Gå til innhold

Galoppere med hest på stranden helt uten utstyr?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp begynt på ridekurs og på instagram fikk jeg opp en video av en dame som galopperer på stranden med hesten sin helt uten utstyr med hendene rett ut. Jeg synes det ser så idyllisk ut og befriende, så min første tanke var at jeg kunne tenke meg å forsøke dette selv en gang hvis jeg skulle få muligheten. Jeg tenker selvfølgelig bare gjøre det når jeg har blitt flink til å ri og på en hest som er vant til å bli ridd uten utstyr og også burde man vel helst også ha ett godt forhold til hesten man gjør det sammen med (dvs gjerne ri hesten flere dager i uken over i alle fall 1 år og øvd på å ri uten utstyr på bane først osv). Hva tenkere dere om dette? Er det ett realistisk mål eller er det bare dumt å gjøre uansett? Også noen som har erfaring med å ri uten utstyr? Hvordan oppleves det og hvor lett/vanskelig er det å få til?

Anonymkode: 114bb...472

Fortsetter under...

Det er helt klart et realistisk mål, men det tar mange år med trening å komme seg på det nivået. Det er heller ikke alle som driver med denne typen trening, så du vil ikke lære dette på rideskole eller av vanlige trenere. En hest som er trent med disse metodene er ikke noe tryggere å ri med utstyr enn uten, så uforsvarlig synes jeg ikke det er. Men jeg ville ikke tenkt så mye på akkurat dette nå, for det er så langt i fremtiden din. Du har mye annet du skal lære først.

Anonymkode: f26d8...c88

Det er klart det er et mål du kan ha, men jeg vet ikke om det er så mye mer befriende å galoppere uten hodelag enn med. Jeg red mye barbak og også med bare grime da jeg var jente. Vi pleide å gjøre det når vi henta hestene i hamnehagen og vi gjorde det av og til på badetur om kvelden når alle andre hadde gått hjem fra stranda. Vi kjente hestene godt, visste hvem vi kunne gjøre det med og hvem som ville tørket oss av i et bjørnebærkratt eller spasert rett inn på låven med oss. Det aller viktigste er jo at du har en hest du kjenner og kan stole på. Det neste er at du har en strand som egner seg for galopp, men først og fremst må du lære deg å ri. 

Anonymkode: b2925...b53

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Hei! Jeg har nettopp begynt på ridekurs og på instagram fikk jeg opp en video av en dame som galopperer på stranden med hesten sin helt uten utstyr med hendene rett ut. Jeg synes det ser så idyllisk ut og befriende, så min første tanke var at jeg kunne tenke meg å forsøke dette selv en gang hvis jeg skulle få muligheten. Jeg tenker selvfølgelig bare gjøre det når jeg har blitt flink til å ri og på en hest som er vant til å bli ridd uten utstyr og også burde man vel helst også ha ett godt forhold til hesten man gjør det sammen med (dvs gjerne ri hesten flere dager i uken over i alle fall 1 år og øvd på å ri uten utstyr på bane først osv). Hva tenkere dere om dette? Er det ett realistisk mål eller er det bare dumt å gjøre uansett? Også noen som har erfaring med å ri uten utstyr? Hvordan oppleves det og hvor lett/vanskelig er det å få til?

Er du helt naken, er det selvsagt fullstendig innafor😊

Anonymkode: 86ce2...9c6

Anonym bruker skrev (På 21.6.2024 den 11.46):

Uforsvarlig.

Anonymkode: d1383...66e

Kunne du utdypet og forklart hvorfor du tenker det er uforsvarlig?

Anonym bruker skrev (På 21.6.2024 den 11.52):

Det er helt klart et realistisk mål, men det tar mange år med trening å komme seg på det nivået. Det er heller ikke alle som driver med denne typen trening, så du vil ikke lære dette på rideskole eller av vanlige trenere. En hest som er trent med disse metodene er ikke noe tryggere å ri med utstyr enn uten, så uforsvarlig synes jeg ikke det er. Men jeg ville ikke tenkt så mye på akkurat dette nå, for det er så langt i fremtiden din. Du har mye annet du skal lære først.

