Gå til innhold

Hva forventer dere av karakterer første året på ungdomsskolen ?


Anbefalte innlegg

Som forelder syns jeg det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg rett og slett. Hvor mye maser dere? Forventer dere resultat? 
Er selv vokst opp med press på å få gode karakterer har derfor ikke mast men kun passet på at ting blir gjort og fulgt opp. 
 

Anonymkode: b1c9d...eb5

Fortsetter under...

Første gjorde jeg som deg og oppfordret til å gjøre leksene de fikk og han fikk ut med helt ok karakterer som gjorde at han kom inn det han ville.  Andre har stort sett veldig gode karakterer, så han forsøker jeg å få til å skjønne at han bør jobbe litt med det ene faget han har 3 i fordi jeg vet det trengs så lite for å komme opp på 4.

Anonymkode: a0e9d...253

Jeg forventer at barnet mitt gjør så godt hun kan, og får karakter der etter, at læreren er rettferdig og likebehandlere alle elevene samt gir tilbakemelding på hva som skal til for å forbedre seg

Anonymkode: b05a5...08a

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Som forelder syns jeg det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg rett og slett. Hvor mye maser dere? Forventer dere resultat? 
Er selv vokst opp med press på å få gode karakterer har derfor ikke mast men kun passet på at ting blir gjort og fulgt opp. 
 

Anonymkode: b1c9d...eb5

Gjennomsnitt minst mellom 4 og 5

Anonymkode: 55c32...c24

Annonse

Er er skolen nøye med å si at 8.klasse er bare øving for å se hvordan det fungerer og føles.

Jeg forventer lite, karakterpresser kommer tidsnok i 9. og 10. klasse. Vi snakker to minutter om karakterene, hva som er bra og hvor lite som skal til for å få de dårligste opp, og så legger vi de bort.

Alle mine har begynt med ikke så supre karakteter i 8. og gått ut med bra karakterer i 10. som har tatt de til førstevalget på videregående.

Er viktig å ikke stresse for tidlig.

Anonymkode: 87be1...574

Jeg forventer at de gjør sitt beste.

Siden både jeg og pappaen fikk gode karakterer, og har mastergrader, og barna våre er smarte og lærer raskt (begge leste godt som femåringer, lenge før de begynte på skolen) synes jeg vi bør ha litt forventninger til dem.

Men det betyr ikke kjeft og masing selvsagt. Men at vi følger opp og sitter sammen med dem og ser på det de har gjort i lekser osv.

Anonymkode: 69578...7d9

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor mye jeg skal mase og forvente. Datteren min går på leksefri skole, og det er derfor vanskelig å vite hva jeg skal få henne til å øve på. De har innleveringer og de følger jeg selvsagt opp, men det er ganske sjeldent. 

Forventer egentlig jevn innsats gjennom året, men det har virkelig vært en kamp. Fikk dårligere karakterer enn hun hadde forventet til tentamen, og håper det kan motivere til jevnere innsats til neste år.

Anonymkode: d381a...05d

Forventer forskjellig av barna fordi de er forskjellige. 
 

Eldste har ADHD og lærevansker. Da hun fikk vitnemål med 2 2’ere, en 4’er og resten 3’ere, så fortalte jeg henne at jeg var veldig stolt. I august går hun ut i lære og har allerede lærlingplass.

Mellomste er skoleflink og trenger ikke jobbe hardt for å få gode karakterer. Dessverre har hun utviklet angst, har ADHD og autisme, så hun har ikke fått karakterer siste halvår på skolen i 10. klasse. De andre terminkarakterene har vært på 5, med unntak av gym hvor hun har 6. 

Minste har autisme og er egentlig skoleflink, men sliter med å forstå oppgaver. Jeg pusher litt på han, for han kan få det til bedre. Men ved skriftlige oppgaver, så sliter han. Han har ikke så mye fantasi, og om det står «skriv om xxx. ca. 250 ord», så skriver han 250 ord, og bruker mer tid på å få den til å bli 250 ord enn å fokusere på godt innhold. Men han fikk nå i 8. klasse et snitt på 4,3. Det er kjempefint, men han må jobbe litt hardere i 9. klasse

Anonymkode: e2224...74a

Kira skrev (7 timer siden):

Jeg forventer at ungdommen legger ned litt innsats i skolearbeidet. Selve karakteren bryr jeg meg lite om, men ungdommen må gjøre lekser, lese til prøver og fullføre prosjekter i tide. 

Enig. 

Anonymkode: 66173...63c

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Forventer forskjellig av barna fordi de er forskjellige. 
 

Eldste har ADHD og lærevansker. Da hun fikk vitnemål med 2 2’ere, en 4’er og resten 3’ere, så fortalte jeg henne at jeg var veldig stolt. I august går hun ut i lære og har allerede lærlingplass.

Mellomste er skoleflink og trenger ikke jobbe hardt for å få gode karakterer. Dessverre har hun utviklet angst, har ADHD og autisme, så hun har ikke fått karakterer siste halvår på skolen i 10. klasse. De andre terminkarakterene har vært på 5, med unntak av gym hvor hun har 6. 

