Gå til innhold

Kunne ikke være mer ening i dette ang gym i skolen!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig i at diffuse og lite målbare mål ikke er bra og gir rom for mye trynefaktor. Derimot syns jeg han overdriver inn i det useriøse når han sier at det blir en fordel å ikke være god.

I tillegg kommer han med gamle fordommer om at elever som er gode i teoretiske fag ikke er gode i gym, og det stemmer ikke. Statistikken viser at det ofte er det de samme som er gode i alt, og de samme som gjør det dårlig i alt også. Dessverre, det hadde jo vært fint om resultatene var mer rettferdig fordelt.

Anonymkode: b1a59...0a2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at diffuse og lite målbare mål ikke er bra og gir rom for mye trynefaktor. Derimot syns jeg han overdriver inn i det useriøse når han sier at det blir en fordel å ikke være god.

I tillegg kommer han med gamle fordommer om at elever som er gode i teoretiske fag ikke er gode i gym, og det stemmer ikke. Statistikken viser at det ofte er det de samme som er gode i alt, og de samme som gjør det dårlig i alt også. Dessverre, det hadde jo vært fint om resultatene var mer rettferdig fordelt.

Anonymkode: b1a59...0a2

Når det er slik at faget handler om egen utvikling så blir det vanskelig hvis en elev er mye flinkere enn de andre i idrett . Bedre i fotball, løper fortere etc. vedkommende kan ikke utfordre seg selv på fotball banen, i volleyball eller annen lagsport. De beste kan med andre ord ikke pushe seg selv da det ofte går i konflikt med FairPlay og det å spille de andre gode. Det lønner seg med andre ord å være sånn passe med mulighet for bedring. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når det er slik at faget handler om egen utvikling så blir det vanskelig hvis en elev er mye flinkere enn de andre i idrett . Bedre i fotball, løper fortere etc. vedkommende kan ikke utfordre seg selv på fotball banen, i volleyball eller annen lagsport. De beste kan med andre ord ikke pushe seg selv da det ofte går i konflikt med FairPlay og det å spille de andre gode. Det lønner seg med andre ord å være sånn passe med mulighet for bedring. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Nåja, det er vel ingen som er så gode at de ikke kan bli bedre. Å spille de andre gode står ikke i motsetning til å pushe seg selv heller, særlig ikke i skolesammenheng der det ikke er snakk om kamper å vinne, bare trening i ulike konfigurasjoner.

Anonymkode: b1a59...0a2

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nåja, det er vel ingen som er så gode at de ikke kan bli bedre. Å spille de andre gode står ikke i motsetning til å pushe seg selv heller, særlig ikke i skolesammenheng der det ikke er snakk om kamper å vinne, bare trening i ulike konfigurasjoner.

Anonymkode: b1a59...0a2

Joda, mange elever føler på dette. Vi ser det på skolen hvert eneste år. De beste må sikre sekseren ved å spille opp de andre , klappe og heie. For dem gjelder det å dele av sin kunnskap , eller bruke sine gode egenskaper for å gjøre andre gode som det heter. Det slipper de mindre gode. For dem holder det å gjøre så godt de kan. De beste kan ikke gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Joda, mange elever føler på dette. Vi ser det på skolen hvert eneste år. De beste må sikre sekseren ved å spille opp de andre , klappe og heie. For dem gjelder det å dele av sin kunnskap , eller bruke sine gode egenskaper for å gjøre andre gode som det heter. Det slipper de mindre gode. For dem holder det å gjøre så godt de kan. De beste kan ikke gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Sånn er det jo med gruppeoppgaver i alle fag, ikke bare gym. 

Anonymkode: b1a59...0a2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er det jo med gruppeoppgaver i alle fag, ikke bare gym. 

Anonymkode: b1a59...0a2

I hvilke andre fag blir elever hindret i å gjøre så godt de kan ? Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I hvilke andre fag blir elever hindret i å gjøre så godt de kan ? Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

De blir jo ikke hindret i å gjøre så godt de kan.

Anonymkode: 09508...19e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De blir jo ikke hindret i å gjøre så godt de kan.

Anonymkode: 09508...19e

I gym så blir de jo det. Noen klasser har aller mest ballspill og da sier det seg selv at de som er gode der ikke kan gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I gym så blir de jo det. Noen klasser har aller mest ballspill og da sier det seg selv at de som er gode der ikke kan gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Nå regulerer læreplanen også hvilke aktiviteter man skal innom. Hvis klassen har aller mest ballspill, så er ikke det godt nok. 