Anonymkode: f26d8...c88

Du har nok rett det du sier. Jeg har en tendens til å drømme meg litt vekk hehe. Men når jeg skulle bli god nok til å ri alle gangarter på en rideskolehest med utstyr, hvordan er det best å lære seg å ri uten utstyr da? Tror du f.eks jeg ville fått noe respons om jeg la ut annonse på Finn eller kanskje en facebook gruppe om jeg skrev litt om meg selv og at jeg kunne tenke forsøke lære meg å ri uten utstyr og om noen hadde en hest tilgjengelig og tid til å lære meg om jeg betalte litt? Eller ville folk bare sett på meg som gal? Hehe...

Anonym bruker skrev (På 21.6.2024 den 12.21):

Det er klart det er et mål du kan ha, men jeg vet ikke om det er så mye mer befriende å galoppere uten hodelag enn med. Jeg red mye barbak og også med bare grime da jeg var jente. Vi pleide å gjøre det når vi henta hestene i hamnehagen og vi gjorde det av og til på badetur om kvelden når alle andre hadde gått hjem fra stranda. Vi kjente hestene godt, visste hvem vi kunne gjøre det med og hvem som ville tørket oss av i et bjørnebærkratt eller spasert rett inn på låven med oss. Det aller viktigste er jo at du har en hest du kjenner og kan stole på. Det neste er at du har en strand som egner seg for galopp, men først og fremst må du lære deg å ri. 

Anonymkode: b2925...b53

Ja, jeg bør vel fokusere på å lære meg å ri vanlig med utstyr først. Hehe. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kunne du utdypet og forklart hvorfor du tenker det er uforsvarlig?

Du har nok rett det du sier. Jeg har en tendens til å drømme meg litt vekk hehe. Men når jeg skulle bli god nok til å ri alle gangarter på en rideskolehest med utstyr, hvordan er det best å lære seg å ri uten utstyr da? Tror du f.eks jeg ville fått noe respons om jeg la ut annonse på Finn eller kanskje en facebook gruppe om jeg skrev litt om meg selv og at jeg kunne tenke forsøke lære meg å ri uten utstyr og om noen hadde en hest tilgjengelig og tid til å lære meg om jeg betalte litt? Eller ville folk bare sett på meg som gal? Hehe...

Ja, jeg bør vel fokusere på å lære meg å ri vanlig med utstyr først. Hehe. 

En som som deg er den siste jeg ville lånt hesten min til.

Anonymkode: d1383...66e

Det kan man jo selvsagt gjøre. Men da skulle jeg vært så trygg på hesten som det går an å få blitt. Har ridd mye barbak i mitt liv, men det er ikke bare bare å holde seg fast i full galopp. Tror du skal ri endel år og kjenne hesten og deg selv veldig godt før du begir deg ut på noe sånt 

Anonymkode: 1869c...972

Det er da ganske vanlig å ri barbak? For eksempel på stranda når man bader med hesten.  
Uten hodelag, derimot, krever en del trening, og god kommunikasjon mellom hest og rytter.
Noen hester lar seg lettere styre med bena enn andre. 

Anonymkode: c1356...906

Anonym bruker skrev (På 21.6.2024 den 12.24):

Er du helt naken, er det selvsagt fullstendig innafor😊

Anonymkode: 86ce2...9c6

Du må være mann som meg, med den samme våte drømmen😅.

Anonymkode: a6644...fd4

Jeg har jobbet med hest i alle år og var gift med en profesjonell rytter. Når vi fikk vårt første barn så har han alltid vert på at hun kun skulle ri barbakk til hun lærte seg å ri. Nå er hun voksen og hun er den eneste rytteren jeg kjenner (rir høye dressur klasser nå) som greier å ri hesten barbakk og med halsring ganske så likt som med både kandar og sal. Men som sagt hun har vert trent til dette siden hun var 6 måneder. Jeg som har ridd tilnærmet «hele» livet er ikke i nærheten av dette en gang. Så hvis du som voksen begynner å ri nå så kommer du aldri til å kunne lære deg dette! Kos deg med det du har og prøv å lær deg å ri ordentlig først. Ikke rideskole men faktisk ridning. 

Anonymkode: a2c54...549

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...