Minste har autisme og er egentlig skoleflink, men sliter med å forstå oppgaver. Jeg pusher litt på han, for han kan få det til bedre. Men ved skriftlige oppgaver, så sliter han. Han har ikke så mye fantasi, og om det står «skriv om xxx. ca. 250 ord», så skriver han 250 ord, og bruker mer tid på å få den til å bli 250 ord enn å fokusere på godt innhold. Men han fikk nå i 8. klasse et snitt på 4,3. Det er kjempefint, men han må jobbe litt hardere i 9. klasse

Anonymkode: e2224...74a

Dette. Det er forskjell, og mine barn har også vidt ulike forutsetninger og diagnoser som virker inn. Yngste gikk akkurat ut 9. klasse med fem karakterer og resten IV. De karakterene var tre 5-ere og to 6-ere, bl.a. i matte. Hun har også ADHD og sannsynligvis autisme, skal utredes nå. Ene broren med kraftig ADHD og dysleksi gikk ut med mest 4-ere, noen 3-ere og en 5-er, mens andre er veldig skoleflink og gikk ut ungdomsskolen i fjor med et snitt på 5.6. 

Jeg forventer at de gjør sitt beste utfra sine evner og forutsetninger, men ser an hvor mye det er naturlig å pushe litt på. 

Anonymkode: 22fda...69c

Jeg forventer absolutt ingenting og det er en selvfølge for meg. Hvorfor skal jeg legge press på dem? Jeg vil at deres motivasjon skal komme innenfra. Jeg kan snakke litt om hvor godt det føles å få til noe man har jobbet for, men ingen av mine barn skal jobbe for å gjøre mamma stolt eller glad. Min kjærlighet til dem er ubetinget, uavhengig av prestasjon eller resultat.

Anonymkode: fffe2...2bd

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Forventer forskjellig av barna fordi de er forskjellige. 
 

Eldste har ADHD og lærevansker. Da hun fikk vitnemål med 2 2’ere, en 4’er og resten 3’ere, så fortalte jeg henne at jeg var veldig stolt. I august går hun ut i lære og har allerede lærlingplass.

Mellomste er skoleflink og trenger ikke jobbe hardt for å få gode karakterer. Dessverre har hun utviklet angst, har ADHD og autisme, så hun har ikke fått karakterer siste halvår på skolen i 10. klasse. De andre terminkarakterene har vært på 5, med unntak av gym hvor hun har 6. 

Minste har autisme og er egentlig skoleflink, men sliter med å forstå oppgaver. Jeg pusher litt på han, for han kan få det til bedre. Men ved skriftlige oppgaver, så sliter han. Han har ikke så mye fantasi, og om det står «skriv om xxx. ca. 250 ord», så skriver han 250 ord, og bruker mer tid på å få den til å bli 250 ord enn å fokusere på godt innhold. Men han fikk nå i 8. klasse et snitt på 4,3. Det er kjempefint, men han må jobbe litt hardere i 9. klasse

Anonymkode: e2224...74a

Så tungt med så mange vansker i familien. Synes det virker som du håndterer det bra. Jeg tenker også som deg, at det er viktig å møte barna der de er. 

Anonymkode: 89b5c...b3a

Har forventninger til innsatts. Resultatene vil bli ulike siden ungene har ulike forutsetninger. Eldste jobbet hard og endte opp med et resultat  på rundt 4,7 på ungdomsskolen. Dette var svært bra da han har sterk dysleksi og sterke medisiner som påvirker konsentrasjon og reaksjonshastighet på grunn av epilepsi.
 

Nr 2 i flokken har ingen utfordringer og er svært kjapp i hodet, men er svært lite motivert. Han har evnene til å bare få toppkarakterer, men ser for meg at han kommer til å være fornøyd med å gjøre minst mulig og ende opp med 4 og 5. Vi kommer til å få en enorm jobb med å få han til å gidde å gjøre en innsatts. Driter sånn sett i karakterene, men han må lære seg å jobbe.

Eldste gikk ut med 5,5 i snitt, skoleflink og ville over på studie. 
Mellomste har litt lærevansker, snitt på 4( tror jeg), og kom inn på det hun ville.

Minste sliter endel med lærevansker og adhd, så får se.

Men har sagt til alle barna, at det viktigeste er å gjøre sitt beste, alle er forskjellige, og vi er stolte av de alle uansett.

Norge skriker etter yrkesfag, og ikke alle kan bli noe « stort».

Så for oss er gleden av at barna trives på skolen og det de lære på skolen viktigest, ikke karakterer

Anonymkode: 1093a...226

Anonym bruker skrev (På 21.6.2024 den 18.49):

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor mye jeg skal mase og forvente. Datteren min går på leksefri skole, og det er derfor vanskelig å vite hva jeg skal få henne til å øve på. De har innleveringer og de følger jeg selvsagt opp, men det er ganske sjeldent. 

Forventer egentlig jevn innsats gjennom året, men det har virkelig vært en kamp. Fikk dårligere karakterer enn hun hadde forventet til tentamen, og håper det kan motivere til jevnere innsats til neste år.

Anonymkode: d381a...05d

For å kunne sette karakter bør man ha to-tre vurderinger i hvert halvår, i hvert fag. Hvis de sjelden har innleveringer, hva settes karakterene ut fra da?

vi har også leksefri skole. Men har en tydelig plan for hvert halvår hvor temaene i hvert fag framgår samt hvilke vurderinger de skal igjennom. Det er ca to vurderinger/prøver hver uke.  

Anonymkode: 3d402...6bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...