Kompetansemål 10. trinn: https://www.udir.no/lk20/kro01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv185

 

Anonymkode: 2ede5...7a7

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I hvilke andre fag blir elever hindret i å gjøre så godt de kan ? Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Hver gang det er gruppearbeid, fordi eleven blir sittende å dra Lasse og leverer på sin del, mens de andre ikke vet det er gruppeoppgave, ikke vet de skal ha fremføring osv. Da gjør noen sitt aller beste og en del jobb for de andre, og ender med firer fordi de andre ikke har bidratt og gruppa leverer et uferdig produkt. Eller bør den gode eleven gjøre alt arbeidet selv, og levere med alles navn på? 

Anonymkode: ff8fc...30a

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hver gang det er gruppearbeid, fordi eleven blir sittende å dra Lasse og leverer på sin del, mens de andre ikke vet det er gruppeoppgave, ikke vet de skal ha fremføring osv. Da gjør noen sitt aller beste og en del jobb for de andre, og ender med firer fordi de andre ikke har bidratt og gruppa leverer et uferdig produkt. Eller bør den gode eleven gjøre alt arbeidet selv, og levere med alles navn på? 

Anonymkode: ff8fc...30a

Tror du det er automatikk i at alle på gruppa får samme karakter? 

Anonymkode: 2ede5...7a7

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

I gym så blir de jo det. Noen klasser har aller mest ballspill og da sier det seg selv at de som er gode der ikke kan gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

De kan jo gjøre så godt de kan, men du er ikke best i fotball hvis du bare beholdt ballen selv. For å være god I fotball må du kunne sende ballen til de andre også. 

Anonymkode: 3efa8...361

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hver gang det er gruppearbeid, fordi eleven blir sittende å dra Lasse og leverer på sin del, mens de andre ikke vet det er gruppeoppgave, ikke vet de skal ha fremføring osv. Da gjør noen sitt aller beste og en del jobb for de andre, og ender med firer fordi de andre ikke har bidratt og gruppa leverer et uferdig produkt. Eller bør den gode eleven gjøre alt arbeidet selv, og levere med alles navn på? 

Anonymkode: ff8fc...30a

Her er ofte lærere flinke til å gi elevene egne ansvar i gruppeoppgaver. Min har dog ofte gjort andres jobb fordi det er viktig for han å få gode karakterer. Alle har likevel mulighet til å gjøre så godt de kan. De kan også velge å la være. Min tok opp problemet rundt gruppearbeid og lærer forsikret at de har full forståelse og at de vurderer hver enkelt elev. I gym så kan man ikke gjøre andres arbeid og man kan ikke gjøre så godt man kan uten at det går i konflikt med FairPlay og det å spille andre gode. Hi 

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De kan jo gjøre så godt de kan, men du er ikke best i fotball hvis du bare beholdt ballen selv. For å være god I fotball må du kunne sende ballen til de andre også. 

Anonymkode: 3efa8...361

Sant nok, men hvis ikke de som tar imot ballen klarer å følge på så er man like langt. De som mottar ballen skal få pasninger tilpasset evner de har og da må den dyktige anpasse seg. De kan ikke kjøre på i høyt tempo , drible , sentre osv. hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

I gym så blir de jo det. Noen klasser har aller mest ballspill og da sier det seg selv at de som er gode der ikke kan gjøre så godt de kan. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Å kjøre sololøp fordi man synes man er best er ikke det samme som å gjøre så så godt man kan.

Anonymkode: 09508...19e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sant nok, men hvis ikke de som tar imot ballen klarer å følge på så er man like langt. De som mottar ballen skal få pasninger tilpasset evner de har og da må den dyktige anpasse seg. De kan ikke kjøre på i høyt tempo , drible , sentre osv. hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Selv om medspillerene ikke er like gode, så gjør man jo fremdeles så godt man kan.

Anonymkode: 09508...19e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sant nok, men hvis ikke de som tar imot ballen klarer å følge på så er man like langt. De som mottar ballen skal få pasninger tilpasset evner de har og da må den dyktige anpasse seg. De kan ikke kjøre på i høyt tempo , drible , sentre osv. hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Det spiller ikke så stor rolle, all den tid fotball kun skal utgjøre en liten del av vurderingsgrunnlaget, jfr. læreplanen. 

Anonymkode: 2ede5...7a7

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ikke så stor rolle, all den tid fotball kun skal utgjøre en liten del av vurderingsgrunnlaget, jfr. læreplanen. 

Anonymkode: 2ede5...7a7

Det kunne vært hva som helst da. I klassen så har vi flere som er gode i alt fra dans til svømming. Best i ball, trener hver dag og som tar ting ekstremt lett. Klassen kan deles i 2 og halvparten gidder ikke /klarer ikke. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kunne vært hva som helst da. I klassen så har vi flere som er gode i alt fra dans til svømming. Best i ball, trener hver dag og som tar ting ekstremt lett. Klassen kan deles i 2 og halvparten gidder ikke /klarer ikke. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Det gjenspeiles nok også i karakterene, serru. 

