Anonym bruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Del Skrevet 20. juni 2024 Jeg trenger noen råd. Jeg skal om ikke så lenge bidra med å fordele noen oppgaver. I fjor og flere år før dette ble de samme oppgavene fordelt på de samme personene. Utfordringen er at i gruppen så er det en dame som er veldig selvsentrert og vant med at alle hjelper henne. Når det da er forventet at hun skal bidra har hun en veldig annerledes syn på virkeligheten enn de andre. Hun overdriver stort egen innsats og nedgraderer andres. I fjor, og også andre år, var det en konflikt med andre som ble provosert av dette. Mens de andre i fjor jobbet for å komme i mål dro hun på trening og kino. Hun følte hun fortjente det siden hun hadde hjulpet med så mye i forkant. Realiteten var at de andre jobber minst dobbelt og trippel av henne. Men siden hun er så vant med at alle støtter opp om henne så føler hun at hun gjør kjempemye bare hun gjør noe for andre. Deler vi oppgavene likt, kommer hun til å delegere bort det meste eller bare ikke gjøre det. Fordeler vi det slik at hun får mye mindre (og det da blir gjort), blir det misnøye blant de andre. Hun er egentlig en hyggelig dame, men vurdering av egeninnsats er hun ikke god på (og nei, hun har ingen skjult sykdom som ingen vet om). Tidligere var det en som forsøkte å tone dette ned ved å si at folk kan ha fått oppgaver andre steder så man vet ikke den totale arbeidsmengden. Men her ødela damen litt for seg selv. For hun ramser villig opp "alt" hun har gjort for hun synes det er mye. Man har tidligere forsøkt å snakke med henne om det, men siden hennes virkelighetsoppfatning er så annerledes så får man aldri en felles forståelse. Det er jo frivillig dette og all hjelp er jo bra. Men tilbakemeldingene fra de andre tyder nesten på at de hadde hatt det bedre om hun ikke hjalp til. De irriterer seg mer over hennes innsats, opplevelse og gjengivelse av det enn den hjelpen det tilfører. Jeg synes alle skal få bidra og at vi bare må akseptere at hennes kapasitet er lavere. Selv om det ikke er sykdom er det jo oppvekst, personlighet etc. som har bidratt til at denne damen har lavere kapasitet. Det som føles riktigste er å delegere oppgavene slik at de blir gjort og man kommer i mål. Dette er jo allerede en konflikt som har ulmet i mange år. Hvordan kommunisere og hvordan fordele oppgavene slik at det blir mindre konflikt og slik at alle kan få bidra etter evne? Anonymkode: 19275...448 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448280-fordeling-av-oppgaver-og-kapasitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Del Skrevet 20. juni 2024 Bare si det som det er, til alle. Trenger ikke nevne navn eller noe sånt, men jeg regner med du skriver noen ord i forbindelse med utdeling av oppgaver? "Jeg vil starte med å takke for hjelpen, all innsats er gull verdt for saken og det er så bra vi er så mange som bidrar. Minner om at arbeidskapasiteten er forskjellig, så vi må godta og akseptere at alle ikke klarer gjøre like mye. Jeg fordeler oppgaver etter hva jeg har erfart at hver enkelt kan mestre, ikke sammenlign så mye med hverandre. Igjen, takk for hjelpen og god arbeidslyst." Anonymkode: f6377...fe6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448280-fordeling-av-oppgaver-og-kapasitet/#findComment-150110288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2024 #3 Del Skrevet 20. juni 2024 Jeg har god erfaring med at sånne personer som du beskriver ovenfor får velge oppgave(r) selv. Her er et tenkt eksempel: Vi trenger tre personer til å rigge bord og stoler på fredag 18:00, tre til å rydde på søndag 11:00. Tre som baker en kake hver, tre som lager vaffelrøre, to som står i kiosken 10-13, og to som står 13-16. En som kan handle x, y og z, …..osv osv Meld inn ønsket oppgave innen fredag, førstemann til mølla. De som ikke kommer med ønske blir tildelt de oppgavene som gjenstår. Når tidsfristen er ute legger jeg ut liste: rigg fredag: - per - Ole - kari kiosk første økt: - truls - Trine +++++ Og så blir det som lista sier, ingen rom for diskusjon. Vil noen bytte etter at lista er laget må de finne noen å bytte med. passer på at antall oppgaver tilsvarer antall personer som skal bidra, og at det er relativt rettferdig fordeling av arbeidsmengde på de ulike oppgavene. Anonymkode: 0a3fc...2ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448280-fordeling-av-oppgaver-og-kapasitet/#findComment-150110483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå