg er nå nesten 60 og mine nye grep har virkelig satt fart i systemet. jeg må legge til at jeg også spiser sunnere, spør kroppen hva den trenger, og lytter til det. Drikker også mindre alkohol.

Søk innover og spør deg selv hva du trenger? Ha det gøy! Bryt mønstre. Tro på livslang læring og lær deg nye ting.

Anonymkode: a064b...4b0

Kloke innspill, takk ))

trening funker faktisk veldig bra, la merke til at det er det eneste som ser ut å påvirke humøret raskt og positivt. Må jobbe med å få mer av det i hverdagen, trening er litt tilfeldig, dessverre. 

Nye inntrykk er det litt verre med- har vært to ganger i utlandet i år, for eksempel, steder jeg drømte om å besøke. På dag 3 var jeg ferdig liksom, ville hjem i min seng, synes ikke det ga mening å gå på et museum som jeg hadde på ønskelista mi, maten har jeg liksom utforska nok osv. Jeg sitter igjen med god reiseopplevelse, ble kjent med nye folk, men følelser der og da var liksom litt flate, nøytrale..og det er reiseopplevelser som alltid gjorde meg mest begeistret ..

må kanskje kombinere trening og reise og dra på noen yoga retreat eller en sykkeltur 😅

Det er veldig mulig du har kommet i fasen før overgangsalderen, da er lett depresjon svært vanlig. Jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg å se "Hjernen i overgangsalderen" på NRK, det var en skikkelig vekker for meg! Etter den oppsøkte jeg gynekolog, har fått hormontilskudd og har det mye bedre.

Anonymkode: a4e5e...247

Det er jo en form for kjedsomhet egentlig.

Livet er på vei inn i en ny fase, ungene vokser til og trenger oss mindre, samtidig som hormonene raser i kroppen. De sier overgangsalderen er verre enn puberteten, den varere fra 7 til 15 år etter hvor hardt kroppen reagerer, og påvirker psyken veldig. Det vi hører om er det fysiske, som hetetokter, søvnmangel osv, men det er jo så mye mer enn det.

Du må fylle den nye fasen av livet med mening. Nye hobbyer, kjøpe en hund, få barnebarn, jobbe som frivillig, et eller annet sol gir deg glede.

Det går seg til igjen, men det er en litt tøff prosess.

Anonymkode: 11af6...9b4

Du er antagelig kommet i før-overgangsalderen. Det er veldig vanlig å bli likegyldig og flat i følelsene. Jeg er slik selv, samt mangler fullstendig energi i hverdagen. Kommer av at østrogennivået synker. Google det. Jeg har vært hos gynekolog og fått østrogentilskudd, men har ikke fått startet med det enda fordi det er tomt for medisiner på apoteket. 

Anonymkode: d97f2...d03

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du er antagelig kommet i før-overgangsalderen. Det er veldig vanlig å bli likegyldig og flat i følelsene. Jeg er slik selv, samt mangler fullstendig energi i hverdagen. Kommer av at østrogennivået synker. Google det. Jeg har vært hos gynekolog og fått østrogentilskudd, men har ikke fått startet med det enda fordi det er tomt for medisiner på apoteket. 

Anonymkode: d97f2...d03

Enkelte matvarer kan øke østrogen naturlig. Kanel, avokado, ingefær, linser. 

Mulig du alt vet det, bare nevner tilfelle, det er matvarer som ikke er feil å spise uansett. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Enkelte matvarer kan øke østrogen naturlig. Kanel, avokado, ingefær, linser. 

Mulig du alt vet det, bare nevner tilfelle, det er matvarer som ikke er feil å spise uansett. 

Å, det var jeg ikke klar over, takk 🤗 skal finne litt mer ut av det…jeg får nok av ingefær med sushi 😆 men linser kan jeg øke på, det er en «vinter mat» hos meg 

Jeg syns det er litt dramatiserende å tenke lett depresjon. Noen perioder er det vel mer...labert, men du kan jo finne noe nytt å sette deg inn i, eller bli kjent med nye mennesker? Livet er jo litt kjedelig nå og da, og selv om jeg blir veldig mismodig hvis det går over flere dager, så tenker jeg at det går over. Jeg har inntrykk av at å fylle 50 er litt töft for mange, for selv om man langt fra er gammel, så er man heller ikke ung og har gjerne levd over halve livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...