Anonymkode: 2ede5...7a7

Og jeg kunne ikke vært med uenig.

News flash: man blir ikke populær av å være flink i de teoretiske fagene. Men man blir jævlig upopulær av å være svak og klønete og dårlig i gym.

Jeg HATET gym. Jeg fikk ingen mestringsfølelse: kroppen min fikk ikke fysisk til det som krevdes for å få en 4 en gang. Jeg har ikke sterke nok muskler (har veldig lite og svake muskler fra naturens side)

Som gjorde at jeg i voksen alder når jeg fikk en kontorjobb ikke tenkte på å trene før jeg ble godt voksen, fordi gymmen lærte meg å hate trening og tenke at det ikke var noe for min kropp, for det var bare smerte, og lattergjøring fra de andre, og failure (kommer ikke på hva det ordet heter på norsk…).

Først da jeg var godt voksen fant jeg ut at det fantes trening som føltes BRA og var hyggelig og lystbetont! Som å gå lange turer, sykle turer, danse-trene til kule treningsvideoer på YouTube.

På tross av, og ikke på grunn av, den forferdelige «kroppsøvingen»

Anonymkode: 5e62c...caa

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg kunne ikke vært med uenig.

News flash: man blir ikke populær av å være flink i de teoretiske fagene. Men man blir jævlig upopulær av å være svak og klønete og dårlig i gym.

Jeg HATET gym. Jeg fikk ingen mestringsfølelse: kroppen min fikk ikke fysisk til det som krevdes for å få en 4 en gang. Jeg har ikke sterke nok muskler (har veldig lite og svake muskler fra naturens side)

Som gjorde at jeg i voksen alder når jeg fikk en kontorjobb ikke tenkte på å trene før jeg ble godt voksen, fordi gymmen lærte meg å hate trening og tenke at det ikke var noe for min kropp, for det var bare smerte, og lattergjøring fra de andre, og failure (kommer ikke på hva det ordet heter på norsk…).

Først da jeg var godt voksen fant jeg ut at det fantes trening som føltes BRA og var hyggelig og lystbetont! Som å gå lange turer, sykle turer, danse-trene til kule treningsvideoer på YouTube.

På tross av, og ikke på grunn av, den forferdelige «kroppsøvingen»

Anonymkode: 5e62c...caa

Her er det heldigvis kult å være god i alle fag. Du har en høy stjerne enten du er god i matte eller i gym. Hi

Anonymkode: ecaeb...f07

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

News flash: man blir ikke populær av å være flink i de teoretiske fagene. Men man blir jævlig upopulær av å være svak og klønete og dårlig i gym.

Flashing news: du blir upopulær i en gruppe hvor du er ubrukelig, samme hvilken aktivitet det er. Å kamuflere inn ubrukeligheten i ei gruppe er å gjøre alle en bjørnetjeneste. En falsk mestringsfølelse har ingen bruk for. Du får ikke mestringsfølelse i noe du ikke mestrer. Dette er paradokset i likhetsskolen. Vi er ulike, og vil alltid være det.

Gruppetanken, gruppearbeidet, er ødeleggende for elevene, og for skolen. Bare behagelig for læreren. Det ser bra ut på avstand. 

 

Anonymkode: 56c85...e14

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Flashing news: du blir upopulær i en gruppe hvor du er ubrukelig, samme hvilken aktivitet det er. Å kamuflere inn ubrukeligheten i ei gruppe er å gjøre alle en bjørnetjeneste. En falsk mestringsfølelse har ingen bruk for. Du får ikke mestringsfølelse i noe du ikke mestrer. Dette er paradokset i likhetsskolen. Vi er ulike, og vil alltid være det.

Gruppetanken, gruppearbeidet, er ødeleggende for elevene, og for skolen. Bare behagelig for læreren. Det ser bra ut på avstand. 

 

Anonymkode: 56c85...e14

Kanskje det, men fotball er en lagaktivitet. Man fikk ikke uttelling for å niholde på ballen og ikke involvere andre spillere etter den gamle læreplanen heller. Denslags funker kanskje for å score mål når motstander-"laget" er fem tilfeldige andre elever i klassen, men det hadde ikke fungert i en ordentlig kamp og er dermed ikke en spesielt god måte å vise gode ferdigheter i fotball på.

Jeg skjønner at en del savner det gamle systemet der man fikk poeng i individuelle ferdigheter (etter hvor fort man løp, hvor mange armhevinger man klarte og så videre). Det var i hvertfall enkelt å forholde seg til, selv om gode karakterer var uoppnåelig for mange, inkludert meg. Fotball har aldri fungert sånn, så jeg tenker akkurat det er en avsporing. 

Anonymkode: b1a59...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...