Gå til innhold

Skolefravær

Anbefalte innlegg

Hvordan i huleste skal disse barna klare å tilpasse seg et jobbmiljø? Blir hentet hjemme og koser seg litt før de eventuelt drar på skolen. https://www.nrk.no/sorlandet/_skoleporten_-skal-bekjempe-skolevegring_-barna-har-slitt-med-skolefravaer-i-flere-ar-1.16900625

Anonymkode: 07acb...b89

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448311-skolefrav%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du fordi du oppriktig lurer og er nysgjerrig, eller fordi du helst vil krangle og rakke ned på foreldre med barn og ungdom som er skolevegrere? Jeg kan godt gi deg et svar, men orker ikke å bruke energi på det hvis du egentlig ikke er interessert i å lytte (eller lese, da).

Anonymkode: 21efe...c1c

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvordan i huleste skal disse barna klare å tilpasse seg et jobbmiljø? Blir hentet hjemme og koser seg litt før de eventuelt drar på skolen. https://www.nrk.no/sorlandet/_skoleporten_-skal-bekjempe-skolevegring_-barna-har-slitt-med-skolefravaer-i-flere-ar-1.16900625

Disse barna er allerede utilpass i samfunnet. De isolerer seg ofte hjemme hele døgnet. Det er en veldig vanskelig problemstilling for foreldre og skole, og om det var så enkelt som å tvinge barna til å gå på skolen så hadde det ikke vært et problem i utgangspunktet. De fleste barna HAR blitt tvunget i en tidlig fase.

«Kosen» som du kaller det er nok første trinn på veien tilbake. De trenger å starte på andre arenaer enn skolen og å møte voksne på en ufarlig måte. 

Det er tydelig at du aldri har jobbet med problemstillingen. 

Anonymkode: 999db...a9b

Her så slet sønnen min med skolevegring. Han har autisme og Tourettes. Han er veldig rolig, utagerer aldri, her skjer alt kaoset inni han, han er livredd for å gjøre noe galt, han takler ikke å få kjeft, han takler dårlig lyder og bråk, og andre som er ut\rolige i timen. Fordi han var så stille, rolig og alltid gjorde som han skulle. Så ble de mest bråkete barna satt ved siden av han. Da satt han stressa hele tiden. Jeg ba de slutte med det, så mange ganger. Og han endte opp helt utbrent, og ble fysisk syk. I 6 mnd, så kastet han opp 2-3 ganger hver eneste morgen han skulle på skolen. Og på 2 år, så fikk vi han ikke på skolen. Og skolen nektet og tilrettelegge. 

Og vi fikk tilrettelegging etter hvert, men den var ganske dårlig. Og det er først nå på videregående, at han kommer seg på skolen hver dag. Her har de klart å tilrettelegge veldig bra for han.

Alle barna passer ikke i samme boks. Og dessverre så er det nesten ingen spesial skoler. Min sønn hadde jo helt klart hatt det best på en skole for de med høyt fungerende autisme. 

Anonymkode: 35450...50d

Hi her. Jo jeg kjenner godt til problemstillingen. Aldri før har skolen vært mer tilpasset, og aldri før har vi hatt så mange som ikke klarer å forholde seg til fellesskapets regler. Det bekymrer meg. Spørsmålet er om barn har fått for mye medbestemmelse og uklare rammer.? Det vi gjør nå er jo ikke bærekraftig i det lange løp. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi her. Jo jeg kjenner godt til problemstillingen. Aldri før har skolen vært mer tilpasset, og aldri før har vi hatt så mange som ikke klarer å forholde seg til fellesskapets regler. Det bekymrer meg. Spørsmålet er om barn har fått for mye medbestemmelse og uklare rammer.? Det vi gjør nå er jo ikke bærekraftig i det lange løp. 

Skolen finnes jo ikke tilpasset. Har du lest hva jeg skrev, mener du det er en bra tilpasset skole?

Anonymkode: 35450...50d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva tenker du er alternativet? 
Her er målet å få barna på skolen, få dem til å klare å være ute i samfunnet igjen og klare å få dem til å fungere i en ekstern læresituasjon. Det er mange barn som vegrer seg for å gå på skolen. Det er ikke én oppskrift og i mange tilfeller er det vanskelig å finne nøkkelen. Her har de funnet et opplegg som hjelper noen barn (og deres familier).

Det er mye bedre å bygge barn enn å reparerer voksne. Barn som ikke får den hjelpen de trenger i en skolesituasjon vil få for mange hull i sine kompetanse (både fag og sosialt). For disse er det vanskelig å i det hele tatt fungere i arbeidslivet. Målet med slike opplegg er å få barn med en vanlig voksenhverdag med jobb i stedet for at de havner utenfor arbeidslivet. 

Vi har en skole som skal trykke alle gjennom samme malen og uten at skolen har ressurser til å se den enkelte elev. Da havner noen elever utenfor. Noen fordi de sliter med skolesystemet, noen på grunn av mobbing skolen ikke (vil) se eller klarer å gjøre noe med,  andre fordi de pga sykdom har ekstra fravær osv. Noen av disse hangler seg alene igjennom skolevesenet uten å få vise hva de kan, noen blir skolevegrere. Arbeidslivet har mer og mer fokus på prestasjon. I hjemmehjelpen kan instruksene gå på sekundet i hvor mye tid man har lov å bruke på den enkelte oppgave. Det er mindre og mindre plass til de som ikke kan yte maksimalt eller som har hull i sin kompetanse og kunne trives med en plass i arbeidslivet uten å måtte ta mye utdanning først. Tidligere kunne man starte på gulvet, få opplæring og deretter stige i gradene. Det er nesten ingen slike ufaglærte jobber igjen. 

Anonymkode: b854d...27c

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kritiserer du et opplegg som fungerer? Det var vel litt spesielt. 

Anonymkode: 35954...937

Fungerer kanskje til et visst punkt, men elevene det skrives om er laaaangt unna et ordinært skoletilbud. To av elevene møter 4 timer i uka, til Kos. Dette har de gjort i ett år. Ingen progresjon. Dette er jo ikke en suksess. 

Jeg har jobbet med flere barn med skolevegring.  Første gang mer eller mindre en tilfeldighet, det var meg som var tilgjengelig kombinert med at jeg hadde en god relasjon til barnet av en eller annen grunn.  Ikke fordi jeg er så spesiell, men noen ganger er det bare sånn.  

Skolesystemet vårt fungerer bra og svært bra for det fleste, men ikke for alle.  Så noen ganger kan må man gjøre noe avvik fra det som fungerer for de fleste, men som ikke fungerer for akkurat det barnet.  Det er ikke bare EN grunn til skolevegring heller, så det er ingen mal som skolevegrere kan presses gjennom.  Det finnes ikke noe eksakt kurs-opplegg som man kan følge.  Ingen av de jeg har jobbet med har vært utsatt for mobbing eller ubehag fra andre elever, men det betyr ikke at det ikke kan være en årsak for andre.  Så når man får et barn med skolevegring i fanget, så er det som å få tildelt et nøkkelknippe hvor man ikke vet hvilken eller hvilke nøkler som passer.  Kanskje er det en kodelås også der...   og noen ganger har man kanskje en mistanke om hvilken nøkkel man skal lete etter.

Men det som er sikkert er at skolevegring må bli tatt på alvor, skole og hjem må jobbe sammen, man må ta tiden til hjelp og det går bra med de fleste, nesten alle vil jeg vel si, til slutt.  Det er ikke sikkert at noen har "skylda" heller.

Anonymkode: 71641...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...